Met een hoge temperatuur is er ook een hoge absolute luchtvochtigheid. Het MDF zal dus relatief uitgezet zijn. Als je nu de MDF kast in elkaar lijmt zullen in de winter de naden zich hoogst waarschijnlijk duidelijk aftekenen. De absolute luchtvochtigheid is in de winter immers veel lager, waarbij het MDF krimpt.
Het beste kun je dus werken bij normale, gemiddelde temperaturen en een niet te hoge of te lage luchtvochtigheid.
Ik ben voornemens om binnenkort te beginnen aan een bouwklus met MDF, spaanplaat en massief berkenhout.
Begrijp ik uit het bovenstaande dat het zowiezo verstandig is om het hout enige tijd te laten acclimatiseren in de ruimte waar het werkstuk uiteindelijk komt te staan? Of kan ik beter zelfs wachten met het freeswerk tot de (buiten)temperaturen weer wat zijn gematigd? Het hout wordt voor mij gefreesd in een meubelmakerswerkplaats.
Verders: is bij kaal MDF nog voorbehandeling nodig voordat ik ga beginnen met fineren? Zo ja: welke? Kan er vooralsnog niks over vinden. Links naar forumdraadjes of andere info zijn welkom.
Naar mijn mening kun je de verbindingen het beste zo uitvoeren dat krimp en uitzetten van het MDF geen invloed heeft op de verbindingen. Alles in verstek bijvoorbeeld.
Verders: is bij kaal MDF nog voorbehandeling nodig voordat ik ga beginnen met fineren? Zo ja: welke?
Kan er vooralsnog niks over vinden. Links naar forumdraadjes of andere info zijn welkom.
Is er ook niet. zolang je zorgt dat het oppervlak van het MDF schoon, droog en glad is, kun je er zo overheen fineren.
Tis gewoon hout op hout plakken, geen zwarte magie.
Net eens twee bussen Pattex D3 gekocht, moet zeggen dat deze wel makkelijker lijmt en verwerkt dan Bison, maar de bus voelt echt minder aan, dop past niet super goed erop...
Klopt wel. Die Pattex werkt fijner, bussen zijn waardeloos. Had vorig jaar een (plastic) bus van Pattex die spontaan vergaan was. Uit elkaar gevallen dus na een jaar of 2. Hele plank met alle spulletjes erop, onder de houtlijm. Van Bison doet de "Classic" het wel lekker vind ik. Droogt ook minder snel.
Ik gebruik altijd een ouwe koffiebeker waar het heele flesje in past, tijdens het knutselen kan ik de fles ondersteboven in de beker zetten zodat hij steeds "gebruiksklaar" is. Als ik klaar ben dan zet ik 'm weer rechtop in de beker weg, als er dan iets misgaat dan ben ik alleen een beker kwijt.
Bijlagen
Laatst gewijzigd door SARK op za 25 nov 2017, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik gebruik altijd een ouwe koffiebeker waar het heele flesje in past, tijdens het knutselen kan ik de fles ondersteboven in de beker zetten zodat hij steeds "gebruiksklaar" is. Als ik klaar ben dan zet ik 'm weer rechtop in de beker weg, als er dan iets misgaat dan ben ik alleen een beker kwijt.
Weet niet of ze nu nog dat plastic voor die bussen gebruiken maar enige voorzorg kan geen kwaad i.d.d. Is natuurlijk mooi dat afbreekbaar plastic uit milieu oogpunt, in dit geval niet handig.
@Peter
Hoelang heeft de fles gestaan voordat 'ie is gaan lekken?
Deze een jaar of 2 denk ik maar kan evengoed 4 geweest zijn. Er staan er meerdere door elkaar. Met de lijm zelf lijkt niks mis. Het is heel maf. Op zich ziet het er normaal uit, maar het plastic verkruimelt alsof het een eierschaal is. Je kunt er dus niks meer mee, niet eens oppakken. Maar heb het met meer dingen gezien. Een koffiezetter van Moulinex na ca 6 jaar hetzelfde, plastic Curver opbergbakken idem. Al was dat laatste na iets van 15 jaar.
Ik heb zelf met tevredenheid voor mijn project Bison wood max gebruikt. Zie ook bij Luidspreker Showcases: "Actief tweeweg systeem met DSP".
Ik werk vaak met gefreesde sleuven in MDF, waarin dan haaks een MDF plank ingelijmd word. Met D3 lijm zit dit gelijk vast en kan het geheel zich niet zetten. Als de gehele constructie bij elkaar komt, dan moeten sommige dingen toch net een paar tiende mm verschuiven. Met D3 lijm lukt dat niet lekker, met wood max wel. Verder kan de lijm naden die net te ruim uitvallen vullen, het is een vullende lijm, maar het bruist niet zoals de PU lijmen, wat dan vaak een beetje kliedrig word.
Kortom ik heb positieve ervaringen met wood max, het geeft je een goede verwerkingstijd en een hele sterke verbinding.
Ik heb zelf met tevredenheid voor mijn project Bison wood max gebruikt. Zie ook bij Luidspreker Showcases: "Actief tweeweg systeem met DSP".
Ik werk vaak met gefreesde sleuven in MDF, waarin dan haaks een MDF plank ingelijmd word. Met D3 lijm zit dit gelijk vast en kan het geheel zich niet zetten. Als de gehele constructie bij elkaar komt, dan moeten sommige dingen toch net een paar tiende mm verschuiven. Met D3 lijm lukt dat niet lekker, met wood max wel. Verder kan de lijm naden die net te ruim uitvallen vullen, het is een vullende lijm, maar het bruist niet zoals de PU lijmen, wat dan vaak een beetje kliedrig word.
Kortom ik heb positieve ervaringen met wood max, het geeft je een goede verwerkingstijd en een hele sterke verbinding.
Welkom op het forum! Ik heb je actieve 2-wegs al gezien, ziet er goed uit! We hebben een voorstelhoek btw;