Welke Meet Microfoon?

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

http://www.marchandelec.com/programs.html

Op deze site staan een functiegenerator en een real time analyzer.
Ik had wat moeite om de externe geluidskaart icm de laptop werkende te krijgen. Omdat ik me nog niet in Arta had verdiept, heb ik eerst dit gebruikt om een simpele meting te krijgen. Vandaar dus...
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

Inderdaad handig om even te kijken of alles wel werkt.
Ben nu de phantom voeding aan het solderen..
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Heb je die aanpassingen van Pjotr er ook bij?
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

Yup, 470 Ohm ipv 100 Ohm, low current LED, 47uF ipv 10uF en afsluitweerstanden van 10kOhm ipv 100kOhm.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Bericht door Leeuwarden »

Okee, weet de waarden zo niet meer uit mijn hoofd maar dat zal wel kloppen. Vewacht geen fel brandende led...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Jep dat klopt. Dat ledje zit er overigens alleen in zodat je niet per ongeluk vergeet om het weer uit te zetten. Die ECM999 trekt niet zoveel stroom maar na 2 dagen zijn anders de batterijen toch wel leeg ;)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

zeer leuk micje :), ga hem ook maar eens kopen.
Ik heb er een beter gevoel over dan deze http://wiki.showyoursound.nl/ow.asp?Mon ... tmicrofoon

Maar toch nog een vraagje, weet iemand waar ik versie 1 nog kan krijgen van Arta ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Maar toch nog een vraagje, weet iemand waar ik versie 1 nog kan krijgen van Arta ?
Die kan ik je wel mailen als je wilt, stuur dan even een PB'tje. Maar eerlijk gezegd zou ik die niet meer gebruiken. De versie die nu online staat is echt een stuk verbeterd.

Saven kun je er niet mee maar je kunt wel de plaatjes op het clipboard zetten.
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

Ik heb de phantoom voeding met ECM999 draaien. Ik krijg ook reacties met ARTA en AudioTester.
Nu vraag ik me af of het nog rendabel is om een mic-preamp te bouwen om niet het 'inferieure' mic-in kanaal te gebruiken.
Ik heb een paar zelfbouwkits gevonden van o.a Velleman en Conrad.
Zijn deze te gebruiken of is het niets?
http://www.velleman.be/nl/en/product/view/?id=8897#
Of is het geheel niet noodzakelijk? Wat zijn jullie ervaringen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoi,

Die Vellemankit zou ik vergeten, zit een uA741 opamp in en die haalt zeker het frequentiebereik niet bij 40 dB gain en ruist te veel.

Ik zou eerst een zgn "nul-meting" doen met de mic amp van je soundkaart.

Sluit dan de de mic ingang aan op de uitgang van de kaart via een 40 dB of 60 dB verzwakker en kijk dan hoe vlak de respons is. Die moet dan zo vlak mogelijk zijn. Loopt ie af bij 20 kHz wordt het tijd om naar een betere mic amp om te zien.

Een 40 dB verzwakker maakje met een spanningsdeler van 100 ohm en 10K en een 60 dB verzwakker met een spanningsdeler van 100 ohm en 100K.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 19 mei 2006, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Bart_M
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 1716
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 7:17
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bart_M »

Hebben jullie eigenlijk nog aanraders als klein versterkertje om de speaker aan te sturen? Het liefst een waarmee het ook mogelijk is om een impedantiemeting te doen, door een simpel schakelaartje om te zetten.

Bouwpakketje (kant en klaar) is ook prima. :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hoi Bart,

Om zelf te bouwen? Kijk dan naar de LM1875 chip. Ideaal hiervoor. Als je op Gainclone Googelt kom je er heel wat over tegen :)
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

Pjotr schreef:
Hoi,

Die Vellemankit zou ik vergeten, zit een uA741 opamp in en die haalt zeker het frequentiebereik niet bij 40 dB gain en ruist te veel.

Ik zou eerst een zgn "nul-meting" doen met de mic amp van je soundkaart.

Sluit dan de de mic ingang aan op de uitgang van de kaart via een 40 dB of 60 dB verzwakker en kijk dan hoe vlak de respons is. Die moet dan zo vlak mogelijk zijn. Loopt ie af bij 20 kHz wordt het tijd om naar een betere mic amp om te zien.

Een 40 dB verzwakker maakje met een spanningsdeler van 100 ohm en 10K en een 60 dB verzwakker met een spanningsdeler van 100 ohm en 100K.
OK, zelfbouwkit dus eigenlijk alleen de pre-amp van Eric Wallin, die ook voor Speakerworkshop wordt aangeraden. Schema heb ik wel ergens op de PC staan
Ik zal die '0' meting eens doen met die weerstanden.
Via de loopback line-out->Line-in krijg ik een THD+N van 0.015 met de Envy24 kaart dus de line-in is goed bruikbaar.
Nu heb ik ARTA gedraaid met een impulse response meting en ook Audiotester, maar de uiteindelijke grafieken zijn zeker niet identiek.
Er zit wel gelijkenis tussen maar ARTA levert mooier leesbare grafieken.
Het kan natuurlijk ook aan de instellingen liggen, het is allemaal nog erg vers....
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

Om nog even met een tip te komen, zelf gebruik ik de volgende mic. met preamp. Zeer aan te bevelen, je krijgt een tabel erbij zodat je de afwijkingen exact in je meetprogramma (ik gebruik bijv. HobbyBox) kan invoeren.

http://www.ibf-akustik.de/2005/shop-ger ... tegoryId=8
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Envy24 heb ik ook op mijn mobo, was destijds een van de beste schijnt.

Wowly
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

trouwens nog een vraag van mijn kant.

Op http://www.superlux.us/ECM-999.html zien we dat de ECM999 on-axis onwijs omhoog loopt bij 10000 Hz. Is dit heel erg of niet ?
En zo jah, kunnen we niet een filter bouwen voor de microfoon om dit enigsinds te corrigeren ?
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

Op de bijgeleverde produkt omschrijving zit ook een curve maar daar is geen sprake van omhoog lopende curve.
Daar rimpelt hij vanaf 3Khz zo'n 1 a 2 db boven de 0 as en is hij boven de 15Khz weer vlak.
Ik ga er maar vanuit dat hij vlak loopt..
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Hier kun je gecalibreerde meetmicrofoons bestellen als je dat wilt:

http://lasip.hifi-selbstbau.de/index_shop.htm

Ook kun je daar je mic laten calibreren voor iets van 30 eu. Die mics zien er overigens wel allemaal identiek uit (alsook aan de Superlux)

Zelf ga ik er maar vanuit dat de datasheet van de ECM999 klopt ;)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

een heeeeeeeeeel andere vraag.
Als ik dadelijk die superflux heb, kan ik die ook gebruiken om bv mijn gitaar op te nemen ? Of wordt dat een kale bende ?

(ik zit absoluut niet in de mic wereld :roll: )
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

trouwens ik kwam nog een schemtje tegen die wel heel simpel is. Ik weet niet precies of deze handiger is ?

http://www.till.com/articles/PreampCable/

En een ander vraagje, deze is ook wel mooi :
http://www.forsselltech.com/schematics/ ... Preamp.pdf

Alleen staat er nergens bij welke opamp, ze gebruiken, gewoon de standaard NE5532 ?

En we zoeken verder :P
How about this ?
http://www.nomad.ee/micros/preamp1.html
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik heb toch nog fftjes een vraag mbt de fantoom spanning.

Ik heb net ff gegoogled, en ik ben verhalen tegengekomen dat het dynamisch bereik groter (=beter ? ) als de fantoom spanning hoger is.

Is dit ook zo bij de ECM999 ?
Plaats reactie