Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Archie

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door Archie »

Mag ik raden? Je kwam erachter dat je het oorspronkelijke vlak waar je frees opstond weggefreesd hebt? Zodat het ding al draaiend kantelde in wat je net had weggefreesd?

Dat gebeurde mij in ieder geval :-$

@Sark, die plankjes op de geleideprofielen waar je frees opstaat, zitten die vastgeschroefd en dienen deze als 'stop'? Het houten plaatje links op de foto lijkt dan wel op de juiste plaats te zitten, het plaatje rechts heeft erg veel ruimte zodat het lijkt alsof je in de onderste alu (vastgeklemde) profielen gaat frezen...

Hele slimme oplossing zo, eenvoudig demonteerbaar en voor elcke maat wat wilsch :)

Uiteindelijk heb ik bij mij de bovenfrees in de workmate geklemd. Het freesje zelf stak er iets bovenuit. Tijdelijk 2 'opofferplankjes' links en rechts op de luidsprekers geschroefd..
Het is gelukt maar de volgende keer ga ik toch een soort van freestafeltje maken waar de frees aan gefixeerd zit. Voelde toch niet helemaal ok met enkel klemmen in de WM..
pulsie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door pulsie »

Archie schreef:
Das een black&decker toch, die oranje? Mooi, nostalgie! Het futuristische plastieken 'The Jetsons' ding ken ik niet, wazzda??
Dat futuristische ding :lol: is een hole cutter. In de kap zit een lager met een as, hierop monteer je een beitelhouder die variabel te verstellen is. Je kunt hier redelijk grote gaten mee maken. Wel een contra gewichtje erop monteren want er komt aardig wat kracht op.
Archie

Bericht door Archie »

Geweldig setje zo, de hole cutter en de oranje B&D :rock:
SARK

Bericht door SARK »

Archie schreef:
@Sark, die plankjes op de geleideprofielen waar je frees opstaat, zitten die vastgeschroefd en dienen deze als 'stop'? Het houten plaatje links op de foto lijkt dan wel op de juiste plaats te zitten, het plaatje rechts heeft erg veel ruimte zodat het lijkt alsof je in de onderste alu (vastgeklemde) profielen gaat frezen...
Volgens mij is dat meteen de stop ... ik moet het werkelijke antwoord even verschuldigd blijven want het is niet mijn idee/ontwerp (wel van iemand hier op 't forum maar ik weet niet meer wie :oops: ). Hert is iig niet de bedoeling dat je door de alu-geleiders gaat frezen dus het zijn 99,99 % zeker stops :mrgreen:
SARK

Bericht door SARK »

Archie schreef:
Uiteindelijk heb ik bij mij de bovenfrees in de workmate geklemd. Het freesje zelf stak er iets bovenuit. Tijdelijk 2 'opofferplankjes' links en rechts op de luidsprekers geschroefd..
Het is gelukt maar de volgende keer ga ik toch een soort van freestafeltje maken waar de frees aan gefixeerd zit. Voelde toch niet helemaal ok met enkel klemmen in de WM..
Je kunt ook een freestafeltje maken waarbij je WM als basis fungeert ..... ik heb bijvoorbeeld een stuk laminaat gebruikt om voor het wat kleinere werk de frees in de WM te monteren. De drie bevestigingsgaten van de bovenfrees in het stuk laminaat en het middengat ..... ondersteboven in de WM en je hebt een freestafel(tje).
Bijlagen
WorkMate Router table.jpg
WorkMate Router table.jpg (22.42 KiB) 281 keer bekeken
Archie

Bericht door Archie »

Het ging toch om het voorbeeld, en dat is prima! Zaak is om een overbrugging waardoor de frees kan zweven over het werkstuk. Tenminste als je het van bovenaf doet.

Een leuk voorbeeld van het freestafeltje dat ik na wil maken (naast alle andere leuke projecten, de lijst wordt langer en langer , goei forum dit, 't inspireert :dank: )

[youtube]http://youtu.be/kwHaiRb0WZo[/youtube]

In de eerste paar minuten maakt Der Rudolph een zeer werkbaar en eenvoudig ding. Daarna nog allerlei opleukdingen voor erbij zoals een afzuiging. Het basisgegeven is echt zeer eenvoudig en maakt de frees nog veelzijdiger...
WilcoE

Bericht door WilcoE »

Archie schreef:
Mag ik raden? Je kwam erachter dat je het oorspronkelijke vlak waar je frees opstond weggefreesd hebt? Zodat het ding al draaiend kantelde in wat je net had weggefreesd?

Dat gebeurde mij in ieder geval :-$
Precies.... erg stom, gelukkig was de schade beperkt.
Archie

Bericht door Archie »

Dat is helemaal niet stom, dat grenst aan genialiteit!

Namelijk:
Bij de eerste keer frezen direct de meest wijze les leren die er over frezen te leren valt :goeie:

Dat doe ik je niet na!! (eeeehhh... Voor??)
Archie

Bericht door Archie »

Dit is ook een handig hulpstuk!

[youtube]https://youtu.be/_83EL75UcHc[/youtube]
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”