Welke Meet Microfoon?
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
http://www.marchandelec.com/programs.html
Op deze site staan een functiegenerator en een real time analyzer.
Ik had wat moeite om de externe geluidskaart icm de laptop werkende te krijgen. Omdat ik me nog niet in Arta had verdiept, heb ik eerst dit gebruikt om een simpele meting te krijgen. Vandaar dus...
Op deze site staan een functiegenerator en een real time analyzer.
Ik had wat moeite om de externe geluidskaart icm de laptop werkende te krijgen. Omdat ik me nog niet in Arta had verdiept, heb ik eerst dit gebruikt om een simpele meting te krijgen. Vandaar dus...
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
zeer leuk micje
, ga hem ook maar eens kopen.
Ik heb er een beter gevoel over dan deze http://wiki.showyoursound.nl/ow.asp?Mon ... tmicrofoon
Maar toch nog een vraagje, weet iemand waar ik versie 1 nog kan krijgen van Arta ?
Ik heb er een beter gevoel over dan deze http://wiki.showyoursound.nl/ow.asp?Mon ... tmicrofoon
Maar toch nog een vraagje, weet iemand waar ik versie 1 nog kan krijgen van Arta ?
Die kan ik je wel mailen als je wilt, stuur dan even een PB'tje. Maar eerlijk gezegd zou ik die niet meer gebruiken. De versie die nu online staat is echt een stuk verbeterd.b_force schreef:Maar toch nog een vraagje, weet iemand waar ik versie 1 nog kan krijgen van Arta ?
Saven kun je er niet mee maar je kunt wel de plaatjes op het clipboard zetten.
Ik heb de phantoom voeding met ECM999 draaien. Ik krijg ook reacties met ARTA en AudioTester.
Nu vraag ik me af of het nog rendabel is om een mic-preamp te bouwen om niet het 'inferieure' mic-in kanaal te gebruiken.
Ik heb een paar zelfbouwkits gevonden van o.a Velleman en Conrad.
Zijn deze te gebruiken of is het niets?
http://www.velleman.be/nl/en/product/view/?id=8897#
Of is het geheel niet noodzakelijk? Wat zijn jullie ervaringen?
Nu vraag ik me af of het nog rendabel is om een mic-preamp te bouwen om niet het 'inferieure' mic-in kanaal te gebruiken.
Ik heb een paar zelfbouwkits gevonden van o.a Velleman en Conrad.
Zijn deze te gebruiken of is het niets?
http://www.velleman.be/nl/en/product/view/?id=8897#
Of is het geheel niet noodzakelijk? Wat zijn jullie ervaringen?
Hoi,
Die Vellemankit zou ik vergeten, zit een uA741 opamp in en die haalt zeker het frequentiebereik niet bij 40 dB gain en ruist te veel.
Ik zou eerst een zgn "nul-meting" doen met de mic amp van je soundkaart.
Sluit dan de de mic ingang aan op de uitgang van de kaart via een 40 dB of 60 dB verzwakker en kijk dan hoe vlak de respons is. Die moet dan zo vlak mogelijk zijn. Loopt ie af bij 20 kHz wordt het tijd om naar een betere mic amp om te zien.
Een 40 dB verzwakker maakje met een spanningsdeler van 100 ohm en 10K en een 60 dB verzwakker met een spanningsdeler van 100 ohm en 100K.
Die Vellemankit zou ik vergeten, zit een uA741 opamp in en die haalt zeker het frequentiebereik niet bij 40 dB gain en ruist te veel.
Ik zou eerst een zgn "nul-meting" doen met de mic amp van je soundkaart.
Sluit dan de de mic ingang aan op de uitgang van de kaart via een 40 dB of 60 dB verzwakker en kijk dan hoe vlak de respons is. Die moet dan zo vlak mogelijk zijn. Loopt ie af bij 20 kHz wordt het tijd om naar een betere mic amp om te zien.
Een 40 dB verzwakker maakje met een spanningsdeler van 100 ohm en 10K en een 60 dB verzwakker met een spanningsdeler van 100 ohm en 100K.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 19 mei 2006, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
OK, zelfbouwkit dus eigenlijk alleen de pre-amp van Eric Wallin, die ook voor Speakerworkshop wordt aangeraden. Schema heb ik wel ergens op de PC staanPjotr schreef:Hoi,
Die Vellemankit zou ik vergeten, zit een uA741 opamp in en die haalt zeker het frequentiebereik niet bij 40 dB gain en ruist te veel.
Ik zou eerst een zgn "nul-meting" doen met de mic amp van je soundkaart.
Sluit dan de de mic ingang aan op de uitgang van de kaart via een 40 dB of 60 dB verzwakker en kijk dan hoe vlak de respons is. Die moet dan zo vlak mogelijk zijn. Loopt ie af bij 20 kHz wordt het tijd om naar een betere mic amp om te zien.
Een 40 dB verzwakker maakje met een spanningsdeler van 100 ohm en 10K en een 60 dB verzwakker met een spanningsdeler van 100 ohm en 100K.
Ik zal die '0' meting eens doen met die weerstanden.
Via de loopback line-out->Line-in krijg ik een THD+N van 0.015 met de Envy24 kaart dus de line-in is goed bruikbaar.
Nu heb ik ARTA gedraaid met een impulse response meting en ook Audiotester, maar de uiteindelijke grafieken zijn zeker niet identiek.
Er zit wel gelijkenis tussen maar ARTA levert mooier leesbare grafieken.
Het kan natuurlijk ook aan de instellingen liggen, het is allemaal nog erg vers....
Om nog even met een tip te komen, zelf gebruik ik de volgende mic. met preamp. Zeer aan te bevelen, je krijgt een tabel erbij zodat je de afwijkingen exact in je meetprogramma (ik gebruik bijv. HobbyBox) kan invoeren.
http://www.ibf-akustik.de/2005/shop-ger ... tegoryId=8
http://www.ibf-akustik.de/2005/shop-ger ... tegoryId=8
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
trouwens nog een vraag van mijn kant.
Op http://www.superlux.us/ECM-999.html zien we dat de ECM999 on-axis onwijs omhoog loopt bij 10000 Hz. Is dit heel erg of niet ?
En zo jah, kunnen we niet een filter bouwen voor de microfoon om dit enigsinds te corrigeren ?
Op http://www.superlux.us/ECM-999.html zien we dat de ECM999 on-axis onwijs omhoog loopt bij 10000 Hz. Is dit heel erg of niet ?
En zo jah, kunnen we niet een filter bouwen voor de microfoon om dit enigsinds te corrigeren ?
Hier kun je gecalibreerde meetmicrofoons bestellen als je dat wilt:
http://lasip.hifi-selbstbau.de/index_shop.htm
Ook kun je daar je mic laten calibreren voor iets van 30 eu. Die mics zien er overigens wel allemaal identiek uit (alsook aan de Superlux)
Zelf ga ik er maar vanuit dat de datasheet van de ECM999 klopt
http://lasip.hifi-selbstbau.de/index_shop.htm
Ook kun je daar je mic laten calibreren voor iets van 30 eu. Die mics zien er overigens wel allemaal identiek uit (alsook aan de Superlux)
Zelf ga ik er maar vanuit dat de datasheet van de ECM999 klopt
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
trouwens ik kwam nog een schemtje tegen die wel heel simpel is. Ik weet niet precies of deze handiger is ?
http://www.till.com/articles/PreampCable/
En een ander vraagje, deze is ook wel mooi :
http://www.forsselltech.com/schematics/ ... Preamp.pdf
Alleen staat er nergens bij welke opamp, ze gebruiken, gewoon de standaard NE5532 ?
En we zoeken verder
How about this ?
http://www.nomad.ee/micros/preamp1.html
http://www.till.com/articles/PreampCable/
En een ander vraagje, deze is ook wel mooi :
http://www.forsselltech.com/schematics/ ... Preamp.pdf
Alleen staat er nergens bij welke opamp, ze gebruiken, gewoon de standaard NE5532 ?
En we zoeken verder
How about this ?
http://www.nomad.ee/micros/preamp1.html
