Dit weekend en vandaag zijn er vorderingen gemaakt.
We hebben op basis van de ervaringen en vergelijkingen een nieuw model gemaakt.
De poortruis en de daar bij behorende compressie was het grootste probleem van de 8" Oberton in 13 liter (kastje met gulden snede verhoudingen).
In de kubus van ca 18 liter deed de Oberton het ook prima, wel bijzonder aangezien in de simulatieprogramma's dit wel een piek-dal afstemming geeft. Vanwege de lage afstemming (ca 45-50 Hz) was de belastbaarheid enorm en kon de 1000 Watt Ashdown versterker op vol vermogen staan zonder dat de speaker het loodje legde. De versterker kreeg van de basgitaar niet voldoende 'sap' en de input kwam nooit verder dan de helft.
Met deze afstemming is het bascabinetje op een gewone voor+eindversterker combi gezet en met sinustonen onder de afstemfrequentie was het snel gedaan met de belastbaarheid. Wat maar weer bevestigt dat een bascabinet speaker vooral heel blijft omdat de basgitaar vrijwel geen signaal onder de afstemfrequentie heeft/geeft. Des te duidelijker werd ook dat de baspoort goed moet functioneren. De huidige 'helicopter sound' was problematisch, alsmede ook het vermogen dat beschikbaar moet zijn om nog enigszins in een grensbereik van de Oberton te komen, en de daarbij passende (minimale) geluidsdruk. Op het podium komt het kastje te kort, als oefenspeaker is hij prima. Vanwege het onbenutte potentieel zijn we de lat hoger gaan leggen
We hebben een hoop ideeen uitgewerkt. Uiteindelijk kwamen we op het plan op een bestaande kleine cabinet qua formaat te evenaren en qua potentie uit te dagen
http://www.hevos.nl/2x6-combo/ De Hevos combo 2x6 is een compacte bascabinet met 2 stuks 6,5" drivers in een behuizing van 23x44x32 cm.
Qua afmetingen en liters inhoud was vanalles mogelijk met 2 stuks 8" Oberton, we wilden 2 om naar 4 Ohm te gaan door de drivers parallel te zetten. Maar nu er een target kastvorm was, en wij wel met een tweeter erbij werken, kon het eerdere plan van 2 woofers impulsgecompenseerd in een rechtop staand kastje. Dit hadden we met de kubus voor ogen, maar ook met het rechtopstaand kastje is het een nood en deugd: 2 stuks 8" drivers passen niet op de baffle als daar ook nog een tweeter op moet. Het kan wat dat betreft nauwelijks compacter, qua breedte zitten we 12mm groter dan de Hevos 2x6 Combo (for now). Het plaatmateriaal is 15mm MDF.
Qua poorten heb ik e.e.a. vergeleken en omdat we rond 50 Hz wilden afstemmen en ca 22 liter beschikbaar hebben kwam de thuis aanwezige Visaton BR25.50 prima van pas. Deze heeft grote flares/afrondingen aan de uiteinden en is met 50 cm^2 en 25 cm lengte
geschikt voor een afstemming zoals we voor ogen hebben. Bij een input van 450 Watt (kunnen ze samen hebben binnen Xmax, vanaf 40 Hz) is de luchtsnelheid in de poort 53 m/s. De SPL max bij 41Hz is 113dB, de powerdip ligt bij 115dB tussen 60 en 70 Hz en daarna stijgt de maximale SPL tot meer dan 122 dB vanaf 130 Hz.
Morgen/vandaag de boel maar eens uitproberen. De foto's zijn er in ieder geval al vast