Mobiele Bluetooth boombox.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
True, maar als het beter kan... Ik wil wel een goed klinkende box maken, daar mag best wat moeite en testen aan te pas komen.
Meten wil ik ook wel graag doen, ook met het oog op de toekomst ben ik van plan een setje aan te schaffen.
Meten wil ik ook wel graag doen, ook met het oog op de toekomst ben ik van plan een setje aan te schaffen.
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Ik ben met sketchup in de weer geweest, hier 2 mogelijkheden.
Poort aan de zijkant vind ik erg saai maar wellicht beter ?
Poort aan de zijkant vind ik erg saai maar wellicht beter ?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
poort aan de zijkant geeft ook wel een 'cleane' look.
en als je ze bovenaan zet, heb je meteen handgrepen
en als je ze bovenaan zet, heb je meteen handgrepen
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Ik vind persoonlijk die linker een stuk 'frisser' ogen.. maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak
Om in te haken op hetgeen van Henkjan; ik zou de slotpoorten aan de bovenkant van de zijkant plaatsen, nog makkelijker optillen
Edit: domdom, ik zie dat Henkjan dat bedoelt
Om in te haken op hetgeen van Henkjan; ik zou de slotpoorten aan de bovenkant van de zijkant plaatsen, nog makkelijker optillen
Edit: domdom, ik zie dat Henkjan dat bedoelt
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Richt dan ook meteen de poorten schuin naar boven .... a) Het tilt makkelijker en b) er kan niet zo snel iets invallen (propjes of kroonkurken van "grappige" vrienden of als het plotseling gaat regenen).
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Sark, dat is een briljant idee. Zo pakt het ook nog eens beter op!
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Leuke suggesties! Poorten als handvat is een goede maar dat verplicht je wel bijna 2 handen te gebruiken, wellicht minder praktisch.
Ik heb gisteren de voeding binnen gekregen. Vol enthousiasme aan de slag om er achter te komen dat er geen geluid uit te peuteren is. Bluetooth verbinding werkt, kabeltjes zijn goed aangesloten, alle lampjes branden, verbinding wordt verbroken als ik een 3,5mm inplug maar er komt geen geluid uit helaas.
Even op de mail van Sure wachten...
Ik heb gisteren de voeding binnen gekregen. Vol enthousiasme aan de slag om er achter te komen dat er geen geluid uit te peuteren is. Bluetooth verbinding werkt, kabeltjes zijn goed aangesloten, alle lampjes branden, verbinding wordt verbroken als ik een 3,5mm inplug maar er komt geen geluid uit helaas.
Even op de mail van Sure wachten...
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Andere vraag...
Is het een idee om met passive radiators te gaan werken ipv een poort ? Hoe zit dat met FR speakers ?
Is het een idee om met passive radiators te gaan werken ipv een poort ? Hoe zit dat met FR speakers ?
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Ok, op http://www.mh-audio.nl/PassiveRadiator.asp lees ik het volgende:
Now, we need to select an appropriately-sized passive radiator. ALWAYS use a passive radiator that is larger in diameter than the active driver, as the displacement of the passive radiator usually has to be 1.5 to 2 times that of the driver.
Dat maakt in het geval van de 1911SAF Sd 94cm2 x 1.5 = een minimum Sd van 141cm2 voor de Pr.
Now, we need to select an appropriately-sized passive radiator. ALWAYS use a passive radiator that is larger in diameter than the active driver, as the displacement of the passive radiator usually has to be 1.5 to 2 times that of the driver.
Dat maakt in het geval van de 1911SAF Sd 94cm2 x 1.5 = een minimum Sd van 141cm2 voor de Pr.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
dat is idd een goede richtlijn. bij een breedbander als actieve driver zou je mss nog wel weg kunnen komen met een van de zelfde maat omdat de uitslag (Xmax) van een breedbander vrij beperkt is.
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Dank voor de aanvulling, een 5" PR is helaas lastig te vinden (los van de peerless 5,25" waarvan het me door de vorm lastig lijkt om achter te monteren) Sowieso eerst die testkast maar eens aande gang krijgen.
Vwb het bordje, er is een nieuwe onderweg onder een coulance regeling, netjes opgelost
Vwb het bordje, er is een nieuwe onderweg onder een coulance regeling, netjes opgelost
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Heel goed idee. Ik gebruik één Dayton Audio SD 175-PR op 2 stuks 3" ND91 midwoofers in ca. 4 liter. Ze bereiken ongeveer gelijk hun maximale uitslag.Nooby schreef:Andere vraag...
Is het een idee om met passive radiators te gaan werken ipv een poort ? Hoe zit dat met FR speakers ?
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Ok, ik ga daar ook mee aan het modelleren.wouter schreef:Heel goed idee. Ik gebruik één Dayton Audio SD 175-PR op 2 stuks 3" ND91 midwoofers in ca. 4 liter. Ze bereiken ongeveer gelijk hun maximale uitslag.Nooby schreef:Andere vraag...
Is het een idee om met passive radiators te gaan werken ipv een poort ? Hoe zit dat met FR speakers ?
Voordelen van een PR zijn minder/geenongewenste bijgeluiden, zijn er specifieke nadelen of andere voordelen ?
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Als ik PR en gepoort zo vergelijk heb ik met het gepoorte ontwerp meer output in het laagste gebied, een poort lijkt me dan handiger ?
Laatst gewijzigd door Douwe84 op zo 28 jan 2018, 9:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Dat klopt, een poort is efficienter. Moet je hem wel kwijt kunnen. Ik kreeg te veel poortruis en gepuf.
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Duidelijk. De ruimte heb ik wel, luchtsnelheid zit rond de 10 m/swouter schreef:Dat klopt, een poort is efficienter. Moet je hem wel kwijt kunnen. Ik kreeg te veel poortruis en gepuf.
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Gisteren nog eens aan de slag gegaan...Henkjan schreef:poort aan de zijkant geeft ook wel een 'cleane' look.
en als je ze bovenaan zet, heb je meteen handgrepen
Dit is 10 liter, poort is 2cm hoog en 17.4 cm lang. geeft <10m/s
Volumeknop is nog een discussiepunt, net als waar de aan/uit schakelaar moet komen. De status leds wil ik uit het zicht hebben, ik heb ze in de poort bedacht
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Kastje 2 weken terug in de lijmklemmen gezet, verzinking voor de pootjes en de schakelaars gemaakt.
vanmorgen de poorten er in gelijmd.
Staat nu allemaal bij m'n ouders ivm ruimtegebrek hier (appartement met kleine berging) Als het lijmwerk klaar is kan ik thuis afwerken en hoop ik over een week of 2 toch wel wat geluid er uit te hebben...
vanmorgen de poorten er in gelijmd.
Staat nu allemaal bij m'n ouders ivm ruimtegebrek hier (appartement met kleine berging) Als het lijmwerk klaar is kan ik thuis afwerken en hoop ik over een week of 2 toch wel wat geluid er uit te hebben...
Laatst gewijzigd door Douwe84 op ma 02 apr 2018, 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Paar toegevoegdChocomel schreef:Altijd leuk om bouwfoto's te zienHoe klonk de vorige versie?
Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik die visueel afgekeurd heb en niet eens gebruikt heb, laatste ontwerp vond ik veel leuker. De inhoud is ongeveer een liter minder.
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Vandaag weer even wat kunnen doen, gaten voor de bevestiging van de achterkant gemaakt, frame voor die bevestiging er in gelijmd.
Het nieuw ontvangen bordje aangesloten en toen.... NIKS. met geen mogelijkheid geluid uit te krijgen, exact zoals de vorige keer maakt m'n telefoon verbinding, lampjes randen allemaal maar geluid produceren ho maar.
Wederom contact met de Sure. Ik geloof nooit dat ik 2 keer hetzelfde euvel te pakken heb dus ben nogal geneigd te geloven dat ik iets verkeerd doe...
Het nieuw ontvangen bordje aangesloten en toen.... NIKS. met geen mogelijkheid geluid uit te krijgen, exact zoals de vorige keer maakt m'n telefoon verbinding, lampjes randen allemaal maar geluid produceren ho maar.
Wederom contact met de Sure. Ik geloof nooit dat ik 2 keer hetzelfde euvel te pakken heb dus ben nogal geneigd te geloven dat ik iets verkeerd doe...
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Het bleek toch de voeding te zijn, hij speelt nu prima op een laptop voeding.
Mooi ff laten inspelen en dan met de demping spelen, als iemand suggesties heeft hoor ik het graag.
Mooi ff laten inspelen en dan met de demping spelen, als iemand suggesties heeft hoor ik het graag.
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
Ik heb de speaker nu het weekend draaien in de huiskamer, gaandeweg is het geluid flink verbeterd t.o.v de eerste minuten. Het hoog en mid durf ik al best goed te noemen, lekker veel detail met blues / jazz. Het laag blijft achter, nou verwacht ik geen pompende bassen maar wel wat meer body. De achterkant zit nog niet luchtdicht gemonteerd en de aan/uit schakelaar zit er nog niet in wat ook een gat open houdt wat zeker niet zal helpen.
Ik zal de komende tijd wat kleine aanpassingen intern doen zodat de achterkant er netjes op kant, tochtbandje er tussen enz. en dan eens kijken of (hoe) het geluid nog veranderd.
Als het laag nog wat meer body gaat krijgen door de demping en echt goed luchtdicht maken van het geheel ga ik er eens een tijd naar luisteren, wellicht is filtering nodig/handig. Meten lijkt me wel heul gaaf maar dat is even wat bruggen verder.
Vwb afwerking: flink wat schuurwerk te doen om alles netjes strak te krijgen en dan lakken. Ik heb nog donkere vloerlak staan welke ik wil gaan gebruiken, de nerf moet mooi zichtbaar blijven.
Kennelijk is de W5-1611 in Duitsland gebruikt in de "Sarah" deze is ook een aantal keer nagemaakt.
Topic vind je hier: http://www.hifi-forum.de/viewthread-267-8.html
Ook 10 liter en demping beschrijving er bij, een mat sonofil per speaker. Ook een lijst filter componenten maar geen schema, deze vond ik dan weer ergens anders...
Ik zal de komende tijd wat kleine aanpassingen intern doen zodat de achterkant er netjes op kant, tochtbandje er tussen enz. en dan eens kijken of (hoe) het geluid nog veranderd.
Als het laag nog wat meer body gaat krijgen door de demping en echt goed luchtdicht maken van het geheel ga ik er eens een tijd naar luisteren, wellicht is filtering nodig/handig. Meten lijkt me wel heul gaaf maar dat is even wat bruggen verder.
Vwb afwerking: flink wat schuurwerk te doen om alles netjes strak te krijgen en dan lakken. Ik heb nog donkere vloerlak staan welke ik wil gaan gebruiken, de nerf moet mooi zichtbaar blijven.
Kennelijk is de W5-1611 in Duitsland gebruikt in de "Sarah" deze is ook een aantal keer nagemaakt.
Topic vind je hier: http://www.hifi-forum.de/viewthread-267-8.html
Ook 10 liter en demping beschrijving er bij, een mat sonofil per speaker. Ook een lijst filter componenten maar geen schema, deze vond ik dan weer ergens anders...
Re: Mobiele Bluetooth boombox.
18650 batterijen en 5.5mm male / female besteld.
Dit moeten de laatste onderdelen zijn, deze op de achterzijde monteren en de plaatsing van de componenten bepalen, een en ander aansluiten en dan het kistje luchtdicht maken.
Ik ben benieuwd of dit nog iets met de laag weergave doet, mid en hoog ben ik zeer over te spreken.
Dit moeten de laatste onderdelen zijn, deze op de achterzijde monteren en de plaatsing van de componenten bepalen, een en ander aansluiten en dan het kistje luchtdicht maken.
Ik ben benieuwd of dit nog iets met de laag weergave doet, mid en hoog ben ik zeer over te spreken.
