@ Marco:
Correct, de extended shelf afstemming geeft nu een heel mooie balans tussen het laag, mid en hoog (wordt niet dun) en tussen druk onderin en belastbaarheid.
Het leuke van een basreflex bascabinet is dat je echt de woofers bijna stilstaand een enorme geluidsdruk kunt laten neerzetten. Dit geldt dus ook voor kleine units, de afstemfrequentie en SPL curve moeten gewoon in een bepaalde optimale balans komen. Dit kan niet met elke driver. Met zowel de Dayton als met de Peerless 3,5" units lukt dit dusdanig goed dat het
A: echt lekker (ook qua diepgang) klinkt voor een compacte speaker
B: echt nog acceptabel luid gaat voor een compacte speaker
Het woord 'compact' is hier eigenlijk relatief, het is absurd compact en bestaat bij de gratie van een poort van 50 cm lang en die ca. 1/3e Sd heeft waardoor de woofer echt ontlast wordt.
Uit een CD opname klinkt een basgitaar heel anders. Gecomprimeerder maar ook veel zwaarder in het (sub)laag. Dat hoor je live niet van een bascabinetje, en bassisten zoeken dit zelfs lang niet allemaal. Neemt niet weg dat de versterker zo gekozen moet worden dat de dynamiek van het input signaal niet de woofer naar speakerheaven jaagt.
as
Het begon allemaal met de vraag of we iets compacts en diepgaands voor thuis konden maken, evt. portable (bascabinet topic).
Met een 8" leek dat al heel klein, maar die was er niet in 4 Ohm en 1 exemplaar vroeg om een dure en krachtige versterker. Toen kwam daarom de 2x 8" die 4 Ohm en 50 Hz afstemming had (extended shelf). Maar dat kon te veel en was al weer veel te groot, dus kwam een model met de Peerless SLS 6.5
Deze is echt perfect voor kleinere gelegenheden en komt zelfs naast een drummer nog prima mee - mits je niet te gek doet. Met een 250 Watt amp zit je daarmee ook goed.
Toch wilde ik eens kijken of het allemaal nog eenvoudiger en kleiner kon. En dan pak je niet een kast die uitwendig 2 cm rondom kleiner is, en een 5,5".
Dus heb ik lang gekeken naar 4" units, maar het was het allemaal net niet voor mij. Ik wilde echt een flinke stap kleiner. 5,5 liter is al snel meer dan 20x20x20 cm. Dus keek ik naar 15x15x15 cm inwendig, 3,4 liter. En dan zit je op het omslagpunt tussen 3,5 en 4". Nu heb ik een prototype met 1,5 liter volume + poort (bruto 1,4 liter) in een kastje van 11x11x25 inwendig = 3 liter. De baffle ligt 15 mm verzonken. Ik vind het tof dat de afstemming met 54 Hz vrij goed gelukt is, en met BAF nog zo goed functioneert. Ik ga nog met Flamex aan de slag. Klankmatig beviel het ook goed, op een 4 snarige bas. Dit weekend even een 5 snarige proberen
En uiteindelijk ook die SLS met de Dayton vergelijken wanneer de versterker gekozen/gekocht is. Het verschil tussen 11 uur en 12 uur voor dezelfde geluidsdruk kan net maken dat de SLS icm met een t-ampje wel tot z'n max komt, terwijl de Dayton daarvoor vermogen te kort komt. Al met al een systeem ontwerpwerp waarbij alles op elkaar aan moet sluiten.
Helaas is actieve filtering en soundprocessing niet mijn ding, ik kan het wel afstellen maar de hardware kan ik niet bouwen.