artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door markbakk »

Ik vind die Tannoys op de foto ook wel leuk :hide:
Maar dank je voor je verslag Hans! En leuk om te lezen dat het wel indruk maakt. Stereoweergave is natuurlijk een rekkelijk begrip en het is mooi om te zien dat je door een andere insteek ook wat bereikt. Net als Amar Bose vroeger. Voor mij blijft het vage gedoe eromheen tenenkrommend. Maar dat doet er niet toe.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door hannesie »

Nu dan maar eens de website bezocht, had ik nog niet gedaan. :x

Als ik dat dan lees is het wel een vager verhaal als wat ik dan gisteren in de realiteit heb gehoord.

Inderdaad geeft het een geen duidelijk beeld waar de mensen die zelf bouwen een verklaring vinden.

Ook de technische gegevens die ik dan nu gevonden heb zijn niet helemaal wat je gewend bent, maar dat doet niet af aan wat het systeem ook werkelijk presteert.
Ik zie dan ook een foto op de site van een wand met een TV, waar het systeem dan tegen de zit, en ik ben best benieuwt hoe dan klinkt met de eerste reflectie.
OmniWave-Home-Theatre-aan-de-wand.jpg
OmniWave-Home-Theatre-aan-de-wand.jpg (70.25 KiB) 832 keer bekeken
Ik heb het gisteren alleen maar beluistert met een statief, vrijstaand, en het geluidsbeeld was net zo vrijstaand.

Een 3D illustratie van het afstraal gedrag van de onderste en het samenvoegen met de bovenste units met hetzelfde afstraal gedrag wat juist wel voldoende hoog moet zijn (en dat naar beneden wijst) is dan dat het totaal, waar je het effect bereikt naar ik meen.

We zijn gewend aan meten is weten, ook logisch dat dan een plaatje hoe je dan dat bereikt veel meer inzicht geeft.
Dan hoeft het ook minder wollig, maar dat is in ieder geval niet de demping, want als dempingsmateriaal gebruikt hij kapok, tenminste, daar was hij niet geheimzinnig over. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Pjotr »

Hans, wat je daar hoorde is niet anders dan het resultaat van goede rondstralers. Dat is echt niet een "Unieke Leo vondst"

Het is op zich ook allemaal geen onzin. Het verhaal wat eromheen gebreid wordt is, ehm ja, erg "Wollig". Vond nog een leuk verslag van een AES meeting van (bijna) 10 jaar geleden van Leo's escapades: http://www.aes-section.nl/lezingen/proj ... ik184.html

De verslaggever heeft daar duidelijk een wat meer nuchtere blik op het gebodene :) Zijn stijl van schrijven is i.i.g. wel relativerend. Ook daar een verslag van veel hobbyisme met het bestaande en weinig nieuwe wetenschap. Als dit werkelijk zo revolutionair was dan hadden we er afgelopen 10 jaar wel meer van gehoord.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door ds23man »

Menno is er ook mee aan het spelen geweest en legt goed uit wat er gebeurd:
SPELEN-MET-LUIDSPREKERS.pdf
(367.97 KiB) 326 keer gedownload
Vraag me wel af of je nu niet een sweetspot in het verticale vlak krijgt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Pjotr »

Ha, ha, geluid uit een boekenkast! Hij is wel leuk :rofl:

Maar dat gedoe met omgekeerde conussen blijf ik quatsch vinden. Het is leuk geponeerd maar of dat zoveel uitmaakt in het laag en lage midden....
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:

Maar dat gedoe met omgekeerde conussen blijf ik quatsch vinden. Het is leuk geponeerd maar of dat zoveel uitmaakt in het laag en lage midden....
Je moet toch wat om een patent aan te kunnen vragen? Anders zou iedereen gewoon 4 speakertjes kopen bij de Mediamarkt. :lol:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door wouter »

" De nu toegevoegde derde dimensie is echter een functie van het afstraalgedrag van de luidspreker. Je hoort het geluid immers uit een soort trechters komen. De kleuring die zodoende door de luidspreker wordt toegevoegd, maskeert de ruimtelijke kwaliteiten van de opgenomen geluidsbron. De door te geven boodschap zit als het ware in de ‘box’ gevangen. Leo zei dat dit verschijnsel kennelijk al in de twintiger jaren van de vorige eeuw bekend was, met name bij Philips. Indertijd brachten zij een luidspreker op de markt waarbij de conus zich niet in het frame van de luidspreker bevond, maar ‘omgekeerd’ gemonteerd was. Voordeel van deze constructie is dat het conusvormige gedeelte naar alle zijden afstraalt; behalve naar achteren, want daar zit de magneet. Zo is de richtwerking niet meer over één as gebundeld. Door het Amerikaanse bedrijf Ohm Acoustics Corporation worden al geruime tijd dit soort luidsprekers op de markt gebracht. Mede omdat ze nogal kostbaar zijn, heeft de verkoop echter nooit een grote vlucht genomen. Volgens het ‘Inverted Cone Principle’ is een omgekeerde luidspreker ook toegepast in verder gesloten kasten, waarbij nog een tweeter coaxiaal aan de conus van de woofer wordt gemonteerd. (1)"
Waarschijnlijk begrijpt de auteur niet helemaal hoe een luidspreker werkt. De dome opstelling van een laagmiddentoner maakt niet dat er geen naar achteren afgestraald geluid meer is. En als een luidspreker in een goed gekozen werkingsgebied wordt ingezet gedraagt hij zich als oneindig stijve zuiger. De vorm maakt daarvoor helemaal niet uit lijkt me.

Het lijkt er voor mij veel sterker op dat dhr. De Klerk veel waarde hecht aan een puntbron afstraling. En mocht hij de ver vooruit stekende tweeter niet qua fysieke offset elektrisch corrigeren dan is de toevlucht naar meerdere luidsprekers in meerdere richtingen een logische stap naar ruimtelijkheid. Sonab had vroeger ook heel ruimtelijk klinkende luidsprekers, Bose is terecht al aangehaald. Het toepassen van meerdere bronnen kan geen kwalitatieve ruimtelijkheid opleveren als je het zo doet. Echter, toen ik jong was knoopte ik vanalles aan elkaar. Altijd werd het grootser en ruimtelijker. Speakers op de kast, onder het bed, you name it...

Als met Lyndorf apparatuur zoiets aangestuurd wordt zal er wel iets heel gaafs gecreeerd kunnen worden. Wellicht zijn eigen opnames van Leo dan wel subliem weer te geven. Zo had SACD ook meerkanaals ruimtelijkheid en werkt een soundbar ook met DSP's die het geluid werkelijk achter je kunnen projecteren... Het is maar wat je oren er van maken.

En qua chassis, de Reckhorn S300 scheelt hem heel wat units verbouwen: https://www.reckhorn.com/pages/lautspre ... recher.php
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door hannesie »

ds23man schreef:
Pjotr schreef:

Maar dat gedoe met omgekeerde conussen blijf ik quatsch vinden. Het is leuk geponeerd maar of dat zoveel uitmaakt in het laag en lage midden....
Je moet toch wat om een patent aan te kunnen vragen? Anders zou iedereen gewoon 4 speakertjes kopen bij de Mediamarkt. :lol:
In Duitsland is er meer als de Mediamarkt.
https://www.reckhorn.net/pages/speakers ... peaker.php
Coax.JPG
c190_2thumb.jpg
Dan wel even letten op belastbaarheid e.d.
Dan is het zo wel snel gedaan.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door ds23man »

Stukkie pvc pijp erbij en klaar is Klara! :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door ds23man »

Zal ik eens wat geks doen en 4 van die Reckhorn drivers bestellen? :mrgreen:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Martijn M »

Doe 's gek!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Zal ik eens wat geks doen en 4 van die Reckhorn drivers bestellen? :mrgreen:
Yup, doen! Niet gek lullen, maar gek doen.

Demo in Alphen, moet lukken... :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door ds23man »

En besteld! :mrgreen: Wanneer was Alphen ook al weer? :think:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door hannesie »

Heb je nu 4x c191 besteld?
Moet simpel te doen zijn met zo een Hypex DSP, kun je het laag ook nog wat bijpompen met die bas kasten van jou.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door ds23man »

Yep , 4x C191.....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
En besteld! :mrgreen: Wanneer was Alphen ook al weer? :think:
Wat doet dat er nou toe? Je rost toch zo die speakers in een dag of wat in een paar stukken PVC afvoerpijp? PVC eindkappen koop je kant en klaar. De rest aan Ncores en DSP is al in overvloed aanwezig :)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door hannesie »

Pijpen kun je zelfs in een transparante uitvoering krijgen, beetje Angelhair er bij. :kwijl:
Naamloos-1.jpg
Naamloos-1.jpg (15.1 KiB) 700 keer bekeken
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door ds23man »

3 maanden is ruim zat. 1 luisterruimte heb ik al klaar op de vloerafwerking na, dus Alphen here we come!

Ps. Afwerking zal een verrassing blijven. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
Pijpen kun je zelfs in een transparante uitvoering krijgen, beetje Angelhair er bij. :kwijl:
Zou blauwe ledjes doen :lagge: Maar zonder gekheid, gewoon grijze PVC buis, goedkoop en lijmt ook een stuk makkelijker dan Acryl. Wil je het sjiek doen kun je ook transparante PVC buis doen. Is wel 10x duurder dan gewoon grijze.

Zie trouwens dat de Qts van die c191 ruim 1 is en de VAS 55 liter. Wordt dan toch nog wel een flink buisje als je hem 40L - 50L maakt. Aan een DSP ontkom je sowieso niet om de Qb dan te temmen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door ds23man »

Of ik die pijp op 50cm afzaag of een meter maakt ook niet uit. :lol:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door Martijn M »

Met die hoge Qts is hij wel geschikt voor een passieve cardioide. Maar dan schiet je zeker het doel voorbij O:) .
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door CoenvanDongen »

Martijn M schreef:
Maar dan schiet je zeker het doel voorbij O:) .
Wat is het doel dan eigenlijk?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door ds23man »

Lekker klooien! :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Lekker klooien! :lol:
Precies!
De één klooit wat met materiaal, de tweede klooit wat met woorden......
...en de derde klooit wat met getallen.

:rofl: :rofl:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”