Bascabinet compact & diepgaand

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

MarcoSQ

Re: Bascabinet compact & diepgaand

Bericht door MarcoSQ »

wouter schreef:
Bij het inbouwen van de variabele baspijp werden ineens poortgeluiden heel erg hoorbaar.
Zou dit komen door de binnenzijde?
Als je dure en/of arbeidsintensieve flares niet ziet zitten : eerst idd even checken of je dat gerommel écht niet storend hoort met een normale, niet-verstelbare poort zonder flares.
Die gekke 'sprong' IN de verstelbare buis kan inderdaad een hoop gerommel geven. Zal zeker niet de eerste keer zijn dat ik zoiets zie. Idem met niet zo gladde bochten, etc.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Wat ik eigenlijk bedoelde is dat met de poort buiten de box, zoals op de foto's, er niets opgevallen is.
Met de poort in de box viel het direct op, geflutter uit de poort. Apart :think:

En die zelfbouwflares zijn leuk, maar dit wordt gewoon een kant en klare nette zwarte oplossing, met schroefjes. Het moet allemaal heel blijven en bij portable gebruik is iets zoals de Jet pijpen heel fraai. We zullen het wel in de praktijk ervaren. Het is weer anders dan subwoofers, die spelen onder de 40 Hz, in dit geval is de output onder de 40Hz in verhouding tot de boventonen verwaarloosbaar denk ik. Toch was het direct duidelijk dat dit (verschuifbare poort) niet ging werken nadat het ingebouwd was. Het was ook alleen maar bedoeld om al spelende tot een goede afstemming te komen :wink:
arjank

Bericht door arjank »

Gaat goed met die Oberton's of niet? :goedzo: :beer:
Die 8MB201 is voor een 8" driver een monster en wat je al schreef, hij klinkt voor basgitaar lekker muzikaal. Ik gebruik thuis altijd het hoorn-reflex kastje, ondanks de kleuring in het mid/laag blijft het lekker klinken.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Inmiddels hebben de bascabinets er behoorlijk wat speeluren op zitten. Even verder over het cabinetje met de 8" Oberton.

De poort ruist, maar daar gaan we wat aan doen. Flaren o.i.d. en aan de binnenzijde wellicht ook een stukkie vlees om de flare heen. Of een slotpoort met 'inserts' die de vorm van een soort flare creëren (zie recent topic over poorten).

Maar, wat blijft: het ding vraagt te veel van een versterker. Die moet gewoon helemaal open, en dan nog krijg je de 8" niet stuk. Het zou beter zijn als er een 4 Ohm versie van de Oberton beschikbaar was, maar dat lijkt niet zo te zijn.

Dan is er een andere manier om 4 Ohm te verkrijgen, namelijk 2 drivers parallel. Maar, als je die in 1 kastje naast elkaar zet gaat het richting de 26 liter (13 liter per driver) en dan is een 10" een veel logischere keuze, die hebben we ook al spelen (10B200 in 28 liter).

Dan is er nog een optie die wel past bij het topic idee, namelijk een compound opstelling. Het maakt het mogelijk 2 drivers in een klein kastje te proppen, namelijk de woofers hebben met een compound opstelling nog minder liters nodig, ca 6,5 liter voor dezelfde afstemming maar er komen natuurlijk wat verliezen bij. Een poort laat zich in 6,5 liter amper meer goed afstemmen en wordt enorm lang. Dit kost ook extra liters, en de compound constructie kost ook al snel een paar liter. Kortom, we zullen van ongeveer 13 naar misschien 10 liter gaan. Dit was ook niet het belangrijkste, de verlaging van de impedantie naar 4 Ohm is het belangrijkste. Het toegenomen gewicht en de extra kosten van een extra woofer zijn een klein nadeel, wellicht weegt het op tegen de voordelen: makkelijker aan te sturen en nog steeds heel compact en diepgaand.

Vraagje: wat doet het rendement of de gevoeligheid bij een compoundsituatie. Daalt de gevoeligheid t.o.v. een enkele woofer nog verder, blijft het gelijk of wordt deze 3dB hoger wellicht? Vroeger had ik Boxcalc, daarin kon ik het simuleren maar dat programma ben ik kwijt geraakt :-#

En zie ik nog iets over het hoofd, behalve de moeilijke afstemming met een BR poort?

Orange heeft het ook bij een van hun cabinetten:
orange smart power basscabinet.JPG
Hier nog een topic van iemand die het zelf heeft gebouwd met een paar Eminence Deltalite 2512 II (nog een paartje van liggen hier)
http://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?f=11&t=39088
Laatst gewijzigd door wouter op ma 15 jun 2015, 22:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik denk niet dat je er qua aansturing op vooruit gaat, de max spanning van de amp blijft gelijk dus ook wat er uit de woofer gaat komen qua geluid
arjank

Bericht door arjank »

Compound heeft voor een basgitaar kast geen zin, dat Orange dat doet moeten ze zelf weten ik vind het meer een marketing truc. Ze heben het nog slecht geimplementeerd ook (geen push-pull om 2e orde harmonische vervorming te verlagen)
Persoonlijk zou ik twee 8" driver in een normale gepoorte 20liter kast zetten.
Zelf heb ik er eentje in een hoorn-reflex lopen, gaat laag genoeg voor 4-snarige bas en heeft wat meer rendement in het mid/laag door het hoorn-reflex systeem.
Bijlagen
Piccolo_8.jpg
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Sorry Henkjan, ik neem het van je aan maar ik volg het niet :lol: Wanneer je met 1 driver werkt kan het verlagen van de impedantie er voor zorgen dat de versterker makkelijker z'n vermogen kwijt kan. Nu moet een 400 Watt UcD (@ 4Ohm) maximaal open en is een 700 Watter beter. Ik dacht, laten we er 4 Ohm van maken, het hoeft niet perse harder te kunnen. Als 4 Ohm er voor zorgt dat een kleine versterker het ook trekt is het doel bereikt. Maar goed, ik snap dingen over stroom en spanning nou nog steeds niet :oops: :wink:

@Arjank: hoe is het met jouw speaker, heb je nog wat headroom als je een 'normale' basversterker gebruikt? Wellicht is dit door de 2dB hogere output voor jou net geen probleem. Ik krijg terug dat de 8" gewoon giga vermogen vreet. En vervolgens wel elke mishandeling overleefd \:D/
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Hoi Wouter,

Ik kan moeilijk geloven dat het met een UCD400 niet lukt om een 20cm woofertje tot aan zijn mechanische en/of thermische grens te belasten.
Heb je wel eens gecontroleerd hoeveel je de versterker daadwerkelijk uitstuurt/benut?
Het probleem klinkt namelijk eerder als een bronsignaal dat te zwak is.

Voor 240W@8ohm heb je 2.2Vrms ingangsspanning nodig. Ongebalanceerde consumentenspul zit doorgaans véél lager, rond de 1Vrms (vaak minder).
Waarmee wordt de UCD400 trouwens gevoed? 240W haal je alleen met +/-65V rails.

Ik kan mij wel voorstellen dat in dit geval de thermische belastbaarheid veel eerder een issue is dan de x-max.
41Hz is de laagste (grond)toon die een basgitaar kan weergegeven als ik mij niet vergis.
Met een afstemming rond die frequentie en een goede dimensionering van de kast kan je er wel voor zorgen dat de thermische belastbaarheid de grens is en niet de x-max.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Tja Chris, voor mij is het ook een nieuwe wereld :lol:

Allereerst, de opgegeven vermogens gelden bij 4 Ohm. En daar wringt de schoen, de 8" is een 8 Ohm woofer, met relatief lage gevoeligheid voor een bascabinet.

Die Monacor SP8/150 PRO deed het al redelijk met de filtering erop, de UcD/SMPS 400 module :lol: gaf eerder op (maar ja, afgefilterd onder BR pijp en een flinke boost tussen 45 en 100 Hz). Deze module levert echter 'slechts' 240 Watt bij 8 Ohm.

Die Oberton 8" is gewoon heel stug opgehangen. En als je een bascabinet zo afstemt dat de tonen die er uit komen weinig uitslag behoeven dan kan het allemaal stevig hard. Je hebt ook niet zo veel last van gewapper onder de afstemfrequentie want de tonen hebben maar een klein aandeel van de lage basnoot, het meeste hoor je van de eerste boventoon. Dat, i.c.m. een vrij stugge ophanging en behoorlijke spreekspoelbelasting maakt dat je voor het bespelen van een instrument al snel headroom te kort komt en een 'normale' versterker heel ver moet open draaien, versus 2x10" of 1x 12" in een grotere behuizing. De eerste 4-6dB heb je dan al te pakken, en als de driver 4 Ohm is nog weer een stukje extra gevoeligheid.

Feit is dat een versterker zoals deze: http://ashdownmusic.com/products/1/bass ... Bass-550-/
eigenlijk niet eens de potentie/maximale geluidsdruk uit het speakercabinetje kan persen. En ja, dat het 1 enkele 8" driver is lijkt dan heel gek. Bij muziek weergave zat er ook totaal geen kicklaag in, maar bij een vrijwel stil staand membraan waren wel lange basnoten heel goed voelbaar/hoorbaar. Het werkt blijkbaar gewoon net even anders voor goede instrumentversterking dan wanneer je een CD wilt laten horen zoals deze opgenomen is.

Op dit moment heb ik nog geen idee hoe we het probleem gaan tackelen. Als een compoundconfiguratie niet zou werken... Dan misschien maar 2x 8" rug aan rug, zodat de behuizing vrij stil kan blijven en tegelijk ook compact. Iets minder liters... dan schuift de afstemming en -3dB frequentie wel meteen flink omhoog :think: [-X En met meer liters is het logischer om als oplossing voor het probleem een 10" of 12" te pakken (in vanaf 24 liter)

:-k
arjank

Bericht door arjank »

wouter schreef:
. Je hebt ook niet zo veel last van gewapper onder de afstemfrequentie want de tonen hebben maar een klein aandeel van de lage basnoot, het meeste hoor je van de eerste boventoon.
Dat is wat ik al eerder aan had gegeven, als je de output van een basgitaar zou meten dan zul je zien dat de grondtoon een kleinere amplitude heeft dan de 1e boventoon. In het geval van een lage E (41hz) wordt dat 82hz. Voor een lage B (31hz) wordt dat 62hz. De Oberton 8mb201 is een zeer goede driver voor een 4-snarige bas (lage E), de hoorn-reflex kast die ik heb ontworpen heeft een -3dB punt van ongeveer 65hz. Een lage E klinkt vol, een lage B daarintegen een beetje magertjes daar gaat ie net niet laag genoeg voor.http://www.talkbass.com/threads/piccolo ... s.1010311/
Mijn groter ontwerp (die ik een paar jaar geleden in Breda heb gedemonstreerd) heeft een afstemfrequentie van 48hz, een lage B klinkt door deze kast vol.
In al die jaren dat ik baskasten heb gebouwd is naar voren gekomen dat een afstemfrequentie van 48hz de beste balans geeft indien je ook een lage B speelt. Voor een lage E geeft een afstemfrequentie rond de 65hz een goede balans. Afstemmen op de 1e boventoon van de E (82hz) zou ik in iedere geval niet doen omdat dan je groupdelay op dat punt te groot wordt en de toon niet strak klinkt, je moet er dus onder gaan zitten.

Belastbaarheid, de simulaties die ik in Ajhorn heb gedaan laten zien dat de 8mb201 in de hoorn-reflex kast met 200watt belast kan worden zonder dat de xmax overschreden wordt. Het kan dus kloppen dat je met die Ashdown versterker het speakertje niet helemaal uit kunt sturen. Zelf gebruik ik de Bugera BVP5500, deze heeft een output van ca. 250watt aan 8ohm, als ik het laag opendraai dan gaat ie echt wel over zijn xmax maar dan gaat ook meer energie naar de grondtoon en zit je onder de afstemfrequentie.
Jamesblond

Bericht door Jamesblond »

Niet dat ik bassist ben, of de wijsheid in pacht claim te hebben, maar...

http://www.keymusic.com/nl/item/gallien ... lsrc=aw.ds

Ik ga hiermee natuurlijk compleet voorbij aan de aard van dit forum: zelfbouw. Ik wil maar even aangeven dat met één enkele, middelgrote driver, wel degelijk een prima amp te bouwen zou moeten zijn. Kennelijk. Deze ken ik uit mijn live-sound tijd als een behoorlijk aangenaam klinkende combo. Gaat niet onbeschoft hard, maar klinkt warm en gedefinieerd. En (ook niet onbelangrijk) doet het erg goed met akoestische bas via een pick-up of microfoon. Daarbij is hij niet superlicht in kilogrammen, maar wel erg portable.

Ik lees van alles over een UcD eindtrap, die aardig wat sap kan leveren, ook bij 8Ohm en ik meen iets gezien te hebben over rendementen van 90 - 92dB voor de genoemde drivers. Zelfs als je de 240W niet haalt, zou je bij een geschikte afstemming voor de driver toch behoorlijk wat SPL's moeten kunnen genereren - al zit het merendeel van de energie dan wel in 2e en hogere harmonischen. De grondtoon zal wat minder vertegenwoordigd zijn; dat hoeft geen probleem te zijn. Definitie en "tone" zitten bij bassen toch hoger, vanaf ca 80Hz en hoger. Ik heb bij een aantal album mixen zelfs nog flink wat definitie weten te vinden in de buurt van 1kHz (volgens mij een Fender Precision Bass).

Aangezien voldoende geluidsdruk niet lijkt te lukken, vraag ik me af: wat voor input wordt gebruikt? Ik mag hopen (en ik ga er eigenlijk ook wel van uit) dat een fatsoenlijke instrument pre-amp of DI wordt gebruikt, al lees ik er niets over. Dit lijkt mij wel een vereiste om de toon helemaal naar wens te krijgen EN om de eindversterker goed in te sturen.
arjank

Bericht door arjank »

Jamesblond schreef:

Dit ken ik uit mijn live-sound tijd als een behoorlijk aangenaam klinkende combo. Gaat niet onbeschoft hard, maar klinkt warm en gedefinieerd. En (ook niet onbelangrijk) doet het ook goed met akoestische bas via een pick-up of microfoon. Daarbij is hij niet superlicht in kilogrammen, maar wel erg portable.
Dat is een bekende combo in contrabassen-land, voor E-bass wat minder geschikt (of je moet een old school sound willen, maar dan kun je beter voor een ampeg BA115 of zo gaan).
Jamesblond

Bericht door Jamesblond »

arjank schreef:
Jamesblond schreef:

Dit ken ik uit mijn live-sound tijd als een behoorlijk aangenaam klinkende combo. Gaat niet onbeschoft hard, maar klinkt warm en gedefinieerd. En (ook niet onbelangrijk) doet het ook goed met akoestische bas via een pick-up of microfoon. Daarbij is hij niet superlicht in kilogrammen, maar wel erg portable.
Dat is een bekende combo in contrabassen-land, voor E-bass wat minder geschikt (of je moet een old school sound willen, maar dan kun je beter voor een ampeg BA115 of zo gaan).
Waar zit 'm dat in? Input/filter? Amp? Driver? Combinatie van factoren?
arjank

Bericht door arjank »

Jamesblond schreef:
arjank schreef:
Jamesblond schreef:

Waar zit 'm dat in? Input/filter? Amp? Driver? Combinatie van factoren?
Die GK combo heeft alleen een 12" woofer, het is ook nog eens geen PA woofer maar meer eentje die je voor hifi toepassingen zou gebruiken. Om deze reden zit ie ook in een compacte gesloten kast, hiermee zorg je dat de uitslag in het laag nog enigsinds onder controle blijft. Zo'n 12" woofer heeft meestal een resonantie piek rond de 1.5khz wat wel lekker klinkt voor contrabas. Voor basgitaar wil je echter wat meer hoog (tot 4 á 5 khz is meestal wel voldoende). De Oberton 8mb201 gebruik ik in een hoorn-reflex kastje, dit geeft een kleuring in het mid/laag en werkt perfekt samen met mijn semi-akoestische contrabas. Het mooie van de 8mb201 is dat ie tot ca 4khz loopt en geen extreme pieken heeft, met een beetje eq is het hoog voldoende voor de meeste toepassingen (ook slap techniek). De baffle van het hoorn-reflex kastje is een beetje schuin geplaatst zodat de driver iets omhoog straalt, dit verbeterd de spreiding van het hoog enorm. Verder heeft een 8" driver natuurlijk een betere spreiding in het hoog dan een 12" driver.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Bedankt Arjank, voor de praktische handvatten:
Lage E, afstemmen rond 65 Hz
Lage B, afstemmen rond 48 Hz

Ik heb trouwens jouw topic nog even bekeken, daar heb je ook een plaatje van 200 Watt op de 8" Oberton, en 400 Watt.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Bij 200Watt wordt Xmax niet eens gehaald, 400 Watt zal zelfs nog binnen Xmech/Xdamage blijven misschien. Hij heeft ook een opgegeven van belastbaarheid van 400 Watt AES Program Power.

Wat ik begrepen heb is dat de huidige 13 liter basreflex kast met gulden snede verhoudingen binnenshuis lekker speelt. Maar, zodra het luider moet, podium of buiten, er een enorme compressie plaats vindt en de poort 'helicopter geluiden' begint te maken. De variabele baspijp is dus de boosdoener. We gaan een poort met een flare/20% afronding maken en binnenin zorgen dat er vlees om de poort/flare zit. Alternatief is een slotpoort, maar ook deze zal iets van een flare moeten hebben door 2 halve manen er in te leggen (daardoor nog makkelijk te tunen).
arjank

Bericht door arjank »

wouter schreef:
Lage E, afstemmen rond 65 Hz
Lage B, afstemmen rond 48 Hz
Ja
wouter schreef:
Ik heb trouwens jouw topic nog even bekeken, daar heb je ook een plaatje van 200 Watt op de 8" Oberton, en 400 Watt.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Bij 200Watt wordt Xmax niet eens gehaald, 400 Watt zal zelfs nog binnen Xmech/Xdamage blijven misschien. Hij heeft ook een opgegeven van belastbaarheid van 400 Watt AES Program Power.
Je ziet op het plaatje dat de driver in dat hoorn-reflex kastje bij 200watt tussen de 85-100hz aan zijn xmax zit. Het is inderdaad (net als de 10B200) een potent woofertje.
wouter schreef:
Wat ik begrepen heb is dat de huidige 13 liter basreflex kast met gulden snede verhoudingen binnenshuis lekker speelt. Maar, zodra het luider moet, podium of buiten, er een enorme compressie plaats vindt en de poort 'helicopter geluiden' begint te maken. De variabele baspijp is dus de boosdoener. We gaan een poort met een flare/20% afronding maken en binnenin zorgen dat er vlees om de poort/flare zit. Alternatief is een slotpoort, maar ook deze zal iets van een flare moeten hebben door 2 halve manen er in te leggen (daardoor nog makkelijk te tunen).
Een podium of buiten is toch wel anders als in huis, toch is de 8mb201 in een hoornreflex kastje prima voor jazz achtige toestanden waarbij het niet zo luid hoeft als bij rock of zo.
Persoonlijk zou ik geen slot poort nemen (ivm de slechtere lengte/breedte verhouding), rond is nog altijd het beste. Wat is de diameter van de huidige poort?
Walt

Bericht door Walt »

Als er ruimte is voor een ronde poort zou ik dat zeker doen i.p.v. een slotpoort. Jet set 50 of 70 lijkt mij een goede keuze, deze poorten hebben grote flares dus weinig tot geen last van poortruis.

Groetjes Walter
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Volgend weekend gaan we nog even wat experimenteren, hopelijk ook met 2 stuks 8" (mits die op tijd binnen is).

Er gaat een grote pot Warnex mee, maar ter inspiratie zat ik dit te bekijken: https://www.youtube.com/watch?v=QGTd-UOU3l8
Mooi spul zeg, dat Tolex. Het is thermisch mooi in model te krijgen, met fohn/verfbrander.
http://www.tonefactory.nl/tolex-fender-black

En deze meneer laat weer zien hoe je mooie hoeken maakt met zulk stug spul: https://www.youtube.com/watch?v=qI8PTa4FieM

We willen 2 stuks 8MB201 in de 18,7 liter kubus plaatsen. Voor is nog ruimte voor de Morel CAT 378 en achterop moeten we dan naast de woofer nog een baspoort kwijt (bij voorkeur achterop, niet onderop of elders). Met een Jetset 70 poort van intertechnik komen we qua maten niet helemaal uit vrees ik.

Zou deze poort ook nog voldoende flare hebben?
http://www.rumoh.eu/nl/bass-reflex/2055 ... delig.html
De vuistregel was dat meer dan 20% radius t.o.v. de diameter niet veel meer toevoegd. Deze poort is inwendig 83 mm dus incl flare zou dit op 11,6 cm moeten uitkomen. De buitenafmeting is 12,4 cm. 8-[
Bij 54 cm^2 zou de poort ongeveer 16 cm lang moeten worden, dus dat gaat passen...

Edit: 2 8" midwoofers in ca 18 liter kan wel, ook een afstemming van 65 Hz lukt, maar pas vanaf 25 liter en groter geeft dat ook een maximale output onder 100 Hz. De 10" kast is 28 liter... misschien sneuvelt die :-"
oberton 8mb201 18 en 25 liter fb 65hz.png
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Dit weekend en vandaag zijn er vorderingen gemaakt.
We hebben op basis van de ervaringen en vergelijkingen een nieuw model gemaakt.
De poortruis en de daar bij behorende compressie was het grootste probleem van de 8" Oberton in 13 liter (kastje met gulden snede verhoudingen).
In de kubus van ca 18 liter deed de Oberton het ook prima, wel bijzonder aangezien in de simulatieprogramma's dit wel een piek-dal afstemming geeft. Vanwege de lage afstemming (ca 45-50 Hz) was de belastbaarheid enorm en kon de 1000 Watt Ashdown versterker op vol vermogen staan zonder dat de speaker het loodje legde. De versterker kreeg van de basgitaar niet voldoende 'sap' en de input kwam nooit verder dan de helft.

Met deze afstemming is het bascabinetje op een gewone voor+eindversterker combi gezet en met sinustonen onder de afstemfrequentie was het snel gedaan met de belastbaarheid. Wat maar weer bevestigt dat een bascabinet speaker vooral heel blijft omdat de basgitaar vrijwel geen signaal onder de afstemfrequentie heeft/geeft. Des te duidelijker werd ook dat de baspoort goed moet functioneren. De huidige 'helicopter sound' was problematisch, alsmede ook het vermogen dat beschikbaar moet zijn om nog enigszins in een grensbereik van de Oberton te komen, en de daarbij passende (minimale) geluidsdruk. Op het podium komt het kastje te kort, als oefenspeaker is hij prima. Vanwege het onbenutte potentieel zijn we de lat hoger gaan leggen :mrgreen:

We hebben een hoop ideeen uitgewerkt. Uiteindelijk kwamen we op het plan op een bestaande kleine cabinet qua formaat te evenaren en qua potentie uit te dagen :mrgreen: http://www.hevos.nl/2x6-combo/ De Hevos combo 2x6 is een compacte bascabinet met 2 stuks 6,5" drivers in een behuizing van 23x44x32 cm.

Qua afmetingen en liters inhoud was vanalles mogelijk met 2 stuks 8" Oberton, we wilden 2 om naar 4 Ohm te gaan door de drivers parallel te zetten. Maar nu er een target kastvorm was, en wij wel met een tweeter erbij werken, kon het eerdere plan van 2 woofers impulsgecompenseerd in een rechtop staand kastje. Dit hadden we met de kubus voor ogen, maar ook met het rechtopstaand kastje is het een nood en deugd: 2 stuks 8" drivers passen niet op de baffle als daar ook nog een tweeter op moet. Het kan wat dat betreft nauwelijks compacter, qua breedte zitten we 12mm groter dan de Hevos 2x6 Combo (for now). Het plaatmateriaal is 15mm MDF.

Qua poorten heb ik e.e.a. vergeleken en omdat we rond 50 Hz wilden afstemmen en ca 22 liter beschikbaar hebben kwam de thuis aanwezige Visaton BR25.50 prima van pas. Deze heeft grote flares/afrondingen aan de uiteinden en is met 50 cm^2 en 25 cm lengte
geschikt voor een afstemming zoals we voor ogen hebben. Bij een input van 450 Watt (kunnen ze samen hebben binnen Xmax, vanaf 40 Hz) is de luchtsnelheid in de poort 53 m/s. De SPL max bij 41Hz is 113dB, de powerdip ligt bij 115dB tussen 60 en 70 Hz en daarna stijgt de maximale SPL tot meer dan 122 dB vanaf 130 Hz.

Morgen/vandaag de boel maar eens uitproberen. De foto's zijn er in ieder geval al vast \:D/
DSCN9146.JPG
DSCN9147.JPG
DSCN9148.JPG
DSCN9149.JPG
DSCN9150.JPG
DSCN9151.JPG
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

En er komt geluid uit. Blijft bijzonder, zo'n impulsgecorrigeerde kast. Grote klappen laag zijn niet voelbaar. Bij hogere tonen, op hoog volume merk je dat de kastwanden in trilling komen. Er moet nog bracing in de kast tussen beide zijwanden, en wellicht nog een schijfje plaatmateriaal binnen aan de bovenzijde/onderzijde.

Je kunt een muntje op de kast zetten en op vol vermogen spelen, het muntje blijft op z'n plek (gejat van Rolls Royce :mrgreen: )
DSCN9155.JPG
DSCN9156.JPG
Wat een ukkie nog... voor een bascabinet :lol:

Dat witte stipje is trouwens een papieren rondje uit de perforator en opgebracht met een drupje lijm. Handig om de conusuitslag te kunnen beoordelen op afstand (en dichtbij)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

En klaar voor de warnex....
DSCN9164.JPG
Maar even een verstevigingsschot tussen beide zijwanden geplaatst, kan geen kwaad bij geluidsdrukken van ruim boven de 110dB op 1 meter afstand...
DSCN9166.JPG
Edit: proef grilletje... (mijn vintage collectie is nu een setje T+A SK80 armer)
De 10mm frontex gaat hiervoor niet meer passen, en een baffle 32mm diep leggen gaat me te ver. De conus slaat tegen de grill aan dus 10 mm afstand tot de conus is minimaal. De poort blaast nog steeds als een malle bij sublage tonen (onder 40 Hz) dus het is afwachten of dit ook storend is bij gebruik tijdens het spelen op basgitaar.

Ik bedacht me tijdens het fröbelen pas dat een speakon achterop betekent dat daar een aanpassing voor bedacht moet worden in die grill. En als we de schroeven niet buiten de kast voorzijde willen laten komen dan moeten we even iets stansen in een grill. Wel zo fraai natuurlijk \:D/
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

:yeah: Eerste reactie van de bassist:

Laag: ongekend voor omvang*
Gevoeligheid: Er blijft een stevig vermogen nodig (maar er komt nu ook serieus meer herrie uit dan bij 1x 8")
Poort: Poortruis hoorbaar bij rustig spelen**
Belastbaarheid: Niet over de zeik te krijgen, onwerkelijk gewoon.
Ergo: dit is serieus goed

Einde citaat \:D/

* (poortafstemming ca 50 Hz, lage B was uitgangspunt, dus ook voor 5 snarige bas)

** diameter moet groter. De pijp komt dan tussen de magneten recht omhoog met een 90 graden bocht. Of... de bocht in de BR25.50 van Visaton gooit roet in het eten met de scherpe rand in de bocht... Een poort van 25 cm past net in het kastje als rechte pijp.

Poortruis was in WinISD ook nog flink, in de praktijk dus ook. Ik denk dat een gebogen bocht beter is dan een 90 graden knie stuk.
Een poort zoals logitech in de subjes gebruikt bijvoorbeeld:
subinside440.jpg
Edit: Zoekende onder termen als 3" elbow etc.
http://www.directindustry.com/prod/nibc ... 17829.html
http://www.homedepot.com/p/NIBCO-3-in-A ... /100343789
http://www.pvcvoordeel.nl/pvc-bocht-90-graden/
Laatst gewijzigd door wouter op zo 12 jul 2015, 22:36, 3 keer totaal gewijzigd.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Leuk om de vorderingen te lezen, mijn dank.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

wouter schreef:
Poortruis was in WinISD ook nog flink, in de praktijk dus ook. Ik denk dat een gebogen bocht beter is dan een 90 graden knie stuk.
Een poort zoals logitech in de subjes gebruikt bijvoorbeeld..
Ben je met zoiets eigenlijk niet beter af met een PR ter grootte van (bijna) de hele achterwand? ;)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zijwand bedoel je dan, op de achterwand zit ook al een woofer :bakkie:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”