Om straks de donkere dagen weer door te komen: Een SE TT22

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

PA4URK
Contacteer:

Re: Om straks de donkere dagen weer door te komen: Een SE TT22

Bericht door PA4URK »

Wanneer de eigenaar van een schadebedrijf je vertelt dat je zo´n goede klant bent dat hij je chassisplaat voor een nieuw buizenproject gratis spuit, zegt dat waarschijnlijk iets over de rijstijl van de klant. Of dat op te vatten is als compliment waag ik te betwijfelen... Maar dat betekent tevens dat het project weer een fase verder is. En mooi is ie geworden! (al zeg ik het zelf 8) ). Vanmiddag en vanavond de trafo´s bevestigd met een stukje zacht rubber of zo iets er tussen om eventuele trillingen zo veel mogelijk te vermijden.
Bijlagen
IMGP0496.JPG
BertDB

Bericht door BertDB »

Lijkt me een perfect gespoten bovenplaat!
leuk als je die afwerking kan halen =D>
TheoK

Bericht door TheoK »

Ziet er heel mooi uit pa4urk.
ALs ik het goed zie staat er ook een EM84 op.
Ik dacht dat ik de een van de weinigen was. Dus niet.
Super strak. :D
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ik ben er best wel tevreden mee zo mannen, met de voeten heb ik even moeten zoeken om ze zo hoog mogelijk in de gaten te krijgen omdat anders de TT22's niet in het gat konden. Maar dat is opgelost. De drie buisjes zijn voorbeeld buisjes, want volgens het schema heb ik aan één voorbuisje genoeg. Maar omdat er in de toekomst waarschijnlijk wel het een en ander zal veranderen heb ik twee extra voetjes geplaatst. De EM84 kan daarom eventueel worden aangesloten, maar dat zie ik later wel.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Je kunt dan ook één stuurbuisje en twee EM84's plaatsen....
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

En dat is ook nog een idee Robert, maar ik denk dat het dan erg ´vol´ raakt met al dat bewegende groen. Maar ik neem het mee, zoals ze dat tegenwoordig zeggen. In het oorspronkelijke schema wordt de 6N1P gebruikt, is die zonder meer te vervangen door een ECC88 of een aanverwante buis?
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Bling bling !! mooi hoor :D
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Het lijkt wat stil aan het TT22 front, maar niets is minder waar. Tussen de normale bezigheden door is er toch nog tijd voor (één van) de (andere) hobby(s) 8)
Even een kleine update: de afgelopen week heb ik een aluminium profiel in de versterker gebouwd waar de keuzeschakelaar aan komt te zitten, zo dicht mogelijk bij de cinchbussen. Verder was het de bedoeling om daar ook de Alps-volume regelaar aan te plaatsen (even terzijde: ik heb een 100 K bij Conrad vandaan maar kwam er vorige week achter dat ik de verkeerde heb besteld. Dit is er namelijk eentje met een middenstand, een balanspot zeg maar :oops: ). Ik ben nu de zaak een beetje aan het inbouwen, maar kwam er gister achter dat de volumepot dan vrij dicht bij het 230 volt gebeuren en de voedingstrafo komt te zitten. Dat vraagt om brom. Dus heb ik de potmeter naar voren gehaald met een profieletje dat ik nog ergens had liggen. Maar nu komt hij weer verdacht veel bij de 5U4G. Kan dat problemen geven of is dat niet zo heel erg? Naar de andere kant kan niet want daar zit die vervelende meter waar ik eerst zo trots op was inclusief het daarbij horende grote ronde gat. Iemand ideetjes/suggesties/opbeurende woorden?
Bijlagen
IMGP0666.JPG
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Allereerst: ziet er top uit, dit gaat wel wat worden.

Vwb brom, het lijkt me wat moeilijk te voorspellen, welke plek problemen gaat geven. Gevoelsmatig zou ik zeggen haal 'm wat naar voren (bij de 220V) weg, maar kun je niet de mogelijkheid openhouden het later terug te zetten, als blijkt dat het bromt? Heb bij m'n KT88 de ingangstulpjes ook zowat onder de voedingstrafo zitten, en heb daarmee geen brom eigenlijk.
Miniwatt

Bericht door Miniwatt »

Je maakt je zorgen om de pot, maar niet om de ingangskeuzeschakelaar die toch ook dicht bij de voedingstrafo zit?

Maar je hebt wel een lastig probleem. Na enig prakkezeren zou ik zeggen: hang aan dat verticale schot nog een horizontaal dat onder de topplaat komt, dan heb je nog wat extra afscherming.
Mijn € 0,02 ;)

Succes!
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Hoi Barry, ik maak me eigenlijk meer zorgen over de achterste opstelling dan de voorste bij die gelijkrichterbuis. Ik weet namelijk niet of die 5U4G iets verspreidt. Het zit ook weer niet zo dicht op elkaar maar toch wel zo dat ik m'n twijfels heb. Ik heb het in ieder geval zo gemaakt dat ik beide opstellingen kan proberen. Voor MiniWatt: nee, de schakelaar zit bijna recht achter de ingangsbussen, dus dat zal goed moeten zijn. Is alleen een beetje moeilijk te zien op de foto.
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Laat de gloeistroom van de gelijkrichtbuis helemaal via de zijkant lopen, dan heb je het minste last van brominvloed op de signaaldraden bij de volumeregelaar.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Dat is ook de meest logische loop Robert, de gloei van de trafo komt daar ook door het chassis heen. Ik heb daar een stuk of vijf gaten naast elkaar geboord voor de draden van de voedingstrafo. Ik zal morgen wel even een duidelijkere foto posten.
Na enig prakkezeren zou ik zeggen: hang aan dat verticale schot nog een horizontaal dat onder de topplaat komt, dan heb je nog wat extra afscherming.

Ik ga dat aluminiumschot ter hoogte van de scheiding tussen voedingsspanning en ingangen en uitgangen ombuigen zodat dat gedeelte helemaal afgeschermd is. Daar heb ik de ruimte voor en dan kunnen de twee hele grote 5 uF PIO-condensators meteen ook een plekje krijgen. Ik gok er dan maar op dat de (verkeerde :oops: ) ALPS zoals ie op de foto staat geen kwaad kan :?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Kun je dan niet beter dat aluminium vervangen door (dun) staalplaat? dan is je afscherming ook veel beter.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Nee Ray (dat rijmt :lol: ), dat wordt me allemaal te omslachtig. Ik werk gewoon het liefst met de spullen die ik voorhanden heb. En dat is in dit geval aluminium, net als de chassisplaat. Maar ik ga gewoon aan de slag en kijk wel wat ie gaat doen. Als het dan zo ver is kan ik altijd nog noodprocedures in werking stellen 8) .
kupfer_m

Bericht door kupfer_m »

ray5150 schreef:
Kun je dan niet beter dat aluminium vervangen door (dun) staalplaat? dan is je afscherming ook veel beter.
Ik denk het wel want aluminium biedt dacht ik geen afscherming tegen magnetische straling (of magnetische velden).
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

kupfer_m schreef:
ray5150 schreef:
Ik denk het wel want aluminium biedt dacht ik geen afscherming tegen magnetische straling (of magnetische velden).
Je kunt hier 2 zaken onderscheiden, elektrische en magnetische straling. Aluminium zal wel werken tegen elektrische straling (dit is overigens wel sterk frequentie afhankelijk), niet tegen magnetische straling, zoals een trafo.

Veel gebruikt tegen magnetische straling is Mu-Metaal, dit is een ijzer legering met een magnetische permeabiliteit. Deze permeabiliteit onderscheid zich in een absolute en een relatieve permeabiliteit. De absolute is een vast getal, de relatieve hangt van de legering af. Om een idee te geven, de relatieve permeabiliteit van lucht is 1 (is een dimensieloos getal). Voor "gewoon" ijzer zit je op een getal van een paar 1000, legeringen die men Mu-Metaal noemt halen wel meer dan 10.000.

Maar eigenlijk wordt het alleen in extreme gevallen gebruikt, en je kunt het ook niet zomaar buigen en knippen zonder dat het z'n magnetische afscherming verliest, tenzij het je daarna weer nabewerkt in de vorm een proces van uitgloeien.

Voor Den Audio Hobbyischt is dun plaatstaal het beste alternatief in geval van magnetische afscherm problemen, in elk geval beter dan aluminium. Maar dat kan toch alsnog wel Rein, als later blijkt dat het een probleem is?
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Dat denk ik ook Barry, geen problemen maken die er misschien helemaal niet zijn. Tenslotte zit ik dan ook weer met een aluminium chassisplaat waar een ijzeren plaatje aan vast zit. En dat kan op den duur weer 'vreet' problemen geven. Inmiddels het (aluminium :wink: )profieletje op maat gezaagd en gebogen en zal het vanavond inpassen. Ik heb er niet echt sjoege van, maar aluminium zal toch in ieder geval beter zijn dan helemaal niets nietwaar?
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Zo, vandaag het nu van een 90 graden bocht voorziene profiel aangebracht, het soldeerstripje, de schakelaar en de twee dikke C's van ieder 5 uF/650 volt geplaatst. Deze parallel geeft de 10 uF volgens het schema. Al ben ik bij een nagenoeg identiek schema ook al 40 uF tegengekomen. Het profiel waar ze aan hangen zint me echter niet helemaal, want het gat van één van de trafokappen zit er te dicht tegenaan. Er kan nu geen moer op, dus moet ik het profiel omdraaien en van nieuwe bevestigingsgaatjes voorzien. Maar dat is zo gepiept. Jammer dat Kerst en Oud en Nieuw een beetje beroerd uitkomen want dan had ik wat meer tijd om te prutsen :? Als alles straks een vast plekje heeft gevonden, gaat de chassisplaat weer los en moet de houten omlijsting worden voorzien van, ja van wat? :?: Ik heb nog een busje Rambo van m'n vorige versterker, maar ik twijfel of dat er op gaat. Bijenwas, whitewash, alleen een transparante laklaag waar de houtstructuur doorheen te zien is, iemand ideeën?
Bijlagen
TT22 Power-Supply.png
IMGP0686.JPG
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Als alles straks een vast plekje heeft gevonden, gaat de chassisplaat weer los en moet de houten omlijsting worden voorzien van, ja van wat? Ik heb nog een busje Rambo van m'n vorige versterker, maar ik twijfel of dat er op gaat. Bijenwas, whitewash, alleen een transparante laklaag waar de houtstructuur doorheen te zien is, iemand ideeën?
Het is de Rambo geworden, dit heb ik op verschillende manieren aangebracht. Eerst met een zacht doekje, daarna dames-make-up-verwijder-watten-gevalletjes geprobeert en tenslotte met een zacht sponsje. Dat ging nog het best. Iedere keer een heel dun laagje tot er tenslotte zes laagjes opzaten. De behuizing heeft een diepdonkere kleur gekregen waarin de nerf uitstekend zichtbaar is. Vandaag de laatste onderdelen binnengekregen bij, jawel, Jukebox Revival. Deze heeft binnen Nederland tot nog toe het mooiste en uitgebreidste assortiment onderdelen voor de buizenenthousiast vind ik zelf. Morgen even een zaalvoetbaltoernooi afwerken en dan aan de slag. Foto's volgen :D
TheoK

Bericht door TheoK »

PA4URK schreef:
daarna dames-make-up-verwijder-watten-gevalletjes geprobeert .
Volgens mijn vrouw zijn dat makeup-pads Rein. :lol: :mrgreen:

Ja Jukebox-revival ie een hele goeie zaak. Heb er ook al veel gekocht.
PA4URK
Contacteer:

Bericht door PA4URK »

Ik dacht al dat er zoiets benaming bij hoorde :lol:
Levering van Jukebox Revival is trouwens ook supersnel Theo, maandagavond besteld en vanmorgen alles binnen. Ik zit nog een beetje te klooien met de as van de bronschakelaar, het gaatje waar ie doorheen moet, moet wat worden opgeboord. Voor de rest lekker bezig, ik denk dat ik aankomend weekend, volgend jaar dus, met het bedraden begin. Joepie!
TheoK

Bericht door TheoK »

Ja het bedraden is het mooiste.
Ik ben ook al bezig met mijn nieuwe bak.
Al dat geboor en gevijl is erg bewerkelijk. Het moet en zal netjes.
Succes met alles. Zal bij mij ook wel volgend jaar worden.
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Ben heel erg benieuwd naar de Rambo Vs. DeMakeup watteschijf resultaat :lol:
Jukebox revival is idd een top tent !
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Hoi ex-eilander,
mooi kunstwerk,vooral ook het houtwerk.Jammer (of gelukkig :?: ) geen reuk-forum O:)
Niemand zegt iets over de 6N1P :shock:
Het is geen ECC88,wel zelfde aansluitingen maar heel andere steilheid en max.spanning.
De ECC85 lijkt er meer op maar met een grotere µ .
Ook de 6922 heeft er wat van maar hier een grotere steilheid.
In een schakeling voor de 6N1 zullen ze het alle twee wel doen.
Even iets over assen door gaatjes.Als ze allebij geleiden dan een kunstof ringetje in het gat.Heb al meegemaakt dat er storingen in het geluid zijn als de metaaldelen tegen elkaar schuren.
Plaatselijke afscherming deden we vroeger gewoon met een stukje blik op maat geknipt en gebogen en dan vastgsoldeerd aan een massapunt.Brom,als het niet door verkeerde massavebindingen is,komt meestal door capacitive koppeling tussen een hoogohmig deel en een bromspanning (gloedraad,net,gelijkrichter,...).Een blikje ertussen doet wonderen. :D
Anne
Plaats reactie