Okay, een nieuwe dag met nieuwe kansen, dus vanochtend met frisse moed begonnen en na een aantal uur oplossingen proberen en verifiëren met metingen en simulatie ben ik positief gestemd dat ik de laagfrequent oscillatie onder controle heb. Anne en Piet hadden uiteraard gelijk dat er voor LF waarschijnlijk teveel versterking was. Zaak is dus om te kijken of we daar een mouw aan kunnen passen. Na een berg metingen en simulaties kom ik uit op de volgende wijzigingen:
Schema 6C33 SE versterker - 004
1) C3/C5 - Van 1uF naar 100nF, C1 van 470uF naar 220uF
Dit lag uiteraard voor de hand, echter de vraag was of dit niet teveel negatief effect zou hebben op de laagweergave, C5 vormt immers een hoogdoorlaat filter met de impedantie erachter, dus een meting van zowel de frequentie karakteristiek en de THD tov. frequentie moeten hier uitsluitsel geven. Onderstaande meting laat zien dat we met de keuze van C1/C3/C5 bij 1Hz -18dB, bij 10Hz -1.2dB, bij 20Hz -0.27dB en bij 100Hz -0.05dB inleveren, dat lijkt mij geen probleem, sterker nog, da's wenselijk als we de uitgangstransformator niet teveel willen belasten bij LF signalen <20Hz. Onderstaande meting is met een luidspreker aangesloten voor een zo realistisch mogelijk scenario, met een 8R dummy load zie ik exact hetzelfde gedrag. De THD tov. frequentie meting is met de 8R dummy load en laat een voorbeeldig gedrag zien.
Meting frequentie karakteristiek met luidspreker
Meting THD tov. frequentie - 8W/8R
2) C9 - van 10uF naar 47uF
C9 wordt opgeladen via R18 en heeft een tijdsconstante die uiteraard varieert met de waarde ervan. Zaak is om ervoor te zorgen dat de cascode rondom U3/U4 (12BH7) al correct staat ingesteld voordat de 6C33 begint te geleiden zodat er nooit een té grote stroom kan gaan lopen, dit is namelijk belastend voor de 6C33, de voeding, de uitgangstrafo etc. Kiezen we bijvoorbeeld voor C9 een waarde van 470uF dan schiet de stroom ruim over de 1500mA totdat de cascode juist is ingesteld en de stroom weer terugregelt, dit uiteraard omdat de 6C33 eerder begint te geleiden dan de cascode rondom U3/U4. Zaak is dus om een waarde te kiezen voor C9 waarbij tijdens het opstarten van de versterker het voltage over R19 niet de optimale waarde van 40V overschrijdt, feitelijk wil je dat de spanning langzaam opkomt naar 40V en daar ook blijft. Met een waarde van C9 van 47uF hebben we dit doel bereikt en start de versterker netjes op zonder excessief hoge stroom te vragen.
3) Voeding - R2 van 470R naar 0R, C5/C6 van 47uF naar 100uF, C3/C4 van 22uF naar 47uF
De voeding hadden we zo gedimensioneerd dat er maximaal 250V beschikbaar was voor de 6C33 met R19=270R. Nu we meer stroom vragen met R19=180R en Pdiss=50W kunnen we ook de voeding schalen naar de nieuwe situatie. R2 wordt vervangen door een draadbrug, C5/C6 en C3/C4 worden vergroot puur om meer stroomreserve en afvlakking te hebben. Onder belasting komt de gestapelde voeding voor de 6C33 nu uit op 610V, en 360V, en daarmee netjes 250V (610-360=250) over de 6C33, het maximum volgens de datasheet voor een Pdiss>30W.
Schema voeding - 004
Met deze wijzigingen zit alles netjes binnen de specificaties van de 6C33 en is de LF oscillatie verleden tijd, dus kan ik mij nu weer focussen op het verbeteren van de, overigens al uitstekende, prestaties. Het is nu 14:30 dus ik heb nog een aantal uur te gaan voordat de vrouw het eten klaar heeft, dus ik ga gauw weer verder!