de FaB4 monitor - KLAAR !

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

sietse

Bericht door sietse »

1e idee is de tweet afzwakken met een simpele weerstand "versterkerzijdig" en de C ervoor wat aanpassen. wat finetuning evt met de RC van de woof
[-X [-X [-X [-o< [-o< :-k :wink:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

sietse schreef:
1e idee is de tweet afzwakken met een simpele weerstand "versterkerzijdig" en de C ervoor wat aanpassen. wat finetuning evt met de RC van de woof
verklaar U nader, o groot orakel uit Dokkum
rho

Bericht door rho »

Heb je ook een schaal bij de weergave-plot? De frequentie kan ik aflezen maar de amplitude niet. ;)

Baffle-step kan je oplossen door de spoel in de LP wat groter te maken en de tweeter wat af te zwakken.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

schaal staat in de titel van de pic...

de LP zal niet helpen, de woof doet maar mee tot dik 400, en daarboven moet t gaan gebeuren 8)
rho

Bericht door rho »

Henkjan schreef:
schaal staat in de titel van de pic...

de LP zal niet helpen, de woof doet maar mee tot dik 400, en daarboven moet t gaan gebeuren 8)
Ohwja, 't is een breedbander met woofertje natuurlijk. Effe vergeten.
Je zal die hele breedbander wat moeten dempen vrees ik.
't Is wel een serieus verschil tussen laag en hoog-mid.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

rho schreef:
't Is wel een serieus verschil tussen laag en hoog-mid.
tja, meestal is het wel fijn als theorie en praktijk kloppen, maar het was nu wel fijn geweest als het minder dan 6dB was geweest :lol:
sietse

Bericht door sietse »

Henkjan schreef:
sietse schreef:
verklaar U nader, o groot orakel uit Dokkum
Tja weet je, weerstandje ervoor of weerstandje er na enzo. Weet je nog?
Ik waag et nie weer.... :wink:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

oh, dat.... :roll:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zo, dit zijn de simu's met 4ohm voor de tweet:
Bijlagen
somcurve (met 4ohm voor de tweet).jpg
curves filter woof tweet met 4ohm.jpg
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zo, en dit is de meting, ziet er al een stuk beter uit. dipje nog zo bij 400, ga morgen nog een klein beetje vogelen met t laag filter, denk dat een iets grotere R in die RC daar nog wel wat zal doen. in elk geval ziet dit er goed genoeg uit om met echte onderdelen aan t filteren te gaan en de boxen luisterklaar te maken. morgen ff fietsen naar S&Co dus
Bijlagen
meting monitor met 2e filter (4ohm voor tweet).jpg
rho

Bericht door rho »

Ja, dat ziet er beter uit. Die dip zou ik er toch uithalen. Daar zit redelijk wat info die je wat meer kick geeft in het laag. Stemmen zullen ook wat voller gaan klinken.
't Begint er echt goed uit te zien. :)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

wat zitten simuleren, lijkt er op dat met een 2.2 ipv 3 mH spoel voor t laag, en de 05.ohm weerstand voor de C van t laag weg het een aardig eind de goede kant op gaat. misschien komt er dan boven de 500 wat te veel bij, in dat geval kan de C voor de tweet wat kleiner worden of toch de spoel wat groter (ik wikkel de 3mH in dat geval wel af; ik heb namelijk een mooie 3mH ferrobar liggen, R=0.2, die ik wil gebruiken).

het weer is ondertussen fietswaardig geworden, S&Co heeft in huis wat ik nog nodig heb, dus met een beetje vlijt moet er morgen wat te luisteren zijn (iemand uit de buurt zin om z'n critische oren mee te nemen?)
rho

Bericht door rho »

OK, post je resultaten maar van zodra die er zijn.
Als die dip weg is lijkt heb je al een heel aardig resultaat bekomen. Als ie dan nog aardig klinkt is het helemaal goed. ('k heb al wel eens een vlakkere curve bekomen die minder mooi klonk dan de iets woeligere)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

helemaal vlak is ook niet het streven, goed klinken uiteraard wel. na vechten met windkracht 8 tegen, nog net op tijd bij S&Co en de onderdelen mee gekregen ('t gaat overigens niet lekker bij S&Co, erg veel last van internethandel, Aad heeft-ie moeten ontslaan... hopelijk trekt de zelfbouw wat aan anders vrees ik voor t voortbestaan de zaak)

de rest van de avond heb ik met m'n oudste dochter "Anno 1603" gespeeld, morgen weer verder met de speaker. metingen verwacht ik na de lunch (dan doe de jongste middagdut)
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

nou, dat zit niet mee... zie onder... grrrr. erg vreemd, zelfs met 1.8mH spoel wilde woof niet echt wat doen boven de 400. en de tweet houdt er ook al eerder mee op dan wat verwacht...

iemand nog wat leuke en nutige tips?
Bijlagen
curves vertikaal verschoven voor beter overzicht
curves vertikaal verschoven voor beter overzicht
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

nou, wat een reaties zeg :? :wink:

maar goed, ik begin dus wel echt opnieuw met t filter, ik ga dus eerst maar de units separaat meten (wel alvast de RCL's en de tweet's 4Ω weerstand er aan gesoldeerd) en onderzoeken waarom de tweet minder laag doorloopt dan tijdens eerdere metingen... maar wat experimentern met de TL en de demping en met de plaatsing t.o.v. de wand
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zo, met de nodige troubles met het meetsysteem (mic aansluiting niet goed) toch nog wat kunnen meten. de tweeter respons heeft dus helaas wat last van de TL lijkt het, hoewel ik niet vat dat het afsluiten van de lijn door er wat in te proppen (en dus het inkorten ervan) geen invloed heeft op de plaats van de dip...
Bijlagen
meting div dempingen tweet.jpg
rho

Bericht door rho »

Wat stelt die bergketen in het midden van de plot voor? :?:
Je kan je schaal misschien wat aanpassen zodat we 5dB tussen de verdelingen krijgen. Dat kijkt wat makkelijker. Nu lijk je enorme pieken en dalen te hebben maar de verdeling staat op 2dB en dat vrtekend het beeld wel wat ivm de magnitude van die oneffenheden.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zal de volgende grafiek anders schalen....

die piek bij ~800 en die 2 daarboven (het beste te zien in de paarse curve = ongedempte lijn) zijn TL resonanties (komt ook terug in de impedantiemeting), de lager gelegen pieken en dalen lijken me toch eerder wat met de ruimte te maken te hebben omdat sommige ook bij de woof (rode lijn) voorkomen....

Ik zal vers beginnen qua filter, met doel x-over iets hoger dan 400. basis (2e orde E voor de woof en 1e orde E voor de tweet) wil ik wel aanhouden. om het de simu het niet al te moeilijk te maken zal ik de curve eerst wat in excel vlakken
rho

Bericht door rho »

Henkjan schreef:
(het beste te zien in de paarse curve = ongedempte lijn) zijn TL resonanties (komt ook terug in de impedantiemeting),
Dat is wat ik zocht. :wink:
De TL komt er wel redelijk door ja. En dat patroon verandert niet als je de eigenschappen van de TL verandert?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

met demping is de meeste TL resonantie wel weg hoor...
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zo, na wat gedoe met de compu is t gelukt wat te simuleren op basis van metingen. zie de serie plaatjes.

ik heb 2 varianten gedaan: een met een 2.2mH spoel en 1 met een 3mH spoel. de C's vervolgens aangepast op vlakke curve. de uiteindelijke x-over verschilt niet eens zo veel, dik 550 vs 650.

maar het belangrijkste resultaat is nog wel dat t kwartje viel over die dip bij 400 in de vorige versie: toen probeerde ik zo hard vast te houden aan crossen bij 400 dat ik dus helemaal vergat dat de baffle step daar een stokje voor stak, die zat dus in de tweet respons en dan is eenvoudige compensatie dus niet te doen....

ik denk dat ik beide varianten maar ga bouwen, en dan m'n oren maar laten kiezen (evt geholpen door wat andere oren. hint hint)

versie 1:

CODE: Selecteer alles

+------65uF---+
              |
              W2
              |
--------------+

+---2.2mH-+------+
          |      |
          62uF   W5
          |      |
----------+------+
versie 2:

CODE: Selecteer alles

+-----108uF---+
              |
              W2
              |
--------------+

+---3.0mH-+------+
          |      |
          60uF   W5
          |      |
----------+------+
Bijlagen
2.2mH filter na optimalisatie.jpg
2.2mH filter vs tweet anders gepoold.jpg
2.2mH filter woof en tweet curves.jpg
3mH filter na optimalisatie.jpg
3mH filter vs ongefilterd.jpg
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

gisteren alvast wat lopen puzzelen met de filter componenten (dikke kilo gewicht), dat gaat lastig worden om daar allemaal een net plekje voor te vinden in het kleine kastje, er zit zoveel in de weg...

bv de grote spoel zal tegen de wand aan moeten, zal wel een stokje er op lijmen waar ik de spoel op kan schuiven en dan fixeren met dubbelzijdig plakband
rho

Bericht door rho »

Ja, da's lastig met die kleine kastjes he. Uit gemakzucht plaats ik het filter dan meestal extern.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dat wil ik met deze niet doen, om t toch een beetje flexibel plaatsbaar te houden, niet overal wil je zo'n doosje separaat hebben. en ik vind t een beetje afbreuk doen aan t compacte.

wat hier extra lastig is zijn de BR-pijp, de TL-pijp van de tweet, en de forse magneet & schermkap van de wof die het allemaal nog lastiger maken.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”