Bill maar dan iets anders PM.Bill

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
:lol:

printje 3,5x9cm
Zeg demo, 't is vandaag toch geschenkjes krijgen, niet uitdelen :?
Een vrolijke dag en nog vele jaren leute :proost:
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door democles »

Zeg demo, 't is vandaag toch geschenkjes krijgen, niet uitdelen :?
Bedankt Anne. :D

Met de geschenkjes zit het wel goed :lol:
Bijlagen
bierr.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
Zeg demo, 't is vandaag toch geschenkjes krijgen, niet uitdelen :?
Bedankt Anne. :D

Met de geschenkjes zit het wel goed :lol:
Ben de jarig 8) :?:
:proost: :proost: :proost: van harte en nog vele jaren :bakkie:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Anne Barry Demo
Ik heb het door montage op de koelplaat ietsjes anders getekend als demo voor me had gedaan
Ik heb een draaibrug toegepast is in groen een heel dun printspoor

Ik heb te lang deze dagen achter Mn computer gezeten :(
Moet dat beter doseren , ik dacht weer onbeperkt aan de gang te kunnen
Vanmiddag weer naar het ziekenhuis ervoor

Ik heb het printje ook gespiegeld afgedrukt dan is het wat eenvoudiger te lezen
Zouden jullie er een blik op willen werpen als je tijd en zin hebt
6.3 en 12 volt voeding Billy Jean rev 5 SPIEGELBEELD.jpg
6.3 en 12 volt voeding Billy Jean rev 5.jpg
IMG_0543.JPG
IMG_0543.JPG (22.51 KiB) 501 keer bekeken
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Barry2001 »

Niet gek Bert. 2 dingen:

Als je die 7812 en LM317 iets naar beneden trekt, kan dat dan de uitgang van de 7812 rechtstreeks naar de ingang LM317? Ben je die draadbrug kwijt. Of kom je met je koelblok in de knoop?

Een 7812 wil eigenlijk altijd een klein keramisch c-tje van bv 100nF op de uitgang zien tegen HF oscilleren, zou je nog kunnen toevoegen. Willekeurige 7812 datasheet: http://www.st.com/content/ccc/resource/ ... 000444.pdf op pagina 5. En dan bij voorkeur zo dicht mogelijk op de pin, signaal eerst naar de C routen en daarna naar de pin.

Koeltabje van de LM317 even isoleren als je 'm op hetzelfde koelblok/kast schroeft als de 7812, maar dat weet je wel denk ik.

Die regulators zitten bij jou op de onderkant toch? Anders klopt de footprint niet :D
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Ik heb te lang deze dagen achter Mn computer gezeten :(
Moet dat beter doseren , ik dacht weer onbeperkt aan de gang te kunnen
Vanmiddag weer naar het ziekenhuis ervoor
Hè bah, berouw komt na de zonde :(
De tijd gaat ook zo hard als je bezig bent :shock: , een wekker zetten ? :idea:
Printje bekeken, zie niks verkeerd, moet wel lukken.
Heb je geen andere kleur voor tekst enz.En een draadbrug kun je misschien tekenen als een spoor aan de andere kant.
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door democles »

Ziet er goed uit :goedzo:

C3 zou ik hoger zetten (in het pad naar de aansluiting) en de weerstand boven C3, onder C3 zetten.

Zoals Barry al opmerkte.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Ah!buis »

Zo te zien is de groene versie een "doorkijk" want de tekst is in spiegelbeeld, zitten de IC's wel goed aan de bovenkant (niet koper-kant).
Maak je om de condensators ook maar geen zorgen, die bij de ingang 7812 enkel nodig als de dikke afvlakelco verweg zit en bij de uitgang zit al 10µF.
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Barry2001 »

10uF doet niets tegen hf oscilleren, 100nF wel. Kleine moeite, een op hol geslagen regulator sloopt alles wat erachter zit..
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Ok dank alle heel erg Anne Barry en Demo :dank:
ik doe het zo op een foto papier printen en dan op koper strijken en dan staat alles er leesbaar op
en ik ga inderdaad met tussen pozen van een half uurtje proberen
print is van bovenaf ik heb nu de komponenten op de printsporen en er niet onder
C tje 100nf toe gevoegd
6.3 en 12 volt voeding Billy Jean rev 6a.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Barry2001 schreef:
Niet gek Bert. 2 dingen:

Als je die 7812 en LM317 iets naar beneden trekt, kan dat dan de uitgang van de 7812 rechtstreeks naar de ingang LM317? Ben je die draadbrug kwijt. Of kom je met je koelblok in de knoop?

Een 7812 wil eigenlijk altijd een klein keramisch c-tje van bv 100nF op de uitgang zien tegen HF oscilleren, zou je nog kunnen toevoegen. Willekeurige 7812 datasheet: http://www.st.com/content/ccc/resource/ ... 000444.pdf op pagina 5. En dan bij voorkeur zo dicht mogelijk op de pin, signaal eerst naar de C routen en daarna naar de pin.

Koeltabje van de LM317 even isoleren als je 'm op hetzelfde koelblok/kast schroeft als de 7812, maar dat weet je wel denk ik.

Die regulators zitten bij jou op de onderkant toch? Anders klopt de footprint niet :D
De regulators komen geïsoleerd op de zijkant van de doos geschroefd welke over de ringkern trafo,s zitten
Die zijkant is 10 mm dik 100x120
Ik heb de 100 nF keramisch boven de elco gezet onder de 7812
Als ik dit op fotopapier print en dat met de strijkbout op Mn print strijk is de tekst leesbaar
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Bert61 schreef:
Ik heb te lang deze dagen achter Mn computer gezeten :(
Moet dat beter doseren , ik dacht weer onbeperkt aan de gang te kunnen
Vanmiddag weer naar het ziekenhuis ervoor
Hè bah, berouw komt na de zonde :(
De tijd gaat ook zo hard als je bezig bent :shock: , een wekker zetten ? :idea:
Printje bekeken, zie niks verkeerd, moet wel lukken.
Heb je geen andere kleur voor tekst enz.En een draadbrug kun je misschien tekenen als een spoor aan de andere kant.
Anne
Anne inderdaad , maar was zo lekker bijna pijnvrij , :(
Wist ik veel dat de ellende weer opnieuw kwam .
En inderdaad tijd vliegt als het goed gaat.
Ook wat jij verteld is ook wat ik eerst moet proberen volgens de Arts
Oktober weer terug .
Ik ken dit programma niet zo goed, wel gezocht om die draaibrug een ander kleurtje te geven
Het is een stress gedoe, mijn rug zegt STOP!!
En tussen Mn oren zeg er een NOG FF DOORGAAN, dan is klaar :-s

Misschien vanavond uit printen morgen Etsen ik dat Ctje er maar in geplakt hoefde niets te wijzigen
Past er precies tussen :P
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
Ziet er goed uit :goedzo:

C3 zou ik hoger zetten (in het pad naar de aansluiting) en de weerstand boven C3, onder C3 zetten.

Zoals Barry al opmerkte.
l
Dankje wel Demo :D
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door Barry2001 »

Beterschap met de gezondheid!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Barry2001 schreef:
Beterschap met de gezondheid!
Dankje wel Barry
Beter worden gaat niet meer , ik heb het goed naar de kloten geholpen in 64 jaar
maar er anders mee omgaan is nu boodschap
Niet alleen fysiek maar ook tussen Mn oren :|
Als ik plezier heb of gefocust ben op wat anders ervaar je minder pijn
Maar als ik merk dat ik pijn heb moet alles laten vallen
plat op de bank of op bed gaan tot het over is . :bakkie:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

dan ook nog de Hoogspanning
print hs billy jean.jpg
willen Jullie daar ook nog even naar kijken aub :D
dan ga ik achter mn computer vandaan O:)

download/file.php?id=122801&mode=view
Is het schema van de hele versterker
Het printje is tot de smoorspoel
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door democles »

Kan niet iets vreemds ontdekken :)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Pfff gelukkig ik kon het niet meer houden :lol:
Het moest de etsbak in
Morgen een paar boren oppoetsen en in de lothlak spuiten
Geen mislukte printjes :!:
In meerdere keren alles geëtst
Alles in keer past niet in Mn schaal .
Maar Gewoon in een keer goed :shock:
:think: dat is wel een beetje raar
:relax: :bakkie:
Bijlagen
IMG_0549.JPG
IMG_0550.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door democles »

Maar Gewoon in een keer goed :shock:
:think: dat is wel een beetje raar
Nee, kwestie van goed schuren (vooral langs de randen van de print) en ontvetten(dreft,best),nice work :goedzo:

Misschien 2 kleine dingetjes,ik probeer op mijn printjes geen onderdelen in te sluiten door aardvlakken,mieren neukerij natuurlijk,maar iets om rekening mee te houden.En nummer 2 vermijd 90 graden hoeken (grote vlakken maakt niet uit,maar hoe kleiner je gaat :? ),kans groot dat daar nog etsmiddel achterblijft.
Bijlagen
IMG_0550.JPG
Laatst gewijzigd door democles op do 17 aug 2017, 23:07, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

democles schreef:
Maar Gewoon in een keer goed :shock:
:think: dat is wel een beetje raar
Nee, kwestie van goed schuren en ontvetten,nice work :goedzo:
Dank je voor de complimenten :D
Sta er toch van te kijken O:) heb zoveel negatiefs over deze methode gelezen en gehoord.
Ik zit met twee linkervoeten met dat programma te fröbelen op het boren na al klaar :P
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door democles »

Goed ontvetten ,niet meer met je handen aan komen dan de boel er op strijken 9x10 gaat het goed. DAT IS ALLES :yeah:

Nu snap je wel waarom ik liever een nieuw printje maak,dan de hele boel om te solderen ,cleanen etc.................. :mrgreen:

De laatste TIP,Als je de boel er op strijkt (standje katoen) let op de kleur van het koper,wordt dit rood langs de randen,dan heb je alles te warm gemaakt.

Beter is dan de randen af te schuren tot ze weer koper kleurig zijn,want doe je dat niet dan krijg je overetsing in het midden van de print terwijl de randen nog niet weg geëtst zijn :?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Ik heb een strijkijzer met min en max verder geen katoen of zo
Maar ik ben een jaar geleden aan klooien geweest men gaf advies aan mij voor ca 200 graden
Daar kreeg ik niks goeds mee Een Toner cartridge aan mislukte printontwerpen
Dus ik heb een lange weg afgelegd alvorens het lukte Demo
En ik heb een temperatuur regeling tussen een electrisch kookplaatje van 1500 watt
Daar heb ik een grote aluminium plaat op vast gemaakt
In die plaat een thermocouple voor de regelaar
en zo kwam ik op ca135 graden
Dan ging de toner op koper en makkelijk los van papier na 10 minuten in bad te zijn geweest
Dat was dus toen :!: en nu ook weer O:)
zo moeilijk het eerst ging zo makkelijk gaat het nu :P
Ik snap het helemaal waarom jij gewoon even een nieuw printje fabriekt
Zeker als het gewoon telkens lukt , Dat vertrouwen moet ik ook nog krijgen :D
Jammers is dat ik heel die print fabriek weer moet opbergen
Allemaal in delen , Dat maakt het wat lastig om tussendoor ff een printje te maken.
En wat de koper kleur printplaat betreft ik zal er aan denken :dank:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door democles »

Misschien moet ik een You tube filmpje maken,,printjes voor Dummy,s,,............ :mrgreen:

Mooi dat het lukt Bert,katoen stand is max temp, en met een strijkbout kun je twee dingen tegelijk :shock: verwarmen en aandrukken :-$

Mijn printfabriek: -houten snijplank
- strijkbout
- bak met etsmiddel (ijzer3chloride,yes the dirty stuf :-& ,gaat jaren mee,af en toe wat HCL en water toevoegen,NOOIT DOOR DE GOOTSTEEN SPOELEN) , aquarium beluchting en verwarmingselement.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door OpaBert »

Ok Katoen max op strijkbout !
Ik wist eerst niet wat ik dit
Nu weet ik dat bij +\_ 135 graden de toner los komt van het papier en op koper hecht
De kookplaat gebruik ik ook om die schaal te verwarmen met etsmiddel
En ik gebruik een motortje en wat mechaniek scharnier en uit de midden geboord wiel en 3 plankjes
En daar schommelt Mn schaal met etsmiddel mee boven op de kookplaat
Werkt erg goed :D
ijzerchloride kon ik nergens meer kopen :evil:
Dat werkt inderdaad erg goed ijzerchloride beter als dat witte spul het lijkt op zout
En tijdens het etsen wordt het water blauwig kopersulfaat
Zal als Mn potje zout op is kijken of ik dat ijzerchloride in België kan kopen
Daar is meestal makkelijker om zulke dingetjes te verkrijgen.
Filmpje is leuk demo doen :wink: :!:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bill maar dan iets anders PM.Bill

Bericht door democles »

Filmpje is leuk demo doen :wink: :!:
Ja maar niet goed voor kids bedenk ik me :? ](*,)

Ik print met een Laser printer,krijg de indruk dat je print met een inctjet,dan is het inderdaad moeilijk kwa temperatuur met de toner! :|
Plaats reactie