GU-50 versterker,volgens democles
Moderator: Beheerdersteam
Re: GU-50 versterker,volgens democles
Lijkt wel een gocheltruuk, alles erin, niks eronderdemocles schreef:Alle voetjes zitten er in.
Anne
Het display er in gefreubeld ............. 
(voltmeter voor de bias afstelling)
(voltmeter voor de bias afstelling)
Even de boel op de kop..........
Er was wat plaatwerk binnen.
Dus de printjes op een subframe (extra 3mm plaat) gepast en de trafo,s in de kast.
Er was wat plaatwerk binnen.
Dus de printjes op een subframe (extra 3mm plaat) gepast en de trafo,s in de kast.
Vandaag maar even de boel vastgeschroefd op het subframe........... 
Vandaag het subframe aan de bovenplaat bevestigd,die zit vast,
En dan kom je terecht bij de uitgangstrafo,s,in de kast was mooi geweest,maar dan kan ik de speaker aansluitingen niet meer kwijt
Oke, dan er maar bovenop..............
Nu had ik al wel geprobeerd,om om de trafo,s een stuk alu buis te zetten,helaas, WAF factor 0, dan maar proberen er een rechthoekige kast om heen te zetten,lijkt ook beter bij de smoorspoel.
Passen en meten dus.........
En dan kom je terecht bij de uitgangstrafo,s,in de kast was mooi geweest,maar dan kan ik de speaker aansluitingen niet meer kwijt
Oke, dan er maar bovenop..............
Nu had ik al wel geprobeerd,om om de trafo,s een stuk alu buis te zetten,helaas, WAF factor 0, dan maar proberen er een rechthoekige kast om heen te zetten,lijkt ook beter bij de smoorspoel.
Passen en meten dus.........
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Komkom Demo, je hebt een ENORM grote kast, kan niet zo zijn dat je het daar niet in kwijt kunt! kun je de trafo's kantelen, of past dat niet?
Kantelen past niet.
En ik wil 12 x speaker aansluiting kwijt.
Nu heb ik meer ruimte,even een opluchting t.o.v. mijn dac project
Maar ik moet nog meer kwijt in de kast,trafo voor de AC gloei van de GU buizen en twee smoorspoelen 10H 100mA voor de fase trappen.
En zo enorm is het kastje niet,ben wel groter gewend.................
En ik wil 12 x speaker aansluiting kwijt.
Nu heb ik meer ruimte,even een opluchting t.o.v. mijn dac project
Maar ik moet nog meer kwijt in de kast,trafo voor de AC gloei van de GU buizen en twee smoorspoelen 10H 100mA voor de fase trappen.
En zo enorm is het kastje niet,ben wel groter gewend.................
Zou niet weten wat je met zoveel aansluiting moetdemocles schreef:En ik wil 12 x speaker aansluiting kwijt.
Om veel LS's aan te sluiten is er een normaal een 100V uitgang, elke LS een trafo'tje (zie UGT mtb
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Voor de versterker an sich is het wel een grote kast natuurlijk.. zie ook niet de 12 LS aansluitingen. Misschien de 8 en 4 Ohm vanaf de UGT, maar verder?
En een smoorspoel voor de fasedraaiers bedoel je denk ik? Waarom is dat?
En een smoorspoel voor de fasedraaiers bedoel je denk ik? Waarom is dat?
Die extra LS aansluitingen zijn voor 2x speakers parallel aan de 4 ohm aansluiting van de uitgangstrafo.(ik gebruik 4 speakers i.p.v. 2 in mijn kamer opstelling)
De twee smoorspoelen vervangen de 220 ohm weerstand. ,1 voor elke kant. (waarom?,gewoon proberen en ik heb ze liggen)
De twee smoorspoelen vervangen de 220 ohm weerstand. ,1 voor elke kant. (waarom?,gewoon proberen en ik heb ze liggen)
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
2 speakers parallel aan de 4 Ohm aansluiting, kom je dan niet veel te laag uit met je impedantie? Smoorspoel, je gebruikt ze voor de hele voortrap, duidelijk. Dacht naar aanleiding van je fasetrap opmerking dat je misschien alleen iets met de fasedraaier deed ofzo. Ben wel benieuwd of het veel doet, maw of het merkbare verbetering geeft tov de weerstand situatie.democles schreef:Die extra LS aansluitingen zijn voor 2x speakers parallel aan de 4 ohm aansluiting van de uitgangstrafo.(ik gebruik 4 speakers i.p.v. 2 in mijn kamer opstelling)
De twee smoorspoelen vervangen de 220 ohm weerstand. ,1 voor elke kant.
2x 8 ohm speakers parallel,geeft 4 ohm,bij mijn KT88 monoblokken werkt het goed.
Of het wat brengt,die smoorspoelen,zal het later wel horen
Of het wat brengt,die smoorspoelen,zal het later wel horen
Dat gaat dus niks verbeteren.De brom komt de fasedraaier binnen via de tegenkoppelweerstanden vanaf de anodes van de eindbuizen.democles schreef:De twee smoorspoelen vervangen de 220 ohm weerstand. ,1 voor elke kant. (waarom?,gewoon proberen en ik heb ze liggen)
Blijkbaar toch de bouw door Barry niet goed gelezen
Anne
Dacht dat Barry verder geen last had van brom?
Is er wel brom,dan kan er altijd nog die transistor tussen die jij als voorbeeld had gegeven.
Is er wel brom,dan kan er altijd nog die transistor tussen die jij als voorbeeld had gegeven.
Oorspronkelijk was de opzet kathode-tegenkoppeling bij de eindbuizen.Dan is er geen terugwerking richting fasedaaier.Nu met die weerstanden langs de anodekant is dat er wel.Zonder brom in de eindtrap gaat dat goed (smoorspoel in de hele voeding), maar dan hebben die op de plaats van de 220 Ω weerstanden geen zin.
Anne
Anne
?
Begrijp het even niet Anne,
Zo verder de boel afbouwen en later evt. aanpassen of nu?
Oke, eerst die 220 ohm er in laten en de 10H 100mA smoorspoelen op de plank laten.
Begrijp het even niet Anne,
Zo verder de boel afbouwen en later evt. aanpassen of nu?
Oke, eerst die 220 ohm er in laten en de 10H 100mA smoorspoelen op de plank laten.
Laatst gewijzigd door democles op di 08 dec 2015, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilde je nou drie smoorspoelen of enkel die twee ipv de weerstanden?
Die twee alleen (ipv de weerstanden) doet niet veel, met één in de voeding helpt wel maar dan zijn de andere twee nog steeds niet nodig.
Als nodig kan veranderen natuurlijk altijd nog, is geen grote ingreep.
Anne
Die twee alleen (ipv de weerstanden) doet niet veel, met één in de voeding helpt wel maar dan zijn de andere twee nog steeds niet nodig.
Als nodig kan veranderen natuurlijk altijd nog, is geen grote ingreep.
Anne
Nee drie ,1 in de gehele voeding via de min en twee op de plaats van de 220 weerstanden.Wilde je nou drie smoorspoelen of enkel die twee ipv de weerstanden?
Maar het kan ook zonder die laatste twee,dan gewoon een weerstand van 220 ohm.
Ja, aanpassen kan later nog
Eerst maar verder bouwen............
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Wordt proberen. De smoorspoelen op de plek van de 220 ohm weerstand zullen niet veel uitmaken, die in de voeding, misschien. Als dat niet helpt kun je altijd nog de transistor truuk (als verschilversterker) toepassen. Het is wat aparte situatie, met deze tegenkoppeling komt er brom op de ingang van de eindversterker via de fasedraaier. Apart, je verwacht de voorversterker. De fasedraaier gebruikt dan die ingang om de andere fase te maken en wordt verschillend op de balanshelften en dus ook op de uitgang. Idee is volledig van Anne overigens.
Als je voeding echt schoon is zal dit effekt mogelijk meevallen, ik had zowiezo de ruimte niet voor ook nog een smoorspoel
Maar het is bij mij volledig bromvrij, dus het kan wel.
Als je voeding echt schoon is zal dit effekt mogelijk meevallen, ik had zowiezo de ruimte niet voor ook nog een smoorspoel
Vandaag de bekisting voor de uitgangstrafo,s in elkaar gezet,boren en tappen dus..............
Nu alleen de schroefjes nog verzinken , een paar beluchtingsroostertjes in de top maken en dan is dit ook weer klaar.
Nu alleen de schroefjes nog verzinken , een paar beluchtingsroostertjes in de top maken en dan is dit ook weer klaar.
De schroeven verzonken en de beluchtingsgaten er in geponst.
Nu alleen nog een roostertje aan de binnenkant er in lijmen met siliconenkit................
Nu alleen nog een roostertje aan de binnenkant er in lijmen met siliconenkit................
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Siliconenkit heb je hittebestendig, misschien wel handig anders ligt het roostertje straks onder in het bakje 
Nee,komt wel goed.
Werkt prima.
Al vaker gedaan en nog nooit problemen gehad.
Werkt prima.
Al vaker gedaan en nog nooit problemen gehad.