Een paar electronica vraagjes...
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Een paar electronica vraagjes...
Zijn trimpotjes dan niet ontworpen met deze potentiële problemen in het achterhoofd?
Sommigen drukken hun lopertje echt hard op het baantje, iets dat je bij een volumepot niet wilt.
Eletrolyse (want dat is wat het 'inbranden' in feite is) heeft m.i. geen kans als het contact stevig genoeg is, en er geen electroliet tussen loper en koolbaan is gekomen.
Sommigen drukken hun lopertje echt hard op het baantje, iets dat je bij een volumepot niet wilt.
Eletrolyse (want dat is wat het 'inbranden' in feite is) heeft m.i. geen kans als het contact stevig genoeg is, en er geen electroliet tussen loper en koolbaan is gekomen.
Geen idee, maar zowel kool, cermet als plastic film gaan op den duur allemaal problemen geven. De enige trimpotmetertjes die goed bestand zijn tegen DC loperstroom zijn de draadgewonden en die zijn prijzig: http://nl.farnell.com/bourns/3005p-1-50 ... dp/1612604
Wat foto's van mijn 2x20V/20dA (deci-Ampère, dan kan je de zelfde schaal gebruiken voor spanning en stroom) lab-voeding.
Het is een omgebouwde 15V/1A5 Voltcraft van Conrad, met een toegevoegde LM337 voor de negatieve spanning.
Zoals je ziet, gebruik ik instelpots op één as voor de regeling: Ik kan de spanning/stroom meten met één metertje (ik heb het schaaltje aangepast voor 20V/dA) door schakelaars: Het ziet er een beetje hobbyistisch uit, maar het ding werkt al jaren prima.
Bij lage spanningen gaat ie tot 2A, want de stroombegrenzing van de LM317/337 loopt schuin af boven 1A5.
Bij hogere spanningen haalt ie nog makkelijk 1A, ik test er eindversterkers mee uit met flinke afvlakelco's.
Zoals je ziet, gebruik ik instelpots op één as voor de regeling: Ik kan de spanning/stroom meten met één metertje (ik heb het schaaltje aangepast voor 20V/dA) door schakelaars: Het ziet er een beetje hobbyistisch uit, maar het ding werkt al jaren prima.
Bij lage spanningen gaat ie tot 2A, want de stroombegrenzing van de LM317/337 loopt schuin af boven 1A5.
Bij hogere spanningen haalt ie nog makkelijk 1A, ik test er eindversterkers mee uit met flinke afvlakelco's.
Het moet gezegd dat Pjotr dat inderdaad al eerder had geschreven :
Daarbij komt dat een (multiturn) instelpot 90 cent kost en ik zo'n 10.000 weerstanden op voorraad heb.
(helaas niet altijd de goede waarde's...
)
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 1#p1596761Pjotr schreef:In dit geval wel ja, er loopt zo'n 5 mA DC door het lopertje en dat is voldoende om op den duur door de overgangsweerstand slecht contact te gaan maken.ray5150 schreef:mmmm... geldt dat ook voor multiturn-instelpotmeters ? van die blauwe zeg maar.Pjotr schreef:Overigens neem voor de spanningsinstelling geen potmeters maar reken de weerstanden netjes uit en neem een vaste, zie de datasheet hoe dat moet. Instelpotmeters en zeker als er stroom door loopt zoals hier, zijn niet erg betrouwbaar op den duur voor dit soort toepassingen. Als het lopertje slecht contact maakt schiet de uitgangsspanning omhoog naar een voor de op-amp levensbedreigende waarde. De 15V komt niet op een paar tienden van een volt.
Omdat dit geen regelbare voeding is en je er vast 15V uit wilt hebben: Gewoon vaste weerstanden nemen.
Daarbij komt dat een (multiturn) instelpot 90 cent kost en ik zo'n 10.000 weerstanden op voorraad heb.
(helaas niet altijd de goede waarde's...
Dit vind ik enigzins verwarrend, kan het wat verduidelijkt worden, eventueel met een rekenvoorbeeld ?Pjotr schreef:Jip en Janneke bij de Chinees?ray5150 schreef:![]()
![]()
dank je, Bert.
Ik was even bang dat Peter weer een Jip-en Janneke verhaal zou gaan houden...![]()
Dat is niet wat er in datasheet staat (en klopt).BertDB schreef:
Vout = 1,25 x (R2/R1)
R2/R1 = Vout/1,25, waarbij R1 (volgens datasheet ook) gekozen wordt rond 240ohm
R2 = Vout x R1 /1,25
R2 = 12 x 240 / 1,25 = 2K3
Vout = 1,25 x (R2/R1)--> Vout = 1,25 x (1 + R2/R1)
(bij verwaarlozing van Iadj)
Dat maakt best wel 1,25V uit.
Raymond, ik had over de 1 in de formule gekeken 
Zelfde rekenvoorbeeld:
Vout = 1,25 x (1 + R2/R1)
Vout = 12V
R1 = 240ohm
vraag: R2 ?
1. We werken de formule uit naar R1:
Vout = 1,25 + 1,25x(R2/R1)
(Vout - 1,25)/1,25 = R2/R1
R2 = R1/1,25 x (Vout - 1,25)
R2 = 240/1,25 x (12-1,25)
R2 = 2064ohm
Zelfde rekenvoorbeeld:
Vout = 1,25 x (1 + R2/R1)
Vout = 12V
R1 = 240ohm
vraag: R2 ?
1. We werken de formule uit naar R1:
Vout = 1,25 + 1,25x(R2/R1)
(Vout - 1,25)/1,25 = R2/R1
R2 = R1/1,25 x (Vout - 1,25)
R2 = 240/1,25 x (12-1,25)
R2 = 2064ohm
Om 't eens zonder formules te doen (bijna).
Op zichzelf is het een soort 7805 maar dan voor 1,25V en een heel kleine stroom door het massa(regel)pootje (Iref).
Zet er 1,25ohm aan en er gaat een stroom van 1A lopen.Als je dan het geheel voedt door een weerstand van bijv.10ohm dan gaat er ook 1A door die 10ohm en valt er 10V over.Tussen de voeding en de uitgang van het IC krijg je dan 10+1,25=11,25V.
Die 1,25ohm is R1 en de 10ohm R2.Wil je nu 12V hebben dan valt er 12-1,25=10,75V over R2.En over R1 nog steeds 1,25V.
Door beide weerstanden loopt dezelfde stroom (op Iref na).De grootte van de weerstand is recht evenredig met de spanning.Dus R1=125ohm dan R2=1075ohm of R1=250ohm en R2=2150ohm enz.
Anne
Op zichzelf is het een soort 7805 maar dan voor 1,25V en een heel kleine stroom door het massa(regel)pootje (Iref).
Zet er 1,25ohm aan en er gaat een stroom van 1A lopen.Als je dan het geheel voedt door een weerstand van bijv.10ohm dan gaat er ook 1A door die 10ohm en valt er 10V over.Tussen de voeding en de uitgang van het IC krijg je dan 10+1,25=11,25V.
Die 1,25ohm is R1 en de 10ohm R2.Wil je nu 12V hebben dan valt er 12-1,25=10,75V over R2.En over R1 nog steeds 1,25V.
Door beide weerstanden loopt dezelfde stroom (op Iref na).De grootte van de weerstand is recht evenredig met de spanning.Dus R1=125ohm dan R2=1075ohm of R1=250ohm en R2=2150ohm enz.
Anne
Die PDF had ik op de vorige pagina ook al gepost (heb hem zelf gemaakt)ray5150 schreef:Dat word dus paralel setjes maken !
Misschien moet HJ er maar eens een
Dat klopt, Peter, zo staat hij lekker onder de formules, en is hij makkelijker terug te vinden...Pjotr schreef:Die PDF had ik op de vorige pagina ook al gepost (heb hem zelf gemaakt)![]()
En nog bedankt ervoor !