Een meetsysteem samenstellen: Wat heb je nodig?

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

mluyben

Bericht door mluyben »

Ik heb zelf de Behringer Xenyx 802
http://www.behringer.com/802/index.cfm?lang=ENG
Afbeelding
Deze schijnt een beter mic versterker te hebben dan de UB serie, maar ik weet eerlijk gezegd niet wat voor een opamp erin zit [nog niet open gemaakt].
Je kunt hier prima mee meten alhoewel een m-audio buddy beter schijnt te zijn [minder ruis??], ook duurder...
Afbeelding

Meet die Sony wel even na of er geen bridged eindtrappen in zitten [waarschijnlijk niet], ik blies mijn Yamaha pc-amp meteen op :oops: omdat ik weer eens te haastig was en er wel een bridged amp in zat....
Pjotr

Bericht door Pjotr »

mluyben schreef:
Meet die Sony wel even na of er geen bridged eindtrappen in zitten [waarschijnlijk niet], ik blies mijn Yamaha pc-amp meteen op :oops: omdat ik weer eens te haastig was en er wel een bridged amp in zat....
Het is eigemlijk sowieso zaak als je de versterkeruitgang gebruikt als referentie signaal terug de soundkaart in, om deze gebalanceerd te gebruiken.

Ook al is je versterker niet gebridged dan nog is de min van de speakeraansluiting niet rechtstreeks verbonden met de gnd van de cinchingangen in veel gevallen en kun je alsnog meetfouten tgv groundloops krijgen.

Gebruik op de uitgang iig een 1:10 verzwakker naar je soundcard of pre-amp.
mluyben

Bericht door mluyben »

Pjotr schreef:
Het is eigemlijk sowieso zaak als je de versterkeruitgang gebruikt als referentie signaal terug de soundkaart in, om deze gebalanceerd te gebruiken.

Ook al is je versterker niet gebridged dan nog is de min van de speakeraansluiting niet rechtstreeks verbonden met de gnd van de cinchingangen in veel gevallen en kun je alsnog meetfouten tgv groundloops krijgen.

Gebruik op de uitgang iig een 1:10 verzwakker naar je soundcard of pre-amp.
Ik gebruik gewoon de 'Wallin Jig' die voor SW wordt aangeraden met een paar kleine extra's zodat hij ook gewoon voor ARTA werkt.
Dit is niet goed begrijp ik??
In deze 'Jigs' zitten de cinch aarde en de speaker ground gewoon verbonden. In de ARTA box wordt er evt een 1K weerstand tussen de speaker aarde en de cinch gezet.
Hoe werkt dat gebalanceerd dan?
Voor freq response metingen geeft een geluidskaart toch te weinig volume, en ben je toch verplicht een externe versterker te gebruiken?
Henkie

Bericht door Henkie »

Bedankt voor de antwoorden! Ik ga volgende week zo'n mengpaneeltje halen en dan eens kijken of ik wat kan meten, mits ik tijd heb :)
koestuiv40

Bericht door koestuiv40 »

Ik heb pas mijn desktop verkocht waar een M-Audio audiophile PCI kaart in
zat maar nu heb ik een laptop waar op ik een externe geluidskaart wil
aansluiten, de vraag is wat is beter een firewire of een usb kaart.

Een volgende vraag is ondersteund ieder software programma firewire/usb.
Ik gebruik zelf winmls.

MVG Ruud
Pjotr

Bericht door Pjotr »

koestuiv40 schreef:
Ik heb pas mijn desktop verkocht waar een M-Audio audiophile PCI kaart in
zat maar nu heb ik een laptop waar op ik een externe geluidskaart wil
aansluiten, de vraag is wat is beter een firewire of een usb kaart.
USB of Firewire maakt weinig uit. De trend is meer naar Firewire op het moment voor de betere kaarten. Hangt ook van je laptop af. Zit daar al Firewire in dan zou ik daarvoor gaan. De meeste USB kaarten zijn nog USB1 en daarmee haal je de samplerates van meer dan 48 KHz niet in full duplex.
Een volgende vraag is ondersteund ieder software programma firewire/usb.
Ik gebruik zelf winmls.

MVG Ruud
Hangt er vanaf. Als je in de software de soundcarddrivers kan kiezen moet het geen probleem zijn, je kiest dan de firewiredrivers. Maar niet bij alle software kan dat. Sommige software kan alleen overweg met de defaultdrivers die voor windoos standaard staan ingesteld. Dan zou je in de windoosmixer de firewiredrivers moeten selecteren.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik wil nu een goed meetsysteem + crossovermodelleersysteem samenstellen. Ik wil lineaire en nonlineaire vervorming en liefst ook impedantie kunnen meten. Kan ik ook T/S metingen doen?

Overkill aan mogelijkheden en resolutie hoeft voor mij niet, maar wil ook niet dat ik over 3 jaar bedenk dat ik tekort kom.

Op dit moment heb ik ARTA en Speakerworkshop. Kan ik meetresultaten vanuit ARTA importeren in Speakerworkshop?

Mijn mic is een ECM8000 en ik heb een MIC100 fantoomvoeding/voorversterker.

Mijn onboard geluidskaart is niet zo goed, zie bijgevoegde curves.

Wat heb ik allemaal nodig? Welke geluidskaart is aan te raden?

Pjotr stelde deze voor: http://www.m-audio.com/products/en_us/A ... -main.html

Is dat nog steeds een goeie keus?
Bijlagen
Spectrum Analyzer, 1khz op 0 dB
Spectrum Analyzer, 1khz op 0 dB
FFT van impulse responsie
FFT van impulse responsie
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Martijn M schreef:
Pjotr stelde deze voor: http://www.m-audio.com/products/en_us/A ... -main.html

Is dat nog steeds een goeie keus?
Jah, daar blijf ik heden ten dage nog steeds bij als het om best value for money gaat.

Bedenk wel of of je met een vaste PC of een laptop wilt werken. Een laptop is vele malen hanigdiger en dan heb je aan de elders besproken M-Audio Transit een goed kaartje. De Audiphile 2496 PCI kaart is overigens wel beter dan de Transit.

Meeste spullen heb je al. Met nog een klein powerversterkertje erbij (zoals een Gaincloontje) en met ARTA ben je dan rond.

Meet trouwens de soundchip nog eens op -10dB uitgangsspanning. Dikke kans dat het er dan een stuk beter uit gaat zien.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Een laptopje heb ik niet. Kan ik niet gewoon close-mic metingen doen in mijn kamer? Wat het laag betreft kan ik me dan wel beroepen op meetcurves van de fabrikant en simulaties, toch?

Anders moet ik maar een P3 laptopje ofzo op de kop tikken. Dan kan ik dus ook buiten meten en zou ik ook een kaart met een wat hogere resolutie moeten hebben om ook het laag enigszins te kunnen meten.

Het lijkt me dan 't handigst om een goeie externe kaart te gebruiken, zodat hij gebruikt kan worden voor zowel de laptop als op de pc.
Helaas heb ik totaal geen kaas gegeten van geluidskaarten. Ik moet mijn keus wat dat betreft baseren op de mening van anderen.

Peter, wat zou je me op basis van alle informatie die ik gegeven heb aanraden? Ik wil er gewoon echt betrouwbare metingen mee kunnen verrichten, maar 't liefst niet voor de hoofdprijs. Is het 't waard om voor de Audiphile 2496 te gaan?

Bijgevoegd de loop-metingen op -10 dB. Dat ziet er inderdaad nog niet eens zo slecht uit!
Bijlagen
SA 1 khz op -10 dB.JPG
FT op impuls response -10 dB.JPG
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Kan ik meetgegeven vanuit ARTA invoeren in een filtersimuleerprogramma? Zo ja, hoe?

Als ik de microfoon via de MIC100 (met de gain half open) aansluit op de line-in van de geluidskaart en ik bekijk wat er gebeurt met de spectrum analyzer, zie ik de onderste grafiek. Wat heeft de vette spike gevolgd door de sterke daling bij 4 khz te betekenen? Hij geeft wel signalen boven 4 khz weer, maar flink verzwakt. Ik snap 't niet :roll: .

Als ik de ingang meet met de gain van de MIC100 op nul, zie ik de bovenste grafiek.
Bijlagen
SA, mic, geen signaal.JPG
gain van mic-amp op 0.JPG
Paul

Bericht door Paul »

Even een heel onozele vraag van mijn zijde, ik heb onlangs een DLSA meetsysteempje op de kop getikt en wilde dit ook gaan gebruiken....

Om nu mijn hypex als meetversterker in te zetten vind ik niet zo'n goed idee, op zoek naar een oud versterkertje dus, op marketplaats wordt genoeg aangeboden, maar hoe meet ik nu of het geen bridged (en dus niet geschikt) versterker is?

bvd Paul
daniel

Bericht door daniel »

weerstand meten tussen speaker-nul en ingangsmassa?
Paul

Bericht door Paul »

en wat voor waarde is dan goed en wat niet? :oops:
daniel

Bericht door daniel »

nul is goed.

Is wel te zien aan de hand van de schema's van diverse meetjigs. Het is belangrijk alles tov dezelfde massa te meten.

Tenzij je een geluidskaart met symmetrische ingangen hebt natuurlijk.
Paul

Bericht door Paul »

thnx..

geen symetrische kaart; meetsysteem werkt via de printerpoort van m'n laptop..
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoi Martijn,

Zelf heb ik er zo'n Auddiophile 2496 in zitten en dat bevalt mij goed. Wat voor jou handig is kan ik niet bepalen, hangt ook een beetje af van hoeveel geld je er aan uit wilt geven. Met een Soundblaster Live kaartje van nog geen 20 eu kun je ook al uitstekend meten als je alleen de 48 KHz sample rate gebruikt.

Dat rare ruisgedrag van je mic amp kan ik ook niet veklaren.. Ziet er wel vreemd uit. Je zou eens een loopback meting kunnen doen met een 1 : 100 verzwakker er tussen. (weerstandje van 100 ohm + 10 Kohm).
daniel schreef:
nul is goed.

Is wel te zien aan de hand van de schema's van diverse meetjigs. Het is belangrijk alles tov dezelfde massa te meten.

Tenzij je een geluidskaart met symmetrische ingangen hebt natuurlijk.
Vandaar ook mijn voorstel om een Gainkloontje te knutselen. Dan weet je iig zeker dat de nul van de speaker en de nul van het ingangssignaal met elkaar verbonden zijn.

Bij veel commerciele amps is dat niet zo. Ook als dat geen BTL amp is dan nog zit er meestal een weerstand van iets van 100 ohm tussen beide grounds. Afgezien van dat je dat kunt meten met een ohmmeter staat het ook wel eens in de handleiding vermeld: Er staat dan iets dat je per sé niet de ground van de speaker met de ingangsground pf kastground mag verbinden.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Het blijkt dat het rare ruisgedrag wordt veroorzaakt door de kaart zelf: ook als er geen apparaat is aangesloten, laat het ding een dergelijk verloop zien.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik kom er helemaal niet uit :( .
Om de een of andere reden blijf ik feedback houden: het signaal op de lijningang wordt doorgekoppeld naar de uitgang. In de outputmixer ('hoofdvolume' in windows) staan zowel 'volume van lijn' als 'microfoon' op mute. Waarom dan tóch feedback? :x Iemand een idee?

EDIT: De gekke ruisgrafiekjes van eergisteren heb ik niet meer: door met allerlei instellingen te klooien om die feedback te elimineren, heb ik het opnamevolume veel te laag gezet. Dat lijkt de vreemde ruis veroorzaakt te hebben.

Bovendien lijkt het of bij een meting het door ARTA gegenereerde signaal in het window wordt gemengd met het mic-signaal. Als ik de speakers uit heb staan, wordt bijvoorbeeld in de spectrum-analyzer een ingestelde sinus van 1khz gewoon weergeven. Zet ik de speakers er bij aan, dasn komen de harmonischen er bij terwijl de piek op 1 khz onveranderd blijft.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hoi Martijn,

Het is vrij simpel:

In de outputmixer: Alles uit behalve wav en master.
In de recordmixer: Alles uit behalve line in als je de externe mic pre-amp gebruikt.

Je kunt ook de mixer omzeilen door in ARTA direct de soundchip drivers te selecteren en niet de windoosmixers. Geeft doorgaans het beste resultaat. Zet dan wel in de recordmixer van windoos alles uit voor de zekerheid.
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Hoi Peter,

Sorry hoor, dat ik nog zo'n ongelofelijke noob ben wat dit betreft :oops: . Bedankt voor je hulp.
De volumebalk van de line-in op de opnameregelaar kan ik niet bedienen. Dit is fixed. Het lijkt of dat ding überhaupt niet in- of uit te schakelen is :? . Voor ze zekerheid heb ik die maar uitgefinkt.
De feedback blijft echter: ik heb dus nog steeds een fluittoon als ik van dichtbij wil meten.

Zoals jij zegt dat de record- en outputmixers moeten staan, staan ze al, behalve dan dus die van de line-in op de opnameregelaar.

Als de versterker uitgeschakeld staat, heb ik dus nog steeds een grafiek in beeld welke overeenkomt met het uitgangssignaal. Dat hoort toch niet?

In ARTA zelf kan ik geen output kiezen; er is voor beide maar één optie, namelijk: Realtek HD rear output. Voor de input kan ik kiezen uit 'line in/mic in' en 'Realtek HD digital output'. Hij staat op line in/mic in.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Martijn M schreef:
Hoi Peter,
In ARTA zelf kan ik geen output kiezen; er is voor beide maar één optie, namelijk: Realtek HD rear output. Voor de input kan ik kiezen uit 'line in/mic in' en 'Realtek HD digital output'. Hij staat op line in/mic in.
Dit is best lastig dus verontschuldig je niet. Velen maken de fout van een software feedback in het begin. Is mij ook wel eens overkomen :D

Hmm, lijkt er toch een beetje op dat de drivers niet goed geïnstalleerd zijn. Je moet toch op zijn minst de front channels kunnen kiezen. Maar goed, ben zelf niet op de hoogte van de Realtek chip en drivers. Zit er niet ergens een controleprogje om de functies/effecten van de Realtek in te stellen?
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Toch nog maar weer een sorry: ik heb gezocht naar waar en hoe ik de driver kan herinstalleren, maar heb geen idee hoe dat moet.

Via configuratiescherm --> geluiden en dan tabblad 'audio' kan ik kiezen welk apparaat ik gebruik voor afspelen van geluiden. Daar kan ik alleen kiezen voor Realtek HD Audio rear output.

Zou dit verkeerd zijn? Eventueel ga ik er mee terug naar de winkel, want deze kant-en-klaar pc is net nieuw.
daniel

Bericht door daniel »

is er misschien een programma van Realtek zelf dat de windows-mixer blokkeert? Niet dat ik er veel verstand van heb overigens.

Wat trouwens wel een tip is: er bestaat een programmaatje genaamd quickmix, waarmee je je windows-mixersettings kunt opslaan. Dat scheelt een hoop gepiel voor wat betreft je volumeniveaus en maakt het makkelijker om consequente metingen te doen.
mluyben

Bericht door mluyben »

Ik heb ook een Realtek chip in mijn PC boven zitten. Met deze chip kun je eigenlijk niet een goede meting maken. Daar is hij te brak voor.
Ik heb hem wel gebruikt om de programma's een beetje door te krijgen maar daarna toch een beter kaart met Envy chip aangeschaft.
In mijn geval een Terratec 7.1 Space. heeft als het goed is dezelfde specs als de M-Audio.
Evt een Hercules Fortisimo4 of 5, die heeft ook dezelfde Envy chip en Wolfson DAC's en is nog goedkoper.
Ik heb trouwens nooit instel problemen met de Realtek geluids chip gehad, dus het moet wel goed kunnen werken.
probeer in ieder geval de laatste drivers te installeren. er zjn regelmatig updates voor de Realtek chips.

Marcel
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Ik vermoed dat met rear de achterzijde van de pc wordt bedoeld. De kaart is namelijk ingesteld op twee kanalen.

Nog even dit: kan 't wel kloppen dat in het meetvenster van ARTA signaal wordt weergegeven als er geen microfoon is aangesloten? Dan zou je toch niet meer dan wat ruis mogen zien? Bij mij zie je gewoon het uitgangssignaal gevisualiseerd.

Verder is het misschien een idee om in de bibliotheek op de frontpage ook een topic over meten te maken. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die er zo veel moeite mee heeft! :lol:
Plaats reactie