Raspberry Pi
Moderator: Beheerdersteam
Re: Raspberry Pi
Eventueel de USB uit proberen, en dan een externe Dac?
Dat is dan afhankelijk van de software/ besturingssysteem neem ik aan.
Dat is dan afhankelijk van de software/ besturingssysteem neem ik aan.
Re: Raspberry Pi
momenteel werkt een externe geluidskaart ook nog niet vlot inderdaad.
Ik heb er m'n Dacmagic eens aangehangen, maar moest een heleboel zaken instellen nog in de alsa driver.
Geduld is een schone deugd natuurlijk
Ik heb er m'n Dacmagic eens aangehangen, maar moest een heleboel zaken instellen nog in de alsa driver.
Geduld is een schone deugd natuurlijk
Re: Raspberry Pi
Voorlopig gebruik ik hem via hdmi op de tv en via de headphone jack op de tv naar de versterker. Klank kan beter, maar is altijd nog 100x beter dan met tv speakers
.
En de minidigi + minidsp is nog nooit aangesloten, dus via digitaal van de tv naar versterker gaat nog niet (ligt hier al bijna een jaar haast niks te doen
)
En de minidigi + minidsp is nog nooit aangesloten, dus via digitaal van de tv naar versterker gaat nog niet (ligt hier al bijna een jaar haast niks te doen
Re: Raspberry Pi
Mocht iemand nog op zoek zijn naar een Raspberry, ik verkoop de mijne wegens tijdgebrek en interesse.
Re: Raspberry Pi
PB !JB84 schreef:Mocht iemand nog op zoek zijn naar een Raspberry, ik verkoop de mijne wegens tijdgebrek en interesse.
Re: Raspberry Pi
het codec-probleem waardoor geen dvd-files konden worden afgespeeld (mpeg-2) lijkt opgelost!
http://www.raspberrypi.org/archives/1839
http://www.raspberrypi.org/archives/1839
Re: Raspberry Pi
Hier nog even linkje wat mogelijk interessant kan zijn, op deze manier zit het dan ook in het collectieve geheugen.
http://www.squeezeplug.de
Daar is nu een image te krijgen voor de Raspberry, met o.a. Logitech Media Server erop. De Squeezeslave is ook te activeren zodat je in principe van de Raspberry een player kunt maken. (denkende aan het feit dat Logitech met Squeezebox gestopt is).
T'is alleen nu kijken/afwachten of een digitaal signaal ergens af te tappen is. Naast de I2S route zag ik dat er adapters bestaan die het PCM signaal van de HDMI aftappen en dat via SP/DIF enof TOSlink beschikbaar maken.
http://www.squeezeplug.de
Daar is nu een image te krijgen voor de Raspberry, met o.a. Logitech Media Server erop. De Squeezeslave is ook te activeren zodat je in principe van de Raspberry een player kunt maken. (denkende aan het feit dat Logitech met Squeezebox gestopt is).
T'is alleen nu kijken/afwachten of een digitaal signaal ergens af te tappen is. Naast de I2S route zag ik dat er adapters bestaan die het PCM signaal van de HDMI aftappen en dat via SP/DIF enof TOSlink beschikbaar maken.
Re: Raspberry Pi
Heb je daar een linkje naar ?hsmeets schreef:T'is alleen nu kijken/afwachten of een digitaal signaal ergens af te tappen is. Naast de I2S route zag ik dat er adapters bestaan die het PCM signaal van de HDMI aftappen en dat via SP/DIF enof TOSlink beschikbaar maken.
Moeten haast wel actieve converters zijn en daar gaat dan het budget concept een beetje ...
Een RPi voor 40€ en een converter van 80€ vind ik niet in verhouding namelijk
Re: Raspberry Pi
Als het inderdaad echt low budget moet is dat inderdaad uit verhouding.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/9756 ... Detail=005
maar deze heeft alleen toslink en geen SP/DIF.
Googlen op 'HDMI to sp/dif coverter' geeft genoeg aanknopingspunten
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/9756 ... Detail=005
maar deze heeft alleen toslink en geen SP/DIF.
Googlen op 'HDMI to sp/dif coverter' geeft genoeg aanknopingspunten
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Raspberry Pi
nou, je wordt bedankt hoor, weer een project er bijhsmeets schreef:http://www.squeezeplug.de
Daar is nu een image te krijgen voor de Raspberry, met o.a. Logitech Media Server erop. De Squeezeslave is ook te activeren zodat je in principe van de Raspberry een player kunt maken. (denkende aan het feit dat Logitech met Squeezebox gestopt is).
T'is alleen nu kijken/afwachten of een digitaal signaal ergens af te tappen is. Naast de I2S route zag ik dat er adapters bestaan die het PCM signaal van de HDMI aftappen en dat via SP/DIF enof TOSlink beschikbaar maken.
zou de MiniStreamer niet werken op de framboos? USB -> SPDIF
Re: Raspberry Pi
Goed mogelijk, ze schrijven dat hij zonder drivers werkt op Win en OSX en als ik mij niet vergis is dat omdat het zich presenteert als een standaard audio device waarvoor in Win en OSX al support zit ingebakken.Henkjan schreef:nou, je wordt bedankt hoor, weer een project er bijhsmeets schreef:http://www.squeezeplug.de
Daar is nu een image te krijgen voor de Raspberry, met o.a. Logitech Media Server erop. De Squeezeslave is ook te activeren zodat je in principe van de Raspberry een player kunt maken. (denkende aan het feit dat Logitech met Squeezebox gestopt is).
T'is alleen nu kijken/afwachten of een digitaal signaal ergens af te tappen is. Naast de I2S route zag ik dat er adapters bestaan die het PCM signaal van de HDMI aftappen en dat via SP/DIF enof TOSlink beschikbaar maken.![]()
zou de MiniStreamer niet werken op de framboos? USB -> SPDIF
Als ALSA dat ook kan, dan zou het ook op de Raspberry aan de praat moeten zijn te krijgen. Moet ik eens nazoeken.
Re: Raspberry Pi
ds23man schreef:
Effe googlen en ik vond deze die ook aangeeft dat het kan na wat aanloop probleempjes.
http://www.minidsp.com/forum/11-ministr ... =6&start=6
Re: Raspberry Pi
Ik heb de MiniStreamer aan de praat met Ubuntu, dat is er ook voor de Raspberry , ik heb hem geconfigureerd voor de Music Player Deamon, dat gaat dus prima.
Verder heb ik een kastje gezien waar je het digitale/analoge signaal mee kunt aftappen van de HDMI uitgang.
http://www.audiophonics.fr/cyp-clux11cd ... -6364.html
Verder heb ik een kastje gezien waar je het digitale/analoge signaal mee kunt aftappen van de HDMI uitgang.
http://www.audiophonics.fr/cyp-clux11cd ... -6364.html
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Raspberry Pi
Als je de posting van Bryan goed leest, kun je de tweede usb poort van de Pi gebruiken als aansluiting voor je ministreamer. Heb je geen converter nodig en wordt de zaak al een stuk goedkoper!
Nu nog een bedieningsinterface..................!
Nu nog een bedieningsinterface..................!
Re: Raspberry Pi
Als je hem met de USB aanstuurt en dan kun je ook via tablet (APP) de Music Player Deamon de zaak aansturen.
En er is dan ook een MPD client voor de Ubuntu die er op staat, maar die vindt ik niet echt lekker.
En er is dan ook een MPD client voor de Ubuntu die er op staat, maar die vindt ik niet echt lekker.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Raspberry Pi
is er, naast een NAS of een USB harddisk nog een manier om voldoende storage er aan te hangen met voldoende capaciteit voor een complete muziekcollectie?
Re: Raspberry Pi
Ik vraag mij af of dat wel lekker zal gaan met de Raspberry, bij de Nasjes gaat het met een wat grotere verzameling ook wel eens erg traag, geheugen?.
Ik zou zelf alleen de Squeezeslave installeren, als ik zo iets zou doen b.v. in combi met een DAC als die van Knuisje.
Ik heb nog niet gezien of er instellingen voor zijn om dan de muziek van het netwerk te streamen.
Ik zou zelf alleen de Squeezeslave installeren, als ik zo iets zou doen b.v. in combi met een DAC als die van Knuisje.
Ik heb nog niet gezien of er instellingen voor zijn om dan de muziek van het netwerk te streamen.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Raspberry Pi
Een vriendelijker geprijsde processor om het S/PDIF te scheiden van het HDMI-signaal:
Prijs: ca € 34,47 incl. verzendkosten.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Raspberry Pi
kan die wel hi-res materiaal spelen? de softsqueeze op mijn PC doet dat niet, alleen een hoop herrie (of ligt dat aan de geluidskaart?)hannesie schreef:....Ik zou zelf alleen de Squeezeslave installeren.
Re: Raspberry Pi
Volgens mij bediend de software de hardware, als die dan gebruik maakt van de Alsa of andere drivers zou dat volgens mij moeten kunnen.Henkjan schreef:kan die wel hi-res materiaal spelen? de softsqueeze op mijn PC doet dat niet, alleen een hoop herrie (of ligt dat aan de geluidskaart?)hannesie schreef:....Ik zou zelf alleen de Squeezeslave installeren.
Softsqueeze is naar ik meen een JAVA applicatie.
Heb het ooit eens geprobeerd maar vond het wat krom, als ik het makkelijker via het netwerk en MediaMonkey of iTunes kan doen.
Re: Raspberry Pi
http://www.head-fi.org/t/616427/raspber ... st_8534571
Ik heb dit ook gemeld in de Squeezebox opvolger.
Ik heb dit ook gemeld in de Squeezebox opvolger.
- mistercountach
- Berichten: 28
- Lid geworden op: za 29 jan 2011, 14:55
Re: Raspberry Pi
Is die te koop dan ???Lieuwe schreef:Voorlopig gebruik ik hem via hdmi op de tv en via de headphone jack op de tv naar de versterker. Klank kan beter, maar is altijd nog 100x beter dan met tv speakers.
En de minidigi + minidsp is nog nooit aangesloten, dus via digitaal van de tv naar versterker gaat nog niet (ligt hier al bijna een jaar haast niks te doen)
Re: Raspberry Pi
Ik had nog een Nuforce Icon bord liggen (een 'desktop' stereo 2x20W versterker met ingebouwde USB DAC, redelijk high-end). Heb daar een mooi massief houten kastje omheen gebouwd, maar wat ermee te doen? Ik heb een Qnap NAS met 100+ Gb aan muziek waarop Twonky als UPNP/DLNA server draait, maar hoe krijg ik dat naar de Nuforce? Wel gedacht aan een een standaard mediaspeler (bijv. ACRyan Playon en soortgelijke), maar die hebben a) meestal S/PDIF uit en niet USB, en b) meestal moeite met FLAC bestanden via DLNA (en een groot deel van de muziek is FLAC).
Enter the Raspberry Pi!
Vorig weekend ontvangen (v2) en het ding draait nu als zelfstandig DLNA renderer device op de slaapkamer van mijn dochter. Alleen power en USB (naar de Nuforce) kabels aangesloten, netwerk/internet via USB WiFi.
Recept (in grote stappen, wie meer details wil geeft maar een gil):
- 2012-09-18-wheezy-raspbian geïnstalleerd, bij het eerste config script SSH toegang en automatisch starten X-windows aangezet
- Tightvncserver geïnstalleerd (zie: http://myraspberrypiexperience.blogspot ... p-vnc.html)
- USB wifi dongle geïnstalleerd met de standaard in X-windows meegeleverde WiFi app (ging verbazingwekkend makkelijk met WPS)
- gstreamer, alsa en aanverwante spullen geïnstalleerd:
sudo apt-get install alsa-base alsa-tools alsa-utils gstreamer0.10-alsa \
gstreamer0.10-ffmpeg gstreamer0.10-fluendo-mp3 gstreamer0.10-plugins-base \
libgstreamer-plugins-base0.10-0 libgstreamer0.10-0 libgstreamer0.10-dev \
gstreamer0.10-plugins-good gstreamer0.10-tools libupnp-dev automake cvs
- pulseaudio geïnstalleerd: sudo apt-get install pulseaudio (pulseaudio loste meteen ook de flinke storingen van de analoge audio uitgang op, klonk daarna prima)
- vervolgens rygel geïnstalleerd: sudo apt-get install rygel (of rygel-playbin?) (een UPNP/DLNA 'framework') en daarna bij de prompt opgestart met 'rygel'
- wat scriptjes en instellingen aanpassen om te zorgen dat alles automatisch opstart bij (re)boot.
Klaar! Mijn dochter stuurt alles aan met haar Android smartphone, daarop draait ze een UPNP control device (app UPnPplay, via Google Play installeren). Alle muziek op de NAS kan ze beluisteren, en via handige playlists in Twonky kan ze ook internet streams luisteren (bijv. internet radio).
Het enige wat nog wat gevogel was, was om pulseaudio te dwingen standaard via USB audio uit te voeren en niet op de analoge uitgang, een combinatie van de volgende acties loste dat op:
- installeer de pulseaudio manager: sudo apt-get paman, vooral om te kijken welke audio kaart geselecteerd is
- bij prompt/xterminal: 'pacmd list' voor een overzicht van pulseaudio 'sinks', kaarten en devices, je hebt de nummers / indexen nodig voor:
- bij prompt/xterminal: pacmd set-default-sink 1 (nummer via pacmd list) om de USB DAC als default output in te stellen
- dat laatste kan ook door in /etc/pulse/default.pa. in editor
#load-module module-alsa-sink
te wijzigen naar
load-module module-alsa-sink device=hw:2,7
waar 2 staat voor het kaartnummer en 7 voor het devicenummer
maar hier had ik wisselend succes mee
Enter the Raspberry Pi!
Vorig weekend ontvangen (v2) en het ding draait nu als zelfstandig DLNA renderer device op de slaapkamer van mijn dochter. Alleen power en USB (naar de Nuforce) kabels aangesloten, netwerk/internet via USB WiFi.
Recept (in grote stappen, wie meer details wil geeft maar een gil):
- 2012-09-18-wheezy-raspbian geïnstalleerd, bij het eerste config script SSH toegang en automatisch starten X-windows aangezet
- Tightvncserver geïnstalleerd (zie: http://myraspberrypiexperience.blogspot ... p-vnc.html)
- USB wifi dongle geïnstalleerd met de standaard in X-windows meegeleverde WiFi app (ging verbazingwekkend makkelijk met WPS)
- gstreamer, alsa en aanverwante spullen geïnstalleerd:
sudo apt-get install alsa-base alsa-tools alsa-utils gstreamer0.10-alsa \
gstreamer0.10-ffmpeg gstreamer0.10-fluendo-mp3 gstreamer0.10-plugins-base \
libgstreamer-plugins-base0.10-0 libgstreamer0.10-0 libgstreamer0.10-dev \
gstreamer0.10-plugins-good gstreamer0.10-tools libupnp-dev automake cvs
- pulseaudio geïnstalleerd: sudo apt-get install pulseaudio (pulseaudio loste meteen ook de flinke storingen van de analoge audio uitgang op, klonk daarna prima)
- vervolgens rygel geïnstalleerd: sudo apt-get install rygel (of rygel-playbin?) (een UPNP/DLNA 'framework') en daarna bij de prompt opgestart met 'rygel'
- wat scriptjes en instellingen aanpassen om te zorgen dat alles automatisch opstart bij (re)boot.
Klaar! Mijn dochter stuurt alles aan met haar Android smartphone, daarop draait ze een UPNP control device (app UPnPplay, via Google Play installeren). Alle muziek op de NAS kan ze beluisteren, en via handige playlists in Twonky kan ze ook internet streams luisteren (bijv. internet radio).
Het enige wat nog wat gevogel was, was om pulseaudio te dwingen standaard via USB audio uit te voeren en niet op de analoge uitgang, een combinatie van de volgende acties loste dat op:
- installeer de pulseaudio manager: sudo apt-get paman, vooral om te kijken welke audio kaart geselecteerd is
- bij prompt/xterminal: 'pacmd list' voor een overzicht van pulseaudio 'sinks', kaarten en devices, je hebt de nummers / indexen nodig voor:
- bij prompt/xterminal: pacmd set-default-sink 1 (nummer via pacmd list) om de USB DAC als default output in te stellen
- dat laatste kan ook door in /etc/pulse/default.pa. in editor
#load-module module-alsa-sink
te wijzigen naar
load-module module-alsa-sink device=hw:2,7
waar 2 staat voor het kaartnummer en 7 voor het devicenummer
maar hier had ik wisselend succes mee
Re: Raspberry Pi
Kun je mij ook vertellen welke USB-DAC je daarvoor hebt gebruikt?
Hier gaat hij op tilt met de Tenor 7022chip.
Hier gaat hij op tilt met de Tenor 7022chip.
