OBX2.0

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: OBX

Bericht door Ronkel »

Mooi om te zien welke progressie hier geboekt is! :D
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX

Bericht door architect »

ds23man schreef:
hoe ziet het filter er nu uit..

het filter staat hierboven in een eerdere post en is nog niet verandert
misschien werkt een linkje?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: OBX

Bericht door FR_Aad »

Synergy Acoustics schreef:
Mooi om te zien welke progressie hier geboekt is! :D
Subtiel je bedrijfsnaam spammen?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: OBX

Bericht door markbakk »

Ik hoop dat t een ongelukje was ;)
Gebruikersavatar
Juoigâ
ZA-sponsor: Juoigâ
Berichten: 253
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 12:58
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: OBX

Bericht door Juoigâ »

lastig hè dat "log mij automatisch in" vinkje :rofl:
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: OBX

Bericht door Ronkel »

Sorry, foutje inderdaad :lol: ... ik dacht dat ik als mezelf was ingelogd. Pluggen was niet de insteek. Vandaag komt er een introductiepost van ons!
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX

Bericht door architect »

ik denk eraan om aan weerszijden van de midspeaker gaten te frezen voor een mooiere afstraling. de tweeter heeft dat niet nodig want de baffle is zo breed dat de bafflestep hier buiten het bereik valt. in boxsim geeft dit een positief effect, de mid verliest hierdoor een rare bult.

verder heb ik vandaag mijn ecm8000 meetmicrofoon op de post gedaan richting iSEMcom in Duitsland voor calibratie zodat ik binnenkort meer betrouwbare metingen kan doen.
Bijlagen
verschil bafflebreedte 40cm (zwart) of 14cm (gestippeld)
verschil bafflebreedte 40cm (zwart) of 14cm (gestippeld)
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX

Bericht door architect »

calibratie is binnen, wat ik vermoedde klopt, in het hoog wijkt mijn meetmicrofoon nogal af
Bijlagen
151113-ECM8000-D1205910118.jpg
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX

Bericht door architect »

vandaag weer verder
kasten eerste even klaar,
achterconstructie gemaakt waarin ook het filter past
freeswerk, oa gaten aan weerszijden mid
randen netjes een facetrandje gegeven
en alles gegrond met thinner-verdunde nitrocellulose grondlak
geluisterd en filter getweakt, combinatie van meten en simuleren in boxsim
ze klinken best verfijnd

toch wel teveel laag, misschien toch resonantie van kast achter? toch maar gaten maken in zijkanten of achterconstructie 2 cm los van paneel? het laag kan wel heel lekker klinken trouwens maar soms ook teveel.
Bijlagen
meting
meting
filter
filter
van voren
van voren
en van achteren<br />mooi detail, de mid zit aan 2 helten vast, maximaal open
en van achteren
mooi detail, de mid zit aan 2 helten vast, maximaal open
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: OBX

Bericht door Shadow »

Wat een mooie speakers! hoe wordt de finish? of laat je je zo?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX

Bericht door architect »

ik denk aan zwart, misschien nog blanke lak erover
en een laagje zwart vilt op het front ook deels over de tweeterfrontplaat
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: OBX

Bericht door FR_Aad »

Ze zijn zelfs zonder de Ikea krukjes heel mooi! :mrgreen:

Voor het idee, klinken nu ze anders als in Beetsterzwaag?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: OBX

Bericht door jeroen_d »

Op welke frequentie komt de tweeter in? Als dat niet flink hoog is krijg je toch wel last van versmering hoor. Als je toch gaten voor de mid maakt kun je overwegen om het door te trekken voor de hogetoner. Die krijgt dan ook dipoolwerking rond het overnamepunt waardoor de overgang tussen mid en hoog onhoorbaar wordt doordat het afstraalgedrag meer op elkaar lijkt. Dit is ook de grootste fout in de Orion van Linkwitz en hij heeft deze opgelost in zijn nieuwe LX521 model door een kleine mid op een heel smalle baffle te zetten en de tweeter heel hoog in te laten komen daar waar het afstraalgedrag er niet meer zo toe doet.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX

Bericht door architect »

het effect van de brede baffle zag ik eigenlijk alleen terug bij de midspeaker in boxsim, vandaar.

misschien heb je wel gelijk, er blijft dan niet veel hout over om de midspeaker vast te schroeven maar het moet kunnen denk ik.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: OBX

Bericht door Martijn M »

Voor inspiratie:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: OBX

Bericht door jeroen_d »

architect schreef:
het effect van de brede baffle zag ik eigenlijk alleen terug bij de midspeaker in boxsim, vandaar.

misschien heb je wel gelijk, er blijft dan niet veel hout over om de midspeaker vast te schroeven maar het moet kunnen denk ik.
Je ziet dat effect als het goed is vooral in het afstraalgedrag, de tweeter krijgt dan over zijn hele bereik bundeling wat beter aansluit bij de middentoner.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX

Bericht door architect »

martijn en jeroen, bedankt voor jullie reactie
een bandtweeter heeft toch een minder breed afstraalgedrag dan een gewone tweeter?
kan het ook zo uitpakken dat een bandtweeter toch beter een brede baffle kan hebben?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: OBX

Bericht door jeroen_d »

Jouw bandtweeter heeft dezelfde breedte als een normale dome tweeter en dus net zo'n omnidirectioneel afstraalgedrag in het horizontale vlak. Hij gaat de op een brede baffle rond 3-4kHz, het gevoeligste gebied, nogal rondstralen en alleen strak op 90 graden heb je een dip door de akoestische kortsluiting. Het beste gedrag, dwz geen overdreven energie rond 3-4kHz, krijg je dan bij een smallere baffle. Deze heb je liefst maximaal 2x de breedte van het tweeter oppervlak en dat lukt al bijna niet meer gezien de breedte van de faceplate van jouw tweeter.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX

Bericht door architect »

jeroen_d schreef:
Jouw bandtweeter heeft dezelfde breedte als een normale dome tweeter en dus net zo'n omnidirectioneel afstraalgedrag in het horizontale vlak. Hij gaat de op een brede baffle rond 3-4kHz, het gevoeligste gebied, nogal rondstralen en alleen strak op 90 graden heb je een dip door de akoestische kortsluiting. Het beste gedrag, dwz geen overdreven energie rond 3-4kHz, krijg je dan bij een smallere baffle. Deze heb je liefst maximaal 2x de breedte van het tweeter oppervlak en dat lukt al bijna niet meer gezien de breedte van de faceplate van jouw tweeter.
het grappig, die dip zie ik inderdaad ook in boxsim zo net boven 3khz (zie eerdere post)
met een smallere faceplate gaat die dip dus plaatsvinden op een hogere frequentie lijkt mij, klopt?
is die hogere dip dan ook dieper, omdat hij dichter bij de bron zit lijkt het mij dat het geluid wat wegvalt dan ook luider is.

de faceplate is 11cm, smaller dan dat lukt dus niet
kan ik dan beter gaan voor smal (11cm) of dan toch maar voor breed (40cm)
in dat laatste geval kan ik de baffle ook nog beplakken met vilt
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: OBX

Bericht door jeroen_d »

Die dip verplaatst zich inderdaad omhoog, maar hij wordt juist minder diep en bij een voldoende smalle baffle verdwijnt hij zelfs. Dat komt omdat de tweeter gaat bundelen op hogere frequenties terwijl hij dat op 3kHz nog veel te weinig doet om interferentie te voorkomen. Daar komt die factor 2 vandaan, maar hoe smaller hoe beter als het om dit aspect gaat. Als de baffle niet smal genoeg is zal je een gebied blijven houden waarin er off-axis relatief veel energie overblijft in een specifiek gebied. Ervaring heeft me wel geleerd dat als je dit boven de 5kHz weet te schuiven dat het minder erg wordt. Zeker bij jouw tweeter want die bundelt boven 5kHz al zoveel in het verticale vlak dat je boven die frequentie niet snel teveel energie produceert.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX

Bericht door architect »

oke vakantie,
vanmiddag ruimte gemaakt naast de tweeter
ben benieuwd hoe dat gaat klinken
Bijlagen
detail voorzijde
detail voorzijde
voorzijde
voorzijde
detail achterzijde
detail achterzijde
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: OBX

Bericht door Zweitse »

Nog wat zwarte schroefjes en klaar :wink:
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: OBX

Bericht door architect »

meet nu veel beter
filter is wel wat complexer geworden,
ik had een piek op 1,7khz
kan dat komen omdat de mid op de baffle en op de tweeter ligt ipv vlak daarmee?
Bijlagen
meting + filter
meting + filter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: OBX

Bericht door Walt »

Dat filter ziet er inderdaad tamelijk complex uit, een paar componenten kun je wel weglaten, want die zijn toch niet aangesloten... :mrgreen:

Kun je toelichten hoe je tot deze filter configuratie bent gekomen?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: OBX

Bericht door jeroen_d »

Die piek op 1.7kHz komt niet doordat de mid wat naar voren steekt, de golflengte is veel te groot voor die 5mm over een kleine lengte om duidelijk effect te hebben.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”