Het bandje met de flatcable ribbels heb ik nog eens doorgemeten zonder filter zodat deze curve ook in de Hypex filter designer geladen kan worden.
Hier is de
unsmoothed MLS respons op 50cm:
Tot 7kHz is het toch echt wel een dipool en de curve is buitengewoon regelmatig. De data heb ik na bewerking in Excel wederom in de filter designer geïmporteerd. Er is een asymmetrische shelf gebruikt om de dipool afval te compenseren en het eerste deel van een 24dB/oct LR filter bij 1995Hz te realiseren, een tweede 12dB/oct HP filter bij 1995Hz maakt het filter compleet. Vervolgens is de curve recht getrokken met twee notch filters, één van -2dB bij 4365Hz met een Q van 0,9 en één van -1dB bij 13182Hz met een Q van 3,05. Dit is echt een toepassing waar een DSP erg geschikt voor is en wat mij betreft echt voor bedoeld is. Enerzijds is er een tamelijk extreme dipool compensatie met een boost van 12dB bij 2kHz, anderzijds zijn er subtiele, brede notch filters om de laatste oneffenheden glad te strijken.
Hier zijn de
unsmoothed curves met filter bij 0 (rood), 30(groen), 60(blauw), 80(paars) en 90(grijs) graden:
Vlak binnen +-0,5dB

De directivity:
En de normalized directivity:
Tot 7kHz is het gewoon waanzinnig goed, daarboven is er wat meer spreiding maar het is allemaal heel erg regelmatig. De extra spreiding rond de 10kHz zal waarschijnlijk voor wat 'air' in het geluid zorgen.
Beide diagrammen zijn wederom
unsmoothed 
En dan is hier nog het
unsmoothed vervalspectrum met een verticale schaal van
40dB:
Het is helaas niet helemaal feest, de vervorming is mij nog te hoog voor het gekozen kantelpunt:
Het is nu zaaks om met de juiste ribbels of combinatie van ribbels de vervorming naar beneden te krijgen zonder dat er weer een resonantie de kop op steekt. Een volgende ribbelaar met een andere soort flatcable is al klaar:
Op de achtergrond zijn nog andere, fijnere en grovere, kabels te zien welke ik wil uitproberen. Het zal duidelijk zijn dat deze ribbelaar voor meer kleur in het geluid gaat zorgen
Gerrit