vervolg project "focadale" - Het filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door pappaleo »

wouter schreef:
pappaleo schreef:
Ik denk dat het geen kwaad kan om de kasten van een frisse nieuwe demping te voorzien. Wat kan hier nou het best voor gebruikt worden, zodat de staande golf onderdrukt wordt en de reflexwerking van de kast intact blijft? Akotherm?
Flamex toch, Chris? :wink: Of werkte dat pas boven 300 Hz? Beter dan akotherm?

En een woofer loskrijgen is lastig, maar omdat het de bovenste betreft werkt het volgende:

Tweeter er uit, Lijmklem door tweeter gat er in. Maak een bruggetje over de woofer, met een plankje die over de woofer zit. Het bovenste deel van de lijmklem plaats je tegen de magneet van de woofer, het deel dat je aandraait komt ongeveer in lijn met de stofkap op het plankje. En draaien maar. Wel de lijmklem vasthouden, wanneer de woofer los komt heb je ineens een zwaar object dat op zwaartekracht kan reageren =;
Jouw methode om de woofer los te krijgen gaat niet werken om de eenvoudige reden dat er geen tweetergat is. Althans niet door en door. De tweeter is gemonteerd in een in de (dikke) baffle gefreesde holte.

Afbeelding


Maar ik heb al een methode om de woofer los te krijgen. Via de reflexpoort is die met een hulpstuk wel naar buiten te duwen.

Ik krijg ook de beschikking over een hoeveelheid akotherm en flamex om wat experimenten mee te doen.

Gaat helemaal goedkomen dus. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door pappaleo op wo 06 apr 2016, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door wouter »

Och, denk ik das handig met die tweeter er boven. Maar komt dus goed, mooi.
Wellicht moeten we ergens misschien een sticky maken voor dit soort trucjes, ze zijn er zat. Een M4 bout in de korf draaien wil ook nog wel eens lukken, maar nu heb je waarschijnlijk een gestanst exemplaar. Hoe dan ook, het gaat je lukken dus dat is nu klaar.

Veel plezier met experimenteren met demping. :proost:
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door Chris_T »

wouter schreef:
Flamex toch, Chris? :wink: Of werkte dat pas boven 300 Hz? Beter dan akotherm?
Jesss ^^. Waar de grens precies ligt weet ik (nog) niet, maar vanaf 500Hz werkt/dempt het stukken beter dan Akotherm.
Het viel mij ook op dat de verliezen in het laag verreweg het minst zijn (<200Hz?). Voor een BR kast wil ik niets anders.
Akotherm lijkt mij ook niet zo geschikt als losse demping met de verdichte achterkant.
Maar we zullen zien, ik hoop van harte dat Leo de storing goed weet te tackelen met een van beide of misschien wel allebei.

Btw, het probleem van vastgelijmde drivers is de reden waarom ik pakkingen maak uit visvijverfolie (zacht PVC).
Daarmee kleeft het ook wel vast op den duur, maar is het altijd met een tikje wel los te krijgen. Een klop op de kast is vaak al voldoende.
Mocht je willen Leo dan kan ik gratis en voor niets wel een paar lappen opsturen.
Ik heb echt teveel van dat spul liggen.
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door Tom Magchielse »

Is er iets bekend over de absorptie van die schuim materialen? De mij bekende, die geleverd worden op diktes tot 3 cm, geven een absorptie die pas boven 1 kHz iets voorstelt. Bij de probleemfrequenties in kasten/boxen/kisten zo van 300 Hz tot 700 Hz is de absorptie meestal minder dan 35 %. Dat doet niet veel tegen staande golven.
vr groet,
Tom
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door Henkjan »

de genoemde Merford producten (Akotherm, Flamex) absorberen ook goed bij lagere frequenties. zie de datasheets en de metingen van o.a. Chris_T en mij voor onze wedstrijdspeakers
Bijlagen
Akotherm_Basic.pdf
(411.88 KiB) 45 keer gedownload
Flamex_Basic.pdf
(351.06 KiB) 73 keer gedownload
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door pappaleo »

Chris_T schreef:
Btw, het probleem van vastgelijmde drivers is de reden waarom ik pakkingen maak uit visvijverfolie (zacht PVC).
Daarmee kleeft het ook wel vast op den duur, maar is het altijd met een tikje wel los te krijgen. Een klop op de kast is vaak al voldoende.
Mocht je willen Leo dan kan ik gratis en voor niets wel een paar lappen opsturen.
Ik heb echt teveel van dat spul liggen.
Envelop ontvangen. Chris, hartelijk dank :dank: :goedzo:
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door sander1238 »

Inderdaad. Helemaal top.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door Chris_T »

Graag gedaan, hopelijk is het ook genoeg voor het a.s. vintage project :proost:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door pappaleo »

Gisterenmiddag heb ik wat dempinsgexperimenten gedaan.

Het laatste experiment vorige week was het onderste compartiment helemaal vol te proppen met BAF
Dat had dit resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb van de week een stukje Flamex 25mm gekregen van Henkjan. Ik heb pakkingen gesneden uit de vijverfolie van Chris, dat werkt perfect. Het woofertje is nu gewoon makkelijk uit het gat te lichten.

Ik heb eerst alle BAF eruit getrokken en een lapje Flamex van 14*30cm dwars in de kast gestoken. Het zit dus horizontaal, de smalle zijde tussen het pritex op de zijwanden geklemd en in de lengterichting tussen de baffle en de achterzijde van de kast, zodat het compartiment als het ware in tweeën wordt gedeeld door de Flamex.

Resultaat(de grijze lijnen zijn de oorspronkelijke meting)
Focadale021.png
Focadale022.png
Focadale023.png
Zo dan. Bijna hetzelfde resultaat als een kilo BAF, maar dan met minder beïnvloeding van de laagafstemming. :yeah:
Ik ben het ergens wel met Mark Bakker eens: BAF is prima spul om waterbedmatrassen te stabiliseren.

Ik besluit er nog een zelfde lapje Flamex bovenop te positioneren, zodat je de dubbele dikte krijgt. Omdat Flamex vrij kwetsbaar spul is krijg ik de lappen niet strak tegen elkaar aan.
Dat heeft het volgende resultaat:
Focadale024.png
Focadale025.png
Dat valt dan weer een beetje tegen. Hoegenaamd geen verschil. :think:

Ik ben nu wel benieuwd of het vervangen van de (Gamma) Pritex door bijvoorbeeld Akotherm D40 van 40mm dik nog resultaat oplevert. Al of niet gecombineerd met de Flamex afscheiding.
Dat wordt echter een beetje een prijzig experiment, dus ik ga eerst allebei de compartimenten in beide kasten op bovengenoemde wijze behandelen en nieuwe afstandsmetingen maken.
Mocht het resultaat toch aanleiding zijn om de demping rigoureuzer aan te pakken, dan kunnen we alsnog daartoe besluiten.

De baffle staat 10° achterovergeheld. De afstand tussen het centrum van de tweeter en het middelpunt van beide woofercentra is 26cm. Een beetje rekenwerk leert dat de lijn loodrecht op het punt tussen beide woofers de horizontale lijn op tweeterhoogte op 1m50 vóór de tweeter snijdt.

Lijkt me een prima afstand om te meten. Om reflecties te vermijden moeten we wel een flink eind de hoogte in. Ik ga het buiten proberen, maar ik sluit niet uit dat ik een gymzaal of een bedrijfshal nodig heb. :wink:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door pappaleo »

Heerlijk weer, windstil :goedzo:
Pestlawaai van buurkinderen op de trampoline :boos:

Maar al met al toch gelukt:
Focadale026.jpg
:yeah: :yeah:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door pappaleo »

Wat voor verf zit er op eigenlijk?

Ik heb ze zo kort mogelijk buiten gehad, maar de bovenkant wordt in no-time heet in de zon.
De verf lijkt ook zachter te worden. Beetje thermoplastisch ?
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door CoenvanDongen »

Wijzonol achlyd nogwat...? was een moeilijke naam iig.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door sander1238 »

Schuift het bloempotje er tenminste niet af in de zomerdag
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door ds23man »

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door Chris_T »

Het is inderdaad een lekker (meet)weertje! :beer:
Jammer dat de flamex in het midden niet voldoende is. Het geeft zo te zien ook wat meer verliezen in het laag.
Aan de andere kan zal de poortoutput wel schoner zijn met een laagje demping ervoor.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door pappaleo »

sander1238 schreef:
Schuift het bloempotje er tenminste niet af in de zomerdag
:rofl:
Chris_T schreef:
Het is inderdaad een lekker (meet)weertje! :beer:
Jammer dat de flamex in het midden niet voldoende is. Het geeft zo te zien ook wat meer verliezen in het laag.
Aan de andere kan zal de poortoutput wel schoner zijn met een laagje demping ervoor.
Nou, ik vind het wel meevallen. Een lapje flamex doet net zoveel als het hele compartiment volgepropt met BAF.
Voor de poort zit overigens geen demping. De flamex zit zo ongeveer horizontaal in het midden van de grootste (verticale) lengte van de kast. De baspoort zit onderin het compartiment en kan dus vrij ademen. Maar het is allemaal niet zo dramatisch dat er geen filter voor gemaakt kan worden.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door pappaleo »

De resultaten van de metingen op 1m50 afstand en 2m30 boven de vloer, zodat ik toch een gate van meer dan 8ms heb.

De onderste woofer:
grijs 30°, geel 15°, groen on-axis
grijs 30°, geel 15°, groen on-axis
De bovenste woofer:
grijs 30°, geel 15°, groen on-axis
grijs 30°, geel 15°, groen on-axis
De tweeter:
grijs 30°, geel 15°, groen on-axis
grijs 30°, geel 15°, groen on-axis
Nu een boxsim project er mee aanmaken.....
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door sander1238 »

had nooit gedacht dat al die verschillende dempings-materialen zoveel verschil zouden maken. weer wat geleerd.

vindt het echt grote klasse hoe Pappaleo dit (voor mij) aanpakt =D> =D> =D> :goedzo:
Had het zelf nooit zo gekunnen, voel me bezwaard dat ik aan de andere kant van NL woon, kan niet ff op en neer om te helpen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door pappaleo »

sander1238 schreef:
had nooit gedacht dat al die verschillende dempings-materialen zoveel verschil zouden maken. weer wat geleerd.

vindt het echt grote klasse hoe Pappaleo dit (voor mij) aanpakt =D> =D> =D> :goedzo:
Had het zelf nooit zo gekunnen, voel me bezwaard dat ik aan de andere kant van NL woon, kan niet ff op en neer om te helpen.
Geen probleem hoor. Ik vind het nog steeds leuk om te doen. Met de input van anderen leer ik er zelf ook steeds weer wat bij.
Straks word ik ook op mijn vingers gekeken met die Isobarix en daar ga ik ook een vette staande golf krijgen van een 150Hz of daaromtrent, dus alles wat ik hiervan opsteek kan later nuttig zijn.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door pappaleo »

Dit weekend de tweede kast (en dientengevolge de eerste kast) onderhanden genomen.
De bovenste woofer was er met geen mogelijkheid uit te krijgen, maar het is uiteindelijk toch gelukt via een stok en wat overredingskracht via de baspoort.
Ik heb daar de wanden waar nog geen demping zat (achterzijde en baffle) ook voorzien van pritex en de bekabeling vastgezet.
De compartimenten worden in tweeën gedeeld door een laagje Flamex van 25mm om de staande golf wat onder controle te krijgen. Ik kom alleen nog een stukje van 13 bij 30cm te kort. :oops:

Ook het soldeerwerk behoefde aanpassing. Wat vreemd is, is dat alles gecorrodeerd is. Het staal rond de magneten en de aansluitingen van de woofers. De aansluitingen heb ik met een fijn schuurpapiertje wel weer schoon gekregen. Ook de bedrading was de eerste 2 centimeter na het soldeerpunt groen uitgeslagen. Ik heb waar mogelijk de bedrading vervangen, ietwat ingekort en de boel opnieuw gesoldeerd.

De kwaliteit van de soldeerverbindingen noopte mij ook de tweeter aan de achterzijde te inspecteren. Aanvankelijk leek dat een slecht plan. De uitsparing voor de tweeter is op maat gefreesd. Op maat wil zeggen dat er nog geen 0,1mm speling rond de flens was. :shock: :shock:
Gelukkig zat de draad door een ruim gat waar nog een 3 mm inbussleutel doorheen paste. Met die sleutel heb ik de tweeter voorzichtig vanaf de achterzijde naar buiten kunnen drukken. Daar ben ik toch wel een stief kwartiertje mee bezig geweest. Is dat ding er met een hamer in gezet of zo?
Ook hier korrelige soldeer verbindingen en zelfs een draad die zover gecorrodeerd was dat die niet meer te vertinnen was. Ook hier heb ik een stuk van de bedrading moeten vervangen. Ik heb wel eens soldeerverbindingen gezien die aangetast waren omdat er S39 gebruikt was, maar dat ziet er anders uit. Dit zag er meer uit alsof de draad 40 jaar oud was of zo.

De aansluitingen heb ik vervangen door een plankje met 3 paar banaanstekkerbussen, zodat ik van buitenaf elke unit apart kan aansturen.

Ik heb de metingen van hierboven gebruikt voor een Boxsim simulatie.
Ik ben daar nog niet tevreden mee.

Met dit filter:
Focadale031.png
krijg ik on axis dit resultaat:
Focadale032.png
Op zich is het filter niet heel ingewikkeld. Het LRC netwerk over de onderste woofer is om een enorme knie in de response bij 1600 Hz wat te temmen. Als ik de onderste woofer een Lowpass met een veel lagere F3 geef, dan kom ik niet verder dan een enorme badkuiprespons.

De C's over de verzwakkingsweerstand peppen het tophoog nog wat op. Of dat in de praktijk noodzakelijk is zal beluisterd moeten worden.

Het filter is overigens ontwikkeld met de metingen die onder een hoek van 30° gemaakt zijn. Met die metingen kom ik aan deze respons:
Focadale033.png
Ik blijf een faseprobleempje hebben bij 4kHz. Ik ga nog een keer metingen maken onder een andere verticale hoek en kijk hoe dat er uit ziet met dit filter.

Kortom, ik pruts nog even verder.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door ds23man »

Op wat voor freq. punten cross je nou?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door pappaleo »

De bovenste woofer crosst op 2400Hz met de tweeter.
De onderste woofer valt eerder af en crosst de tweeter derhalve op 1700Hz, maar dat is wel op -10dB.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door ds23man »

Heb mijn metingen er nog eens bij gepakt. Tweet heeft een behoorlijke dip rond de 3,5K. Zou trouwens de onderste woof tot 450 Hz inzetten.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door pappaleo »

Die dip had ik ook, maar verminderde bij een hoek van 30°. Dus nam aan dat het een diffractieverschijnsel was.

Als ik de tweede woofer tot 450Hz laat meelopen krijg ik ofwel een badkuip, ofwel ik moet de tweeter nog eens 3 á 4 dB dempen en heb ik een bult in het laag.

Maar dit zijn de voorlopige conclusies. Ik ben nog niet uitgespeeld :mrgreen:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: vervolg project "focadale" - Het filter

Bericht door markbakk »

Welke waarden voor de spoel voor de bovenste woofer heb je uitgeprobeerd? Ook flink kleiner dan 1,8?
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”