vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rodi »

Ik zie het niet, is het geen vervorming door de foto/gebrek aan pixels?


Blijft echt een aparte speaker. Petje af voor het maken ervan, ik doe het je niet na.
Echt een tof ding! 8)
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

rodi schreef:
Ik zie het niet, is het geen vervorming door de foto/gebrek aan pixels?


Blijft echt een aparte speaker. Petje af voor het maken ervan, ik doe het je niet na.
Echt een tof ding! 8)
Bedankt !
En er zit wel iets maar dat is op de foto niet te zien .
Ik had hem even met de telefoon genomen dus dat is niet de top.
Feit is wel dat ik de bollen eens per maand open zet en er even een feun op zet .
Je ruikt dan nog steeds het azijn zuur .
Ongelooflijk ,na twee jaar :think: #-o
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door richard »

rikpost schreef:
Je ruikt dan nog steeds het azijn zuur .
Waar komt dat vandaan?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

richard schreef:
rikpost schreef:
Je ruikt dan nog steeds het azijn zuur .
Waar komt dat vandaan?
Er zit een laag van 1,5 cm aan de binnenkant van de bol .
En dat is een mengsel van styropor en sileconen kit ,dat had ik beter niet kunnen doen blijkt :?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Walt »

Kun je niet een groot ventiel achterop de bollen zetten. Bij luisteren sluit je het ventiel zodat de bol luchtdicht is en na het luisteren open zetten zodat het geheel kan ontluchten.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Walt schreef:
Kun je niet een groot ventiel achterop de bollen zetten. Bij luisteren sluit je het ventiel zodat de bol luchtdicht is en na het luisteren open zetten zodat het geheel kan ontluchten.

Groetjes Walter
Dat betekent dat ik er in moet boren met alle risico's van dien.
Ik leg ze van de zomer wel in de zon zonder de woofers .
Wellicht versnelt dat het proces wat.
Eens zullen ze toch wel doorgehard zijn :roll:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door richard »

rikpost schreef:
Walt schreef:
Kun je niet een groot ventiel achterop de bollen zetten. Bij luisteren sluit je het ventiel zodat de bol luchtdicht is en na het luisteren open zetten zodat het geheel kan ontluchten.

Groetjes Walter
Dat betekent dat ik er in moet boren met alle risico's van dien.
Ik leg ze van de zomer wel in de zon zonder de woofers .
Wellicht versnelt dat het proces wat.
Eens zullen ze toch wel doorgehard zijn :roll:
Of even spoelen met natronloog (gootsteenontstopper), dat neutraliseert azijnzuur. Een zure behuizing lijkt me ook niet gezond voor de luidsprekerunit. De combinatie van een lichtmetalen frame en een ijzeren poolplaat is galvanisch gezien al niet zo optimaal voor het frame (kun je wel zien aan de restauratieprojecten van Wouter). Als er wat luchtvochtigheid bij komt in een zure omgeving lijkt me dat helemaal niet bevorderlijk.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Ik denk dat door de dikke laag diepere gedeelte niet makkelijk verdampen.
Daarom duurt het zo lang .
Ik denk dat de gootsteen onstopper daar dus ook niet komt die moet dan eerst door een vloeistof dichte laag heen.
Los van het vervormen van de conus is er ook niets aan de unit te zien , geen verkleurd koper o.i.d .
Maar lastig is het wel , eens in de maand luchten voorkomt problemen.
Van de zomer leg ik ze wel een paar dagen in de zon.
Kijken of we de termijn daarna wat kunnen vergroten
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door wouter »

richard schreef:
[Een zure behuizing lijkt me ook niet gezond voor de luidsprekerunit. De combinatie van een lichtmetalen frame en een ijzeren poolplaat is galvanisch gezien al niet zo optimaal voor het frame (kun je wel zien aan de restauratieprojecten van Wouter). Als er wat luchtvochtigheid bij komt in een zure omgeving lijkt me dat helemaal niet bevorderlijk.
Bij Audax units in Mission 780 luidsprekers gingen de litzedraden er aan, die waren allemaal gecorrodeerd en groen uitgeslagen. Dit als gevolg van lekkende ferrofluid heb ik begrepen (wie doet dat dan ook in een midwoofer) maar feit is dat die conussen heel zuur roken. Nadat je de conus aangeraakt had je vingers ook trouwens. Dus daar zou ik vooral op letten, de rest van de unit bleef wel heel maar uiteindelijk gaven de koperen litzedraden tussen spreekspoel en aansluitingen op de korf de geest.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 4&start=50

ff scrollen...
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

wouter schreef:
richard schreef:
[Een zure behuizing lijkt me ook niet gezond voor de luidsprekerunit. De combinatie van een lichtmetalen frame en een ijzeren poolplaat is galvanisch gezien al niet zo optimaal voor het frame (kun je wel zien aan de restauratieprojecten van Wouter). Als er wat luchtvochtigheid bij komt in een zure omgeving lijkt me dat helemaal niet bevorderlijk.
Bij Audax units in Mission 780 luidsprekers gingen de litzedraden er aan, die waren allemaal gecorrodeerd en groen uitgeslagen. Dit als gevolg van lekkende ferrofluid heb ik begrepen (wie doet dat dan ook in een midwoofer) maar feit is dat die conussen heel zuur roken. Nadat je de conus aangeraakt had je vingers ook trouwens. Dus daar zou ik vooral op letten, de rest van de unit bleef wel heel maar uiteindelijk gaven de koperen litzedraden tussen spreekspoel en aansluitingen op de korf de geest.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 4&start=50

ff scrollen...
Niet best ,maar dat is bij mij echt niet aan de orde =;
Met der tijd komt het wel goed
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12411
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door pappaleo »

Afgelopen woensdag heb ik dit systeem in levende lijve mogen aanschouwen een aanhoren. De vormgeving is apart -dat wisten we al- maar ik hou daar wel van. Het afwerkingsniveau is fenomenaal. :goeie:

Het klinkt erg goed. Als je iets opzet is er gelijk muziek. Je wordt helemaal meegetrokken in de sfeer die in de opname zit. Niet afstandelijk analytisch en clean, maar levend en echt. Er is van allerlei muziek voorbij gekomen, van klassiek via hardrock tot café opnames. Ik had zelf ook wat muziek meegenomen, maar dat kon vanwege compatibiliteitsproblemen helaas niet afgespeeld worden.

Het was desondanks erg gezellig; Rik is een zeer onderhoudend gastheer en het is weer veel later geworden dan mijn bedoeling was.
Rik, bedankt voor de gastvrijheid en de luisterervaring :dank: :proost:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

@Leo .
Bedankt voor de review ,het was inderdaad erg gezellig met jou en John.
Eerst dacht ik jammer dat niet meer aan meldingen waren maar eigenlijk was het wel goed zo.
Een ieder komt dan aan bod met zijn muziek.

Leuk al die positieve reacties :goedzo:
Ik ben er erg blij met de set en heb ook niet meer de behoefte om op zoek te gaan naar verbeter punten.
Dat lijkt mij een goed teken ,lekker luisteren dus maar :bakkie:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door hannesie »

Ik kom ook nog wel een keertje, kunnen we wat uitproberen en luisteren. :sure:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

hannesie schreef:
Ik kom ook nog wel een keertje, kunnen we wat uitproberen en luisteren. :sure:
Altijd goed Hans , misschien heb je nog een leuke bron om te proberen .
:kwijl:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

hannesie schreef:
Gisteren was het dan zover, eens even geluisterd in Heinenoord, een adres waar ik al wel eerder geweest was.
Wat direct opviel was dat ze in het echt nog mooier zijn dan op de foto’s.

Nu in dan een hele nieuwe opzet, als je het vergelijkt met wat er eerst stond, en dan wel een totaal plezierige omgeving die wel wat aan de krappe kant is voor het luisteren.

De afwerking tot op de details mooi afgewerkt en de plaatsing met de zelf gedraaide/ontworpen voeten, echt mooi.

Dan het geluid, daar gaat het uiteindelijk om, in eerste instantie stond er muiziek op van Rik, dus lekker gitaar werk, en dan is het natuurlijk eerst even bijpraten, van af dat de bollen net gegoten waren heb ik het nog niet verder gezien of gehoord, en nu op de achtergrond staan ze rustig te spelen, geen gekke dingen te horen.

Na eens wat verder te luisteren met wat muziek van Rik zelf, Eric Clapton met de Unplugged opnames en wat voor mij niet direct bekendere gitaargrootmeesters.
Ik had een USB stick meegenomen en daar stond wel wat voor mij bekende muziek op.

Eric Vloeimans Figimundi Corleone
J.S. Bach Toccata op het grote orgel in Parijs Jean Guiliou.
Agnes Obel met Dorian van de CD Aventine.
Leonard Cohen en dan de The Letters van het album Dear Heather.
Sara K. & Chris Jones, Stop Those Bells.
American IV: The Man Comes Around, Johnny Cash met het nummer Danny Boy.
Shelby Lynne met Just A Little Lovin' een erg mooie opname.
Malia & Boris Blank met I Feel It Like You, Magnetic Lies, mp3 320 formaat. Sterke Yellow invloeden.
Danse Macabre, van Saint Saens, Minnesota – Oue, als de klassieke opname met volledig orkest.

Het was wel opvallend dat de verschillende opname niveaus vrij groot waren, er moest snel worden gedraaid aan de volume als het te hard ging, en dat terwijl dan de klassieke opnames meestal weer wat op gedraaid moesten worden.
Gevoelige pre, lijkt het en dan is het ook dat opnames als die van Agnes Obel met veel effect, wat je dan wel erg goed hoort.
Duidelijk minder makkelijk in deze ruimte, en 24/192 wilde de Groundsound ook niet spelen.

De wand direct achter je geeft wel beperkingen, en dat merk je wel, maar tegelijk is het ook dat de details en het laag zoals in de Dance Macabre, met het hele orkest wat los gaat voor tintelingen en kippenvel zorgen. :sure:

Dan is het toch wel duidelijk wat voor een set er staat.
De opname met Shelby Lynne is een hele mooie met veel goede en opmerkelijke details die dan zeker niet storend zijn maar juist de totale song goed uit de verf laat komen.
En dan is zo een stem als die van Leonard Cohen echt genieten.

Laat het duidelijk zijn, ik kwam om 20:00, en dan zeker nog via Spotify nog veel nummers zitten beluisteren, als David Crosby en wat er dan nog zo wat meer te vinden is op zo een moment…, en ging tegen 23:45 pas de deur uit. :D

Een heel plezierige avond met echt luistergenot maar die absoluut beter kan presteren als de ruimte dat meer zou toe laten, en een set die zeker ook nog eens een snoepje is om naar te kijken, erg mooi om te zien en gaat zeker niet vervelen.


Rik, bedankt en gefeliciteerd met deze set, om jaloers op te worden. :kwijl:
Bij deze dan :mrgreen:
huis voor.jpg
huis na.jpg
beganegrond.jpg
beganegrond.jpg (15.02 KiB) 952 keer bekeken
Anders krijg ik straks te horen dat ik de recensie van Hans niet serieus neem :sure:
word wel een hell off a job daar ik het bijna geheel zelf ga doen .
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door hannesie »

:rofl: :rofl: :rofl: :kwijl:

Zal ik helpen de gordijnen op te hangen? :hide:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

hannesie schreef:
:rofl: :rofl: :rofl: :kwijl:

Zal ik helpen de gordijnen op te hangen? :hide:
Goed plan , wel even geduld nog :lol:
Long therm is een veel gebruikt slogan hier ,dat zal met dit project niet anders worden :?
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rodi »

En aangezien ik nog niet bij je thuis ben geweest: heb je ook een plattegrond van de huidige situatie?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

rodi schreef:
En aangezien ik nog niet bij je thuis ben geweest: heb je ook een plattegrond van de huidige situatie?
Eh nee ,maar dat is dan puur het woonhuis zeg maar de garage is nu gewoon garage.
er komt ongv 30 m2 bij de woonkamer .
dat ik dat alleen voor het geluid zou doen is onzin natuurlijk ,al helpt het wel :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door hannesie »

Met een beetje dansmuziek erbij, is het met wat meer ruimte ook wel lekker. :-$
de.~png.jpg
de.~png.jpg (10.97 KiB) 758 keer bekeken
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Ja als het ooit af is dan is dat wel een feestje waard ,in ieder geval genoeg ruimte dan voor zelfs een walste :lol:
moet ik wel eerst op dans les :?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Shadow »

Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Krijg nou wat :?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door hannesie »

Op de X-Fi ook wel even een eerste indruk gekregen, wel met een 2 tal subs erbij.

Klonk de voor de eerste indruk niet verkeerd, maar geen echt goede plaats en erg druk.

Maar zeker wel de moeite waard om er eens echt voor te gaan zitten, je weet maar nooit.
Hoe het verder was aangestuurd weet ik niet.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Ik neem aan dat er breedbanders in zitten?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”