Allereerste zelfbouwspeakers voor schoolproject
Moderator: Beheerdersteam
Re: Allereerste zelfbouwspeakers voor schoolproject
en voor de isolatie heb ik nog glaswol genoeg om een halve zolder mee te isoleren. Hij is echter 20cm dik, maar ik snij er wel wat af.
- Psychomantis
ik heb er al een berekend; je moet gewoon zorgen dat de afstemmingsfrequentie overeenkomt met die dat je ingevuld hebt bij het chassis. Bij ons project is dat 50 Hz, zie hier een mogelijke basreflexbuis (als we met 1.8 mm MDF gaan werken):fiepfiep schreef:maar dan moet je de doorsnee en lengte van je basreflex zelf nog invullen, en ik weet niet welke waardes je daar moet invullen

Welke massadichtheid?fiepfiep schreef:en voor de isolatie heb ik nog glaswol genoeg om een halve zolder mee te isoleren. Hij is echter 20cm dik, maar ik snij er wel wat af.
maar komen er dan geen glasvezels in de lucht, volgens mij is het ongezond als je die inademt
http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=6817
is dat mss goed?
http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=6817
is dat mss goed?
Inderdaad is glaswol niet zo gezond. Ik denk niet dat er veel vezeltjes de lucht in worden geblazen, maar voor die paar euro zou ik geen risico nemen.
Dat dempingsmateriaal dat jij noemde is bedoeld om de wand mee te bedekken (het is maar 2 cm dik), bijv. dit is bedoeld om de kast mee te vullen. Je kan het ook allebei gebruiken, maar dat wordt wel wat duurder.
Dat dempingsmateriaal dat jij noemde is bedoeld om de wand mee te bedekken (het is maar 2 cm dik), bijv. dit is bedoeld om de kast mee te vullen. Je kan het ook allebei gebruiken, maar dat wordt wel wat duurder.
Klopt, maar geef nog wel ff aan dat je dempingsmateriaal gebruikt. Misschien moet je poort nog wat groter, met 15 cm^2 vrees ik dat je last gaat krijgen van poortruis.Psychomantis schreef:ik heb er al een berekend; je moet gewoon zorgen dat de afstemmingsfrequentie overeenkomt met die dat je ingevuld hebt bij het chassis. Bij ons project is dat 50 Hz, zie hier een mogelijke basreflexbuis (als we met 1.8 mm MDF gaan werken):
Simpele dempingswol kan je ook voor een prikkie halen bij de Hema, het zal op sommige frequenties iets minder werken, maar toch gross zal werken!
- bartsegers
inderdaad, of de reeds eerder door mij aangedragen tip, om ff naar de Action/Tymco te fietsen.
Daar hebben ze wasemkap filters voor 0,90€
- Psychomantis
Wat is het best om te gebruiken? Dempingsmateriaal voor in de kast of om tegen de wanden te plakken?Casper schreef:Inderdaad is glaswol niet zo gezond. Ik denk niet dat er veel vezeltjes de lucht in worden geblazen, maar voor die paar euro zou ik geen risico nemen.
Klopt, maar geef nog wel ff aan dat je dempingsmateriaal gebruikt. Misschien moet je poort nog wat groter, met 15 cm^2 vrees ik dat je last gaat krijgen van poortruis.Psychomantis schreef:ik heb er al een berekend; je moet gewoon zorgen dat de afstemmingsfrequentie overeenkomt met die dat je ingevuld hebt bij het chassis. Bij ons project is dat 50 Hz, zie hier een mogelijke basreflexbuis (als we met 1.8 mm MDF gaan werken):
De poort kan ik nog wel een beetje breder en misschien een halve centimeter hoger maken, daar ga ik eens naar kijken.
weet je ook een winkel in belgië waar je die kunt halen? Ik ga namelijk niet naar Nederland rijden om dempingsmateriaal...bartsegers schreef:inderdaad, of de reeds eerder door mij aangedragen tip, om ff naar de Action/Tymco te fietsen.
Daar ga ik ook eens naar kijken, bedankt voor de tip.hovingtim schreef:Simpele dempingswol kan je ook voor een prikkie halen bij de Hema, het zal op sommige frequenties iets minder werken, maar toch gross zal werken!
-
wouter
- Ook commercieel actief
Heb je nieuwe ontwerpje niet gedownload maar in het oorspronkelijke ontwerp heb ik die 470uF geplaatst om het geheel te laten functioneren. Zodoende komt er uit een kleine box nog bas, zonder te dreunen. Misschien kun je hier wat mee.Psychomantis schreef:
Verder lijkt de filter me in orde, maar moet ik die condensator van 470 µF er nu tussensteken of niet? Ik zou graag jullie ervaren meningen daarover weten, want ik weet niet wat het best klinkt natuurlijk...
En mocht je nieuwe project zonder condensator ongeveer een gelijke curve geven dan is dat ook prima, dat gaat alleen als het aantal liters ongeveer verdubbeld is.
steek die condensator er maar bij.
En voor het dempingsmateriaal, het mag gerust een paar euro's meer kosten, als het dan beter is.
Maar kan iemand mij eens het verschil uitleggen tussen "Covering" en "Filling" dempingsmateriaal, en welke we nodig hebben.
En voor het dempingsmateriaal, het mag gerust een paar euro's meer kosten, als het dan beter is.
Maar kan iemand mij eens het verschil uitleggen tussen "Covering" en "Filling" dempingsmateriaal, en welke we nodig hebben.
- Psychomantis
Na aanpassingen in het ontwerp was de frequentiecurve iets beter met een grotere condensator (680µF). Mag ik die gewoon steken ipv. de 470µF-condensator, of moet ik nog op iets anders letten buiten de frequentiecurve?wouter schreef:Heb je nieuwe ontwerpje niet gedownload maar in het oorspronkelijke ontwerp heb ik die 470uF geplaatst om het geheel te laten functioneren. Zodoende komt er uit een kleine box nog bas, zonder te dreunen. Misschien kun je hier wat mee.Psychomantis schreef:
Verder lijkt de filter me in orde, maar moet ik die condensator van 470 µF er nu tussensteken of niet? Ik zou graag jullie ervaren meningen daarover weten, want ik weet niet wat het best klinkt natuurlijk...
En mocht je nieuwe project zonder condensator ongeveer een gelijke curve geven dan is dat ook prima, dat gaat alleen als het aantal liters ongeveer verdubbeld is.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Nee, 680 uF is een prima alternatief - geen vreemde waarde en als de curve er daarmee beter uitzag dan is dat inderdaad een betere keuze.
- Psychomantis
De curve zag er uitstekend uit met de 470µF condensator met de vorige afmetingen van de luidspreker, maar met de nieuwe afmetingen was 680 µF beter.wouter schreef:Nee, 680 uF is een prima alternatief - geen vreemde waarde en als de curve er daarmee beter uitzag dan is dat inderdaad een betere keuze.
Ik weet niet wie de filter ontworpen heeft (wouter zat er voor een groot deel tussen geloof ik), maar ik wil hem erg bedanken, want het frequentieverloop ziet er goed uit en met de filter hadden we het meeste hulp nodig.
Eventjes een frequentieplotje van de laatste versie, en een 3D-model, met sketchup gemaakt.

- Bijlagen
-
- schoolprojectbeter.zip
- (21.77 KiB) 38 keer gedownload
-
wouter
- Ook commercieel actief
Ziet er prima uit, leuk zo'n boxsim ontwerp. Kun je op afstand helpen met goedkope drivers een goed ontwerp te maken.
Heb het programma al een poosje niet meer gebruikt en niet meer op de computer maar krijg spontaan weer zin
Heb het programma al een poosje niet meer gebruikt en niet meer op de computer maar krijg spontaan weer zin
- bartsegers
boxsim werkt verslavend kan ik vertellen!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
Alt indrukken, en dan 2 3 0 op t numerieke toetsenbord, en dan Alt loslaten; dat is al zo sinds de MS-DOS tijdCasper schreef:(heeft er heeft nog iemand de toetsencombinatie voor een µ gevonden)
(rechter)Alt + m doe ik altijd, gaat veel sneller 
weet er iemand of het veel verschil maakt als je rechte hoeken gebruikt bij de baffle, of afgeronde kantjes?
- Psychomantis
probeer eens in boxsim he, en kijk wat het geeftfiepfiep schreef:weet er iemand of het veel verschil maakt als je rechte hoeken gebruikt bij de baffle, of afgeronde kantjes?
+ het ziet er mooier uit en je kan er nog iets over vertellen in je verslag (en een heel verhaal over diffractie als je te weinig tekst hebt).
ik denk eerder dat we teveel tekst gaan hebben, aangezien de kindertjes uit onze klas niet eens weten wat een frequentieresponscurve is
Mooi excuus om daar dan ook nog wat tijd aan te besteden 
Als geef je alleen maar een beschrijving
Kan me nog wel herinneren op school dat van de 20 leerlingen 4 jongens waren en 16 meiden, en dat daarvan zo'n 50% iig over paarden gingen. Het enige wat mij al die tijd bij is gebleven is de smaak van het gerookte vlees
.
Als geef je alleen maar een beschrijving
Kan me nog wel herinneren op school dat van de 20 leerlingen 4 jongens waren en 16 meiden, en dat daarvan zo'n 50% iig over paarden gingen. Het enige wat mij al die tijd bij is gebleven is de smaak van het gerookte vlees
- Psychomantis
hehe 
terug on topic: demping tegen de wanden, demping in gans de kast of allebei?
terug on topic: demping tegen de wanden, demping in gans de kast of allebei?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Heb je bij "gans de kast" dan voor ogen om de wanden vrij te laten? Dat gaat nog niet meevallen.Psychomantis schreef:demping tegen de wanden, demping in gans de kast of allebei?
Voor bassreflex geldt dat zich geen isolatie mag bevinden tussen luidspreker en reflexpoort. Voor de rest kan je experimenteren wat het beste klinkt, indien je bouwsel niet op een bestaand ontwerp berust. Een plukje toevoegen of verwijderen kan net het verschil maken tussen tevreden of niet. Het komt voor dat men bij overdemping vindt dat het leven uit het geluid verdwijnt.
Daarnaast zou je ook nog kunnen expirimenteren met wol in de BR-poort, dit haalt de luchtsnelheid ietswat naarbenee waardoor er weer een andere afstemming komt