Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

He ja je hebt gelijk.
ik heb het ergens gelezen maar dat ging over weerstanden... En dit is een Inductor :D
Laten we het maar een beginnersfout noemen...
Of moet het over van de meester? :lol:

Maar Ray, ik zou je nooit durven ophaasten! :shock:
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Hoi Leon,

Ja, die pdf over "building your first module" had ik dus wel gelezen voor het slapengaan.
Misschien sliep ik toch al een beetje...

Voor die Placid's wacht ik ook nog op grotere koelers. Die moeten denk ik toch al laatste gedaan worden.
Ik zal er wel vast een begin mee maken.
Ik heb ook nog een SideCar en Ventus borden...
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Vandaag ging ik solderen met de 0,8mm punt.
Dit gaat al vele malen beter!!

Echter, ik vind dat ik het nog steeds niet regelmatig mooi af kan werken maar ik heb het gevoel dat dat snel komt.
Wat ik wel raar vind is dat de tin soms wel mooi doorvloeit naar de bovenkant maar heel vaak ook niet...
Hoe kan dat?

De coolers zitten er nog niet op omdat ik nog op een levering van Digikey wacht voor grotere coolers.

Oja, beetje balen is het wel maar ik heb R2 beschadigd zoals je kunt zien.
Ik zal hier even een nieuwe voor moeten bestellen.

Nu maar door met de rest van de familie.
Bijlagen
Placid HD.JPG
Placid HD 2.JPG
Placid HD O.JPG
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Fokko »

Bij het solderen van componenten aan het grondvlak vloeit de soldeer over het algemeen minder mooi. Het wil helpen om de bout er wat langer tegenaan te houden, maar ook weer niet té lang ;-)
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Thx!
Ik las ergens niet meer dan 10 seconden :)
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Hypex is binnengekomen!! :proost:

SMPS600 is echt een lerp zeg!
Moet ook wel :D
Bijlagen
Hypex Pakje.JPG
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door BertDB »

en al direct uitverkocht op de hypex shop...
Heb je een voorraadje opgeslagen ? :rofl:
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Ìk geloof dat ik de eerste was haha! :D
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Jaja:
Bijlagen
Placid HD BP.JPG
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door matjans »

solderen ligt een beetje aan je soldeer, je bout (punt) en het pcb'tje (en ervaring). Heb net een VSPS (phono pre) van RJM audio in elkaar gezet, dat was pas *#@^$ soldered. Net bordje, maar de koperbanen zijn enorm dik, en de groundplane solderen was een drama, zelfs met een heule dikke punt.

Ook wil "audiofiel" soldeer eten in het roet gooien. Ik had geen soldeer meer in huis om 8 uur savonds, en nje wil natuurlijk wel het ding gelijk in elkaar zetten. Hop naar een vriend van me, metertje soldeer geleend. Hij had soldeer van WBT met zilver erin. Ik gebruik zelf altijd gewoon standaard harskern spul. Niet te doen, dat WBT spul. Bout op vol vermogen, en de ground plane wilde maar niet netjes doorvloeien...

2 dingen van geleerd: 70u is te dik voor bordjes, tenzij je heel veel vermogen kwijt moet (phono pre!!) en fijn standaard soldeer werkt prima.

(En ik kwam er eergister pas achter dat er een heule sjieke versie van de ucd's in de maak/verkoop was. Achter het net!)
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Hoi Matjans,

Ja, ik heb eventjes op die NCore moeten wachten maar ook niet echt heel lang. Ik denk dat er mensen zijn die er langer op gewacht hebben. Maar sinds ik weet dat ik dat moest hebben zat ik er bovenop!
Ik heb ze helaas niet zelf op voorraad genomen maar het zal toch niet al te lang meer duren voordat ze er weer zijn?
(kun je gewoon aan ze vragen hoor)

70u, hoeveel mm is dat?
De bordjes die ik soldeer zijn ook vrij dik.
De de pootjes van de weerstandjes enzo buig ik wat om om ze vast te zetten. Dat maakt ook een voor het oog iets minder mooie verbinding dan gewoon recht.

Ach ja, ik ga vandaag nog maar even wat meer ervaring op doen.
Ik moet mama en zusje nog maken van de Placid familie :)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door ray5150 »

1 mm is 1000 micron, 70 micron is dus 0.07 mm.
Dat word normaal gesproken voor eindversterkers en andersoortige vermogenstrappen waar grote stromen lopen gebruikt.
Voor normale toepassing word een koperlaag van 35 micron gebruikt.
70 micron voor een phonotrap is heel erg overdreven. sterker nog, het slaat nergens op.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Ah ok, mu, 1/1000...
Ik dacht al dat hij het plaatje zelf bedoelde. Die van TPA zijn wel 1,5 mm schat ik zo in

Ja, overdreven? Ach wat doen we niet overdreven als audiofielen O:)

Hoe dik worden 'onze' banen Ray?
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Zojuist een pakketje uit Amerika ontvangen van Digikey..
Die werken verdorie sneller dan Conrad! Je moet er alleen wel wat importbelasting bij betalen :?

Maar in dat pakketje zaten o.a. de grotere koelers. En nu was ik net nog bezig met de 2e HD BP dus....

Oja, wat vinden jullie van de onderkant? Kan het al enige goedkeuring wegdragen?....
Bijlagen
Cooler.JPG
HD BP Cooler.JPG
HD BP O.JPG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Pjotr »

Als ik het zo zie zou ik toch extra flux gaan gebruiken. Die extra flux zorgt dan niet alleen voor een beter vloeien maar ook voor een betere warmte overdracht naar print en componenten tijdens het solderen. Die print is eigenlijk niet goed ontworpen om met de hand te kunnen solderen: Te kleine eilandjes en een aardvlak wat veel te dicht tegen de soldeerpunten aan ligt.

Eigenlijk zou ik je sterk aanraden om gewoon een goede kwaliteit lood-tin harskern soldeer van 0,7 mm dik te gaan gebruiken. Dat vloeit van zichzelf een stuk makkelijker dan loodvrij.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Ik heb hier nog een rol Sn60/Pb40 liggen van 1mm.
Is dat wat?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Pjotr »

Gewoon proberen :D Voor de hobby hoef je echt niet loodvrij te werken.

Overigens blijft die koelprofielen vast solderen lastig omdat ze uit zichzelf veel warmte snel weg trekken. Heb je eigenlijk wel een 3 - 6 mm punt voor nodig.

B.t.w. correctie op mijn vorige post: Als ik naar de componenten aan de bovenkant kijk valt het wel mee met de maat van de eilandjes. Voor zoiets is een 1,6 - 2 mm punt wel beter geschikt dan een 0,8mm punt.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Mij is loodvrije tin aanbevolen ivm levensduur...
Zou ik S-39 kunnen gaan gebruiken?

Het is dan wel hobby, maar wel een hele ernstige haha!
Er moet natuurlijk wel perfect geluid uit gaan komen :)

Die koelelementen heb ik inderdaad met de grote punt gedaan. Volgens mij doe ik de rest met een 0,8 mm punt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Pjotr »

jordo81 schreef:
Zou ik S-39 kunnen gaan gebruiken?
Als je het over levensduur hebt: Met S39 valt de print i.i.g. binnen een week uit elkaar :lol: Nooit en te nimmer gebruiken dus voor iets anders dan waterleidingen (en dan nog moet je het daarna goed afsoppen).

Als je extra flux wilt gaan gebruiken, dan speciale voor dit werk. Ik gebruik zelf deze: http://nl.farnell.com/cif/f42240/no-cle ... dp/1643122 Is niet goedkoop maar je doet er wel lang mee.
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Soundexcel »

Zou ik S-39 kunnen gaan gebruiken?
Als je roest op je PCB wil is het perfect.

Maar zou het dus niet doen :)
Wat goed werk is flux gebruiken en als je klaar bent netjes met een cleaner weer schoonmaken.

PCB inspuiten met: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=884170 daarna ligt poetsen met een doekje
Wanneer klaar schoonmaken met: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=884014

Ik weet geen beter eindresultaat
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Was ik al bang voor :lol:

Hmpff weer een week wachten op Conrad...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Pjotr »

Die Conrad flux is volgens mij niet geschikt voor loodvrij. En met lood-tin soldeer valt het wel mee, dat vloeit wel.

Zou het gewoon eens even proberen met lod-tin harskern soldeer.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

Ik ga even naar een winkeltje in de buurt...

zooo, meneer van de winkel zei dat het absoluut niet mooi gesoldeerd is maar dat hij het wel erger heeft gezien.. 8-[
Verder ligt het gewoon aan mijn techniek. Ik ga dus nog gewoon even doorproberen..

Ik heb wel dat schoonmaakspul dus dat is goed :)
Gebruikersavatar
Soundexcel
Berichten: 1079
Lid geworden op: do 28 dec 2006, 19:29
Locatie: Zeist

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door Soundexcel »

Er staat een hoop bol, maar heb inderdaad veeeel slechter gezien
Je kan ook bij Farnell bestellen. Dan is het in een dag in huis.

Hoe warm is je soldeer bout?

Zeker bij kleine pads heeft het mijn voorkeur altijd om wat warmer te bakken en dan snel.
Dus bijvoorbeeld tussen de 360 en 380 graden.
jordo81
Berichten: 719
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 18:00

Re: Buffalo DIII + Hypex Ncore Project

Bericht door jordo81 »

En ziet dit er al beter uit? :?:

Ik vouw nu de pootjes wat verder door en, misschien wel het belangrijkste wat ik denk dat ik fout deed, eerst deed ik wat tin aan mijn bout. Dat doe ik nu niet meer.
Ik zet nu de bout er tegenaan en leg er wat tin op dat naar beneden vloeit...
Dit ziet er wel spaarzamer uit toch?

Ik soldeer nu op 350 graden.
Bijlagen
IMG_7031.JPG
Laatst gewijzigd door jordo81 op do 22 dec 2011, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie