Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

SSassen
Contacteer:

Re: Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Bericht door SSassen »

Goed, nieuwe metingen, op basis van onderstaand schema met daarin verwerkt de volgende wijzigingen:

R19 - 180R ipv. 270R
R12 - 68K ipv. 47K
R16 - 10K ipv. 47K
R6 - 47K ipv. 470K
C10 - 2200uF ipv. 470uF

In het schema zijn de bij het prototype gemeten spanningen met een * gemarkeerd, het voltage over R19 is hier 40V, wat gezien onderstaande metingen ook de optimale instelling is, bij 45V loopt het maximale uitgangsvermogen namelijk alweer terug. Wat hebben we netto gewonnen? Pakweg twee Watt, en da's toch weer twee Watt meer! Ik heb echter zo'n vermoeden dat er meer inzit? Anne? :mrgreen:

Schema 6C33 SE - R19 180R - 40V
6c33_schematic_180r_40v.jpg
Metingen bij 35-40-45V over R19
35-40-45v_180r.jpg
Laatst gewijzigd door SSassen op ma 03 jan 2022, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

MarcelvdG schreef: ma 03 jan 2022, 0:21
Geen idee of dit van toepassing is, maar...

Stel je voor dat je een volmaakt lineaire versterker hebt met een uitgangsimpedantie groter dan nul. Belast je die met een lineaire weerstand, dan is de vervorming per definitie nul. Belast je die met een luidspreker, een gewone niet helemaal lineaire luidspreker, dan trekt de luidspreker een vervormde stroom die over de uitgangsimpedantie van de versterker een vervormde spanningsval geeft.

Hoewel de versterker zelf niet vervormt, is de uitgangsspanning bij belasting met een luidspreker dus vervormd.
Ja, maar ik had verwacht dat we, gezien de mate van terugkoppeling, hier toch minder last van zouden hebben, c.q. dat de globale lus dit meer glad zou strijken.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

En omdat ik toch bezig was even gekeken of met 150R voor R19 we wellicht nog een paar Watt extra eruit kunnen persen maar dat is helaas niet het geval, tenminste, niet als we de maximum dissipatie in de 6C33 op 50W houden.

Metingen met R19 150R met 30-35V over R19
30-35v_150r.jpg
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Om ook even naar de vervorming met een feitelijke luidspreker als belasting te kijken heb ik de onderstaande metingen gedaan, met R19 - 150R bij 100Hz, 1kHz en 5kHz, duidelijk is dan dat er een bult is met significant hogere vervorming (10x) die verschuift met de frequentie. De vraag is of deze ook (significant) verschuift als ik de waarde van C10 verhoog van 2200uF naar 12.200uF of verlaag naar 10uF, immers deze staat parallel aan R19 en is verantwoordelijk voor de AC koppeling van het audiosignaal. Zo ja dan leveren R19 en C10 een significante bijdrage aan deze vervorming en moeten we daar nog eens goed naar kijken. Wat blijkt is dat er een verschuiving plaatsvindt van de bult met hogere vervorming maar dat heel veel meer, of heel veel minder, uF parallel niet direct een significante verbetering, of verslechtering, laat zien.

R19 - 150R - THD tov. uitgangsvermogen 100Hz
loudspeaker_150r_100hz.jpg
R19 - 150R - THD tov. uitgangsvermogen 1kHz
loudspeaker_150r_1khz.jpg
R19 - 150R - THD tov. uitgangsvermogen 5kHz
loudspeaker_150r_5khz.jpg
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

P.s. wat wel opvalt in deze metingen is dat mét een grotere condensator C10 over R19 het maximale uitgangsvermogen hoger is, dit is te zien aan waar de plot eindigt geheel rechts van de meting, de dikgedrukte plot is de meting met de 10uF condensator over R19 en die is in alle gevallen significant lager kwa maximaal uitgangsvermogen en geeft netto ook de meeste vervorming.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

P.p.s. de uitgangsvermogen tov. frequentie meting bij 8 Watt in een feitelijke luidspreker ziet er dan wel weer netjes uit, gemiddeld 0.25% van 20Hz tot 20kHz. De trend die je ziet met de bulten in de eerdere metingen zie je hierbij overigens ook weer terug, bij hogere frequenties is de vervorming lager.

Uitgangsvermogen tov. frequentie - luidspreker 8 Watt.
loudspeaker_180r_thd_freq.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef: ma 03 jan 2022, 16:08
Wat hebben we netto gewonnen? Pakweg twee Watt, en da's toch weer twee Watt meer! Ik heb echter zo'n vermoeden dat er meer inzit? Anne? :mrgreen:
In klasseA kan er enkel meer uit met een hogere voeding + UGT.Maar volgens datablad mag dat niet (max 250V bij lagere Pa).
Maar ach 12...13W of 15W maakt nauwelijks wat uit en kost de levensduur van de buis.Je weet toch, wie het onderste uit de kan wil ... :shock:
P.s. wat wel opvalt in deze metingen is dat mét een grotere condensator C10 over R19 het maximale uitgangsvermogen hoger is, dit is te zien aan waar de plot eindigt geheel rechts van de meting, de dikgedrukte plot is de meting met de 10uF condensator over R19 en die is in alle gevallen significant lager kwa maximaal uitgangsvermogen en geeft netto ook de meeste vervorming.
Dit snap ik niet.Over R19 zit C10 = 470µF , niet 10µF, mag overigens best wat dikker.
Zit, volgens laatste schema, zelfs 2m2F in.
Anne
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef: ma 03 jan 2022, 21:06
Dit snap ik niet.Over R19 zit C10 = 470µF , niet 10µF, mag overigens best wat dikker.
Zit, volgens laatste schema, zelfs 2m2F in.
Dat leg ik uit in bovenstaande post, geïllustreerd met metingen. Met de wijziging van 270 naar 180R voor R19 heb ik gelijk C10 vergroot naar 2200uF (zie laatste schema). Ik ben vervolgens gaan kijken of er een verband was tussen de bult vervorming en het formaat van C10, met drie opties, 10uF, 2200uF en 12.200uF. Dit was overigens vooral een praktische keuze, in het prototype zat er een 10uF MKP parallel over de elco, dus was het een kwestie van een 10.000uF erbij solderen of de 2200uF lossolderen. Ik hoop dat bovenstaande post e.e.a. verduidelijkt?

Los daarvan zou ik graag kijken naar die bult vervorming met een luidspreker als belasting ipv. een 8R dummy load, hoe zouden we daar eventueel een mouw aan kunnen passen? Ik heb wel wat ideeën die ik morgen wil proberen maar hoor graag jouw suggesties.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Wat hebben we netto gewonnen? Pakweg twee Watt, en da's toch weer twee Watt meer! Ik heb echter zo'n vermoeden dat er meer inzit? Anne? :mrgreen:
In klasseA kan er enkel meer uit met een hogere voeding + UGT.Maar volgens datablad mag dat niet (max 250V bij lagere Pa).
Maar ach 12...13W of 15W maakt nauwelijks wat uit en kost de levensduur van de buis.Je weet toch, wie het onderste uit de kan wil ... :shock:
Ja, da’s waar, bij Pa>250V mag Pdiss maar 30W zijn voor 3000h levensduur, bij Pa<=250V echter 45W, wij zitten momenteel rond de 50W bij pak ‘m beet 250V, dus da’s gezien de levensduur een prima compromis.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

SSassen schreef: ma 03 jan 2022, 22:03
Ja, da’s waar, bij Pa>250V mag Pdiss maar 30W zijn voor 3000h levensduur, bij Pa<=250V echter 45W, wij zitten momenteel rond de 50W bij pak ‘m beet 250V, dus da’s gezien de levensduur een prima compromis.
Aan de andere kant zitten we op pakweg de helft van de gemiddelde anodestroom van 450mA en op pakweg 1/4 van het maximum. Ook zijn er hobbyisten, buizenliefhebbers wil ik ze niet noemen, die OTL versterkers bouwen met de 6C33 en 70 tot soms 80W verstoken in een 6C33, gaat meestal goed totdat het fout gaat uiteraard, maar ik denk dat we met onze huidige instelling met R19=180R en pakweg 50W dissipatie een prima compromis gekozen hebben.
C74BD85A-EDBC-4A78-98EF-B66E7089F898.jpeg
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Apart dat je met luidspreker bij 100 Hz nagenoeg dezelfde bult ziet als bij 1 kHz.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

@Anne,

Vanochtend even een tweetal andere uitgangstransformatoren geprobeerd, de Indel waar we mee gestart zijn, en de deluxe uitgangstransformator die ik via eBay op de kop had getikt, gewoon om te kijken of dit invloed had op de bult in de THD tov. uitgangsvermogen meting. Eerder in dit topic hebben we beide transformatoren al eens geprobeerd zonder problemen, maar de Ogonowski die er nu inzit gaf de beste resultaten dus uiteraard ben ik daarmee verder gegaan.

Helaas krijg ik de versterker met geen van deze transformatoren, behalve de Ogonowski, stabiel. Zodra de 6C33 begint te geleiden schiet de versterker in dezelfde laagfrequent oscillatie waarvan ik dacht dat we 'm uitgebannen hadden. Ik ben toch bang dat dit komt door de DC lus die het instelpunt stabiel moet houden en zou graag met je kijken naar een oplossing hiervoor. Ook vraag ik mij af waarom ik niet hetzelfde euvel zie met de Ogonowski transformator?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

In afwachting van Anne z'n ongetwijfeld briljante oplossing voor de laagfrequent oscillatie heb ik toch nog maar een optimalisatie gedaan, het vergroten van de waarde van de bootstrap condensator C7 (2.2uF) gaf in de simulator namelijk een positief effect en gelukkig bleek dit in de praktijk ook zo te zijn, zie onderstaande THD tov. uitgangsvermogen meting, 22uF bleek een optimum te zijn, dus da's waarop ik ben uitgekomen.
6c33_schematic_180r_40v_003.jpg
c7_2u2_22u_thd_pow.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef: ma 03 jan 2022, 21:37
Los daarvan zou ik graag kijken naar die bult vervorming met een luidspreker als belasting ipv. een 8R dummy load, hoe zouden we daar eventueel een mouw aan kunnen passen? Ik heb wel wat ideeën die ik morgen wil proberen maar hoor graag jouw suggesties.
Dat vervolg met de waarde van C10 was me ontgaan, maar wa dus enkel parallel zetten met die 10µF wegens die bult.
Rare bult trouwens! Moet wel de invloed van de LS zijn als die er met en weerstand niet is.
Zoiets van de LS verandert de uitgangsspanning en die gaat terug via de tegenkoppeling waardoor de versterker meer vervormt om de vervorming van de uitgang tegen te werken ???
Anne
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef: di 04 jan 2022, 13:19
Helaas krijg ik de versterker met geen van deze transformatoren, behalve de Ogonowski, stabiel. Zodra de 6C33 begint te geleiden schiet de versterker in dezelfde laagfrequent oscillatie waarvan ik dacht dat we 'm uitgebannen hadden. Ik ben toch bang dat dit komt door de DC lus die het instelpunt stabiel moet houden en zou graag met je kijken naar een oplossing hiervoor. Ook vraag ik mij af waarom ik niet hetzelfde euvel zie met de Ogonowski transformator?
Hoewel die C7 idd best wat dikker kan vind ik het eigenaardig dat dat invloed zou hebben op het motorboten.
Ik had meer 't idee dat het via de voeding zou komen. C5 losnemen en zien of het dan is opgehouden.
Bij heel lage frequenties is de UGT een heel zware belasting.De 6C33 is in staat tot fikse stromen en trekt dan de voeding naar beneden. Die dip komt dan als ondersteunende sturing langs C5 terug. En omdat de UGT niet veel meer doet is er ook geen tegenkoppeling door R11 en is de impedatie aan het stuurrooster U4 veel hoger, geeft C5 heel lage frequenties door.
Het verschillend gedrag van de UGT zou dan komen door de belasting die ze laten zien bij heel lage frequenties.
Tot zover m'n duim :lol:
Anne
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef: di 04 jan 2022, 16:13
Hoewel die C7 idd best wat dikker kan vind ik het eigenaardig dat dat invloed zou hebben op het motorboten.
Misschien had ik dat moeten vermelden, de oscillatie staat volledig los van het vergroten van C7, met de originele 2.2uF oscilleert de versterker ook zodra ik een andere transformator aansluit dan de Ogonowski.
Ah!buis schreef: di 04 jan 2022, 16:13
Ik had meer 't idee dat het via de voeding zou komen. C5 losnemen en zien of het dan is opgehouden.
Ik zal dat morgen gelijk even uitproberen. Overigens oscilleert de versterker MET de Ogonowski uitgangstrafo ook, maar ALLEEN als ik een andere benadering kies voor de tegenkoppeling vanuit de ECC83. Als ik bijvoorbeeld een R van 2.2K naar massa zet vanuit de kathode, deze bepaalt het instelpunt, en vervolgens het 220/2K2 AC tegenkoppel netwerk via een 470uF condensator aan de kathode knoop. Of als ik gewoon een klassieke benadering kies met een R van 2K2 vanuit de kathode van de ECC83 en dan ook vanuit diezelfde kathode een R van 22K (met parallel C) naar de uitgang.

Maar om even de koe bij de hoorns te vatten (oerhollands spreekwoord, mooi he?). Stel dat het loshalen van één kant van C5 soelaas biedt, wat is dan de volgende stap? Heb je evt. wat suggesties die ik kan proberen dan kan ik morgenochtend gelijk van start en verschillende dingen proberen, alvast bedankt weer voor de moeite, wordt gewaardeerd!
Piet1950

Bericht door Piet1950 »

Hallo Sander,

Het verbaasd mij niet geheel, dat de versterker gevoelig is voor motorboten. Er zitten meerdere circuits in die bij lage frequenties flinke fase draaiingen geven. En ook dan de rondgaande versterking juist verhogen. De 2 tegenkoppelingen doen dat met name. Omdat alles behoorlijk verweven is, zie ik niet zo direct een knopje, waar je aan zou kunnen draaien. De fase draaiingen van de 2 tegenkoppelingen liggen volgens mij nu bij ongeveer dezelfde frequenties. Je zou bij 1 de condensator een factor 10x kunnen verhogen, of juist 10x verlagen (C1/C5). Dan vallen de fases niet meer samen.
Ook het lusje van de 2xRC + L (van de trafo) zou de boosdoener kunnen zijn. Daar bijvoorbeeld 1 van de condensatoren een flinke factor aanpassen (C9/C10).

Piet
Sassen versterker.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

De manier van tegenkoppelen naar de kathode U2 met de 220E+470µ tussen kathode en massa is de enige manier waarop de tegenkoppeling oploopt naar DC, bij de andere schakelingen is er dan geen tegenkoppeling meer. Is misschien de reden waarom alleen deze manier stabiel blijft.
Om de rondkoppeling via C5 bij heel lage frequenties te voorkomen zou die veel kleiner moeten, maar kan niet wegens de lage impedantie door de tegenkoppeling.
Zou zo misschien wel kunnen.
Anne
Bijlagen
6c33_180-22µ (2).jpg
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Bedankt Piet en Anne!
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Okay, een nieuwe dag met nieuwe kansen, dus vanochtend met frisse moed begonnen en na een aantal uur oplossingen proberen en verifiëren met metingen en simulatie ben ik positief gestemd dat ik de laagfrequent oscillatie onder controle heb. Anne en Piet hadden uiteraard gelijk dat er voor LF waarschijnlijk teveel versterking was. Zaak is dus om te kijken of we daar een mouw aan kunnen passen. Na een berg metingen en simulaties kom ik uit op de volgende wijzigingen:

Schema 6C33 SE versterker - 004
6c33_schematic_final_004.jpg
1) C3/C5 - Van 1uF naar 100nF, C1 van 470uF naar 220uF

Dit lag uiteraard voor de hand, echter de vraag was of dit niet teveel negatief effect zou hebben op de laagweergave, C5 vormt immers een hoogdoorlaat filter met de impedantie erachter, dus een meting van zowel de frequentie karakteristiek en de THD tov. frequentie moeten hier uitsluitsel geven. Onderstaande meting laat zien dat we met de keuze van C1/C3/C5 bij 1Hz -18dB, bij 10Hz -1.2dB, bij 20Hz -0.27dB en bij 100Hz -0.05dB inleveren, dat lijkt mij geen probleem, sterker nog, da's wenselijk als we de uitgangstransformator niet teveel willen belasten bij LF signalen <20Hz. Onderstaande meting is met een luidspreker aangesloten voor een zo realistisch mogelijk scenario, met een 8R dummy load zie ik exact hetzelfde gedrag. De THD tov. frequentie meting is met de 8R dummy load en laat een voorbeeldig gedrag zien.

Meting frequentie karakteristiek met luidspreker
1-1000hz_final_004.jpg
Meting THD tov. frequentie - 8W/8R
thd_vs_freq_final_004.jpg
2) C9 - van 10uF naar 47uF

C9 wordt opgeladen via R18 en heeft een tijdsconstante die uiteraard varieert met de waarde ervan. Zaak is om ervoor te zorgen dat de cascode rondom U3/U4 (12BH7) al correct staat ingesteld voordat de 6C33 begint te geleiden zodat er nooit een té grote stroom kan gaan lopen, dit is namelijk belastend voor de 6C33, de voeding, de uitgangstrafo etc. Kiezen we bijvoorbeeld voor C9 een waarde van 470uF dan schiet de stroom ruim over de 1500mA totdat de cascode juist is ingesteld en de stroom weer terugregelt, dit uiteraard omdat de 6C33 eerder begint te geleiden dan de cascode rondom U3/U4. Zaak is dus om een waarde te kiezen voor C9 waarbij tijdens het opstarten van de versterker het voltage over R19 niet de optimale waarde van 40V overschrijdt, feitelijk wil je dat de spanning langzaam opkomt naar 40V en daar ook blijft. Met een waarde van C9 van 47uF hebben we dit doel bereikt en start de versterker netjes op zonder excessief hoge stroom te vragen.

3) Voeding - R2 van 470R naar 0R, C5/C6 van 47uF naar 100uF, C3/C4 van 22uF naar 47uF

De voeding hadden we zo gedimensioneerd dat er maximaal 250V beschikbaar was voor de 6C33 met R19=270R. Nu we meer stroom vragen met R19=180R en Pdiss=50W kunnen we ook de voeding schalen naar de nieuwe situatie. R2 wordt vervangen door een draadbrug, C5/C6 en C3/C4 worden vergroot puur om meer stroomreserve en afvlakking te hebben. Onder belasting komt de gestapelde voeding voor de 6C33 nu uit op 610V, en 360V, en daarmee netjes 250V (610-360=250) over de 6C33, het maximum volgens de datasheet voor een Pdiss>30W.

Schema voeding - 004
psu_final_004.jpg
Met deze wijzigingen zit alles netjes binnen de specificaties van de 6C33 en is de LF oscillatie verleden tijd, dus kan ik mij nu weer focussen op het verbeteren van de, overigens al uitstekende, prestaties. Het is nu 14:30 dus ik heb nog een aantal uur te gaan voordat de vrouw het eten klaar heeft, dus ik ga gauw weer verder! :mrgreen:
jvenema

Bericht door jvenema »

Ook al ben ik helemaal niet thuis in buizen, vind ik het wel leuk om dit te volgen. Gewoon stap voor stap proberen de boel wat beter te krijgen!
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Nog een update en dit keer voor wat betreft de bult in de vervorming die ik zie in de THD vs. uitgangsvermogen metingen bij het aansluiten van een niet ideale Ohmse belasting, dwz. een luidspreker.

Ik was links en rechts in het prototype pF condensatoren in aan het solderen om te kijken of ik dat kleine restje HF oscillatie weg kon poetsen en toen kwam ik het volgende tegen; met een 33pF condensator zoals ingetekend in onderstaand schema rolt er de volgende THD tov. uitgangsvermogen meting uit, en ja, die bult vervorming komt mij inderdaad ook bekend voor, da's exact dezelfde als wanneer ik een luidspreker aansluit op de versterker. De vraag is nu welk mechanisme hier de oorzaak van is, als ik dat uit weet te vogelen kan ik gewapend met die informatie wellicht ook de bult vervorming bij het aansluiten van een luidspreker effectief aan gaan pakken. Anne? Piet?
33pf_final_004.jpg
bult_33pf_final_004.jpg
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Wilde gok: als de versterker op het randje van instabiliteit staat, gaat hij met grotere uitgangsvermogens misschien in de signaalpieken over het randje heen, vooral bij reactieve belastingen?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

MarcelvdG schreef: wo 05 jan 2022, 18:54
Wilde gok: als de versterker op het randje van instabiliteit staat, gaat hij met grotere uitgangsvermogens misschien in de signaalpieken over het randje heen, vooral bij reactieve belastingen?
Hij stond op het randje, inmiddels niet meer met bovenstaande wijzigingen, bij clippen, belastingen 10x groter of kleiner dan 8R, of gewoon koud een 10-100-1000uF condensator over de uitgang werkt hij inmiddels gewoon probleemloos.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Okay, en ook de bult in de vervormingsmetingen met een luidspreker aangesloten is verleden tijd. Het euvel? Het had niets te maken met de schakeling an sich, maar alles met de layout. Nu is zo'n plankje met spijkers natuurlijk suboptimaal en heb ik nog eens goed gekeken naar hoe ik de twee tegenkoppelnetwerken op het plankje had gesoldeerd en hoe groot het omsloten lus oppervlak is hiervan en kwam tot de conclusie dat daar ruimte voor verbetering was. Na wat aanpassingen zie ik onderstaande resultaten. Prima resultaten mag ik wel stellen, volgens mij is dit wel zo'n beetje het onderste uit de kan?

Onderstaande metingen zijn met een doorsnee 8 Ohm 2-weg luidspreker gemaakt, dezelfde als bij de eerdere metingen. Voor de frequentie karateristiek heb ik het deel vanaf 10Hz tot 1000Hz weggelaten, da's een rechte lijn en daarmee niet interessant. Ik wil nog wel even kijken of ik de piek bij ~2MHz weg kan krijgen want dat zorgt voor een HF oscillatie zichtbaar in de blokgolf en is ook aanwezig met de 8R dummy load. En nee gewoon heel lomp de compensatie C over de terugkoppelweerstand vergroten is geen optie, dan blijft er geen blokgolf meer over.

De oplettende lezer zal overigens gezien hebben dat het uitgangsvermogen in een feitelijke luidspreker hoger is dan in de 8R dummy load, met de vervorming onder de 1% komt er nog 18 tot 20 Watt uit en da's toch weer mooi meegenomen.

THD tov. uitgangsvermogen 100Hz - 2-weg luidspreker
thd_vs_power_final_004_100hz_speaker.jpg
THD tov. uitgangsvermogen 1kHz - 2-weg luidspreker
thd_vs_power_final_004_1khz_speaker.jpg
THD tov. uitgangsvermogen 5kHz - 2-weg luidspreker
thd_vs_power_final_004_5khz_speaker.jpg
THD tov. uitgangsvermogen 10kHz - 2-weg luidspreker
thd_vs_power_final_004_10khz_speaker.jpg
THD tov. frequentie 8W - 2-weg luidspreker
thd_vs_freq_final_004_speaker.jpg
Frequentie karakteristiek 1000Hz-100MHz - 2-weg luidspreker
1000hz-100mhz_final_004_speaker.jpg