Squeezebox opvolger maken

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hsmeets »

hier nog een usb naar i2s adapter (+sp/dif), doet ook de hogere sample freq en zou onder linux moeten werken als een class 2 usb audio device.

http://luckit.biz/new/?tcp_product=waveio

Ik zat nog eens te kijken naar die ARM SoC systeempjes en I2S, zoals eerder opgemerkt in deze draad bij een Beaglebord moet je toch nog de kernel/drivers aanpakken om die I2S te kunnen gebruiken, dat kan bij andere bordjes ook zo zijn.

Hopelijk dat ze bij Raspberry dit direct in hun eigen kernel aanpakken en de I2S als een audio device via ALSA beschikbaar is.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door SuperR »

Als ik in de "toekomst" op zoek ga naar een andere audio (en naw ook video) speler dan wordt dat met 95% zekerheid een klein pc'tje met een losse DAC. Dan zet ik ergens in huis een NAS neer met wat schijven in een gigabit netwerkje.

Dan kun je vervolgens je favoriete speler gebruiken;
iTunes, MediaMonkey, Winamp etc..
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door ds23man »

hannesie schreef:
nee, dat is een interfacebordjr om motoren ed. aan te sturen ( robotic ).
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Henkjan »

zo, eerste onderdeel is binnen:
pi.jpg
nu nog t gevecht met Debian aan om de wlan adapter werkend te krijgen, en dan kan squeezeslave er op
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door ds23man »

Is dat de nieuwe versie??
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef:
Is dat de nieuwe versie??
denk t wel, is gisteren geleverd
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Henkjan »

ik zie 2 "mounting holes", dus afaik is dit idd de nieuwe
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hsmeets »

Schijnt nogal een handeltje in te bestaan, USB naar I2S converters

Hier iemand uit Italie : http://amanero.com/

(via hifiduino).
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hsmeets »

Henkjan schreef:
zo, eerste onderdeel is binnen:
pi.jpg
nu nog t gevecht met Debian aan om de wlan adapter werkend te krijgen, en dan kan squeezeslave er op

Mooi,

hoe ga je de audio uit de RPI halen, analoog of via USB?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Ik ben ook eens aan het stoeien gegaan met die framboos, maar dat valt nog niet mee.

Op een IBM scherm geeft hij meestal geen sjoege, maar als hij het doet geeft het een subliem plaatje.
Het bleek dat hij het op de andere monitor vlekkeloos doet.
Dat was de eerste hobbel.
Daarna maar even met een image (Debian Wheezy)die ik had gedownload de boel bekeken.

Dat liep best aardig, het linkerscherm met ook al een wat aangepaste interface, en zelfbouwaudio is ook via de browser te benaderen. :mrgreen:
DSC_0739.jpg
Daarna maar eens gekeken of ik ook de XBMC versie aan de praat kon krijgen, ik had dat op 2 manieren als image gedownload.

Dan ben je wel even bezig om dat dan na toch een behoorlijke tijd een beginscherm te zien.
Je krijgt dan ook het advies om even wat anders te doen, ( Go grab a coffee!!)
DSC_0746.jpg
.

Maar uiteindelijk verschijnt toch wel het bekende beeld.
DSC_0756.jpg
Met de instellingen spelen,
DSC_0757.jpg
en we hebben nu dan maar even via het analoog uit de herrie.
DSC_0760.jpg
.
Maar ik vind het nog niet echt stabiel.
Ik zal zien dat ik morgen of zo, eens de Squeeze grappen eens installeer.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
Maar ik vind het nog niet echt stabiel.
Ik zal zien dat ik morgen of zo, eens de Squeeze grappen eens installeer.
Nou je komt toch al een heel eind. Maar Squeeze gappen? Waarom niet gewoon als client van een UPnP/DLNA server? Als Logipech met de SB stopt zal de Squeeze server ook wel afsterven. Of nog simpeler: XBMC je server direct als netwerkschijf laten benaderen?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Dat heb ik nu eigenlijk ook gedaan, min of meer, ik kan uiteraard via Samba het nog directer doen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Marp »

Hoe bedoel je "directer"? Zonder Windows machines is een Samba share toch alleen maar een omweg?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Pjotr »

Je hebt in zekere zin wel een punt Marp. Maar ik denk dat het ook wel handig is om het SMB-protocol ook te kunnen gebruiken. Een aantal kant en klare NAS'jes draaien een Win server. En de meesten van ons hebben gewoon een Win netwerk.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Marp »

Uiteraard, handig is dat voor thuis zeker, alleen kan ik "directer" niet goed plaatsen. Vandaar mijn vraag hoe Hans dat bedoelt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Pjotr »

Oh bedoel je dat. Nee, directer wordt het daar niet van. Of je nu een dedicated server neemt als Squeeze server of UPnP/DLNA of direct de files op een CIFS share benadert zal weinig uitmaken. Verschil is wel dat Squeeze server en een UPnP/DLNA server constant zelf je media tags staan te indexeren en Samba (op de server) doet dat niet. Dus in zekere zin is dat wel directer en lijkt mij dat minder recources te verstoken.

Alleen als je player loopt op je client gaat die recources gebruiken, die gaat dan de tags indexeren. Maar dat lijkt mij dan toch minder server load.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Marp schreef:
Uiteraard, handig is dat voor thuis zeker, alleen kan ik "directer" niet goed plaatsen. Vandaar mijn vraag hoe Hans dat bedoelt.
8) , Ik hoop dat ik dat voldoende duidelijk kan maken. :mrgreen:

Of ik direct de mapping maak naar de server die inderdaad met behulp van Samba zichtbaar heb in het netwerk, ik kan daar dus een directory als netwerk map in beeld brengen, of dat ik de Upnp server van de Logitech pak, die dan al een database/onderscheiding heeft met artiesten en Albums.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Pjotr »

Ha Hans,

Voor zover ik het begrepen heb is Samba een "verloopstuk" tussen het Unix netwerkprotocol en het Windows netwerkprotocol. Een extra vertaalslag dus (correct me if I'm wrong). Denk dat Marp meer daarop doelde als je 2 Linux doosjes aan elkaar knoopt via een netwerk.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Dan zou het moeten met NFS (NetworkFileSystem), ik heb daar nog geen ervaring mee. 8-[

Ik was met XBMC juist ook nieuwsgierig naar het bedien met een App, en dat lukte wel met mijn telefoon, maar het kon mij ook niet echt overtuigen, dat XBMC remote.

Dan zou je via het netwerk, draadloos de boel kunnen aansturen zonder de TV aan te zetten, dat is nog steeds mijn uitgangspunt.
En ik ben er nog niet van overtuigd.
Dat het niet lekker liep kan ook nog liggen aan het feit dat ik al teveel resources had gebruikt door ook te kijken naar de MPD cliënt die ik kon installeren als Add on.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Pjotr »

Heb je de XBMC remote app voor je iPod al geprobeerd? http://itunes.apple.com/nl/app/xbmc-rem ... 16916?mt=8

Wat ik het nadeel van een PC of vergelijkbaar doosje (ongeacht OS) vind is dat je die eerst moet aanslingeren. De SB staat altijd in stby. Dus als je een vervanger voor de SB maakt moet het ook zoiets gaan worden.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Als Logipech met de SB stopt zal de Squeeze server ook wel afsterven.
is waarschijnlijk, maar als je nou al een stel SB's hebt en je wil er nog een bijzetten dan is het toch wel handig als t ding t ook als een SB doet. lijkt me toch prima kunnen, naast squeezeslave nog een paar clients? zolang ze maar over t netwerk via een app te bendaderen zijn toch?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Pjotr »

Ja, als je nog wat SB in reserve hebt wel......... :roll:

Maar alle andere spul is tevreden met een UPnP/DLNA server of kunnen direct je shares benaderen. Daarvoor is ook nog een Sueezeserver draaien onnodig/nutteloos en vreet alleen onnodig resources op je NAS.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Ik heb vandaag maar eens even de Squeezeplugin geprobeerd.
Dat ging niet helemaal van een leien dakje (beschadigd image door te snel denken dat hij al klaar is), maarhij bleef ook maar hangen op de USB poorten, was er een samenhang?, ik weet het niet zeker, maar zonder de muis, waar je toch niets aan hebt ging later toch goed.
Maar je bent wel een paar uurtjes verder :lol:

Uiteindelijk ging het toch wel volgens de regels.
DSC_0765.jpg
DSC_0770.jpg
DSC_0771.jpg
En na het inloggen werd hij op het scherm zichtbaar....de Squeezeplugrpi...! de laatste op de rij met mediaspelers.
DSC_0773.jpg
Probleem is nu wel dat hij de later aangekoppelde USB schijf niet ziet, de Samba share ook niet, maar wel de radiozenders. :mrgreen:
Knip.PNG
Knipsel.PNG
Ik ga nog wel even verder om te kijken hoe dit is op te lossen.

@ Peter, ik had dus de Android App en die was niet erg veelbelovend, maar ik heb nu naar aanleiding van je Apple App eens even gekeken naar die App van de iPod, die lijkt wel wat logischer.

We gaan stug door, maar voorlopig lijkt het allemaal toch niet zo eenvoudig als de echte Squeezebox.
Ik moet die dus eerst nog even van de juiste instellingen voorzien.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”