Raspberry Pi

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Eventueel de USB uit proberen, en dan een externe Dac?
Dat is dan afhankelijk van de software/ besturingssysteem neem ik aan.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Raspberry Pi

Bericht door BertDB »

momenteel werkt een externe geluidskaart ook nog niet vlot inderdaad.
Ik heb er m'n Dacmagic eens aangehangen, maar moest een heleboel zaken instellen nog in de alsa driver.
Geduld is een schone deugd natuurlijk :sure:
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Raspberry Pi

Bericht door Lieuwe »

Voorlopig gebruik ik hem via hdmi op de tv en via de headphone jack op de tv naar de versterker. Klank kan beter, maar is altijd nog 100x beter dan met tv speakers :P.
En de minidigi + minidsp is nog nooit aangesloten, dus via digitaal van de tv naar versterker gaat nog niet (ligt hier al bijna een jaar haast niks te doen :oops: )
Gebruikersavatar
JB84
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 12:20
Locatie: Hoogezand

Re: Raspberry Pi

Bericht door JB84 »

Mocht iemand nog op zoek zijn naar een Raspberry, ik verkoop de mijne wegens tijdgebrek en interesse.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door mischa72 »

JB84 schreef:
Mocht iemand nog op zoek zijn naar een Raspberry, ik verkoop de mijne wegens tijdgebrek en interesse.
PB ! :wink:
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: Raspberry Pi

Bericht door daniel »

het codec-probleem waardoor geen dvd-files konden worden afgespeeld (mpeg-2) lijkt opgelost!

http://www.raspberrypi.org/archives/1839
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Raspberry Pi

Bericht door hsmeets »

Hier nog even linkje wat mogelijk interessant kan zijn, op deze manier zit het dan ook in het collectieve geheugen.

http://www.squeezeplug.de

Daar is nu een image te krijgen voor de Raspberry, met o.a. Logitech Media Server erop. De Squeezeslave is ook te activeren zodat je in principe van de Raspberry een player kunt maken. (denkende aan het feit dat Logitech met Squeezebox gestopt is).

T'is alleen nu kijken/afwachten of een digitaal signaal ergens af te tappen is. Naast de I2S route zag ik dat er adapters bestaan die het PCM signaal van de HDMI aftappen en dat via SP/DIF enof TOSlink beschikbaar maken.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Raspberry Pi

Bericht door BertDB »

hsmeets schreef:
T'is alleen nu kijken/afwachten of een digitaal signaal ergens af te tappen is. Naast de I2S route zag ik dat er adapters bestaan die het PCM signaal van de HDMI aftappen en dat via SP/DIF enof TOSlink beschikbaar maken.
Heb je daar een linkje naar ?
Moeten haast wel actieve converters zijn en daar gaat dan het budget concept een beetje ...
Een RPi voor 40€ en een converter van 80€ vind ik niet in verhouding namelijk :sure:
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Raspberry Pi

Bericht door hsmeets »

Als het inderdaad echt low budget moet is dat inderdaad uit verhouding.

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/9756 ... Detail=005

maar deze heeft alleen toslink en geen SP/DIF.

Googlen op 'HDMI to sp/dif coverter' geeft genoeg aanknopingspunten
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door Henkjan »

hsmeets schreef:
http://www.squeezeplug.de

Daar is nu een image te krijgen voor de Raspberry, met o.a. Logitech Media Server erop. De Squeezeslave is ook te activeren zodat je in principe van de Raspberry een player kunt maken. (denkende aan het feit dat Logitech met Squeezebox gestopt is).

T'is alleen nu kijken/afwachten of een digitaal signaal ergens af te tappen is. Naast de I2S route zag ik dat er adapters bestaan die het PCM signaal van de HDMI aftappen en dat via SP/DIF enof TOSlink beschikbaar maken.
nou, je wordt bedankt hoor, weer een project er bij :evil:

zou de MiniStreamer niet werken op de framboos? USB -> SPDIF
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Raspberry Pi

Bericht door hsmeets »

Henkjan schreef:
hsmeets schreef:
http://www.squeezeplug.de

Daar is nu een image te krijgen voor de Raspberry, met o.a. Logitech Media Server erop. De Squeezeslave is ook te activeren zodat je in principe van de Raspberry een player kunt maken. (denkende aan het feit dat Logitech met Squeezebox gestopt is).

T'is alleen nu kijken/afwachten of een digitaal signaal ergens af te tappen is. Naast de I2S route zag ik dat er adapters bestaan die het PCM signaal van de HDMI aftappen en dat via SP/DIF enof TOSlink beschikbaar maken.
nou, je wordt bedankt hoor, weer een project er bij :evil:

zou de MiniStreamer niet werken op de framboos? USB -> SPDIF
Goed mogelijk, ze schrijven dat hij zonder drivers werkt op Win en OSX en als ik mij niet vergis is dat omdat het zich presenteert als een standaard audio device waarvoor in Win en OSX al support zit ingebakken.

Als ALSA dat ook kan, dan zou het ook op de Raspberry aan de praat moeten zijn te krijgen. Moet ik eens nazoeken.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Raspberry Pi

Bericht door ds23man »

hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Raspberry Pi

Bericht door hsmeets »


Effe googlen en ik vond deze die ook aangeeft dat het kan na wat aanloop probleempjes.

http://www.minidsp.com/forum/11-ministr ... =6&start=6
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Ik heb de MiniStreamer aan de praat met Ubuntu, dat is er ook voor de Raspberry , ik heb hem geconfigureerd voor de Music Player Deamon, dat gaat dus prima.

Verder heb ik een kastje gezien waar je het digitale/analoge signaal mee kunt aftappen van de HDMI uitgang.
http://www.audiophonics.fr/cyp-clux11cd ... -6364.html
6464_CYPCLUX11_1.jpg
6464_CYPCLUX11_1.jpg (29.86 KiB) 608 keer bekeken
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Raspberry Pi

Bericht door ds23man »

Als je de posting van Bryan goed leest, kun je de tweede usb poort van de Pi gebruiken als aansluiting voor je ministreamer. Heb je geen converter nodig en wordt de zaak al een stuk goedkoper!

Nu nog een bedieningsinterface..................!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Als je hem met de USB aanstuurt en dan kun je ook via tablet (APP) de Music Player Deamon de zaak aansturen.

En er is dan ook een MPD client voor de Ubuntu die er op staat, maar die vindt ik niet echt lekker. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door Henkjan »

is er, naast een NAS of een USB harddisk nog een manier om voldoende storage er aan te hangen met voldoende capaciteit voor een complete muziekcollectie?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Ik vraag mij af of dat wel lekker zal gaan met de Raspberry, bij de Nasjes gaat het met een wat grotere verzameling ook wel eens erg traag, geheugen?.

Ik zou zelf alleen de Squeezeslave installeren, als ik zo iets zou doen b.v. in combi met een DAC als die van Knuisje.
Ik heb nog niet gezien of er instellingen voor zijn om dan de muziek van het netwerk te streamen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Raspberry Pi

Bericht door Marp »

Een vriendelijker geprijsde processor om het S/PDIF te scheiden van het HDMI-signaal:
H-VGA5RS_Det.JPG
Prijs: ca € 34,47 incl. verzendkosten.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door Henkjan »

hannesie schreef:
....Ik zou zelf alleen de Squeezeslave installeren.
kan die wel hi-res materiaal spelen? de softsqueeze op mijn PC doet dat niet, alleen een hoop herrie (of ligt dat aan de geluidskaart?)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Henkjan schreef:
hannesie schreef:
....Ik zou zelf alleen de Squeezeslave installeren.
kan die wel hi-res materiaal spelen? de softsqueeze op mijn PC doet dat niet, alleen een hoop herrie (of ligt dat aan de geluidskaart?)
Volgens mij bediend de software de hardware, als die dan gebruik maakt van de Alsa of andere drivers zou dat volgens mij moeten kunnen.
Softsqueeze is naar ik meen een JAVA applicatie.
Heb het ooit eens geprobeerd maar vond het wat krom, als ik het makkelijker via het netwerk en MediaMonkey of iTunes kan doen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

http://www.head-fi.org/t/616427/raspber ... st_8534571
Ik heb dit ook gemeld in de Squeezebox opvolger. :mrgreen:
Gebruikersavatar
mistercountach
Berichten: 28
Lid geworden op: za 29 jan 2011, 14:55

Re: Raspberry Pi

Bericht door mistercountach »

Lieuwe schreef:
Voorlopig gebruik ik hem via hdmi op de tv en via de headphone jack op de tv naar de versterker. Klank kan beter, maar is altijd nog 100x beter dan met tv speakers :P.
En de minidigi + minidsp is nog nooit aangesloten, dus via digitaal van de tv naar versterker gaat nog niet (ligt hier al bijna een jaar haast niks te doen :oops: )
Is die te koop dan ??? :roll:
bartve
Berichten: 24
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 21:45

Re: Raspberry Pi

Bericht door bartve »

Ik had nog een Nuforce Icon bord liggen (een 'desktop' stereo 2x20W versterker met ingebouwde USB DAC, redelijk high-end). Heb daar een mooi massief houten kastje omheen gebouwd, maar wat ermee te doen? Ik heb een Qnap NAS met 100+ Gb aan muziek waarop Twonky als UPNP/DLNA server draait, maar hoe krijg ik dat naar de Nuforce? Wel gedacht aan een een standaard mediaspeler (bijv. ACRyan Playon en soortgelijke), maar die hebben a) meestal S/PDIF uit en niet USB, en b) meestal moeite met FLAC bestanden via DLNA (en een groot deel van de muziek is FLAC).

Enter the Raspberry Pi!

Vorig weekend ontvangen (v2) en het ding draait nu als zelfstandig DLNA renderer device op de slaapkamer van mijn dochter. Alleen power en USB (naar de Nuforce) kabels aangesloten, netwerk/internet via USB WiFi.
Recept (in grote stappen, wie meer details wil geeft maar een gil):

- 2012-09-18-wheezy-raspbian geïnstalleerd, bij het eerste config script SSH toegang en automatisch starten X-windows aangezet
- Tightvncserver geïnstalleerd (zie: http://myraspberrypiexperience.blogspot ... p-vnc.html)
- USB wifi dongle geïnstalleerd met de standaard in X-windows meegeleverde WiFi app (ging verbazingwekkend makkelijk met WPS)
- gstreamer, alsa en aanverwante spullen geïnstalleerd:

sudo apt-get install alsa-base alsa-tools alsa-utils gstreamer0.10-alsa \
gstreamer0.10-ffmpeg gstreamer0.10-fluendo-mp3 gstreamer0.10-plugins-base \
libgstreamer-plugins-base0.10-0 libgstreamer0.10-0 libgstreamer0.10-dev \
gstreamer0.10-plugins-good gstreamer0.10-tools libupnp-dev automake cvs

- pulseaudio geïnstalleerd: sudo apt-get install pulseaudio (pulseaudio loste meteen ook de flinke storingen van de analoge audio uitgang op, klonk daarna prima)

- vervolgens rygel geïnstalleerd: sudo apt-get install rygel (of rygel-playbin?) (een UPNP/DLNA 'framework') en daarna bij de prompt opgestart met 'rygel'

- wat scriptjes en instellingen aanpassen om te zorgen dat alles automatisch opstart bij (re)boot.


Klaar! Mijn dochter stuurt alles aan met haar Android smartphone, daarop draait ze een UPNP control device (app UPnPplay, via Google Play installeren). Alle muziek op de NAS kan ze beluisteren, en via handige playlists in Twonky kan ze ook internet streams luisteren (bijv. internet radio).

Het enige wat nog wat gevogel was, was om pulseaudio te dwingen standaard via USB audio uit te voeren en niet op de analoge uitgang, een combinatie van de volgende acties loste dat op:
- installeer de pulseaudio manager: sudo apt-get paman, vooral om te kijken welke audio kaart geselecteerd is
- bij prompt/xterminal: 'pacmd list' voor een overzicht van pulseaudio 'sinks', kaarten en devices, je hebt de nummers / indexen nodig voor:
- bij prompt/xterminal: pacmd set-default-sink 1 (nummer via pacmd list) om de USB DAC als default output in te stellen
- dat laatste kan ook door in /etc/pulse/default.pa. in editor
#load-module module-alsa-sink
te wijzigen naar
load-module module-alsa-sink device=hw:2,7
waar 2 staat voor het kaartnummer en 7 voor het devicenummer
maar hier had ik wisselend succes mee
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Raspberry Pi

Bericht door hannesie »

Kun je mij ook vertellen welke USB-DAC je daarvoor hebt gebruikt?
Hier gaat hij op tilt met de Tenor 7022chip.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”