Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef: di 20 feb 2024, 5:29
Het vlechten maakt de kabel luist beter zo heb ik begrepen, maar ik weet niet precies de theorie erachter. Maar als Cock het zo bewust doet, is het vast nuttig.
Waar sevenup wel een punt heeft is dat je de windingen beter dichtbij elkaar houdt. Het vlechten met een derde ader ertussen vergroot onnodig de afstand tussen de draden waarmee de EMC gevoeligheid weer toeneemt ten opzichte van twee aders die dicht tegen elkaar aan gedraaid zijn.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op di 20 feb 2024, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef: di 20 feb 2024, 20:12
Dat is wel heel algemeen gesteld. Bij veel toepassingen heeft het zin bij veel andere niet.
Dat kun je ook stellen bij die lapp kabel. Heeft zo'n kabel zin in de toepassing van Walt?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

jeroen_d schreef: di 20 feb 2024, 20:21
... Het vlechten met een derde ader ertussen vergroot onnodig de afstand tussen de draden
Vlechten gebeurd per definitie met drie of meer aders, anders blijft het twisten. Aangezien je naast de fase en de nul ook de aardedraad hebt lijkt vlechten me een meer logische optie.

In buizenversterkers wordt de gloeistroom ook getwist, meestal zitten die vrij strak in elkaar gedraaid.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef: di 20 feb 2024, 20:22
Pjotr schreef: di 20 feb 2024, 20:12
Dat is wel heel algemeen gesteld. Bij veel toepassingen heeft het zin bij veel andere niet.
Dat kun je ook stellen bij die lapp kabel. Heeft zo'n kabel zin in de toepassing van Walt?
Dat kan voor Walt niet beoordelen. Dat is aan zijn oren.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door ray5150 »

richard schreef: di 20 feb 2024, 20:16
Even iets anders om over te twisten: hoe zit het met de CE-markering van dergelijke aansluitkabels?
Kun je gewoon velletjes stickers voor bestellen... :relax:
https://nl.aliexpress.com/item/33061006 ... ry_from%3A
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Een simpele kabel is te overzien, maar hoe zit het met CE op de versterkers die jullie zelf bouwen?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Dat hoeft bij zelf gebouwde dingen ook niet. Alleen bij producten die in de winkel liggen. Dus ook de Sonore winkel :D
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Marp »

Een zelfbouwer is per definitie geen fabrikant. ;)

https://europa.eu/youreurope/business/p ... dex_nl.htm
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Als je onterecht een CE-markering aanbrengt, of nalaat deze aan te brengen is dat een economisch delict. Dat is serieus en kan je als bedrijf een behoorlijke douw opleveren. En als je voor de overheid werkt kan de schade nog groter zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Probleem is een beetje dat terecht dan wel onterecht nogal discutabel is. En wat ik in de praktijk heb gezien is dat die "behoorlijk douw" nogal symbolisch is. Als product niet deugd naar de van toepassing zijnde normen moet het gewoon van de markt gehaald worden en/of aangepast.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Misschien speelt dat dan meer in de overheid; hier gaat veel op certificaat en CE-markering.
Als er iets niet deugd wordt daar serieus werk van gemaakt en zit je al snel met de juristen aan tafel.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Ja, overtollige spijkers door het asfalt mengen kan natuurlijk niet :lol: Maar ethernet via het lichtnet wordt oogluikend toegestaan. Ook al voldoet het EMI technisch niet aan de normen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

richard schreef: di 20 feb 2024, 20:31
jeroen_d schreef: di 20 feb 2024, 20:21
... Het vlechten met een derde ader ertussen vergroot onnodig de afstand tussen de draden
Vlechten gebeurd per definitie met drie of meer aders, anders blijft het twisten. Aangezien je naast de fase en de nul ook de aardedraad hebt lijkt vlechten me een meer logische optie.

In buizenversterkers wordt de gloeistroom ook getwist, meestal zitten die vrij strak in elkaar gedraaid.
Ja, klopt, alleen wat ik van die sonores heb begrepen dat die derde er alleen maar is voor het vlechten en niet is aangesloten. En dan is in mijn optiek het beter om die derde weg te laten en slechts te twisten. Maar ik kan het verkeerd hebben. Als de aarde kabel meegevlochten wordt dan is het vlechten denk ik wel handig. Blijft alles vanzelf op zijn plek zitten.
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door sevenup »

Ik zie een aard contact op de stekker zitten. Volgens mij moet deze dan verplicht ook bedraad zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Sssstt... dat is het Sonore geheim. Die snoeren zijn pure magie.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Zou wel een puntje zijn als dergelijke bedrijven een loopje nemen met de veiligheidsregels. Dan zijn het echt prutsers en zouden van de markt moeten verdwijnen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Ik meende me een opmerking van Walter te herinneren dat er niks met die middelste was gedaan. Nu heb ik bericht van hem gekregen dat de aarde wel gewoon verbonden is. En soms zelfs extra dik wordt uitgevoerd.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door OWC »

richard schreef: do 22 feb 2024, 18:12
Als je onterecht een CE-markering aanbrengt, of nalaat deze aan te brengen is dat een economisch delict. Dat is serieus en kan je als bedrijf een behoorlijke douw opleveren. En als je voor de overheid werkt kan de schade nog groter zijn.
In dat geval kan het merendeel van MKB wel stoppen te bestaan.

Nationaal als internationaal (dus naar EU toe exporteren), is het een grote puinhoop.
Dat is het al jaren.

Laats nog een nogal dure versterker gezien die absoluut niet aan de PFC normen voldoet.
Wel leuk CE sticker heeft.....

Dat van de juristen valt nogal tegen, zeker niemand aan de bel trekt en niemand open doet.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Het stond al even op de to do list, maar vandaag een vrije dag en geen kids in de buurt. Een tijd terug had ik bij Cock van der Weiden 4 stukken Sonore Litze draad vertint met zijn soldeerpot. Deze nu dus tussen filter en middentoner gesoldeerd, dikke draad dus ik had me de gruwel al voorgesteld, maar was makkelijk gelukkig. Ik heb de draden nu ook vrijgehouden van de aluminium zijprofielen, en stukjes kruk als afstandshouder ertussen. Hopelijk vanavond of morgen avond eens luisteren.
Bijlagen
87191F15-1E4B-4C88-B814-712A5CCFEF50.jpeg
93450DDF-DC0D-49CA-B2E3-9FA123031816.jpeg
9B2A48B6-4EE8-49C8-8E2C-DB0274881C67.jpeg
E34DAD4A-00BA-4F58-B4E3-8C8761F51B19.jpeg
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door tigradekat »

Arme kruk
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

tigradekat schreef: do 29 feb 2024, 14:44
Arme kruk
:mrgreen:
Zijn de lijmklodders op de AT units ook wel een beetje zonde.

Zou je luidsprekerkabel ook niet liever twisten of vlechten zoals het netsnoer? Het argument waarom je dat bij netsnoer zou doen geldt hier toch ook?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ik was niet tevreden met de afstandshouders, ik heb nu een nieuw ontwerp toegepast op basis van een ring van kurk, heb de draden van de Harmonizer ook gelijk eraan vast gezet:
Bijlagen
62014B52-12AE-4349-90AA-A35470766DBC.jpeg
393A73E6-A73A-4446-9AF5-1C7AFB0381CF.jpeg
Laatst gewijzigd door Walt op zo 03 mar 2024, 9:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Henkjan »

"een ontwerp op basis van kurk" :rofl: je hebt wat kurk opgerold

ben je op een marketing cursus geweest?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Leeuwarden »

Zeg, als we geen grapjes over condensatoren mogen maken dan kunnen opmerkingen over creatief met kurk wel?…
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Hoe simpeler hoe beter, de trek kracht in de tie wrap resulteert nu in uniforme compressie op de kurk, de 4 aders laten zich netjes rondom plaatsen en vast zetten.
Plaats reactie