UcD180AD dubbel mono

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Joh, dat is toch allemaal mumbo-jumbo en je weet niet hoe de specs nu precies vertalen naar wat je hoort. Iedereen vind die slit foils mooi en ze zijn betaalbaar. Je kan wel naar Sikorel of zo gaan, maar dan zit je extreem duur. En anders pak je gewoon een stel goedkope BC's, die gewoon goed zijn.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Might be, maar ik wil graag weten waarom die dingen goed zijn... eddy currents zijn misschien wel leuk, maar hoe kan ik dat terug vinden in de getallen?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Geen flauw idee. Dat verhaal van die eddy currents kan op zich wel waar zijn, maar ze ontstaan alleen ten gevolge van een veranderend magneetveld. Aangezien dat met een ringkerntrafo nauwelijks aanwezig is, begrijp ik dat ze alleen claimen dat het een 'subjectieve' verbetering geeft. Eddy currents reductie kan niet zomaar een verklaring zijn voor beter geluid bij ontbreken van dat magneetveld.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

jeroen_d schreef:
Geen flauw idee. Dat verhaal van die eddy currents kan op zich wel waar zijn, maar ze ontstaan alleen ten gevolge van een veranderend magneetveld. Aangezien dat met een ringkerntrafo nauwelijks aanwezig is, begrijp ik dat ze alleen claimen dat het een 'subjectieve' verbetering geeft. Eddy currents reductie kan niet zomaar een verklaring zijn voor beter geluid bij ontbreken van dat magneetveld.
ik denk eerder dat het hier gaat om eddy currents als gevolg van het magneetveld door laadstromen in de elko zelf. Als het om eddy currents a.g.v. de trafo zou gaan, zou het ook op te lossen moeten zijn met nauwkeurige orientering van de elko tov die trafo - als je het effect al zou kunnen waarnemen.
Als die eddy currents optreden door het magneteisch veld in de elko zelf, zou je het effect van de slitfoil dus terug moeten zien in de parasitaire inductie in de elko danwel de esr
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Dat zou kunnen, als de stroom door het ene laagje van de condensator een magneetveld veroorzaakt in een ander laagje van de condensator. Jammer dat er verder helemaal geen info over is, ik kan niets vinden daarover.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Dat vind ik nu net het probleem. Er is niet eens een degelijke datasheet te vinden van die dingen :cry: .
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Jeroen,

Oh zo 8) Maar, dezelfde schakeling als op de UcD400 zit ook op de UcD180, alleen denk jij dat de TO-220 behuizingen op de UcD400 spanningsregelaars zijn en dat zijn 't niet, 't zijn gewoon transistors. De UcD180 gebruikt hiervoor SMD componenten, de UcD400 niet, aangezien er teveel vermogen gedissipeerd moet worden voor een SMD transistor, maar de schakeling is dezelfde: een zenerdiode met emittervolger als spanningsregelaar.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Deepspace,

En al heb je een datasheet, je kan vaak toch niet 1-op-1 vergelijken omdat iedere fabrikant weer een andere meetmethode of principe hanteert, dus kan je moeilijk zo een 'betere' condensator uitkiezen. Ik ga wat dat betreft met Jeroen mee: beproefde onderdelen, de SlitFoils geven bij veel mensen een hoorbare verbetering, waar 't 'm precies in zit is mij echter ook niet geheel duidelijk.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

#-o damn, dat gaat tegen mijn principes. Voor dit soort dingen ben ik veel te eigenwijs ;) Wat valt er dan zoveel anders te meten aan bijvoorbeeld ESR of ELS? Van wat ik gezien heb worden deze altijd in de zelfde omstandigheden gemeten.

Persoonlijk lijken me de BC caps wel wat. Gezien het plaatsgebrek gaat het met niet echt lukken om alles full mono (op PSU niveau) uit te voeren, dus ik ga vermoedelijk voor 3 PSU's (links, rechts en laag). En dan zijn de prijzen voor de >10.000uF BC caps zeker niet verkeerd. Spaart immers weer ruimte. Wat ook opvalt is dat de ripple current van de BC's dubbel zo hoog is, al zal dat vast niet zoveel uitmaken.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Zo, ik heb vandaag ook m'n bestelling binnengekregen; twee stuks UcD700AD, twee UcD700 voedingen, twee softstart's en twee 1200VA ringkern trafo's. 1200VA? Ja, twaalfhonderd VA, hoe groot is dat vraag je je misschien af? Nou, een flink stuk groter dan een 225VA, zie hieronder.

Afbeelding

Ter illustratie heb ik er even een UcD180AD bovenop gelegd, die transformator is werkelijk gigantisch in vergelijking. En ook ik ga, netzoals Jeroen, met MDF aan de slag, alleen maak ik wel een aluminium kast aan de binnenkant en anodiseer die netjes.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Kolere :shock:
Ik schrok me al de pleuris bij mijn 800VAer :lol:

Die van jou zal wel een kilotje of 12 wegen ofniet?
Maar is dat niet een ietsie pietsie overkill? ;)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Overkill is, net als een metalen kast, goed :twisted:

Wat ga je met al die versterkers doen Sander?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik heb de 1200VA's in bruikleen van Jan-Peter, maar heb zelf twee 800VA's besteld, van Amplimo met daarop alle benodigde spanningen, die zijn een centimeter kleiner in diameter en dezelfde hoogte, dus veel scheelt 't niet.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Hi Jan,
Wat ga je met al die versterkers doen Sander?
Geen idee, ik denk dat ik maar eens wat ga verkopen, anders wordt 't wel een hele dure hobby :D Maar dit worden twee echte mono-blokken (zowel kwa looks, configuratie als gewicht, een echt blok beton).

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Waar bestel je ze eigenlijk Sander?
Bij reichelt zijn trafos erg goedkoop, alleen hebben ze daar lage spanningen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Misschien eens iets actiefs?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Iets aktiefs? Nee, dan doe ik 't heel anders, iig. niet helemaal met de Hypex modules. Denk dan in de richting van LM3886 voor midden en hoog en voor 't laag een UcD180AD of zoiets.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
twan
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 30 nov 2005, 0:30

Bericht door twan »

En wat kost dat plaatje dat je daar laat zien tesamen SSassen ? ;)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het kopiëren van de High Grade voeding is compleet. De schakeling voor de AMP ON staat al op de eerste pagina en de +/- 12V hulpvoeding voor voorversterkers had ik daar ook al in de tekst beschreven. Hieronder de DC-beveiliging. Tussen de +/-45 V uit en de versterker worden snelle 6.3A zekeringen geplaatst.

Afbeelding
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De UcD gaat voorzien worden van een passieve volumeregeling. Ik heb op aanraden van een collega bij www.diyfidelity.com.au een stappenregelaar besteld.

Afbeelding
JuuL
Berichten: 2616
Lid geworden op: za 12 mar 2005, 16:38

Bericht door JuuL »

Leuk dingetje, maar zijn dat koolfilmweerstanden?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Leuk! Met Vishay/Dale mil-spec weerstanden, je bent alleen wel een avondje zoet met solderen, een alternatief zijn de bekende DACT stappenregelaars maar die zijn een stuk duurder. Veel netter dan dit kan je een volumeregelaar niet maken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Het ziet er schitterend uit, maar vinden jullie het niet irritant om steeds op te moeten staan om het volume even aan te passen? Of ben ik gewoon lui?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ja, ja (ik ben ook lui)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Het enige voordeel van zo'n stappending tov een pot is de nauwkeurige gelijkloop tussen links en rechts.

Maar het klankmatig verschil met een goede potmeter ontgaat mij ten ene male. En ja, heb in het verleden toch heel wat van die stappenschakelaars in elkaar gesoldeerd en vergeleken, zowel met koolweerstanden als met metaalfilm. Klankmatige verschillen zijn wmb echt nihil.

Maar er zit wel behoorlijk verschil in kwaliteit van potmeters onderling. De besten zijn nog die ouderwetse waar voor de loper een koolstiftje gebruikt wordt.
Plaats reactie