Meting Jantzen C-coils.

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

MarcoSQ

Re: Meting Jantzen C-coils.

Bericht door MarcoSQ »

Helder verhaal, top :goedzo: !
Al is nog niet duidelijk, waaróm een handheld meter (die ook gewoon op 1kHz meet), dit niet lekker kan meten...
Zou dat bijvoorbeeld wél lukken, als de kern vlak daarvóór even lekker op zijn donder had gekregen ?

Lijkt me een leuk object om eens een simulatiemodel voor op te zetten :), benieuwd wat er in het slechtste geval kan gebeuren.
Ook ik brand m'n vingers niet aan een conclusie. Anders dan : ik zou hier niet snel voor kiezen... :oops:
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Walt schreef:
Dank aan Sander voor de metingen, ik heb eindelijk weer goed geslapen vannacht.

Zulke zware spoelen worden vooral voor laag filteren gebruikt, dus lage frequenties. Is het dan niet raar dat de mH waarde pas klopt bij 1 kHz?

Groetjes Walter
Mij is het ook nog niet duidelijk wat ie doet bij lagere frequenties.
markbakk

Bericht door markbakk »

RumoH schreef:
Die gaat maar tot 0.74Vrms. Iig niet de beoogde 1V die blijkbaar door een handheld niet wordt gehaald.
Ik zou het daarentegen wel weer heel beroerd vinden wanneer die spoelen bij 0,74V anders meten dan bij 1V. Dan zijn ze m.i. goed voor de kliko. Ik vind het toch al dubieuze spoelen voor AC, met dat kernmateriaal kun je beter statische elektromagneten bouwen.

[edit]Voor wat het waard is, als je de reële impedantie uitzet tegen de theorie zie je snel dat er tot 5kHz weinig aan de hand is.
Naamloos.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”