Maar dank je voor je verslag Hans! En leuk om te lezen dat het wel indruk maakt. Stereoweergave is natuurlijk een rekkelijk begrip en het is mooi om te zien dat je door een andere insteek ook wat bereikt. Net als Amar Bose vroeger. Voor mij blijft het vage gedoe eromheen tenenkrommend. Maar dat doet er niet toe.
artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Moderator: Beheerdersteam
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Ik vind die Tannoys op de foto ook wel leuk 
Maar dank je voor je verslag Hans! En leuk om te lezen dat het wel indruk maakt. Stereoweergave is natuurlijk een rekkelijk begrip en het is mooi om te zien dat je door een andere insteek ook wat bereikt. Net als Amar Bose vroeger. Voor mij blijft het vage gedoe eromheen tenenkrommend. Maar dat doet er niet toe.
Maar dank je voor je verslag Hans! En leuk om te lezen dat het wel indruk maakt. Stereoweergave is natuurlijk een rekkelijk begrip en het is mooi om te zien dat je door een andere insteek ook wat bereikt. Net als Amar Bose vroeger. Voor mij blijft het vage gedoe eromheen tenenkrommend. Maar dat doet er niet toe.
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Nu dan maar eens de website bezocht, had ik nog niet gedaan.
Als ik dat dan lees is het wel een vager verhaal als wat ik dan gisteren in de realiteit heb gehoord.
Inderdaad geeft het een geen duidelijk beeld waar de mensen die zelf bouwen een verklaring vinden.
Ook de technische gegevens die ik dan nu gevonden heb zijn niet helemaal wat je gewend bent, maar dat doet niet af aan wat het systeem ook werkelijk presteert.
Ik zie dan ook een foto op de site van een wand met een TV, waar het systeem dan tegen de zit, en ik ben best benieuwt hoe dan klinkt met de eerste reflectie.
Ik heb het gisteren alleen maar beluistert met een statief, vrijstaand, en het geluidsbeeld was net zo vrijstaand.
Een 3D illustratie van het afstraal gedrag van de onderste en het samenvoegen met de bovenste units met hetzelfde afstraal gedrag wat juist wel voldoende hoog moet zijn (en dat naar beneden wijst) is dan dat het totaal, waar je het effect bereikt naar ik meen.
We zijn gewend aan meten is weten, ook logisch dat dan een plaatje hoe je dan dat bereikt veel meer inzicht geeft.
Dan hoeft het ook minder wollig, maar dat is in ieder geval niet de demping, want als dempingsmateriaal gebruikt hij kapok, tenminste, daar was hij niet geheimzinnig over.
Als ik dat dan lees is het wel een vager verhaal als wat ik dan gisteren in de realiteit heb gehoord.
Inderdaad geeft het een geen duidelijk beeld waar de mensen die zelf bouwen een verklaring vinden.
Ook de technische gegevens die ik dan nu gevonden heb zijn niet helemaal wat je gewend bent, maar dat doet niet af aan wat het systeem ook werkelijk presteert.
Ik zie dan ook een foto op de site van een wand met een TV, waar het systeem dan tegen de zit, en ik ben best benieuwt hoe dan klinkt met de eerste reflectie.
Ik heb het gisteren alleen maar beluistert met een statief, vrijstaand, en het geluidsbeeld was net zo vrijstaand.
Een 3D illustratie van het afstraal gedrag van de onderste en het samenvoegen met de bovenste units met hetzelfde afstraal gedrag wat juist wel voldoende hoog moet zijn (en dat naar beneden wijst) is dan dat het totaal, waar je het effect bereikt naar ik meen.
We zijn gewend aan meten is weten, ook logisch dat dan een plaatje hoe je dan dat bereikt veel meer inzicht geeft.
Dan hoeft het ook minder wollig, maar dat is in ieder geval niet de demping, want als dempingsmateriaal gebruikt hij kapok, tenminste, daar was hij niet geheimzinnig over.
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Hans, wat je daar hoorde is niet anders dan het resultaat van goede rondstralers. Dat is echt niet een "Unieke Leo vondst"
Het is op zich ook allemaal geen onzin. Het verhaal wat eromheen gebreid wordt is, ehm ja, erg "Wollig". Vond nog een leuk verslag van een AES meeting van (bijna) 10 jaar geleden van Leo's escapades: http://www.aes-section.nl/lezingen/proj ... ik184.html
De verslaggever heeft daar duidelijk een wat meer nuchtere blik op het gebodene
Zijn stijl van schrijven is i.i.g. wel relativerend. Ook daar een verslag van veel hobbyisme met het bestaande en weinig nieuwe wetenschap. Als dit werkelijk zo revolutionair was dan hadden we er afgelopen 10 jaar wel meer van gehoord.
Het is op zich ook allemaal geen onzin. Het verhaal wat eromheen gebreid wordt is, ehm ja, erg "Wollig". Vond nog een leuk verslag van een AES meeting van (bijna) 10 jaar geleden van Leo's escapades: http://www.aes-section.nl/lezingen/proj ... ik184.html
De verslaggever heeft daar duidelijk een wat meer nuchtere blik op het gebodene
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Menno is er ook mee aan het spelen geweest en legt goed uit wat er gebeurd:
Vraag me wel af of je nu niet een sweetspot in het verticale vlak krijgt.
Vraag me wel af of je nu niet een sweetspot in het verticale vlak krijgt.
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Ha, ha, geluid uit een boekenkast! Hij is wel leuk
Maar dat gedoe met omgekeerde conussen blijf ik quatsch vinden. Het is leuk geponeerd maar of dat zoveel uitmaakt in het laag en lage midden....
Maar dat gedoe met omgekeerde conussen blijf ik quatsch vinden. Het is leuk geponeerd maar of dat zoveel uitmaakt in het laag en lage midden....
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Je moet toch wat om een patent aan te kunnen vragen? Anders zou iedereen gewoon 4 speakertjes kopen bij de Mediamarkt.Pjotr schreef:
Maar dat gedoe met omgekeerde conussen blijf ik quatsch vinden. Het is leuk geponeerd maar of dat zoveel uitmaakt in het laag en lage midden....
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Waarschijnlijk begrijpt de auteur niet helemaal hoe een luidspreker werkt. De dome opstelling van een laagmiddentoner maakt niet dat er geen naar achteren afgestraald geluid meer is. En als een luidspreker in een goed gekozen werkingsgebied wordt ingezet gedraagt hij zich als oneindig stijve zuiger. De vorm maakt daarvoor helemaal niet uit lijkt me." De nu toegevoegde derde dimensie is echter een functie van het afstraalgedrag van de luidspreker. Je hoort het geluid immers uit een soort trechters komen. De kleuring die zodoende door de luidspreker wordt toegevoegd, maskeert de ruimtelijke kwaliteiten van de opgenomen geluidsbron. De door te geven boodschap zit als het ware in de ‘box’ gevangen. Leo zei dat dit verschijnsel kennelijk al in de twintiger jaren van de vorige eeuw bekend was, met name bij Philips. Indertijd brachten zij een luidspreker op de markt waarbij de conus zich niet in het frame van de luidspreker bevond, maar ‘omgekeerd’ gemonteerd was. Voordeel van deze constructie is dat het conusvormige gedeelte naar alle zijden afstraalt; behalve naar achteren, want daar zit de magneet. Zo is de richtwerking niet meer over één as gebundeld. Door het Amerikaanse bedrijf Ohm Acoustics Corporation worden al geruime tijd dit soort luidsprekers op de markt gebracht. Mede omdat ze nogal kostbaar zijn, heeft de verkoop echter nooit een grote vlucht genomen. Volgens het ‘Inverted Cone Principle’ is een omgekeerde luidspreker ook toegepast in verder gesloten kasten, waarbij nog een tweeter coaxiaal aan de conus van de woofer wordt gemonteerd. (1)"
Het lijkt er voor mij veel sterker op dat dhr. De Klerk veel waarde hecht aan een puntbron afstraling. En mocht hij de ver vooruit stekende tweeter niet qua fysieke offset elektrisch corrigeren dan is de toevlucht naar meerdere luidsprekers in meerdere richtingen een logische stap naar ruimtelijkheid. Sonab had vroeger ook heel ruimtelijk klinkende luidsprekers, Bose is terecht al aangehaald. Het toepassen van meerdere bronnen kan geen kwalitatieve ruimtelijkheid opleveren als je het zo doet. Echter, toen ik jong was knoopte ik vanalles aan elkaar. Altijd werd het grootser en ruimtelijker. Speakers op de kast, onder het bed, you name it...
Als met Lyndorf apparatuur zoiets aangestuurd wordt zal er wel iets heel gaafs gecreeerd kunnen worden. Wellicht zijn eigen opnames van Leo dan wel subliem weer te geven. Zo had SACD ook meerkanaals ruimtelijkheid en werkt een soundbar ook met DSP's die het geluid werkelijk achter je kunnen projecteren... Het is maar wat je oren er van maken.
En qua chassis, de Reckhorn S300 scheelt hem heel wat units verbouwen: https://www.reckhorn.com/pages/lautspre ... recher.php
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
In Duitsland is er meer als de Mediamarkt.ds23man schreef:Je moet toch wat om een patent aan te kunnen vragen? Anders zou iedereen gewoon 4 speakertjes kopen bij de Mediamarkt.Pjotr schreef:
Maar dat gedoe met omgekeerde conussen blijf ik quatsch vinden. Het is leuk geponeerd maar of dat zoveel uitmaakt in het laag en lage midden....
https://www.reckhorn.net/pages/speakers ... peaker.php Dan wel even letten op belastbaarheid e.d.
Dan is het zo wel snel gedaan.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Stukkie pvc pijp erbij en klaar is Klara! 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Zal ik eens wat geks doen en 4 van die Reckhorn drivers bestellen? 
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Yup, doen! Niet gek lullen, maar gek doen.ds23man schreef:Zal ik eens wat geks doen en 4 van die Reckhorn drivers bestellen?
Demo in Alphen, moet lukken...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
En besteld!
Wanneer was Alphen ook al weer? 
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Heb je nu 4x c191 besteld?
Moet simpel te doen zijn met zo een Hypex DSP, kun je het laag ook nog wat bijpompen met die bas kasten van jou.
Moet simpel te doen zijn met zo een Hypex DSP, kun je het laag ook nog wat bijpompen met die bas kasten van jou.
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Wat doet dat er nou toe? Je rost toch zo die speakers in een dag of wat in een paar stukken PVC afvoerpijp? PVC eindkappen koop je kant en klaar. De rest aan Ncores en DSP is al in overvloed aanwezigds23man schreef:En besteld!Wanneer was Alphen ook al weer?
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Pijpen kun je zelfs in een transparante uitvoering krijgen, beetje Angelhair er bij. 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
3 maanden is ruim zat. 1 luisterruimte heb ik al klaar op de vloerafwerking na, dus Alphen here we come!
Ps. Afwerking zal een verrassing blijven.
Ps. Afwerking zal een verrassing blijven.
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Zou blauwe ledjes doenhannesie schreef:Pijpen kun je zelfs in een transparante uitvoering krijgen, beetje Angelhair er bij.
Zie trouwens dat de Qts van die c191 ruim 1 is en de VAS 55 liter. Wordt dan toch nog wel een flink buisje als je hem 40L - 50L maakt. Aan een DSP ontkom je sowieso niet om de Qb dan te temmen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Of ik die pijp op 50cm afzaag of een meter maakt ook niet uit. 
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Met die hoge Qts is hij wel geschikt voor een passieve cardioide. Maar dan schiet je zeker het doel voorbij
.
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Wat is het doel dan eigenlijk?Martijn M schreef:Maar dan schiet je zeker het doel voorbij.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: artikel Volkskrant luidsprekers leo de klerk 2/7/2016
Precies!ds23man schreef:Lekker klooien!
De één klooit wat met materiaal, de tweede klooit wat met woorden......
...en de derde klooit wat met getallen.ds23man schreef:
