1e idee is de tweet afzwakken met een simpele weerstand "versterkerzijdig" en de C ervoor wat aanpassen. wat finetuning evt met de RC van de woof
de FaB4 monitor - KLAAR !
Moderator: Beheerdersteam
Ohwja, 't is een breedbander met woofertje natuurlijk. Effe vergeten.Henkjan schreef:schaal staat in de titel van de pic...
de LP zal niet helpen, de woof doet maar mee tot dik 400, en daarboven moet t gaan gebeuren
Je zal die hele breedbander wat moeten dempen vrees ik.
't Is wel een serieus verschil tussen laag en hoog-mid.
Tja weet je, weerstandje ervoor of weerstandje er na enzo. Weet je nog?Henkjan schreef:verklaar U nader, o groot orakel uit Dokkumsietse schreef:1e idee is de tweet afzwakken met een simpele weerstand "versterkerzijdig" en de C ervoor wat aanpassen. wat finetuning evt met de RC van de woof![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik waag et nie weer....
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
zo, en dit is de meting, ziet er al een stuk beter uit. dipje nog zo bij 400, ga morgen nog een klein beetje vogelen met t laag filter, denk dat een iets grotere R in die RC daar nog wel wat zal doen. in elk geval ziet dit er goed genoeg uit om met echte onderdelen aan t filteren te gaan en de boxen luisterklaar te maken. morgen ff fietsen naar S&Co dus
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
wat zitten simuleren, lijkt er op dat met een 2.2 ipv 3 mH spoel voor t laag, en de 05.ohm weerstand voor de C van t laag weg het een aardig eind de goede kant op gaat. misschien komt er dan boven de 500 wat te veel bij, in dat geval kan de C voor de tweet wat kleiner worden of toch de spoel wat groter (ik wikkel de 3mH in dat geval wel af; ik heb namelijk een mooie 3mH ferrobar liggen, R=0.2, die ik wil gebruiken).
het weer is ondertussen fietswaardig geworden, S&Co heeft in huis wat ik nog nodig heb, dus met een beetje vlijt moet er morgen wat te luisteren zijn (iemand uit de buurt zin om z'n critische oren mee te nemen?)
het weer is ondertussen fietswaardig geworden, S&Co heeft in huis wat ik nog nodig heb, dus met een beetje vlijt moet er morgen wat te luisteren zijn (iemand uit de buurt zin om z'n critische oren mee te nemen?)
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
helemaal vlak is ook niet het streven, goed klinken uiteraard wel. na vechten met windkracht 8 tegen, nog net op tijd bij S&Co en de onderdelen mee gekregen ('t gaat overigens niet lekker bij S&Co, erg veel last van internethandel, Aad heeft-ie moeten ontslaan... hopelijk trekt de zelfbouw wat aan anders vrees ik voor t voortbestaan de zaak)
de rest van de avond heb ik met m'n oudste dochter "Anno 1603" gespeeld, morgen weer verder met de speaker. metingen verwacht ik na de lunch (dan doe de jongste middagdut)
de rest van de avond heb ik met m'n oudste dochter "Anno 1603" gespeeld, morgen weer verder met de speaker. metingen verwacht ik na de lunch (dan doe de jongste middagdut)
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
nou, wat een reaties zeg
maar goed, ik begin dus wel echt opnieuw met t filter, ik ga dus eerst maar de units separaat meten (wel alvast de RCL's en de tweet's 4Ω weerstand er aan gesoldeerd) en onderzoeken waarom de tweet minder laag doorloopt dan tijdens eerdere metingen... maar wat experimentern met de TL en de demping en met de plaatsing t.o.v. de wand
maar goed, ik begin dus wel echt opnieuw met t filter, ik ga dus eerst maar de units separaat meten (wel alvast de RCL's en de tweet's 4Ω weerstand er aan gesoldeerd) en onderzoeken waarom de tweet minder laag doorloopt dan tijdens eerdere metingen... maar wat experimentern met de TL en de demping en met de plaatsing t.o.v. de wand
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
zo, met de nodige troubles met het meetsysteem (mic aansluiting niet goed) toch nog wat kunnen meten. de tweeter respons heeft dus helaas wat last van de TL lijkt het, hoewel ik niet vat dat het afsluiten van de lijn door er wat in te proppen (en dus het inkorten ervan) geen invloed heeft op de plaats van de dip...
Wat stelt die bergketen in het midden van de plot voor?
Je kan je schaal misschien wat aanpassen zodat we 5dB tussen de verdelingen krijgen. Dat kijkt wat makkelijker. Nu lijk je enorme pieken en dalen te hebben maar de verdeling staat op 2dB en dat vrtekend het beeld wel wat ivm de magnitude van die oneffenheden.
Je kan je schaal misschien wat aanpassen zodat we 5dB tussen de verdelingen krijgen. Dat kijkt wat makkelijker. Nu lijk je enorme pieken en dalen te hebben maar de verdeling staat op 2dB en dat vrtekend het beeld wel wat ivm de magnitude van die oneffenheden.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
zal de volgende grafiek anders schalen....
die piek bij ~800 en die 2 daarboven (het beste te zien in de paarse curve = ongedempte lijn) zijn TL resonanties (komt ook terug in de impedantiemeting), de lager gelegen pieken en dalen lijken me toch eerder wat met de ruimte te maken te hebben omdat sommige ook bij de woof (rode lijn) voorkomen....
Ik zal vers beginnen qua filter, met doel x-over iets hoger dan 400. basis (2e orde E voor de woof en 1e orde E voor de tweet) wil ik wel aanhouden. om het de simu het niet al te moeilijk te maken zal ik de curve eerst wat in excel vlakken
die piek bij ~800 en die 2 daarboven (het beste te zien in de paarse curve = ongedempte lijn) zijn TL resonanties (komt ook terug in de impedantiemeting), de lager gelegen pieken en dalen lijken me toch eerder wat met de ruimte te maken te hebben omdat sommige ook bij de woof (rode lijn) voorkomen....
Ik zal vers beginnen qua filter, met doel x-over iets hoger dan 400. basis (2e orde E voor de woof en 1e orde E voor de tweet) wil ik wel aanhouden. om het de simu het niet al te moeilijk te maken zal ik de curve eerst wat in excel vlakken
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
zo, na wat gedoe met de compu is t gelukt wat te simuleren op basis van metingen. zie de serie plaatjes.
ik heb 2 varianten gedaan: een met een 2.2mH spoel en 1 met een 3mH spoel. de C's vervolgens aangepast op vlakke curve. de uiteindelijke x-over verschilt niet eens zo veel, dik 550 vs 650.
maar het belangrijkste resultaat is nog wel dat t kwartje viel over die dip bij 400 in de vorige versie: toen probeerde ik zo hard vast te houden aan crossen bij 400 dat ik dus helemaal vergat dat de baffle step daar een stokje voor stak, die zat dus in de tweet respons en dan is eenvoudige compensatie dus niet te doen....
ik denk dat ik beide varianten maar ga bouwen, en dan m'n oren maar laten kiezen (evt geholpen door wat andere oren. hint hint)
versie 1:
versie 2:
ik heb 2 varianten gedaan: een met een 2.2mH spoel en 1 met een 3mH spoel. de C's vervolgens aangepast op vlakke curve. de uiteindelijke x-over verschilt niet eens zo veel, dik 550 vs 650.
maar het belangrijkste resultaat is nog wel dat t kwartje viel over die dip bij 400 in de vorige versie: toen probeerde ik zo hard vast te houden aan crossen bij 400 dat ik dus helemaal vergat dat de baffle step daar een stokje voor stak, die zat dus in de tweet respons en dan is eenvoudige compensatie dus niet te doen....
ik denk dat ik beide varianten maar ga bouwen, en dan m'n oren maar laten kiezen (evt geholpen door wat andere oren. hint hint)
versie 1:
CODE: Selecteer alles
+------65uF---+
|
W2
|
--------------+
+---2.2mH-+------+
| |
62uF W5
| |
----------+------+
CODE: Selecteer alles
+-----108uF---+
|
W2
|
--------------+
+---3.0mH-+------+
| |
60uF W5
| |
----------+------+
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
gisteren alvast wat lopen puzzelen met de filter componenten (dikke kilo gewicht), dat gaat lastig worden om daar allemaal een net plekje voor te vinden in het kleine kastje, er zit zoveel in de weg...
bv de grote spoel zal tegen de wand aan moeten, zal wel een stokje er op lijmen waar ik de spoel op kan schuiven en dan fixeren met dubbelzijdig plakband
bv de grote spoel zal tegen de wand aan moeten, zal wel een stokje er op lijmen waar ik de spoel op kan schuiven en dan fixeren met dubbelzijdig plakband
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
dat wil ik met deze niet doen, om t toch een beetje flexibel plaatsbaar te houden, niet overal wil je zo'n doosje separaat hebben. en ik vind t een beetje afbreuk doen aan t compacte.
wat hier extra lastig is zijn de BR-pijp, de TL-pijp van de tweet, en de forse magneet & schermkap van de wof die het allemaal nog lastiger maken.
wat hier extra lastig is zijn de BR-pijp, de TL-pijp van de tweet, en de forse magneet & schermkap van de wof die het allemaal nog lastiger maken.
