OBX2.0
Moderator: Beheerdersteam
Re: OBX
ds23man schreef:hoe ziet het filter er nu uit..
het filter staat hierboven in een eerdere post en is nog niet verandert
misschien werkt een linkje?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Re: OBX
ik denk eraan om aan weerszijden van de midspeaker gaten te frezen voor een mooiere afstraling. de tweeter heeft dat niet nodig want de baffle is zo breed dat de bafflestep hier buiten het bereik valt. in boxsim geeft dit een positief effect, de mid verliest hierdoor een rare bult.
verder heb ik vandaag mijn ecm8000 meetmicrofoon op de post gedaan richting iSEMcom in Duitsland voor calibratie zodat ik binnenkort meer betrouwbare metingen kan doen.
verder heb ik vandaag mijn ecm8000 meetmicrofoon op de post gedaan richting iSEMcom in Duitsland voor calibratie zodat ik binnenkort meer betrouwbare metingen kan doen.
Re: OBX
vandaag weer verder
kasten eerste even klaar,
achterconstructie gemaakt waarin ook het filter past
freeswerk, oa gaten aan weerszijden mid
randen netjes een facetrandje gegeven
en alles gegrond met thinner-verdunde nitrocellulose grondlak
geluisterd en filter getweakt, combinatie van meten en simuleren in boxsim
ze klinken best verfijnd
toch wel teveel laag, misschien toch resonantie van kast achter? toch maar gaten maken in zijkanten of achterconstructie 2 cm los van paneel? het laag kan wel heel lekker klinken trouwens maar soms ook teveel.
kasten eerste even klaar,
achterconstructie gemaakt waarin ook het filter past
freeswerk, oa gaten aan weerszijden mid
randen netjes een facetrandje gegeven
en alles gegrond met thinner-verdunde nitrocellulose grondlak
geluisterd en filter getweakt, combinatie van meten en simuleren in boxsim
ze klinken best verfijnd
toch wel teveel laag, misschien toch resonantie van kast achter? toch maar gaten maken in zijkanten of achterconstructie 2 cm los van paneel? het laag kan wel heel lekker klinken trouwens maar soms ook teveel.
Re: OBX
Op welke frequentie komt de tweeter in? Als dat niet flink hoog is krijg je toch wel last van versmering hoor. Als je toch gaten voor de mid maakt kun je overwegen om het door te trekken voor de hogetoner. Die krijgt dan ook dipoolwerking rond het overnamepunt waardoor de overgang tussen mid en hoog onhoorbaar wordt doordat het afstraalgedrag meer op elkaar lijkt. Dit is ook de grootste fout in de Orion van Linkwitz en hij heeft deze opgelost in zijn nieuwe LX521 model door een kleine mid op een heel smalle baffle te zetten en de tweeter heel hoog in te laten komen daar waar het afstraalgedrag er niet meer zo toe doet.
Re: OBX
Je ziet dat effect als het goed is vooral in het afstraalgedrag, de tweeter krijgt dan over zijn hele bereik bundeling wat beter aansluit bij de middentoner.architect schreef:het effect van de brede baffle zag ik eigenlijk alleen terug bij de midspeaker in boxsim, vandaar.
misschien heb je wel gelijk, er blijft dan niet veel hout over om de midspeaker vast te schroeven maar het moet kunnen denk ik.
Re: OBX
Jouw bandtweeter heeft dezelfde breedte als een normale dome tweeter en dus net zo'n omnidirectioneel afstraalgedrag in het horizontale vlak. Hij gaat de op een brede baffle rond 3-4kHz, het gevoeligste gebied, nogal rondstralen en alleen strak op 90 graden heb je een dip door de akoestische kortsluiting. Het beste gedrag, dwz geen overdreven energie rond 3-4kHz, krijg je dan bij een smallere baffle. Deze heb je liefst maximaal 2x de breedte van het tweeter oppervlak en dat lukt al bijna niet meer gezien de breedte van de faceplate van jouw tweeter.
Re: OBX
het grappig, die dip zie ik inderdaad ook in boxsim zo net boven 3khz (zie eerdere post)jeroen_d schreef:Jouw bandtweeter heeft dezelfde breedte als een normale dome tweeter en dus net zo'n omnidirectioneel afstraalgedrag in het horizontale vlak. Hij gaat de op een brede baffle rond 3-4kHz, het gevoeligste gebied, nogal rondstralen en alleen strak op 90 graden heb je een dip door de akoestische kortsluiting. Het beste gedrag, dwz geen overdreven energie rond 3-4kHz, krijg je dan bij een smallere baffle. Deze heb je liefst maximaal 2x de breedte van het tweeter oppervlak en dat lukt al bijna niet meer gezien de breedte van de faceplate van jouw tweeter.
met een smallere faceplate gaat die dip dus plaatsvinden op een hogere frequentie lijkt mij, klopt?
is die hogere dip dan ook dieper, omdat hij dichter bij de bron zit lijkt het mij dat het geluid wat wegvalt dan ook luider is.
de faceplate is 11cm, smaller dan dat lukt dus niet
kan ik dan beter gaan voor smal (11cm) of dan toch maar voor breed (40cm)
in dat laatste geval kan ik de baffle ook nog beplakken met vilt
Re: OBX
Die dip verplaatst zich inderdaad omhoog, maar hij wordt juist minder diep en bij een voldoende smalle baffle verdwijnt hij zelfs. Dat komt omdat de tweeter gaat bundelen op hogere frequenties terwijl hij dat op 3kHz nog veel te weinig doet om interferentie te voorkomen. Daar komt die factor 2 vandaan, maar hoe smaller hoe beter als het om dit aspect gaat. Als de baffle niet smal genoeg is zal je een gebied blijven houden waarin er off-axis relatief veel energie overblijft in een specifiek gebied. Ervaring heeft me wel geleerd dat als je dit boven de 5kHz weet te schuiven dat het minder erg wordt. Zeker bij jouw tweeter want die bundelt boven 5kHz al zoveel in het verticale vlak dat je boven die frequentie niet snel teveel energie produceert.
