Buizenversterker voor weinig als experiment.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Ah!buis

Re: Buizenversterker voor weinig als experiment.

Bericht door Ah!buis »

Idd Aat,ziet er wat eigenaardig uit.Even tussendoor er zit 120k niet 100k als anodeweerstand van de triode.
Laat die 10k even weg,dan zit de anodeweerstand triode 120k+47k aan de anode eindbuis.Daar staat,bij uitsturing,een spanning van 50V als de buis geleidt tot ruim 500V als de andere kant op 50V komt.Beetje erg grote zwaai voor de anodevoeding van de triode(s).Nu komt die 10k ertussen,als de ene kant stijgt daalt de andere kant (balans !).Mocht die weerstand uit twee in serie geschakelde weerstanden van 5k bestaan,dan zit de verbinding(=halfweg de wip) tussen de twee op een onveranderlijke spanning.Gevolg is dat de (wissel)spanning van de UGT gedeeld wordt 5/(47+5),ong.1/10.Dat geeft 230Vt/10 op de triode anode-weerstand.Die spanning komt,nog 's gedeeld door de Ri van de triode,op het rooster van de eindbuis als tegenkoppeling.
Door nu niet twee 5k naar het midden van de UGT maar één 10k met virtueel midden te gebruiken spaar je een weerstand en heb je nog wat bijtrekken van een mogelijke onbalans.Want dan gaat het midden wat op de loop en dat merkt de andere kan.
Anne
AatV

Bericht door AatV »

Heel ingenieus Anne!

groet,
Aat
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Ah!buis schreef:
Vraagje,met die 2x115V krijg je wel goed 150V maar is er dan een beperking ivm het nulpunt?
Bijv.mag de -150V de massa zijn,of iets ertussen,zoals -10V massa +140V +290V ?
Anne
Nee, maar als je de pentode's uit de ECL82 op +150V en 0V zet, kan je zien wat voor Vg nodig is om ca. 5W uitgangsvermogen te krijgen, daar moet je dan je stuurtrap met de triode's op dimensioneren, als dat lukt met -150V.
Mijn laagspanningsvoeding ziet er ongeveer zo uit:
NCP.PNG
V2 is in het echt een IC (de NCP1200/100) en er moeten nog wat ontstoringscomponenten bij, maar het kost totaal nog geen tientje.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Om die schakeling op +150V te gebruiken,kwestie van weerstaden aanpassen :o .
Met de -150V valt niet veel meer te beleven dan de voeding van de "lange staart".
Als je die voor de triodes gebruikt komt de ingang op min zoveel te hangen,niet handig tenzij een trafo aan de ingang.
Je zou er ook een vaste neg.roosterspanning voor de eindbuizen kunnen van halen.Ingewikkelder en afregelen 8-[ .
Anne
Bijlagen
PP150.JPG
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Als je de staartweerstand 150k maakt, heb je toch dezelfde instelling op -150V?
Is de zenerdiode op de common-cathode een (inschakel)beveiliging want daar staat in bedrijf toch een vaste DC-spanning?
Het is wel een goedkoop ontwerp als je ook de PCL86/14GW8 kan gebruiken, want die is de helft goedkoper dan de ECL82/6BM8, volgens mij is alleen de gloeispanning anders, maar dat is geen probleem met mijn voeding.
Ik zou het wel willen bouwen, als ik het eerst goed kan simuleren.
Daarvoor heb ik de invloed van de screen-spanning op de Ip/Vp-karakteristiek nodig om een goed model te kunnen maken.
6BM8.PNG
Hier is die bij 100V opgegeven, maar hoe wordt het bij 150V?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Die kathode-staart kan idd 150k aan 150V zijn.Heb daar 120k gezet om vanaf -150V eerst een RC filtertje te kunnen zetten,30k 2µ2 bijv.
De zener zit er om te voorkomen dat bij inschakelen de 150V tussen gloei en kathode komt,daar houdt hij niet van O:) .
Komt niet zo nauw,in bedrijf nog geen 2V,elke zener van meer is goed.Daarom had ik erbijgezet dat een Ne-lampje ook kan,ontsteek meestal rond 70-80V,werd in de pre-zener tijd meer gedaan.
ECL of PCL zelfde krommen,Philips geeft voor de ECL een beknopte beschrijving en verwijst voor de rest naar de PCL.
IK heb de krommen voor Vg2=170V,gewoon 1,5V à 2V van de Vg1 afgedaan voor Vg2=150V,zo krek komt 't ook weer niet :sure: .
Maar met die van 100V erbij valt er te interpolleren :-s .
Anne
Bijlagen
IaVa.JPG
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Bedankt, daar kan ik wel wat mee.
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Mijn instapmodel met de 6AS7 is bijna klaar, maar daar open ik wel een nieuw topic voor, als ik het uitgebreid getest heb.
Ik heb alles op een 10x8 cm printje gepropt, makkelijk voor de free-ware Eagle-tekenaars, zie de sneak-preview:
HTA-pcb.PNG
Maar ik ben ook al bezig met een ca. 15 Watt opvolger met twee PCL86's, ik zoek alleen nog een goed ontwerp, zoals dat van Ah!buis in het begin van dit topic.
Dus met kathode-tegenkoppeling, liever geen (ont)koppel C's in signaalweg, dus DC-koppeling.
Mijn voedingsspanning bedraagt totaal ca. 310V (220-230Vac gelijkgericht) maar kan naar believen opgedeeld worden in bijv. +250V en -60V met een harde nul, dankzij een schakelende voeding.
Gaarne jullie ideeën.
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Ik heb inmiddels op http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=16488 een ontwerp met de PCL86's gezet.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Om nog 's door te borduren op niet te duur,zit hier toch maar te wachten op betere tijden,nog wat.
Onlans kwam in het draadje van Theo over z'n EL34 SE een YL1350 van bij AskJanF ter sprake.
Ben 's gaan kijken,bar duur :shock: ,maar d'r stond ook een 6336B voor nog geen 20€ aangeboden.
Een dubbeltriode met pit :D .Daar valt ook wel wat mee te doen dacht ik,dus een voorstel.
De voeding kan wel twee versterkers trekken (stereo) op de gloei van de veelvraat 6336 na.Voor een tweede is dan wel een trafo 6V/5A nodig :( .
Anne
Bijlagen
PP6336VKR.JPG
PP6336VDG.JPG
AatV

Bericht door AatV »

Ik zie dat weer flink aan het rekenen ben geweest. Een tweetal opmerkingen/vragen.
Ben benieuwd waarom je ben uitgegaan van de trafo met een berekende Raa van 1k2. Ik zou voor de trafo hebben gekozen met de 2 x 7 volt secundaire , dus een Raa van ruim 2,1k. Weliswaar minder vermogen, maar wat minder vervorming en eventueel een marginaal betere controle over de luidspreker.
Ben ook benieuwd waarom je ben uitgegaan van een voedingsspanning van 200 Volt voor de eindtrap of was dit bepaald door de prijs en verkrijgbaarheid van de voedingstrafo?

groet,
Aat
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De voedingsspanning komt door het toepassen van een 2x115V UGT.
115Veff geeft ong. 160Vt en met de buis bij goed 400mA (Vg=0) nog 70V zou de voeding 160+70=230V mogen.Voor die (maar)200V is er een betaabare trafo bij TubeTown,dus vandaar.
Een Raa=1k2 geeft bij uitsturing (dan klasseB) een Ra=1k2/4.Met dan nog 70V op de buis geeft dat een stroom van (200-70)/300 = ruim 400mA.Voor de buis wordt een max gelijkstroom van 400mA opgegeven.Voor een piek mag het mogelijk meer maar wordt niet vermeld,dus maar niet overdrijven.
Een grotere Raa geeft wel een iets lagere spanning bij Vg=0 maar ook minder stroom en minder vermogen.Je zou dat de voeding kunnen verhogen,andere (duurder?) trafo en pasop Va=400V max.
Mogelijk ook minder vervorming maar als je met meer vermogen op dat lager niveau speelt zal de vervorming ook wel lager zijn.
Dat er een penthode-voorversterker zit komt door de kleine versterking van de 6336 (zo'n 2,5).En zonder die transistor aan g2,bij zulke grote signalen lijkt met dat overdreven.
Anne
AatV

Bericht door AatV »

Ah!buis schreef:
Dat er een penthode-voorversterker zit komt door de kleine versterking van de 6336 (zo'n 2,5).En zonder die transistor aan g2,bij zulke grote signalen lijkt met dat overdreven.
Anne
Ik ben bepaald niet tegen een penthode als versterking. 'T is per slot van rekening een Nederlandse uitvinding!

groet,
Aat
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Nog een ander idee ,loop soms over... enz. tja als b-force 't niet doet :( .
Waar zou ie de laatste tijd eigenlijk uithangen :? .

Is dus een variatie op de Circlotron geworden.Zou goed 20W moeten leveren 8) .Wel niet te lang achter elkaar,daarvoor zijn die PL81 niet sterk genoeg,maar voor muziek zou het wel kunnen :sure: .
Anne

Versterkerschema vervangen,zat dom denkfoutje in.
Bijlagen
Cvoed.JPG
CverstB.JPG
AatV

Bericht door AatV »

Je hebt weer je best gedaan Anne :mrgreen: Die op-amp achtige schakeling bij de triode van de ECF 802 is ook een vondst!
De PL81 is inderdaad niet de sterkste buis. Ik neem aan dat je ook gedacht hebt aan de PL36 of eventueel een EL36, maar dan moet je misschien de gloei mee laten zweven.
Ik noem de EL36 eigenlijk, omdat dit topic gaat over een "buizenversterker voor weinig" en de Russische variant -de 6P13S- voor een dikke € 4,- te krijgen is. Zal me volgend jaar ook eens wagen aan een versterker met een voedingstrafo als UGT en de 6P13S, maar nu nog te druk...

groet,
Aat
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Natuurlijk heb ik verschillende buizen overwogen.Krijg je te maken met onhandige gloeispanning (waar vindt jeer 'n trafo voor) en ook,voor deze toepassing,een te lage Vfk.
Met deze buis kun je enkel trafo's met 2x12V gebruiken.En een Vfk=200Vmax ook mooi.Een EL81 maar 100V en veel duurder.
Met 4 stuks PL81 kom je wel verder maar dan worden 't weer dikkere trafo's en het gaat toch meer om het idee.
De triode doet de faseomkeer zoals in de HF10 (een -1x versterker maar met een C om de Millercap.te kompenseren).
Behalve de voeding met deze trafo's vond ik de schakling wel aardig om hetvolgende.
De gewone Circlotron heeft 4 voedingen,twee eindtrap,een negatieve rooster en nog een voor de voorversterker.Hier is er geen extra voor de voorversterker en door de anodeweerstanden zo te verbinden is het een "bootstrap",grotere uitsturing mogelijk en de buis ziet zo goed als een stroombron.
Voor het schermrooster van de voorversterker moest het dan wel met twee weerstanden,als de stroom door de ene toeneemt vermindert die in de ander,totaal bijft zo konstant.
Anne
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Alvast in vervolg op mijn project http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=17774, ben ik al bezig met een ruim 30W uitvoering.
Hij moet wel direct uit de gelijkgerichte netspanning (320Vdc) gevoed worden, dus ben ik op zoek naar eindbuizen die dit aankunnen en het moeten ook P-type's (0A3 gloeistroom) zijn.
Ik heb wel E-types gevonden zoals de EL34, maar er is geen PL34 en is trouwens veel te duur.
De PL36, PL504/509/519 zouden wel hoge piekspanning aan kunnen, maar ze specificeren ze niet verder dan 250Vdc, enig idee of ze ook op een hogere instelspanning kunnen werken en zijn daar voorbeelden van?
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Ik vond dit schema:
PL504.png
wat me opvalt is dat de gloei van de PL504's wel apart uitgevoerd is maar ook op 6V3 staat, terwijl die 27V zou moeten zijn bij 0A3 per buis. Ze staan wel op 400Va!
Ik heb ook de PL509 gevonden en die specificeren ze tot 450Vdc.
Voor een werkelijk goedkope versterker met PL509's, wil ik uitgaan van de gelijkrichte netspanning uit een computervoeding en een ongeïsoleerde -80V met een schakelende voeding voor de gloei van 2x40V en de voeding van een opto-geïsoleerde transistor rooster-stuurtrap.
Als uitgangstrafo wou ik twee standaard trafo's gebuiken, bijv. de http://www.conrad.nl/ce/nl/product/514292/, waarvan ik een zij-juk wegzaag en ze aan elkaar lijm/schroef.
Ik open wel een nieuw topic als het zover is, maar gaarne alvast wat reacties.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Eindelijk toch 's gelukt hier te antwoorden :D
Voor dat schema kan ik niet echt wam lopen.Een nogal korte "lange staart" zonder bijstelling aan de anodes.Zeners van hoeveel? En de voeding is geen 400V :? ,de 250V~ van de trafo met een EZ81 levert 250..300V= afhangkelijk van het verbruik.
Een PP met PL504 kan makkelijk 30W leveren.Zie voorstel begin draadje.Gelijkgerichte netspanning geeft iets van 300V voor de buizen,of je met je doorgezaagde trafo's dan een geschikte aanpassing voor 30W kunt krijgen :?:
Hier het datablad van de PL504 in geval je die niet hebt.
Anne
Bijlagen
PL504-ph.pdf
(268.76 KiB) 109 keer gedownload
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Bedankt Anne, ik was het begin van dit topic al weer vergeten.
De PL504 lijkt me een betere keuze dan de PL509/19, alhoewel ze 'm maar tot 250Vdc specificeren moet ie ook op 320Vdc kunnen werken. De roosterspanningen van de PL504 komen me ook beter uit en hij is een stuk goedkoper!
Ik ga een model maken, maar misschien kan jij alvast berekenen wat voor trafo-verhouding en DC-instelling ik nodig heb voor ca. 30W klasse-AB bij een Va van 320Vdc?
Alvast bedankt,
Michiel.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Even bekeken wat 'r met wat gangbare sec.spanningen van trafo's is te doen.
Kom ik op zoiets.Door de wikkelingen over de twee trafo's te verdelen hoeft vermoedelijk al dat zagen/plakken helemaal niet.
Anne
Bijlagen
PPmtb.JPG
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Bedankt, daar kan ik wel wat mee.
Het zagen/lijmen van twee 230V trafo's heeft nog een andere reden: de UGT is dan ook geschikt voor de stereo-truuk uit http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=17774.
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Hoe simpel kan het zijn, mijn simulaties geven goede resultaten:
PL5.PNG
Er komt ruim 40W uit !
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Da's wel een hele rare.Een soort omgekeerde klasse-B =P~ .
Gewoonlijk staan de buizen zo goed als afgeknepen en worden,ieder de halve fase,in geleiding gestuurd.
Hier staan de buizen max.stroom te trekken en worden om beurten dichtgedrukt.Leuk bij een sim. maar hoeveel vermogen dacht je in die buizen op te stoken zo :shock: .
Anne
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Ik heb ongeveer jouw instellingen overgenomen: Vg1 staat op -26V3 en de ruststroom is ca. 40mA.
Tot 2W werkt ie in klasse-A en daarboven netjes in AB.
Bij 40W in Raa dissiperen de buizen elk 15W.
Ik denk dat je het schema verkeerd geïnterpreteerd hebt.
Plaats reactie