Phonodude (nog een)
Moderator: Beheerdersteam
Re: Phonodude (nog een)
En nu maar hopen dat (de uitgangsimpedantie van de µ-volger+R45)//R41 binnen 1% van de gewenste waarde (23k) zit
Anne
Anne
Meten is weten!Ah!buis schreef:En nu maar hopen dat (de uitgangsimpedantie van de µ-volger+R45)//R41 binnen 1% van de gewenste waarde (23k) zit![]()
Anne
groet,
Aat
Even aangepastAatV schreef:Meten is Zweten!Ah!buis schreef:En nu maar hopen dat (de uitgangsimpedantie van de µ-volger+R45)//R41 binnen 1% van de gewenste waarde (23k) zit![]()
Anne
groet,
Aat
M'n opmerking was eigenlijk bedoelt om wat de draak te steken met die precisie (obsessie?).Lijkt me sterk dat een paar %-ten te horen zouden zijn.
En dan nog afwijkingen van de opname,eigenschappen van PU-cel,vochtgehalte druk van de lucht
luisterruimte,luidsprekers,humeur
Anne
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ah!buis schreef:Even aangepastAatV schreef:Meten is Zweten!Ah!buis schreef:En nu maar hopen dat (de uitgangsimpedantie van de µ-volger+R45)//R41 binnen 1% van de gewenste waarde (23k) zit![]()
Anne
groet,
Aat![]()
![]()
M'n opmerking was eigenlijk bedoelt om wat de draak te steken met die precisie (obsessie?).Lijkt me sterk dat een paar %-ten te horen zouden zijn.
En dan nog afwijkingen van de opname,eigenschappen van PU-cel,vochtgehalte druk van de lucht
luisterruimte,luidsprekers,humeur,DRANK![]()
Anne
Sta je droog of zods23man schreef:DRANK![]()
Met nieuwjaar een setje mini's gehad,van avond is de Blackwood aan de beurt
(Spijt me van de vervuiling Gerven
Anne
no worries
vandaag geen soldeerbout maar een glas lagavulin
De reden voor een nauwkeurige meter is dat er in de riaa condensatoren en weerstanden gevraagd worden die nauwkeurig zijn en die vind je niet met een meter die +/- 7% precies is. Verder moet ik toch nog op wat onderdelen wachten dus dan maar een borrel en wat TV.
Morgen weer verder.
vandaag geen soldeerbout maar een glas lagavulin
De reden voor een nauwkeurige meter is dat er in de riaa condensatoren en weerstanden gevraagd worden die nauwkeurig zijn en die vind je niet met een meter die +/- 7% precies is. Verder moet ik toch nog op wat onderdelen wachten dus dan maar een borrel en wat TV.
Morgen weer verder.
Het gaat meer om geen te grote verschillen te hebben tussen links en rechts.
Ook met een meter met grote afwijking zou je we'll gelijken kunnen vinden.
Ook met een meter met grote afwijking zou je we'll gelijken kunnen vinden.
gisteren begonnen met de opbouw van de afscherming.
Het ging eigenlijk best wel lekker dus ben ik gelijk verder gegaan met aansluiten van de gloei.
Gelukkig had ik nog doorvoer tules. beetje donker om nog foto's te maken, en zo fel gloeien doen ze ook niet.
Vraagje / probleem
de trafo heeft een dubbele 0 - 7V spoel, als ik de buitenste twee aansluitingen meet zie ik 18 V op de meter terwijl er geen zichtbare doorverbinding is tussen de spoelen. Kan dit? Aan de uitgang van de voedingsprint meet ik geen spanning.
Moet ik een doorverbinding maken tussen de twee spoelen?
Het ging eigenlijk best wel lekker dus ben ik gelijk verder gegaan met aansluiten van de gloei.
Gelukkig had ik nog doorvoer tules. beetje donker om nog foto's te maken, en zo fel gloeien doen ze ook niet.
Vraagje / probleem
de trafo heeft een dubbele 0 - 7V spoel, als ik de buitenste twee aansluitingen meet zie ik 18 V op de meter terwijl er geen zichtbare doorverbinding is tussen de spoelen. Kan dit? Aan de uitgang van de voedingsprint meet ik geen spanning.
Moet ik een doorverbinding maken tussen de twee spoelen?
Da's inderdaad wel typisch.
Ik zie op de foto dat de volgorde 0-7-0-7 is. ik wilde eerst roepen dat het een center tap is, maar dat lijkt me met deze wikkelvolgorde vrij stug.
Je weet zeker dat de gelijkrichter print wel functioneert ? (met een andere trafo geprobeerd ?)
Ik denk dat je anders dan de binnenste twee moet doorverbinden.
Ik zie op de foto dat de volgorde 0-7-0-7 is. ik wilde eerst roepen dat het een center tap is, maar dat lijkt me met deze wikkelvolgorde vrij stug.
Je weet zeker dat de gelijkrichter print wel functioneert ? (met een andere trafo geprobeerd ?)
Ik denk dat je anders dan de binnenste twee moet doorverbinden.
Dank je Ray.
ik heb ook maar een berichtje gestuurd naar AE-E kijken of zij iets weten, anders ga ik morgen de doorverbinding maken.
Moet ook nog even in de voorraad kijken of ik nog een andere geschikte trafo heb om de print mee te testen,
anders heb ik er nog een paar om mee te experimenteren.
Kan misschien ook met mijn meter die trafo even doorpiepen.
ik heb ook maar een berichtje gestuurd naar AE-E kijken of zij iets weten, anders ga ik morgen de doorverbinding maken.
Moet ook nog even in de voorraad kijken of ik nog een andere geschikte trafo heb om de print mee te testen,
anders heb ik er nog een paar om mee te experimenteren.
Kan misschien ook met mijn meter die trafo even doorpiepen.
ok
de twee 0V - 7V moeten dus in serie, het was alleen raar om zonder die doorverbinding ook al een spanning te meten. alle gloei is aangesloten en meten binnen de marge. volgende stap is het aansluiten van de hoogspanning.
de twee 0V - 7V moeten dus in serie, het was alleen raar om zonder die doorverbinding ook al een spanning te meten. alle gloei is aangesloten en meten binnen de marge. volgende stap is het aansluiten van de hoogspanning.
nu ik heb een vraagje,
ik ben inmiddels lekker met de soldeerbout bezig en vind dat het redelijk druk aan het worden is op en rond de buis voetjes.
Weerstanden R34 en R48, mogen deze direct op de in- en uit- gang gesoldeerd worden of moeten ze op de buisvoet?
Ik weet dat sommige weerstanden direct op de buisvoet gemonteerd moeten worden, weet dus niet of deze hier ook onder vallen.
Het zou wel wat ruimte schelen op de voet.
ik ben inmiddels lekker met de soldeerbout bezig en vind dat het redelijk druk aan het worden is op en rond de buis voetjes.
Weerstanden R34 en R48, mogen deze direct op de in- en uit- gang gesoldeerd worden of moeten ze op de buisvoet?
Ik weet dat sommige weerstanden direct op de buisvoet gemonteerd moeten worden, weet dus niet of deze hier ook onder vallen.
Het zou wel wat ruimte schelen op de voet.
Aleen R35 , R40 en R42 zouden zo kort mogelijk aan de buisvoet moeten.
Verder in de gaten houden dat onderdelen aan roosters niet te dicht tegen de rest zit.
Anne
Verder in de gaten houden dat onderdelen aan roosters niet te dicht tegen de rest zit.
Anne
dank je wel, dat is snel.
dat is dus goed gegaan, moet alleen zeggen dat een octal buisvoet meer speelruimte heeft.
Heb nogal grote handen, en dan werk ik nog in een oversized behuizing.
.
dat is dus goed gegaan, moet alleen zeggen dat een octal buisvoet meer speelruimte heeft.
Heb nogal grote handen, en dan werk ik nog in een oversized behuizing.
.
Volgens mij ben jij in de Aletta Jacobsstraat in Delft wezen shoppen...
Gaat er wel keurig strak uitzien, John.
Gaat er wel keurig strak uitzien, John.
jij mag nooit meer raden.ray5150 schreef:Volgens mij ben jij in de Aletta Jacobsstraat in Delft wezen shoppen...![]()
word altijd goed geholpen, zelfs via e-mail.
en snel geleverd.
met een beetje geluk morgen onder stroom en misschien wel muziek
Zoveel zaken zijn er nu ook weer niet Obbligato en Kiwame verkopen...
Ben er zelf wel eens geweest, tis gewoon een woonhuis...scheelde wel weer de portokosten...
Inderdaad wel een aardige en behulpzame man.
Ben er zelf wel eens geweest, tis gewoon een woonhuis...scheelde wel weer de portokosten...
Inderdaad wel een aardige en behulpzame man.
ik heb inmiddels 60 condensatoren doorgemeten en hier 4 nauwkeurige uit gehaald.
vrijdag gaat de soldeerbout weer aan dus ik denk dat ik zaterdag muziek heb.
afgelopen weekeinden lekker op pad geweest (hengelo, kootwijk).
maar heb nu genoeg geluisterd en van de natuur genoten, moet nu gewoon weer lood damp hebben
vrijdag gaat de soldeerbout weer aan dus ik denk dat ik zaterdag muziek heb.
afgelopen weekeinden lekker op pad geweest (hengelo, kootwijk).
maar heb nu genoeg geluisterd en van de natuur genoten, moet nu gewoon weer lood damp hebben
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Hoi John,
Voor mijn Phonodude (die bij de voorversterker in komt) moet ik ook nog 2 condensatoren per kant voor de RIAA aanschaffeen. Ben wel benieuwd wat voor spreiding je in de condensatoren hebt aangetroffen?
Voor mijn Phonodude (die bij de voorversterker in komt) moet ik ook nog 2 condensatoren per kant voor de RIAA aanschaffeen. Ben wel benieuwd wat voor spreiding je in de condensatoren hebt aangetroffen?
hoi Barry,
van de 45 condensatoren van 33nF heb ik er 3 van 33nF gevonden en de rest voornamelijk lager tot aan 30nF aan toe.
van de 15 condensatoren van 100nF heb ik er maar 2 van 100nF gevonden en de rest tot zo'n 3% lager.
op zich valt het nog mee als je bedenkt dat het +/- 5% mag zijn.
van de 45 condensatoren van 33nF heb ik er 3 van 33nF gevonden en de rest voornamelijk lager tot aan 30nF aan toe.
van de 15 condensatoren van 100nF heb ik er maar 2 van 100nF gevonden en de rest tot zo'n 3% lager.
op zich valt het nog mee als je bedenkt dat het +/- 5% mag zijn.
Hoi gervenja
Heb je gewoon een zak met Ctjes gekocht en met een lcr meter allemaal doorgemeten??
De weerstanden ook nog meten om zo dicht mogelijk in de buurt van waardes in de tekening te komen van de riaa ?
Hoe nauwkeurig moet dit?
Ik heb namelijk ook een set trafoos besteld bij ae voor de phonodude.
Dennis
Heb je gewoon een zak met Ctjes gekocht en met een lcr meter allemaal doorgemeten??
De weerstanden ook nog meten om zo dicht mogelijk in de buurt van waardes in de tekening te komen van de riaa ?
Hoe nauwkeurig moet dit?
Ik heb namelijk ook een set trafoos besteld bij ae voor de phonodude.
Dennis
Hallo Dennis,
ik heb begrepen dat deze zo nauwkeurig mogelijk moeten zijn, dit zodat je dan dichter bij het origineel komt wat op de plaat is gezet.
Weerstanden kan je heel gemakkelijk kopen van 1% en dan een aantal doormeten. Met condensatoren gaat dit wat moeilijker want die zijn vaak +/- 5% of 10%. Van die heb ik er dus een zak gekocht om ze daarna allemaal door te meten met de C meter.
Had ik niet de precieze waarde kunnen vinden dan had ik daar zo dicht mogelijk bij gaan zitten (als de waarde van het linker er rechter kanaal maar gelijk zijn).
Vandaag gaat het niets worden, ga zo naar Monnickendam voor onze vakantie van volgend jaar.
Gaat waarschijnlijk Vietnam worden. Heel rot allemaal, moet morgen de bout maar weer ter hand nemen.
ik heb begrepen dat deze zo nauwkeurig mogelijk moeten zijn, dit zodat je dan dichter bij het origineel komt wat op de plaat is gezet.
Weerstanden kan je heel gemakkelijk kopen van 1% en dan een aantal doormeten. Met condensatoren gaat dit wat moeilijker want die zijn vaak +/- 5% of 10%. Van die heb ik er dus een zak gekocht om ze daarna allemaal door te meten met de C meter.
Had ik niet de precieze waarde kunnen vinden dan had ik daar zo dicht mogelijk bij gaan zitten (als de waarde van het linker er rechter kanaal maar gelijk zijn).
Vandaag gaat het niets worden, ga zo naar Monnickendam voor onze vakantie van volgend jaar.
Gaat waarschijnlijk Vietnam worden. Heel rot allemaal, moet morgen de bout maar weer ter hand nemen.