Squeezebox opvolger maken
Moderator: Beheerdersteam
Re: Squeezebox opvolger maken
hier nog een usb naar i2s adapter (+sp/dif), doet ook de hogere sample freq en zou onder linux moeten werken als een class 2 usb audio device.
http://luckit.biz/new/?tcp_product=waveio
Ik zat nog eens te kijken naar die ARM SoC systeempjes en I2S, zoals eerder opgemerkt in deze draad bij een Beaglebord moet je toch nog de kernel/drivers aanpakken om die I2S te kunnen gebruiken, dat kan bij andere bordjes ook zo zijn.
Hopelijk dat ze bij Raspberry dit direct in hun eigen kernel aanpakken en de I2S als een audio device via ALSA beschikbaar is.
http://luckit.biz/new/?tcp_product=waveio
Ik zat nog eens te kijken naar die ARM SoC systeempjes en I2S, zoals eerder opgemerkt in deze draad bij een Beaglebord moet je toch nog de kernel/drivers aanpakken om die I2S te kunnen gebruiken, dat kan bij andere bordjes ook zo zijn.
Hopelijk dat ze bij Raspberry dit direct in hun eigen kernel aanpakken en de I2S als een audio device via ALSA beschikbaar is.
Re: Squeezebox opvolger maken
Als ik in de "toekomst" op zoek ga naar een andere audio (en naw ook video) speler dan wordt dat met 95% zekerheid een klein pc'tje met een losse DAC. Dan zet ik ergens in huis een NAS neer met wat schijven in een gigabit netwerkje.
Dan kun je vervolgens je favoriete speler gebruiken;
iTunes, MediaMonkey, Winamp etc..
Dan kun je vervolgens je favoriete speler gebruiken;
iTunes, MediaMonkey, Winamp etc..
Re: Squeezebox opvolger maken
Naar ik aanneem is dit het GPIO boardje?
Het Gertboard
http://www.raspberrypi.org/archives/tag/gertboard
http://www.element14.com/community/grou ... pi_menubar
Het Gertboard
http://www.raspberrypi.org/archives/tag/gertboard
http://www.element14.com/community/grou ... pi_menubar
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Squeezebox opvolger maken
nee, dat is een interfacebordjr om motoren ed. aan te sturen ( robotic ).hannesie schreef:Naar ik aanneem is dit het GPIO boardje?
Het Gertboard
http://www.raspberrypi.org/archives/tag/gertboard
http://www.element14.com/community/grou ... pi_menubar
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Squeezebox opvolger maken
zo, eerste onderdeel is binnen:
nu nog t gevecht met Debian aan om de wlan adapter werkend te krijgen, en dan kan squeezeslave er op
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Squeezebox opvolger maken
denk t wel, is gisteren geleverdds23man schreef:Is dat de nieuwe versie??
Re: Squeezebox opvolger maken
Schijnt nogal een handeltje in te bestaan, USB naar I2S converters
Hier iemand uit Italie : http://amanero.com/
(via hifiduino).
Hier iemand uit Italie : http://amanero.com/
(via hifiduino).
Re: Squeezebox opvolger maken
Henkjan schreef:zo, eerste onderdeel is binnen: nu nog t gevecht met Debian aan om de wlan adapter werkend te krijgen, en dan kan squeezeslave er op
Mooi,
hoe ga je de audio uit de RPI halen, analoog of via USB?
Re: Squeezebox opvolger maken
Ik ben ook eens aan het stoeien gegaan met die framboos, maar dat valt nog niet mee.
Op een IBM scherm geeft hij meestal geen sjoege, maar als hij het doet geeft het een subliem plaatje.
Het bleek dat hij het op de andere monitor vlekkeloos doet.
Dat was de eerste hobbel.
Daarna maar even met een image (Debian Wheezy)die ik had gedownload de boel bekeken.
Dat liep best aardig, het linkerscherm met ook al een wat aangepaste interface, en zelfbouwaudio is ook via de browser te benaderen.
Daarna maar eens gekeken of ik ook de XBMC versie aan de praat kon krijgen, ik had dat op 2 manieren als image gedownload.
Dan ben je wel even bezig om dat dan na toch een behoorlijke tijd een beginscherm te zien.
Je krijgt dan ook het advies om even wat anders te doen, ( Go grab a coffee!!) .
Maar uiteindelijk verschijnt toch wel het bekende beeld. Met de instellingen spelen, en we hebben nu dan maar even via het analoog uit de herrie. .
Maar ik vind het nog niet echt stabiel.
Ik zal zien dat ik morgen of zo, eens de Squeeze grappen eens installeer.
Op een IBM scherm geeft hij meestal geen sjoege, maar als hij het doet geeft het een subliem plaatje.
Het bleek dat hij het op de andere monitor vlekkeloos doet.
Dat was de eerste hobbel.
Daarna maar even met een image (Debian Wheezy)die ik had gedownload de boel bekeken.
Dat liep best aardig, het linkerscherm met ook al een wat aangepaste interface, en zelfbouwaudio is ook via de browser te benaderen.
Dan ben je wel even bezig om dat dan na toch een behoorlijke tijd een beginscherm te zien.
Je krijgt dan ook het advies om even wat anders te doen, ( Go grab a coffee!!) .
Maar uiteindelijk verschijnt toch wel het bekende beeld. Met de instellingen spelen, en we hebben nu dan maar even via het analoog uit de herrie. .
Maar ik vind het nog niet echt stabiel.
Ik zal zien dat ik morgen of zo, eens de Squeeze grappen eens installeer.
Re: Squeezebox opvolger maken
Nou je komt toch al een heel eind. Maar Squeeze gappen? Waarom niet gewoon als client van een UPnP/DLNA server? Als Logipech met de SB stopt zal de Squeeze server ook wel afsterven. Of nog simpeler: XBMC je server direct als netwerkschijf laten benaderen?hannesie schreef:Maar ik vind het nog niet echt stabiel.
Ik zal zien dat ik morgen of zo, eens de Squeeze grappen eens installeer.
Re: Squeezebox opvolger maken
Dat heb ik nu eigenlijk ook gedaan, min of meer, ik kan uiteraard via Samba het nog directer doen. 
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Squeezebox opvolger maken
Hoe bedoel je "directer"? Zonder Windows machines is een Samba share toch alleen maar een omweg?
Re: Squeezebox opvolger maken
Je hebt in zekere zin wel een punt Marp. Maar ik denk dat het ook wel handig is om het SMB-protocol ook te kunnen gebruiken. Een aantal kant en klare NAS'jes draaien een Win server. En de meesten van ons hebben gewoon een Win netwerk.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Squeezebox opvolger maken
Uiteraard, handig is dat voor thuis zeker, alleen kan ik "directer" niet goed plaatsen. Vandaar mijn vraag hoe Hans dat bedoelt.
Re: Squeezebox opvolger maken
Oh bedoel je dat. Nee, directer wordt het daar niet van. Of je nu een dedicated server neemt als Squeeze server of UPnP/DLNA of direct de files op een CIFS share benadert zal weinig uitmaken. Verschil is wel dat Squeeze server en een UPnP/DLNA server constant zelf je media tags staan te indexeren en Samba (op de server) doet dat niet. Dus in zekere zin is dat wel directer en lijkt mij dat minder recources te verstoken.
Alleen als je player loopt op je client gaat die recources gebruiken, die gaat dan de tags indexeren. Maar dat lijkt mij dan toch minder server load.
Alleen als je player loopt op je client gaat die recources gebruiken, die gaat dan de tags indexeren. Maar dat lijkt mij dan toch minder server load.
Re: Squeezebox opvolger maken
Marp schreef:Uiteraard, handig is dat voor thuis zeker, alleen kan ik "directer" niet goed plaatsen. Vandaar mijn vraag hoe Hans dat bedoelt.
Of ik direct de mapping maak naar de server die inderdaad met behulp van Samba zichtbaar heb in het netwerk, ik kan daar dus een directory als netwerk map in beeld brengen, of dat ik de Upnp server van de Logitech pak, die dan al een database/onderscheiding heeft met artiesten en Albums.
Re: Squeezebox opvolger maken
Ha Hans,
Voor zover ik het begrepen heb is Samba een "verloopstuk" tussen het Unix netwerkprotocol en het Windows netwerkprotocol. Een extra vertaalslag dus (correct me if I'm wrong). Denk dat Marp meer daarop doelde als je 2 Linux doosjes aan elkaar knoopt via een netwerk.
Voor zover ik het begrepen heb is Samba een "verloopstuk" tussen het Unix netwerkprotocol en het Windows netwerkprotocol. Een extra vertaalslag dus (correct me if I'm wrong). Denk dat Marp meer daarop doelde als je 2 Linux doosjes aan elkaar knoopt via een netwerk.
Re: Squeezebox opvolger maken
Dan zou het moeten met NFS (NetworkFileSystem), ik heb daar nog geen ervaring mee.
Ik was met XBMC juist ook nieuwsgierig naar het bedien met een App, en dat lukte wel met mijn telefoon, maar het kon mij ook niet echt overtuigen, dat XBMC remote.
Dan zou je via het netwerk, draadloos de boel kunnen aansturen zonder de TV aan te zetten, dat is nog steeds mijn uitgangspunt.
En ik ben er nog niet van overtuigd.
Dat het niet lekker liep kan ook nog liggen aan het feit dat ik al teveel resources had gebruikt door ook te kijken naar de MPD cliënt die ik kon installeren als Add on.
Ik was met XBMC juist ook nieuwsgierig naar het bedien met een App, en dat lukte wel met mijn telefoon, maar het kon mij ook niet echt overtuigen, dat XBMC remote.
Dan zou je via het netwerk, draadloos de boel kunnen aansturen zonder de TV aan te zetten, dat is nog steeds mijn uitgangspunt.
En ik ben er nog niet van overtuigd.
Dat het niet lekker liep kan ook nog liggen aan het feit dat ik al teveel resources had gebruikt door ook te kijken naar de MPD cliënt die ik kon installeren als Add on.
Re: Squeezebox opvolger maken
Heb je de XBMC remote app voor je iPod al geprobeerd? http://itunes.apple.com/nl/app/xbmc-rem ... 16916?mt=8
Wat ik het nadeel van een PC of vergelijkbaar doosje (ongeacht OS) vind is dat je die eerst moet aanslingeren. De SB staat altijd in stby. Dus als je een vervanger voor de SB maakt moet het ook zoiets gaan worden.
Wat ik het nadeel van een PC of vergelijkbaar doosje (ongeacht OS) vind is dat je die eerst moet aanslingeren. De SB staat altijd in stby. Dus als je een vervanger voor de SB maakt moet het ook zoiets gaan worden.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Squeezebox opvolger maken
is waarschijnlijk, maar als je nou al een stel SB's hebt en je wil er nog een bijzetten dan is het toch wel handig als t ding t ook als een SB doet. lijkt me toch prima kunnen, naast squeezeslave nog een paar clients? zolang ze maar over t netwerk via een app te bendaderen zijn toch?Pjotr schreef:Als Logipech met de SB stopt zal de Squeeze server ook wel afsterven.
Re: Squeezebox opvolger maken
Ja, als je nog wat SB in reserve hebt wel.........
Maar alle andere spul is tevreden met een UPnP/DLNA server of kunnen direct je shares benaderen. Daarvoor is ook nog een Sueezeserver draaien onnodig/nutteloos en vreet alleen onnodig resources op je NAS.
Maar alle andere spul is tevreden met een UPnP/DLNA server of kunnen direct je shares benaderen. Daarvoor is ook nog een Sueezeserver draaien onnodig/nutteloos en vreet alleen onnodig resources op je NAS.
Re: Squeezebox opvolger maken
Ik heb vandaag maar eens even de Squeezeplugin geprobeerd.
Dat ging niet helemaal van een leien dakje (beschadigd image door te snel denken dat hij al klaar is), maarhij bleef ook maar hangen op de USB poorten, was er een samenhang?, ik weet het niet zeker, maar zonder de muis, waar je toch niets aan hebt ging later toch goed.
Maar je bent wel een paar uurtjes verder
Uiteindelijk ging het toch wel volgens de regels. En na het inloggen werd hij op het scherm zichtbaar....de Squeezeplugrpi...! de laatste op de rij met mediaspelers. Probleem is nu wel dat hij de later aangekoppelde USB schijf niet ziet, de Samba share ook niet, maar wel de radiozenders.
Ik ga nog wel even verder om te kijken hoe dit is op te lossen.
@ Peter, ik had dus de Android App en die was niet erg veelbelovend, maar ik heb nu naar aanleiding van je Apple App eens even gekeken naar die App van de iPod, die lijkt wel wat logischer.
We gaan stug door, maar voorlopig lijkt het allemaal toch niet zo eenvoudig als de echte Squeezebox.
Ik moet die dus eerst nog even van de juiste instellingen voorzien.
Dat ging niet helemaal van een leien dakje (beschadigd image door te snel denken dat hij al klaar is), maarhij bleef ook maar hangen op de USB poorten, was er een samenhang?, ik weet het niet zeker, maar zonder de muis, waar je toch niets aan hebt ging later toch goed.
Maar je bent wel een paar uurtjes verder
Uiteindelijk ging het toch wel volgens de regels. En na het inloggen werd hij op het scherm zichtbaar....de Squeezeplugrpi...! de laatste op de rij met mediaspelers. Probleem is nu wel dat hij de later aangekoppelde USB schijf niet ziet, de Samba share ook niet, maar wel de radiozenders.
@ Peter, ik had dus de Android App en die was niet erg veelbelovend, maar ik heb nu naar aanleiding van je Apple App eens even gekeken naar die App van de iPod, die lijkt wel wat logischer.
We gaan stug door, maar voorlopig lijkt het allemaal toch niet zo eenvoudig als de echte Squeezebox.
Ik moet die dus eerst nog even van de juiste instellingen voorzien.
