Groot langdurig project. JMlab Grand Utopia Clone

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Mijn fotoapparaat heeft het begeven, daarom enkele tekeningen nu van de opbouw van de hoogconsole.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zoals je zie zit er in het midden een gedeelte dat is gevult met zand
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Mooi dat je de verbindingen in verstek maakt. Misschien wat lastiger om te maken maar je hebt geen last van naden door de werking van het MDF.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Klopt Richard,
Ook mede omdat deze consoles worden gespoten in een metalic black/grey lank is het toch belangrijk dat het echt helemaal gaaf is.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

FrankG schreef:
Mijn fotoapparaat heeft het begeven, daarom enkele tekeningen nu van de opbouw van de hoogconsole.
Afbeelding

zoals je zie zit er in het midden een gedeelte dat is gevult met zand
Waarom zo'n ingewikkelde constructie voor de tweeterbehuizing? De tweeter is toch een gesloten unit neem ik aan. Ik denk dat je evengoed kunt kiezen voor ene massief blok MDF. Dat spaart weer wat gewicht wat je beter elders in de speaker in kunt zetten.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Ik weet dat het extreem klinkt, maar ik wil zo weinig mogelijk resonaties hebben in mijn kastmateriaal. Daarom ook de chaotische binnenkant en verschillende materialen.
De consoles zijn wel allemaal van elkaar gescheiden, maar ik wil dus echt vanaf het kleinste punt beginnen .
Deze speaker zal inderdaad zwaar worden, maar dat is voor mij geen enkel probleem.
Voordeel van deze speaker is dat hij kan worden opgebouwd omdat hij uit verschillende componenten bestaat.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

waarom doe je dan niet een wand van 32 mm (of iets degelijks) en de rest volgooien met zilverzand. Werkt evengoed en is een stuk minder werk
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

FrankG schreef:
Deze speaker zal inderdaad zwaar worden, maar dat is voor mij geen enkel probleem.
En voor de vloer van je huiskamer? Je zal niet de eerste zijn waarbij een grote puntlast door de afwerkvloer ponst.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Dat zou inderdaad ook een optie zijn.
Maja ik heb tijd teveel :D , niet maar :)

Trouwens alle front baffles zijn minimum 50 mm dik overal.

Dit zijn allemaal houtoverschotten van andere projecten, nu heb ik de kans om dit op te gebruiken.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

richard schreef:
FrankG schreef:
Deze speaker zal inderdaad zwaar worden, maar dat is voor mij geen enkel probleem.
En voor de vloer van je huiskamer? Je zal niet de eerste zijn waarbij een grote puntlast door de afwerkvloer ponst.
Deze komt niet in de huiskamer te staan maar in een speciaal daarvoor ingericht en akoustisch beklede kamer van ongeveer 11 x 6.5 meter en 2.8 hoog met een tapijt ondergrond
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Frank,
Dit zijn allemaal houtoverschotten van andere projecten, nu heb ik de kans om dit op te gebruiken.
Neem van mij aan dat je dit niet wilt voor de buitenste kast die in verstek wordt gezaagd, daarvoor gebruik je uitsluitend MDF wat uit dezelfde plank verzaagd is. Doe je dat niet, dan gaat het tzt. toch scheuren en werken op de naden omdat de diverse houtoverschotten niet van dezelfde samenstelling zijn en ook een ander vochtgehalte hebben etc. Hou daar dus alsjeblieft rekening mee om teleurstellingen achteraf te voorkomen!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

FrankG schreef:
richard schreef:
FrankG schreef:
Deze speaker zal inderdaad zwaar worden, maar dat is voor mij geen enkel probleem.
En voor de vloer van je huiskamer? Je zal niet de eerste zijn waarbij een grote puntlast door de afwerkvloer ponst.
Deze komt niet in de huiskamer te staan maar in een speciaal daarvoor ingericht en akoustisch beklede kamer van ongeveer 11 x 6.5 meter en 2.8 hoog met een tapijt ondergrond
Vloerbedekking is ook niet zo bestand tegen doorponsen, het gaat om het type ondervloer.
Bij een systeemvloer van voorgespannen T-balkjes met polystyreen isolatie afgewerkt met een druklaag met krimpwapening bestaat het risico dat de spikes van erg zware luidsprekers door de relatief dunne druklaag heen ponsen, een krimpwapening is niet op berekend.

Een massieve vloer kan dergelijke puntlasten meestal wel hebben, ook een systeem plaatvloer is hier wel tegen bestand.
Laatst gewijzigd door richard op do 01 dec 2005, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

SSassen schreef:
Frank,
Dit zijn allemaal houtoverschotten van andere projecten, nu heb ik de kans om dit op te gebruiken.
Neem van mij aan dat je dit niet wilt voor de buitenste kast die in verstek wordt gezaagd, daarvoor gebruik je uitsluitend MDF wat uit dezelfde plank verzaagd is. Doe je dat niet, dan gaat het tzt. toch schuren en werken op de naden omdat de diverse houtoverschotten niet van dezelfde samenstelling zijn en ook een ander vochtgehalte hebben etc. Hou daar dus alsjeblieft rekening mee om teleurstellingen achteraf te voorkomen!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Heel terechte opmerking.
Er is voor de alles kwaleiteit MDF gebruikt , je merkt dit goed door het gewicht en de hardheid ervan.
Alles komt inderdaad van de overschotten van deze platen.
De binnenkant is voorzien zodat hij kan werken, als ik terug foto´s kan maken laat ik het zien.
Het is niet JUIST passend gemaakt maar ik heb een millimeter over ongeveer zodat het hout zich kan zetten.
Zeer terecht Sander !
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

De ondervloer Richard, is keiharde gevlinderde epoxybeton.

Het geheel staat in een kelder.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Jongens alvast bedankt voor jullie inbreng, dit is echt gewaardeert.

Richard, ik snap wat je bedoelt nu.

Wat zou de oplossing zijn.
Ik wil de kast zoveel mogelijk zwaarte meegeven voor de inertie.
Grotere opvlakte van het schaaltje waar de spike inligt?
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

SSassen schreef:
Frank,
Dit zijn allemaal houtoverschotten van andere projecten, nu heb ik de kans om dit op te gebruiken.
Neem van mij aan dat je dit niet wilt voor de buitenste kast die in verstek wordt gezaagd, daarvoor gebruik je uitsluitend MDF wat uit dezelfde plank verzaagd is. Doe je dat niet, dan gaat het tzt. toch scheuren en werken op de naden omdat de diverse houtoverschotten niet van dezelfde samenstelling zijn en ook een ander vochtgehalte hebben etc. Hou daar dus alsjeblieft rekening mee om teleurstellingen achteraf te voorkomen!

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Sander, de kasten worden dus eerst volledig afgemaakt allemaal.
Ze worden per groep in de grondlak/filler gezet, en blijven zo een tijdje staan om te zien wat het doet. als ik gerust ben gaan ze pas in de lak.

De lak die word gebruikt is elastisch, het is het soort dat op spoilers word gezet die zacht zijn.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Frank,

Voor de spikes is wel een passende oplossing te vinden bijvoorbeeld:

http://www.intertechnik.de > Suche > zoek naar : 1347582

Klik vervolgens even op 'Information' rechts bovenin voor een uitleg over de werking. Dit is volgens mij wat je zoekt?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

SSassen schreef:
Frank,

Voor de spikes is wel een passende oplossing te vinden bijvoorbeeld:

http://www.intertechnik.de > Suche > zoek naar : 1347582

Klik vervolgens even op 'Information' rechts bovenin voor een uitleg over de werking. Dit is volgens mij wat je zoekt?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Thanks Sander precies wat ik zoek, ik heb effe een mail gestuurd naar SOUNDCARE om te vragen welke ik moet hebben voor het gewicht dat ik heb.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

FrankG schreef:
Richard, ik snap wat je bedoelt nu.

Wat zou de oplossing zijn.
Ik wil de kast zoveel mogelijk zwaarte meegeven voor de inertie.
Grotere opvlakte van het schaaltje waar de spike inligt?
Was je dan van plan in je luisterruimte een systeemvloer van T-balkjes met polystyreen aan te (laten) brengen?

Afbeelding

De druklaag tussen de liggers van een EPS-systeemvloer is maar 5 cm dik, de krimpwapening bestaat vaak uit een wapeningsnet van #250 mm en 5 mm dik. Staat een spike of pootje hier net tussen dan kan hij door deze druklaag heen zakken. De druk per cm2 bij een spike, schaaltje maar ook de oplossing van Intertechnik kan erg groot zijn in verhouding tot de dikte van de druklaag.

Ik weet niet hoe zwaar je luidsprekers gaan worden, als het 100 kg is zou ik me niet te druk maken. Maar wegen ze enkele honderden kilo's moet je toch rekening houden met het doorponsen bij een dergelijke systeemvloer (met een dikke betonvloer of systeemplaatvloer gebeurt er niets).

Een dikke granieten plaat tussen spike en vloer zou voor spreiding van de druk kunnen zorgen.

Maar heb je een dikke massieve vloer of een voldoende dikke druklaag met voldoende wapening zou ik de luidsprekers gewoon met spikes op de vloer zetten.
Laatst gewijzigd door richard op do 01 dec 2005, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat Richard iets doet in huizenbouw of architectuur o.i.d. ?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

SSassen schreef:
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat Richard iets doet in huizenbouw of architectuur o.i.d. ?
Wel iets donkerbruins; ik zit in de rioleringen.
Maar ik heb een bouwkundige opleiding gehad. Een EPS-systeemvloer is een mooie vloer en kan ook heel wat hebben, maar het doorponsen van erg zware puntlasten is een (klein) risico waar je bij dergelijke vloeren rekening mee moet houden.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Richard,

Even off-topic: ik zoek nog een meter of drie dikwandige PVC buis (grijs) met een diameter van 30-cm, jij enige idee waar ik terecht kan?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

SSassen schreef:
Richard,

Even off-topic: ik zoek nog een meter of drie dikwandige PVC buis (grijs) met een diameter van 30-cm, jij enige idee waar ik terecht kan?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Informeer eens bij Dyka of Wavin. Maar ik denk dat het handiger is in je omgeving de nieuwbouwplannen in de gaten te houden waar ze bezig zijn riolering aan te leggen. Misschien kun je wat met de aannemer regelen voor een paar kratjes bier en/of een pan snert.
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Nieuw berekend gewicht zit op 345 kilo
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

Ik heb de soundcare spikes ook onder mijn luidsprekers staan. Zijn erg makkelijk als je houten vloren hebt ivm de geintegreerde schotels.
Ze zijn wel prijzig maar dat zal voor jou niet veel uitmaken op de totale project kosten.. :wink:
De soundcare kunnen 400kg per spike hebben..zie ook de FAQ op hun site.
Question 2: What load can the spike handle ?
Answer: The spike has been tested with loads up to 400 kg on one spike. This results in a deformation in the steel part of the base plate of 0.02 mm which is about the same as nothing. The spike itself does not get any change at all at this load. This enourmous strength is achieved by making the spike itself with a ball tip in hardened steel and the crater in the base plate with a flat bottom. In this way we have got the maximum strength and minimum contact area. You can safely load the spikes with the most heavy speakers or hifi equipment.
Fantastisch project trouwens. 8)
Gebruikersavatar
FrankG
Berichten: 508
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:10

Bericht door FrankG »

Ik zag het daarnet op hun site staan inderdaad.
Maar er zijn ook verschillende spikes van hun, daarom effe advies gevraagd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”