snelle middentoner

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Pjotr
Persoonlijk vind ik het begrip snelheid nietszeggende flauwekul voor een speaker
Goed we zoeken verder naar een mooie midspeaker :D , ik vindt snel wel een bruikbare term voor een driver met een mooie waterfall plot. We zullen helaas toch in taal moeten uitdrukken wat we mooi vinden klinken.

De hele audio wereld hangt natuurlijk van beschrijvende cliche's aan elkaar.

Groeten Roland
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Bericht door arjank »

ik vindt snel wel een bruikbare term voor een driver met een mooie waterfall plot
Ik zou een mooi waterval plot niet direct omschrijven als "snel", maar als "staat snel stil na een impuls", of "klinkt kort na" of iets dergelijks.

Bij hoe snel een driver is zou ik eerder denken aan hoe deze reageert op een impuls (sprunganwort, zoals die duitsers dat zo mooi kunnen zeggen).

Indien je een beetje duits kent, http://www.high-end-corner.de/index.dhtml___fl-ls.dhtml

Oh ja, tip voor een leuke (en goede middentoner) is de MSH-116 van Monacor. Tussen de 400hz en 6Khz perfekt! Heb hem al eens gebruikt voor een studio monitor, zeer mooi open midden gebied zonder ook maar een tikkeltje verkleuring, zeer snel ook :D
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Zei ik toch ook al?

Een hele mooie middentoner is de C89-T6 8) , ben ik nu naar aan het luisteren. Mits goed gefilterd ongelooflijk neutraal.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

arjank schreef:
Oh ja, tip voor een leuke (en goede middentoner) is de MSH-116 van Monacor. Tussen de 400hz en 6Khz perfekt! Heb hem al eens gebruikt voor een studio monitor, zeer mooi open midden gebied zonder ook maar een tikkeltje verkleuring, zeer snel ook :D
Dat (i.c.m. lage vervorming) is waarschijnlijk de voornaamste reden dat hij zo fantastisch samenwerkt met een bandtweeter. Zo'n combinatie klinkt zeer open en direkt.

Hij toont ook wel een vrij stije waterval:
msh116_wasserfall.jpg
msh116_wasserfall.jpg (62.46 KiB) 21 keer bekeken
Wel leuk dat dit keer iemand anders zo enthiousiast is over die middentoner. O:)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

jeroen_d schreef:
Zei ik toch ook al?

Een hele mooie middentoner is de C89-T6 8) , ben ik nu naar aan het luisteren. Mits goed gefilterd ongelooflijk neutraal.
Nee joh :wink: Dat is een vreselijk ding met alemaal rare bulten in zijn frequentieverloop! (ssh Jeroen!, ik wil niet dat iedereen van scanspeak overstapt op accuton!)

mvg,

Montana
Art
Berichten: 30
Lid geworden op: vr 07 apr 2006, 19:18
Locatie: Haaglanden

Bericht door Art »

http://www.trueaudio.com/basslst2.htm

Waarin John Murphy zijn visie op de zaak geeft:

"I think that when audio enthusiasts talk about "fast bass" it is the subjective effect of group delay that they are hearing"

Zelf denk ik dat het fenomeen "snelle speaker" weinig recht doet aan de reeds bestaande parameters waarin dit of delen van dit marketing begrip, onderdeel van zijn.
Je zou het een beetje kunnen vergelijken met een "snelle motor". Een motor heeft een vermogen in kWh, een koppel in Nm en een gewicht in Kg. Deze grootheden maken het wellicht een snelle of langzame motor.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Montana schreef:
jeroen_d schreef:
Zei ik toch ook al?

Een hele mooie middentoner is de C89-T6 8) , ben ik nu naar aan het luisteren. Mits goed gefilterd ongelooflijk neutraal.
Nee joh :wink: Dat is een vreselijk ding met alemaal rare bulten in zijn frequentieverloop! (ssh Jeroen!, ik wil niet dat iedereen van scanspeak overstapt op accuton!)

mvg,

Montana
Doe mij maar een echt goede middentoner.... :wink: 8)
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Laat ik nu net zon msh 116 in de aanbieding hebben! Zie vraag en aanbod. :D. Wat voor een hoog en laag hadden jullie bij deze mid gezet?

Groeten Roland
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

JeroenKV schreef:
Montana schreef:
jeroen_d schreef:
Zei ik toch ook al?

Een hele mooie middentoner is de C89-T6 8) , ben ik nu naar aan het luisteren. Mits goed gefilterd ongelooflijk neutraal.
Nee joh :wink: Dat is een vreselijk ding met alemaal rare bulten in zijn frequentieverloop! (ssh Jeroen!, ik wil niet dat iedereen van scanspeak overstapt op accuton!)

mvg,

Montana
Doe mij maar een echt goede middentoner.... :wink: 8)
Misschien verander je van mening na de aanpassingen van het filter en de nieuwe versterker.. Jij hoorde niet volledig wat mogelijk is met de units!

over een tijdje zullen we het weten!

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Wat JeroenKV me heeft verteld over de Accuton units hoor ik totaal niet terug. Blijkbaar filter ik nogal anders.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Hopelijk heb je gelijk Martijn, maar je was erg tevreden met je oude opzet. Jeroen_d weet duidelijk waar hij mee bezig is, dus daar zal het niet aan liggen. Ik kom er na veel luisteren achter waar ik van hou: open, transparant, goede plaatsing en de details in balans. Blijkbaar ben ik een echte ESL/Magnetostaat (& dipole) liefhebber! 8)
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Roland schreef:
Laat ik nu net zon msh 116 in de aanbieding hebben! Zie vraag en aanbod. :D. Wat voor een hoog en laag hadden jullie bij deze mid gezet?

Groeten Roland
In het hoog bereikte ik de mooiste resultaten met een bandtweeter (McFarlow of Multicel). In het laag speelde het grootste gedeelte van de tijd een ITT 12" (LPT300) in een 100ltr. gesloten kast. Een SPH-250KE in diezelfde kast deed het overigens ook fantastisch. Ook heb ik geëxperimenteerd met een SPH-130 of SPH-165KEP ertussen tot 700Hz, wat eveneens niet verkeerd klonk. Met eerstgenoemde driver leverde dat een zeer strak en homogeen geluidsbeeld op, maar met de KEP klonk het iets voller/massiever.

Verder doet de MSH-116 het ook heel behoorlijk in satelieten. Wel dient bassreflex te worden toegepast als je ze lager dan 170Hz wilt crossen. Aangezien ze bovenop de baskasten stonden, koos ik voor gesloten behuizing en hoger crossen. Na verhuizing is dit een tijd mijn noodsetup geweest, en ik moet zeggen dat ik voor het eerst sinds jaren ook na langere tijd geen behoefte had om iets te verbeteren. Natuurlijk mis je zo wel een hoop dynamiek.

Ik stond al een tijdje op het punt om je drivers erbij te nemen, maar ik heb toch nog even teveel kosten aan motor en camper.
Plaats reactie