Moet dat de bandteller voorstellen? Meen in 't begin al een eindeband voeler met lampje en fotocel te hebben gezien.
Zou dat spul te traag zijn dat ze hier een zelfinduktieverandering door voorbij komende vaantjes toepassen.
Nou ja ,als ut maar werkt .
Anne
Das geen bandteller, de tape tension wordt onder alle omstandigheden geregeld ( spelen, spoelen en stoppen) door een tape tension meter aan beide waagzijden en de tape motion sensor. Sterk staaltje analoge regeltechniek.
Wat ik ervan herinner was dat met een hefboopje met bandgeleider en veer die de haspelrem bediende.
Dat ding op de foto merkt toch dat de band loopt en hoe snel, hoe haal je daar de bandspanning uit ?
Anne
Voor die tijd is de bandspanning controle erg chique uitgevoerd.
De meeste merken hadden alleen een microschakelaar aan de tension arm voor de eind afslag.
Best wel ingewikkeld beest: tape motion sensor ( die bij de B67 ook de digitale teller aandreef), optische band detectie en twee microschakelaars op de bandwagen.
Wat ik ervan herinner was dat met een hefboopje met bandgeleider en veer die de haspelrem bediende.
Dat ding op de foto merkt toch dat de band loopt en hoe snel, hoe haal je daar de bandspanning uit ?
Anne
Als je goed kijkt zie je twee sensors, een voor de tape motion waar pulsen uitkomen en een voor de tension control.
hoe verder het armpje wordt aangetrokken hoe meer metaal bij de spoel en daarmee verandert de frequentie van de oscillator, dit signaal gaat naar de sturing van de wikkelmotor. Het doet dus hetzelfde als het hefboompje rem principe alleen nu geheel electronisch en op beide wikkelmotoren. Ik heb dit nog op weinig recorders gezien...... maar wel een perfect systeem.