Dit weekend de tweede kast (en dientengevolge de eerste kast) onderhanden genomen.
De bovenste woofer was er met geen mogelijkheid uit te krijgen, maar het is uiteindelijk toch gelukt via een stok en wat overredingskracht via de baspoort.
Ik heb daar de wanden waar nog geen demping zat (achterzijde en baffle) ook voorzien van pritex en de bekabeling vastgezet.
De compartimenten worden in tweeën gedeeld door een laagje Flamex van 25mm om de staande golf wat onder controle te krijgen. Ik kom alleen nog een stukje van 13 bij 30cm te kort.
Ook het soldeerwerk behoefde aanpassing. Wat vreemd is, is dat alles gecorrodeerd is. Het staal rond de magneten en de aansluitingen van de woofers. De aansluitingen heb ik met een fijn schuurpapiertje wel weer schoon gekregen. Ook de bedrading was de eerste 2 centimeter na het soldeerpunt groen uitgeslagen. Ik heb waar mogelijk de bedrading vervangen, ietwat ingekort en de boel opnieuw gesoldeerd.
De kwaliteit van de soldeerverbindingen noopte mij ook de tweeter aan de achterzijde te inspecteren. Aanvankelijk leek dat een slecht plan. De uitsparing voor de tweeter is op maat gefreesd. Op maat wil zeggen dat er nog geen 0,1mm speling rond de flens was.
Gelukkig zat de draad door een ruim gat waar nog een 3 mm inbussleutel doorheen paste. Met die sleutel heb ik de tweeter voorzichtig vanaf de achterzijde naar buiten kunnen drukken. Daar ben ik toch wel een stief kwartiertje mee bezig geweest. Is dat ding er met een hamer in gezet of zo?
Ook hier korrelige soldeer verbindingen en zelfs een draad die zover gecorrodeerd was dat die niet meer te vertinnen was. Ook hier heb ik een stuk van de bedrading moeten vervangen. Ik heb wel eens soldeerverbindingen gezien die aangetast waren omdat er S39 gebruikt was, maar dat ziet er anders uit. Dit zag er meer uit alsof de draad 40 jaar oud was of zo.
De aansluitingen heb ik vervangen door een plankje met 3 paar banaanstekkerbussen, zodat ik van buitenaf elke unit apart kan aansturen.
Ik heb de metingen van hierboven gebruikt voor een Boxsim simulatie.
Ik ben daar nog niet tevreden mee.
Met dit filter:
krijg ik on axis dit resultaat:
Op zich is het filter niet heel ingewikkeld. Het LRC netwerk over de onderste woofer is om een enorme knie in de response bij 1600 Hz wat te temmen. Als ik de onderste woofer een Lowpass met een veel lagere F3 geef, dan kom ik niet verder dan een enorme badkuiprespons.
De C's over de verzwakkingsweerstand peppen het tophoog nog wat op. Of dat in de praktijk noodzakelijk is zal beluisterd moeten worden.
Het filter is overigens ontwikkeld met de metingen die onder een hoek van 30° gemaakt zijn. Met die metingen kom ik aan deze respons:
Ik blijf een faseprobleempje hebben bij 4kHz. Ik ga nog een keer metingen maken onder een andere verticale hoek en kijk hoe dat er uit ziet met dit filter.
Kortom, ik pruts nog even verder.