UcD180AD dubbel mono
Moderator: Beheerdersteam
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Geen flauw idee. Dat verhaal van die eddy currents kan op zich wel waar zijn, maar ze ontstaan alleen ten gevolge van een veranderend magneetveld. Aangezien dat met een ringkerntrafo nauwelijks aanwezig is, begrijp ik dat ze alleen claimen dat het een 'subjectieve' verbetering geeft. Eddy currents reductie kan niet zomaar een verklaring zijn voor beter geluid bij ontbreken van dat magneetveld.
ik denk eerder dat het hier gaat om eddy currents als gevolg van het magneetveld door laadstromen in de elko zelf. Als het om eddy currents a.g.v. de trafo zou gaan, zou het ook op te lossen moeten zijn met nauwkeurige orientering van de elko tov die trafo - als je het effect al zou kunnen waarnemen.jeroen_d schreef:Geen flauw idee. Dat verhaal van die eddy currents kan op zich wel waar zijn, maar ze ontstaan alleen ten gevolge van een veranderend magneetveld. Aangezien dat met een ringkerntrafo nauwelijks aanwezig is, begrijp ik dat ze alleen claimen dat het een 'subjectieve' verbetering geeft. Eddy currents reductie kan niet zomaar een verklaring zijn voor beter geluid bij ontbreken van dat magneetveld.
Als die eddy currents optreden door het magneteisch veld in de elko zelf, zou je het effect van de slitfoil dus terug moeten zien in de parasitaire inductie in de elko danwel de esr
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Jeroen,
Oh zo
Maar, dezelfde schakeling als op de UcD400 zit ook op de UcD180, alleen denk jij dat de TO-220 behuizingen op de UcD400 spanningsregelaars zijn en dat zijn 't niet, 't zijn gewoon transistors. De UcD180 gebruikt hiervoor SMD componenten, de UcD400 niet, aangezien er teveel vermogen gedissipeerd moet worden voor een SMD transistor, maar de schakeling is dezelfde: een zenerdiode met emittervolger als spanningsregelaar.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Oh zo
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Deepspace,
En al heb je een datasheet, je kan vaak toch niet 1-op-1 vergelijken omdat iedere fabrikant weer een andere meetmethode of principe hanteert, dus kan je moeilijk zo een 'betere' condensator uitkiezen. Ik ga wat dat betreft met Jeroen mee: beproefde onderdelen, de SlitFoils geven bij veel mensen een hoorbare verbetering, waar 't 'm precies in zit is mij echter ook niet geheel duidelijk.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
En al heb je een datasheet, je kan vaak toch niet 1-op-1 vergelijken omdat iedere fabrikant weer een andere meetmethode of principe hanteert, dus kan je moeilijk zo een 'betere' condensator uitkiezen. Ik ga wat dat betreft met Jeroen mee: beproefde onderdelen, de SlitFoils geven bij veel mensen een hoorbare verbetering, waar 't 'm precies in zit is mij echter ook niet geheel duidelijk.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Persoonlijk lijken me de BC caps wel wat. Gezien het plaatsgebrek gaat het met niet echt lukken om alles full mono (op PSU niveau) uit te voeren, dus ik ga vermoedelijk voor 3 PSU's (links, rechts en laag). En dan zijn de prijzen voor de >10.000uF BC caps zeker niet verkeerd. Spaart immers weer ruimte. Wat ook opvalt is dat de ripple current van de BC's dubbel zo hoog is, al zal dat vast niet zoveel uitmaken.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Zo, ik heb vandaag ook m'n bestelling binnengekregen; twee stuks UcD700AD, twee UcD700 voedingen, twee softstart's en twee 1200VA ringkern trafo's. 1200VA? Ja, twaalfhonderd VA, hoe groot is dat vraag je je misschien af? Nou, een flink stuk groter dan een 225VA, zie hieronder.

Ter illustratie heb ik er even een UcD180AD bovenop gelegd, die transformator is werkelijk gigantisch in vergelijking. En ook ik ga, netzoals Jeroen, met MDF aan de slag, alleen maak ik wel een aluminium kast aan de binnenkant en anodiseer die netjes.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com

Ter illustratie heb ik er even een UcD180AD bovenop gelegd, die transformator is werkelijk gigantisch in vergelijking. En ook ik ga, netzoals Jeroen, met MDF aan de slag, alleen maak ik wel een aluminium kast aan de binnenkant en anodiseer die netjes.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Ik heb de 1200VA's in bruikleen van Jan-Peter, maar heb zelf twee 800VA's besteld, van Amplimo met daarop alle benodigde spanningen, die zijn een centimeter kleiner in diameter en dezelfde hoogte, dus veel scheelt 't niet.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Hi Jan,
Maar dit worden twee echte mono-blokken (zowel kwa looks, configuratie als gewicht, een echt blok beton).
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Geen idee, ik denk dat ik maar eens wat ga verkopen, anders wordt 't wel een hele dure hobbyWat ga je met al die versterkers doen Sander?
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Iets aktiefs? Nee, dan doe ik 't heel anders, iig. niet helemaal met de Hypex modules. Denk dan in de richting van LM3886 voor midden en hoog en voor 't laag een UcD180AD of zoiets.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Het kopiëren van de High Grade voeding is compleet. De schakeling voor de AMP ON staat al op de eerste pagina en de +/- 12V hulpvoeding voor voorversterkers had ik daar ook al in de tekst beschreven. Hieronder de DC-beveiliging. Tussen de +/-45 V uit en de versterker worden snelle 6.3A zekeringen geplaatst.


De UcD gaat voorzien worden van een passieve volumeregeling. Ik heb op aanraden van een collega bij www.diyfidelity.com.au een stappenregelaar besteld.


- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Leuk! Met Vishay/Dale mil-spec weerstanden, je bent alleen wel een avondje zoet met solderen, een alternatief zijn de bekende DACT stappenregelaars maar die zijn een stuk duurder. Veel netter dan dit kan je een volumeregelaar niet maken.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- voodooless
- Berichten: 4775
- Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Het enige voordeel van zo'n stappending tov een pot is de nauwkeurige gelijkloop tussen links en rechts.
Maar het klankmatig verschil met een goede potmeter ontgaat mij ten ene male. En ja, heb in het verleden toch heel wat van die stappenschakelaars in elkaar gesoldeerd en vergeleken, zowel met koolweerstanden als met metaalfilm. Klankmatige verschillen zijn wmb echt nihil.
Maar er zit wel behoorlijk verschil in kwaliteit van potmeters onderling. De besten zijn nog die ouderwetse waar voor de loper een koolstiftje gebruikt wordt.
Maar het klankmatig verschil met een goede potmeter ontgaat mij ten ene male. En ja, heb in het verleden toch heel wat van die stappenschakelaars in elkaar gesoldeerd en vergeleken, zowel met koolweerstanden als met metaalfilm. Klankmatige verschillen zijn wmb echt nihil.
Maar er zit wel behoorlijk verschil in kwaliteit van potmeters onderling. De besten zijn nog die ouderwetse waar voor de loper een koolstiftje gebruikt wordt.
