Line array --> Klaar!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Line array --> Bouw begonnen

Bericht door Koen K »

Dank jullie, mannen :)

@ Ronkel: Je bent van harte welkom om te komen luisteren t.z.t.! En wellicht dat ze ook nog wel een keer op een ZBA-dag terecht komen.

@ Hannesie: Ik ben benieuwd... Ik vermoed wel dat ze iets minder verfijnd zullen zijn :P
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Line array --> Bouw begonnen

Bericht door Koen K »

Nou... De zijpanelen zitten er tegenaan... 12 mm berken multiplex is het uiteindelijk geworden. De kastjes staan uit zichzelf al behoorlijk (op het verbazingwekkende af) rechtop, zelfs voordat ik de kopse kanten afgevlakt heb — daar moet ik nog even een freesmal voor maken.

Vandaag of morgen hoop ik de baffles op te kunnen halen en wellicht kan er dan van het weekend wat getest worden...

Binnenkort meer foto's.
Bijlagen
DSC_4245.jpg
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Line array --> Bouw begonnen

Bericht door Koen K »

Omdat ik de afgelopen dagen het forum niet heb kunnen openen komen er hier een paar updates samen.

Zoals gemeld waren de kastjes nog niet helemaal recht, dus ik heb een freesmalletje gemaakt om de boven– en onderkantjes mooi vlak en haaks te maken. Vervolgens heb ik de uitsparing waar de baffle in moest komen recht gefreesd en de baffles + drivers erin gezet. Kortom: nu alles nog solderen en de achterpaneeltjes erin, dan is het zo goed als klaar.
Bijlagen
9148030167_f20833450a_c.jpg
9148031115_948af8de45_c.jpg
9150263548_d1dc8716bd_c.jpg
9150264418_aca543c6dc_c.jpg
9150265172_d2563450f3_c.jpg
9153483307_05e77fe570_c.jpg
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Line array --> Bouw begonnen

Bericht door AatV »

Ook ik zou ze graag eens beluisteren als ze "luisterklaar" zijn.
Mooi werk!

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Line array --> Bouw begonnen

Bericht door Koen K »

Is prima Aat! Ik vermoed dat ze nu toch wel op korte termijn beluisterbaar zullen zijn. ;)
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Line array --> Bouw begonnen

Bericht door AatV »

Bedankt! (mijn nieuwsgierigheid was/is iets te groot!) :mrgreen:

Groet,
Aat
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Line array --> Bouw begonnen

Bericht door Koen K »

Gisteren heeft Martijn geholpen met solderen. Kanonne, wat een klus zeg. 120 soldeerpuntjes is sowieso al aardig wat, maar in een ruimte die amper 8 cm breed is en waar ook nog wat bracing in zit is het allemaal extra lastig. Maar we hebben het overleefd en nu staan ze te spelen. Ik heb gisteravond een vlot metinkje gemaakt en de DSP van mijn voorversterker ingesteld, maar aangezien mijn meetsetje een beetje vreemd aan het doen was klopt het volgens mij nog niet helemaal.

Later vandaag nog wat metingen doen en de MiniDSP instellen. Het klinkt in elk geval veelbelovend :)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Line array --> Bouw begonnen

Bericht door hannesie »

En fotootjes erbij...................????? :mrgreen:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Line array --> Bouw begonnen

Bericht door Martijn M »

Respect Koen - ik was 't na het solderen van anderhalve kast (1/4 deel dus) wel aardig zat, maar jij bent schijnbaar de hele dag/nacht doorgegaan. Ik kom vanmiddag het resultaat bewonderen!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Line array --> Bouw begonnen

Bericht door ds23man »

En dan maar hopen dat er later niet een paar brakke solderingen openbaren!
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Line array --> Bouw begonnen

Bericht door Ronkel »

Je laat er geen gras over groeien :shock:
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Line array --> Bouw begonnen

Bericht door Koen K »

hannesie schreef:
En fotootjes erbij...................????? :mrgreen:
Die komen er vandaag nog wel Hans! ;)
Martijn M schreef:
Respect Koen - ik was 't na het solderen van anderhalve kast (1/4 deel dus) wel aardig zat, maar jij bent schijnbaar de hele dag/nacht doorgegaan. Ik kom vanmiddag het resultaat bewonderen!
Toen ik het eenmaal een beetje te pakken had schoot het wel redelijk op... Het maken van de kabels en alles erbij kostte dan wel wat meer tijd dan verwacht. Maar goed, nu is het klaar... Tot straks :)
ds23man schreef:
En dan maar hopen dat er later niet een paar brakke solderingen openbaren!
Ik heb ze allemaal gecontroleerd en volgens mij zit het wel goed. Mocht er later alsnog iets mis gaan, dan heb ik de speakers binnen een handomdraai open om de boel te herstellen.
Ronkel schreef:
Je laat er geen gras over groeien :shock:
Ja, als ik eenmaal bezig ben wil ik het ook zo snel mogelijk af hebben. Mijn kamer is maar 4 bij 5 of zoiets, dus het bouwen van speakers legt een behoorlijke claim op mijn leefruimte ;)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Line array --> Er is geluid

Bericht door Barry2001 »

Het ziet er echt indrukwekkend uit, ontzettend benieuwd hoe dit klinkt!
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Line array --> Er is geluid

Bericht door Koen K »

Nog even wachten tot de volgende ZBA-dag denk ik ;) Of je moet vanuit Hengelo deze kant op willen komen natuurlijk?!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Line array --> Er is geluid

Bericht door Walt »

Hallo Koen,

Ik neem aan dat dit alles via een DSP wordt aangestuurd?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Line array --> Er is geluid

Bericht door Koen K »

Klopt. Momenteel de DSP van mijn voorversterker (dat is een 3-bands PEQ), maar de bedoeling is om het met de MiniDSP aan te sturen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Line array --> Er is geluid

Bericht door Barry2001 »

Koen K schreef:
Nog even wachten tot de volgende ZBA-dag denk ik ;) Of je moet vanuit Hengelo deze kant op willen komen natuurlijk?!
Rotjeknor, dat wordt een luisterdag :mrgreen:
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Line array --> Er is geluid

Bericht door Koen K »

Hier wat foto's!
Bijlagen
DSC_4262.jpg
DSC_4270.jpg
DSC_4268.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Line array --> Er is geluid

Bericht door Walt »

Stoer! Op hoeveel ohm per kant zit je ongeveer? Aardige eindbak om alles aan te sturen is dat trouwens.

Ik zie ook nog 4 forse woofers liggen, ga je daar ook nog iets mee doen?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Line array --> Er is geluid

Bericht door Koen K »

Per module is het 3.2 Ω en ze staan in serie, dus 9.6 Ω voor een hele speaker.

Die woofers: nee, daar ga ik niets meer mee doen. Zijn een beetje aftandse dingen ook. Ze mogen voor een kratje bier de deur uit, maar ik ben nog even niet toegekomen aan het maken van een advertentie.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Line array --> Er is geluid

Bericht door hannesie »

Dat ziet er gaaf uit..........!!!

Als het geluid net zo indrukwekkend is...........?? :kwijl:
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Line array --> Er is geluid

Bericht door Koen K »

Indrukwekkend... Niet op het eerste gehoor. Vooral gemakkelijk en weinig vermoeiend. Ik ben er wel over te spreken!
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Line array --> Er is geluid

Bericht door Koen K »

Gisteren heeft Martijn wat metingen gemaakt (misschien post hij later nog wel wat grafiekjes). De DSP staat nu goed ingesteld en het klinkt heel behoorlijk :)

Verder is duidelijk geworden dat mijn idee om de achterpanelen met magneten vast te maken niet goed werkt. Het was leuk geweest (want gemakkelijk los te maken), maar helaas, het trilt te veel wanneer de speakers fullrange gebruikt worden.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Line array --> Er is geluid

Bericht door hannesie »

Hoe staat het er nu mee?
hondaman
Berichten: 110
Lid geworden op: do 24 feb 2011, 8:34
Locatie: Passendale (Ieper)

Re: Line array --> Er is geluid

Bericht door hondaman »

Hoi,

Ja Koen, hoe staat het ermee?

Ik vind een line array altijd een geweldig mooi zicht.
Lekker veel speakertjes.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”