Allereerste zelfbouwspeakers voor schoolproject

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
fiepfiep
Berichten: 26
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 19:56
Locatie: keerbergen, belgië

Re: Allereerste zelfbouwspeakers voor schoolproject

Bericht door fiepfiep »

en voor de isolatie heb ik nog glaswol genoeg om een halve zolder mee te isoleren. Hij is echter 20cm dik, maar ik snij er wel wat af.
Gebruikersavatar
Psychomantis
Berichten: 19
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 19:22

Re: Allereerste zelfbouwspeakers voor schoolproject

Bericht door Psychomantis »

fiepfiep schreef:
maar dan moet je de doorsnee en lengte van je basreflex zelf nog invullen, en ik weet niet welke waardes je daar moet invullen
ik heb er al een berekend; je moet gewoon zorgen dat de afstemmingsfrequentie overeenkomt met die dat je ingevuld hebt bij het chassis. Bij ons project is dat 50 Hz, zie hier een mogelijke basreflexbuis (als we met 1.8 mm MDF gaan werken):
Afbeelding

fiepfiep schreef:
en voor de isolatie heb ik nog glaswol genoeg om een halve zolder mee te isoleren. Hij is echter 20cm dik, maar ik snij er wel wat af.
Welke massadichtheid?
Gebruikersavatar
fiepfiep
Berichten: 26
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 19:56
Locatie: keerbergen, belgië

Re: Allereerste zelfbouwspeakers voor schoolproject

Bericht door fiepfiep »

Gebruikersavatar
fiepfiep
Berichten: 26
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 19:56
Locatie: keerbergen, belgië

Re: Allereerste zelfbouwspeakers voor schoolproject

Bericht door fiepfiep »

maar komen er dan geen glasvezels in de lucht, volgens mij is het ongezond als je die inademt

http://www.europe-audio.nl/Product.asp?Product_ID=6817


is dat mss goed?
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Allereerste zelfbouwspeakers voor schoolproject

Bericht door Vuurkat »

Inderdaad is glaswol niet zo gezond. Ik denk niet dat er veel vezeltjes de lucht in worden geblazen, maar voor die paar euro zou ik geen risico nemen.

Dat dempingsmateriaal dat jij noemde is bedoeld om de wand mee te bedekken (het is maar 2 cm dik), bijv. dit is bedoeld om de kast mee te vullen. Je kan het ook allebei gebruiken, maar dat wordt wel wat duurder.
Psychomantis schreef:
ik heb er al een berekend; je moet gewoon zorgen dat de afstemmingsfrequentie overeenkomt met die dat je ingevuld hebt bij het chassis. Bij ons project is dat 50 Hz, zie hier een mogelijke basreflexbuis (als we met 1.8 mm MDF gaan werken):
Klopt, maar geef nog wel ff aan dat je dempingsmateriaal gebruikt. Misschien moet je poort nog wat groter, met 15 cm^2 vrees ik dat je last gaat krijgen van poortruis.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Re: Allereerste zelfbouwspeakers voor schoolproject

Bericht door hovingtim »

Simpele dempingswol kan je ook voor een prikkie halen bij de Hema, het zal op sommige frequenties iets minder werken, maar toch gross zal werken!
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Allereerste zelfbouwspeakers voor schoolproject

Bericht door bartsegers »

inderdaad, of de reeds eerder door mij aangedragen tip, om ff naar de Action/Tymco te fietsen.
Daar hebben ze wasemkap filters voor 0,90€
Gebruikersavatar
Psychomantis
Berichten: 19
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 19:22

Re: Allereerste zelfbouwspeakers voor schoolproject

Bericht door Psychomantis »

Casper schreef:
Inderdaad is glaswol niet zo gezond. Ik denk niet dat er veel vezeltjes de lucht in worden geblazen, maar voor die paar euro zou ik geen risico nemen.

Dat dempingsmateriaal dat jij noemde is bedoeld om de wand mee te bedekken (het is maar 2 cm dik), bijv. dit is bedoeld om de kast mee te vullen. Je kan het ook allebei gebruiken, maar dat wordt wel wat duurder.
Psychomantis schreef:
ik heb er al een berekend; je moet gewoon zorgen dat de afstemmingsfrequentie overeenkomt met die dat je ingevuld hebt bij het chassis. Bij ons project is dat 50 Hz, zie hier een mogelijke basreflexbuis (als we met 1.8 mm MDF gaan werken):
Klopt, maar geef nog wel ff aan dat je dempingsmateriaal gebruikt. Misschien moet je poort nog wat groter, met 15 cm^2 vrees ik dat je last gaat krijgen van poortruis.
Wat is het best om te gebruiken? Dempingsmateriaal voor in de kast of om tegen de wanden te plakken?
De poort kan ik nog wel een beetje breder en misschien een halve centimeter hoger maken, daar ga ik eens naar kijken.
bartsegers schreef:
inderdaad, of de reeds eerder door mij aangedragen tip, om ff naar de Action/Tymco te fietsen.
Daar hebben ze wasemkap filters voor 0,90€
weet je ook een winkel in belgië waar je die kunt halen? Ik ga namelijk niet naar Nederland rijden om dempingsmateriaal... :D
hovingtim schreef:
Simpele dempingswol kan je ook voor een prikkie halen bij de Hema, het zal op sommige frequenties iets minder werken, maar toch gross zal werken!
Daar ga ik ook eens naar kijken, bedankt voor de tip.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Allereerste zelfbouwspeakers voor schoolproject

Bericht door wouter »

Psychomantis schreef:

Verder lijkt de filter me in orde, maar moet ik die condensator van 470 µF er nu tussensteken of niet? Ik zou graag jullie ervaren meningen daarover weten, want ik weet niet wat het best klinkt natuurlijk...
Heb je nieuwe ontwerpje niet gedownload maar in het oorspronkelijke ontwerp heb ik die 470uF geplaatst om het geheel te laten functioneren. Zodoende komt er uit een kleine box nog bas, zonder te dreunen. Misschien kun je hier wat mee.
En mocht je nieuwe project zonder condensator ongeveer een gelijke curve geven dan is dat ook prima, dat gaat alleen als het aantal liters ongeveer verdubbeld is.
Gebruikersavatar
fiepfiep
Berichten: 26
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 19:56
Locatie: keerbergen, belgië

Re: Allereerste zelfbouwspeakers voor schoolproject

Bericht door fiepfiep »

steek die condensator er maar bij.

En voor het dempingsmateriaal, het mag gerust een paar euro's meer kosten, als het dan beter is.
Maar kan iemand mij eens het verschil uitleggen tussen "Covering" en "Filling" dempingsmateriaal, en welke we nodig hebben.
Gebruikersavatar
Psychomantis
Berichten: 19
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 19:22

Re: Allereerste zelfbouwspeakers voor schoolproject

Bericht door Psychomantis »

wouter schreef:
Psychomantis schreef:

Verder lijkt de filter me in orde, maar moet ik die condensator van 470 µF er nu tussensteken of niet? Ik zou graag jullie ervaren meningen daarover weten, want ik weet niet wat het best klinkt natuurlijk...
Heb je nieuwe ontwerpje niet gedownload maar in het oorspronkelijke ontwerp heb ik die 470uF geplaatst om het geheel te laten functioneren. Zodoende komt er uit een kleine box nog bas, zonder te dreunen. Misschien kun je hier wat mee.
En mocht je nieuwe project zonder condensator ongeveer een gelijke curve geven dan is dat ook prima, dat gaat alleen als het aantal liters ongeveer verdubbeld is.
Na aanpassingen in het ontwerp was de frequentiecurve iets beter met een grotere condensator (680µF). Mag ik die gewoon steken ipv. de 470µF-condensator, of moet ik nog op iets anders letten buiten de frequentiecurve?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Allereerste zelfbouwspeakers voor schoolproject

Bericht door wouter »

Nee, 680 uF is een prima alternatief - geen vreemde waarde en als de curve er daarmee beter uitzag dan is dat inderdaad een betere keuze.
Gebruikersavatar
Psychomantis
Berichten: 19
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 19:22

Re: Allereerste zelfbouwspeakers voor schoolproject

Bericht door Psychomantis »

wouter schreef:
Nee, 680 uF is een prima alternatief - geen vreemde waarde en als de curve er daarmee beter uitzag dan is dat inderdaad een betere keuze.
De curve zag er uitstekend uit met de 470µF condensator met de vorige afmetingen van de luidspreker, maar met de nieuwe afmetingen was 680 µF beter.
Ik weet niet wie de filter ontworpen heeft (wouter zat er voor een groot deel tussen geloof ik), maar ik wil hem erg bedanken, want het frequentieverloop ziet er goed uit en met de filter hadden we het meeste hulp nodig.
Eventjes een frequentieplotje van de laatste versie, en een 3D-model, met sketchup gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding
Bijlagen
schoolprojectbeter.zip
(21.77 KiB) 38 keer gedownload
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Allereerste zelfbouwspeakers voor schoolproject

Bericht door wouter »

Ziet er prima uit, leuk zo'n boxsim ontwerp. Kun je op afstand helpen met goedkope drivers een goed ontwerp te maken.
Heb het programma al een poosje niet meer gebruikt en niet meer op de computer maar krijg spontaan weer zin :wink:
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Allereerste zelfbouwspeakers voor schoolproject

Bericht door bartsegers »

boxsim werkt verslavend kan ik vertellen!
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Allereerste zelfbouwspeakers voor schoolproject

Bericht door Henkjan »

Casper schreef:
(heeft er heeft nog iemand de toetsencombinatie voor een µ gevonden :D )
Alt indrukken, en dan 2 3 0 op t numerieke toetsenbord, en dan Alt loslaten; dat is al zo sinds de MS-DOS tijd :roll:
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Allereerste zelfbouwspeakers voor schoolproject

Bericht door Vuurkat »

(rechter)Alt + m doe ik altijd, gaat veel sneller :D
Gebruikersavatar
fiepfiep
Berichten: 26
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 19:56
Locatie: keerbergen, belgië

Re: Allereerste zelfbouwspeakers voor schoolproject

Bericht door fiepfiep »

weet er iemand of het veel verschil maakt als je rechte hoeken gebruikt bij de baffle, of afgeronde kantjes?
Gebruikersavatar
Psychomantis
Berichten: 19
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 19:22

Re: Allereerste zelfbouwspeakers voor schoolproject

Bericht door Psychomantis »

fiepfiep schreef:
weet er iemand of het veel verschil maakt als je rechte hoeken gebruikt bij de baffle, of afgeronde kantjes?
probeer eens in boxsim he, en kijk wat het geeft :p Ik vond de karakteristieken met afgeronde kantjes toch beter. (kijk ook naar afstraalgedrag enzovoort)
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: Allereerste zelfbouwspeakers voor schoolproject

Bericht door Vuurkat »

+ het ziet er mooier uit en je kan er nog iets over vertellen in je verslag (en een heel verhaal over diffractie als je te weinig tekst hebt).
Gebruikersavatar
fiepfiep
Berichten: 26
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 19:56
Locatie: keerbergen, belgië

Re: Allereerste zelfbouwspeakers voor schoolproject

Bericht door fiepfiep »

ik denk eerder dat we teveel tekst gaan hebben, aangezien de kindertjes uit onze klas niet eens weten wat een frequentieresponscurve is
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Allereerste zelfbouwspeakers voor schoolproject

Bericht door EppeRRR »

Mooi excuus om daar dan ook nog wat tijd aan te besteden :P
Als geef je alleen maar een beschrijving :P

Kan me nog wel herinneren op school dat van de 20 leerlingen 4 jongens waren en 16 meiden, en dat daarvan zo'n 50% iig over paarden gingen. Het enige wat mij al die tijd bij is gebleven is de smaak van het gerookte vlees :P.
Gebruikersavatar
Psychomantis
Berichten: 19
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 19:22

Re: Allereerste zelfbouwspeakers voor schoolproject

Bericht door Psychomantis »

hehe :p
terug on topic: demping tegen de wanden, demping in gans de kast of allebei?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Allereerste zelfbouwspeakers voor schoolproject

Bericht door Marp »

Psychomantis schreef:
demping tegen de wanden, demping in gans de kast of allebei?
Heb je bij "gans de kast" dan voor ogen om de wanden vrij te laten? Dat gaat nog niet meevallen. ;)

Voor bassreflex geldt dat zich geen isolatie mag bevinden tussen luidspreker en reflexpoort. Voor de rest kan je experimenteren wat het beste klinkt, indien je bouwsel niet op een bestaand ontwerp berust. Een plukje toevoegen of verwijderen kan net het verschil maken tussen tevreden of niet. Het komt voor dat men bij overdemping vindt dat het leven uit het geluid verdwijnt.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Re: Allereerste zelfbouwspeakers voor schoolproject

Bericht door hovingtim »

Daarnaast zou je ook nog kunnen expirimenteren met wol in de BR-poort, dit haalt de luchtsnelheid ietswat naarbenee waardoor er weer een andere afstemming komt
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”