SLS 3,5" sub-/mid'woofer'

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

MarcoSQ

Re: SLS 3,5" sub-/mid'woofer'

Bericht door MarcoSQ »

Eh ja, dat dus :). Heb mijn eigen typsels maar weer gewist :).
Maar : uit de volgende quote blijken me twee dingen :
Wouter schreef:
Ik zie nog steeds niet uitgelegd hoe ik er meer uit kan halen. Ik heb elke Hz nodig, dus kan de afstemming niet te hoog leggen en dit vervolgens knijpen met een HPF.
1. Kennelijk begreep Wouter toch wat er bedoeld werd.
2. Wouter wil kennelijk de output rondom 50Hz NIET opofferen, om meer belastbaarheid hogerop te verkrijgen.

Mijn vraag is dan : WAAROM moet er perse output zijn rond 50Hz ? Dat gaat gewoon niet veilig met zo weinig te verplaatsen volume. Een niet-oplosbaar probleem, en is in mijn ogen gewoon misbruik. Zelfs al was dit een 17cm'er.
Je zegt terecht dat een basgitaar ontzettend dynamisch is. Rekening houden met een dB of 10-15 aan headroom is zeker niet overbodig, al is het maar om per-ongeluk-foutjes van de bassist op te kunnen vangen. Een systeem als het huidige kan dus misschien veilig gebruikt worden tot zeg...75-80dB/1m als normaal nivo ? Houdt niet over...

(Ja, ik weet hoe laag een 5 of 6 string gaat. Bedenk je wel : de meeste HiFi-speakers spelen dat niet eens fatsoenlijk. Is het fair om van een 3,5inch te verlangen dat hij dat wél doet, zelfs zónder enige compressie vooraf ?)
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik begrijp er niks meer van.
Het ging er over om een bas gitaar nog fatsoenlijk weer te geven.
Dus 80Hz of 60Hz.

Ineens moet er ook weer 50Hz.
Zeker ook nog op 120dB, zonder enige vervorming.

We verwachten wel bovennatuurlijke wonderen hier.....
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

@ Marco:
Correct, de extended shelf afstemming geeft nu een heel mooie balans tussen het laag, mid en hoog (wordt niet dun) en tussen druk onderin en belastbaarheid.
Het leuke van een basreflex bascabinet is dat je echt de woofers bijna stilstaand een enorme geluidsdruk kunt laten neerzetten. Dit geldt dus ook voor kleine units, de afstemfrequentie en SPL curve moeten gewoon in een bepaalde optimale balans komen. Dit kan niet met elke driver. Met zowel de Dayton als met de Peerless 3,5" units lukt dit dusdanig goed dat het

A: echt lekker (ook qua diepgang) klinkt voor een compacte speaker
B: echt nog acceptabel luid gaat voor een compacte speaker

Het woord 'compact' is hier eigenlijk relatief, het is absurd compact en bestaat bij de gratie van een poort van 50 cm lang en die ca. 1/3e Sd heeft waardoor de woofer echt ontlast wordt.

Uit een CD opname klinkt een basgitaar heel anders. Gecomprimeerder maar ook veel zwaarder in het (sub)laag. Dat hoor je live niet van een bascabinetje, en bassisten zoeken dit zelfs lang niet allemaal. Neemt niet weg dat de versterker zo gekozen moet worden dat de dynamiek van het input signaal niet de woofer naar speakerheaven jaagt.
as
Het begon allemaal met de vraag of we iets compacts en diepgaands voor thuis konden maken, evt. portable (bascabinet topic).
Met een 8" leek dat al heel klein, maar die was er niet in 4 Ohm en 1 exemplaar vroeg om een dure en krachtige versterker. Toen kwam daarom de 2x 8" die 4 Ohm en 50 Hz afstemming had (extended shelf). Maar dat kon te veel en was al weer veel te groot, dus kwam een model met de Peerless SLS 6.5
Deze is echt perfect voor kleinere gelegenheden en komt zelfs naast een drummer nog prima mee - mits je niet te gek doet. Met een 250 Watt amp zit je daarmee ook goed.
Toch wilde ik eens kijken of het allemaal nog eenvoudiger en kleiner kon. En dan pak je niet een kast die uitwendig 2 cm rondom kleiner is, en een 5,5".
Dus heb ik lang gekeken naar 4" units, maar het was het allemaal net niet voor mij. Ik wilde echt een flinke stap kleiner. 5,5 liter is al snel meer dan 20x20x20 cm. Dus keek ik naar 15x15x15 cm inwendig, 3,4 liter. En dan zit je op het omslagpunt tussen 3,5 en 4". Nu heb ik een prototype met 1,5 liter volume + poort (bruto 1,4 liter) in een kastje van 11x11x25 inwendig = 3 liter. De baffle ligt 15 mm verzonken. Ik vind het tof dat de afstemming met 54 Hz vrij goed gelukt is, en met BAF nog zo goed functioneert. Ik ga nog met Flamex aan de slag. Klankmatig beviel het ook goed, op een 4 snarige bas. Dit weekend even een 5 snarige proberen ;-)

En uiteindelijk ook die SLS met de Dayton vergelijken wanneer de versterker gekozen/gekocht is. Het verschil tussen 11 uur en 12 uur voor dezelfde geluidsdruk kan net maken dat de SLS icm met een t-ampje wel tot z'n max komt, terwijl de Dayton daarvoor vermogen te kort komt. Al met al een systeem ontwerpwerp waarbij alles op elkaar aan moet sluiten.
Helaas is actieve filtering en soundprocessing niet mijn ding, ik kan het wel afstellen maar de hardware kan ik niet bouwen.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

b_force schreef:
Dus 80Hz of 60Hz.

@B_force
Ik waardeer het enorm dat je reageert in dit topic maar ik vraag me echt af hoe jij berichten leest. Het is nu al diverse keren langs elkaar heen gegaan...
wouter schreef:
Enkel de luchtverplaatsing vergelijken is natuurlijk weinig interessant. Een 4" gaat dynamisch verder, ook al hebben ze dezelfde Vd. En zelfs dat hoeft niet perse. Maar SPL en roll off gaan meespelen, echter in dit geval is belastbaarheid tot op een bepaalde hoogte een ding. Verder is de lol in een zo'n klein mogelijke behuizing een dreunvrije afstemming te kunnen maken zonder complexe filtering.

Die SLS 85 (3,5") moet eigenlijk in 0,8 tot 1,2 liter maar dan komt er echt geen laag uit. Een beetje extended shelf doet verrassende dingen, al wordt de poort wel weer erg lang als je zelfs bij zo'n micro concept de poortruis bij Xmax op 20 m/s wil houden. Denk aan ca 50 cm lengte in 2 liter.
Maar het kan wel. En een PR heeft niet altijd een betere output toch?

Voor basgitaar zou het kunnen werken, omdat die onder ca halverwege de grond- en boventoon geen hoge energie meer heeft. Voor de lage B (31 Hz) is afstemmen net onder 50 Hz ideaal, 48 Hz zoals Arjank al eens schreef. Voor de lage E zou dan ca 60-65 Hz gelden.

Ik zou de boel bij lage B wel heel willen houden dus de afstemming moet dan laag genoeg gekozen worden, echter, de SPL curve zakt dan te veel weg. Het is dus even in de praktijk testen wat het beste werkt. Misschien dat ik ook wel een 4" met 2x de passieve membranen uit probeer. Maar 3 liter is gewoon niet absurd, 2 liter wel. Ondanks dat de poort langer moet, 2,5 liter BR met de luchtverplaatsing van een 4"... ik vind het interessant :-)
Volgens mij is dit onverminderd het hele topic door het idee geweest. Ik heb het niet verzonnen maak kan het inmiddels onderschrijven, een fb rond de 50 Hz is voldoende voor een lage B afstemming. En dat wil ik, omdat je dan de boel heel houdt. Hoeveel SPL overblijft is gewoon een vast gegeven. Dat alles met gebruik van de Peerless SLS 3.5"
Eenmaal gebouwd is het aan een bassist om te bepalen of dat ook daadwerkelijk voldoende en praktisch bruikbaar is. En geloof het of niet, het is zo volgens degene die ik daarvoor hier in huis had deze week. Mijn vrouw vroeg waarom we nu nog groter zouden bouwen :lagge:

50 Hz kunnen weergeven is dus niet eens zo heel interessant, maar je houd je woofer heel door op 50 Hz af te stemmen. Omdat de poort het zwaarste gedeelte doet. Stem je te laag af dan zit je powerdip rond 70 Hz, stem je te hoog af dan heb je gewapper in het lage gedeelte van de basgitaar.
Heb je 50 Hz afstemming bereikt in 2 liter, maar met een belachelijk slechte curve en uitslingergedrag dan wordt het natuurlijk ook niets. Bijv. 9 dB onder ref.

Ik wil absoluut geen adviezen in de wind slaan en zonder reacties zou het een saaie monoloog worden. Ik reageer echter wel vanuit een doelgericht plan mbt het gebruik.
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Als jij ervaart dat je hiermee voldoende output hebt voor jouw toepassing, gecombineerd met een 'lekker werkende' diepgang, dan is dat dat natuurlijk helemaal prima. Ga ik echt niet tegenin.

Neemt niet weg : ze zult de boel 'onderin' absoluut moeten beschermen met een hoogdoorlaat. Enerzijds vanwege de de zeer hoge dynamiek.
Anderszijds onderschat je m.i. de hoeveelheid output die een B-string @31Hz geeft, danig.
Maar belangrijker : de hoogdoorlaat waarvan jij claimt dat een basgitaar heeft, die bestaat simpelweg niet. Beweeg een snaar maar eens handmatig met een paar Hz.
Je pickups zullen dat keurig registreren, en afhankelijk van wat er nog tussen zit, bereikt dat ook keurig je speaker.
Datzelfde gebeurt in real-life tijdens het spelen ook : je pakt de snaren op, je plukt, slapt, en veroorzaakt onbedoeld een boel subsonische rotzooi...
Wat dat betekent qua driver-uitwijking : dat begrijp je zelf wel.

Long story short : je zult minimaal moeten highpassen om de boel langdurig heel te houden. Zeg 40-50Hz ofzo, en gezien je het nu fijn vindt spelen, een highpass die niet ingrijpt in de response hogerop.
Daar bovenop misschien nog een milde vorm van compressie, om het af te maken. Ik gok/neem aan, dat iets dergelijks wel off-the-shelf te verkrijgen is, in pedaalvorm of zoiets.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Hm, dat ga ik eens verder uitzoeken.
Met al die PA drivers niet ondervonden maar nu wel goed om te weten. Zou bij koptelefoongebruik dan ook zo moeten zijn...
John P

Bericht door John P »

Even een totaal a-technisch commentaar. Volgens mij wordt een 5 snarige bas alleen door headbangende metal shredders gebruikt. Deze willen nooit aan een bascabinet dat kleiner is als een bak bier, zelfs als die zwart is. Ik ben onderhand te oud om te weten hoe de jeugd echt denkt dus dit is natuurlijk gewoon commentaar van een ouwe l*l aan de zijkant.
Rody
Contacteer:

Bericht door Rody »

John P schreef:
Even een totaal a-technisch commentaar. Volgens mij wordt een 5 snarige bas alleen door headbangende metal shredders gebruikt. Deze willen nooit aan een bascabinet dat kleiner is als een bak bier, zelfs als die zwart is. Ik ben onderhand te oud om te weten hoe de jeugd echt denkt dus dit is natuurlijk gewoon commentaar van een ouwe l*l aan de zijkant.
Een 5-snarige bas zie je eigenlijk in alle genres terug. Sterker nog, als ik om me heen kijk denk ik dat ze in de meerderheid zijn tegenwoordig. Ik speel zelf nagenoeg exclusief 5-snarig en ik speel absoluut geen metal (funk-soul-disco)....
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

wouter schreef:
b_force schreef:
Dus 80Hz of 60Hz.

@B_force
Ik waardeer het enorm dat je reageert in dit topic maar ik vraag me echt af hoe jij berichten leest. Het is nu al diverse keren langs elkaar heen gegaan...
Maar de hele grap met een (elektrische) bas gitaar, is dat de grondtoon eigenlijk niet eens bestaat of iig vrij laag is.
Zeker op de positie waar meeste basgitaarspelers, spelen (dat geldt voor alle lagere noten!), dat is gewoon fysica.
Uiteraard kun je flink gaan boosten met een EQ om het terug te krijgen
Om dat nu van een 3-4 incher te gaan vragen? :think:

Ik lees de berichten wel, maar de antwoorden vind ik persoonlijk nogal warrig af en toe.
Een soort brainstorm white board + discussie in een.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Hoi Bart,
Ik denk dat je echt goed verwoordt wat hier gebeurt ja. Ik kwam het drivertje eens tegen en zit nu met een soort ontwerptopic hier op voort te borduren. Maar mijn doelstellingen zijn volstrekt helder. En de tips neem ik ter harte, maar alleen als het tips zijn. Ik wist niet hoe EQ's in WinISD werken, nu geleerd. Maar zie geen substantiële vooruitgang.
In je laatste post schrijf je "Uiteraard kun je flink boosten met een EQ om het terug te krijgen. Omdat nu van een 3-4 incher te gaan vragen?"
Maar wie heeft het over boosten? Het warrige zit echt in jouw hoofd vrees ik... Ik maak een passief boxje waar ik een T-ampje in stop. Dit om met minimale techniek toch een heel aardig klein bascabinetje te bouwen. Het voor mij interessante deel is het afstemmen van het boxje, wat op zich redelijk goed gelukt is.
Verder is de unit stuk gegaan door iets dat in mijn ogen een productiefout is, niet een gebruikersfout. Dat een basgitaar een pittige uitdaging kan zijn voor een 3,5" mag duidelijk zijn, echter hij doet het echt beter dan de bekende 6,5" meuk van de bekende fabrikanten. De SPL max daargelaten, het bruikbare deel is compact en diepgaand. Heel ver boven de 90 dB kun je dan niet gaan. Maar het bleek dat het al voldoende is (met een 550 Watt amp erop, nu nog kijken wat voor T-ampje nodig is).

Wat mij verbaast is hoe goed de 50 cm poort z'n heftige resonantie laat dempen, lijkt niets aan de hand in de imp file.

Binnenkort heb ik een nieuwe SLS 3,5", dan kunnen we verder kijken. Voor nu zit de Datyon ND91 in het kastje.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Met boosten en EQ'en doel ik op de grondtoon of de "50Hz" die hier ter sprake kwam.

Overigens kun je totaal benodigde vermogen uit de VA grafieken halen. Maar je zult al snel zien dat max vermogen van de driver de limiet is, dus 30W, niet de excursie.
Nouja, theoretisch dan uiteraard. (x2 voor piek vermogen)

Dat is zelfs dan nog exclusief boosten in de zin van EQ en toonregeling.
Daar kun je makkelijk 6-12dB extra bij hebben op de gekozen frequentie.
Genoeg om je speakertje in een klap door te fikken.
Brengt je maxSPL dus drastisch omlaag!!

Een reden om bv een simpele limiter erbij te zetten om zo je speaker nog een beetje te beschermen.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Een limiter zou geweldig zijn, maar hoe koppel ik dat aan een accu powered t-ampje?

Afgelopen weekend had ik de 3" en 6,5" cabjes mee en hebben diverse bassisten er over gespeeld. De 3" was het meest "ongelovelijk", het laag had geen ballen maar was verder gewoon prima en ging diep genoeg.
20161002_004755.jpg
De nieuwe SLS is onderweg, die zou zeker een limiter mogen hebben...
Chris_T

Bericht door Chris_T »

[knip] hersenscheet verwijderd :hide: [/knip]

Een optie is zener's op de ingang, maar dan krijg je hard clip gedrag. Niet echt lekker.
Laatst gewijzigd door Chris_T op wo 05 okt 2016, 10:36, 2 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Wat is er mis met het ouderwetse gloeilampje?
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Kan dat zoveel piekvermogen verdragen?
Ander nadeel is dat de weerstand al vroeg begint op te lopen.

Afbeelding

Mijn aangedragen oplossing met een VDR gaat niet werken. Reactie aangepast.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Het gloeilampje is al zo vaak toegepast, het mooie is dat het als een limitter werkt. Zit bijv in de Bose pro speakers en de JBL Control 1. Op die laatste kon je een 475 wat amp op leegtrekken, leuke lichtshow in BR pijp. :lol: :lol: :lol:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Zie net dat Intertechnik ze niet meer levert:

https://www.intertechnik.nl/Shop/Filter ... 68,nl,2853
JBHC

Bericht door JBHC »

MarcoSQ schreef:
(Jeroen, lees je mee ?).
:rock:
Wouter schreef:
het loskomen van de spider heb ik in ruim 20 jaar zelfbouw nog nooit meegemaakt.
Dan misbruik je de boel niet genoeg :mrgreen:

Ik heb 2 Bravoxen naar de eeuwige speakervelden geholpen en 1 MDS10 gesloopt.
Zo heel moeilijk is het niet :hide:
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Bij de spider?
JBHC

Bericht door JBHC »

Jazeker.

Bij de Bravoxen waren de kokers afgescheurd bij de spider. Bij de MDS 12 Was de spider losgekomen van de koker.

Uiteindelijk is dat gewoon een kwestie van mechanische overbelasting....
Plaats reactie