Daudio schreef:Sommige zaken staan inderdaad los van actief versus passief, ik probeer daarom uit te leggen dat de combinatie van factoren het concept heeft bepaald.
Ah, waarom veralgemeniseer je dat dan op andere systemen?
Ook in het rechte model met de AT woofers, waar het laagsysteem met gemak boven de 150Hz uit de voeten kanKijk, de spijker op zijn kop!, kwalitatief gezien, zullen we vasthouden aan 150Hz om genoemde redenen.En daar zie ik dan weer geen reden toe. Waarom zou in die situatie 250Hz niet werken????
Om op je eerste opmerking hierboven te reageren: ja, ik beschouw ook tri-ampen met passief filter na de 3 eindversterkers als een no-no. Graag een enkele versterker voor het midhoog dus.Onderbouwing graag, voor beschouwingen hadden we vroeger G.B.J. Hilterman....![]()
Daudio gaat 'live'
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Re: Daudio gaat 'live'
Met analoge actieve en ook verschillende topologieën.Was dat met analoge actieve filters of digitaal
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 18 aug 2013, 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
En daar zit nou net het probleem...... Analoog actief filteren is mooi, maar werkt alleen goed als de drivers een rechte frequentiekarakteristiek hebben ruim boven en onder de overnamefrequentie. Bij lage frequenties zijn problemen veel minder hoorbaar. Als je problemen wil corrigeren met een analoog actief filter, heb je a) een pens vol werk ( afgezien van de loslatende printsporen na de zoveelste modificatie) b) een hoop extra filterschakelingen nodig....... En dat is nou het leuke van digitaal filteren, onbegrensde mogelijkheden!Pjotr schreef:Met analoge actieve en ook verschillende topologieën.Was dat met analoge actieve filters of digitaal
Maar ja, bij analoog heb je geen last hebben van dit soort problemen:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=YGrhbokPDuM[/youtube]
Een DLCP die een eigen leven gaat leiden als je op mute drukt in filterdesigner!
- Daudio
- ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
- Contacteer:
Analoog actief filteren kan je net als passief filteren doen. Niets verplicht je om gebruik te maken van textbook filters die een rechte karakteristiek vereisen. Ook hoef je helemaal niet van tevoren EQ toe te passen net als dat niet hoeft voor passief filteren. In het vergelijk heb ik ervoor gezorgd dat de filtercurves van actief en passief gelijk waren. Desondanks klonk het passieve filter beter. Ik kan het niet goed verklaren, maar mijn sterke vermoeden is dat de oorzaak is dat je gescheiden versterkers voor midden en hoog gebruikt. Ik weet, het is deels speculatie, maar de ervaring telt. Ik vind het wel prettig dat pjotr jaren geleden dezelfde ervaring had, dat sterkt me in het gevoel van het optimale compromis te hebben gevonden.
Ik kan je aanraden meer open te staan voor de verschillende technische mogelijkheden en niet teveel vanuit vooroordelen te werk te gaan. Probeer het zelf eerst eens allemaal in plaats van bij je huidige DSP oplossing te blijven hangen.
Ik kan je aanraden meer open te staan voor de verschillende technische mogelijkheden en niet teveel vanuit vooroordelen te werk te gaan. Probeer het zelf eerst eens allemaal in plaats van bij je huidige DSP oplossing te blijven hangen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Jeroen,
Wat mij tegen de borst stuit of stoot, is het feit dat je in je verhaal faliekant tegen actief filteren bent en dan vooral in het mid/hoog. Zonder enige onderbouwing verhef je je eigen ervaringen als algemene waarheid.... En daarmee wil ik niet zeggen dat ik de waarheid in pacht heb! Mijn ervaringen zijn totaal tegenovergesteld met die van jouw: passief ruk, analoog actief al een stuk beter en actief digitaal hehe de wereld gaat open....... En dat vooral met PA systemen, maar ook met studiomonitoren. Er is momenteel geen enkel serieus PA systeem meer wat nog met analoge xovers draait. Die richting gaat ook al behoorlijk op met studiomonitoren ( Grimm audio LS1, JBL M2 enz).
Maar dat wil niet zeggen dat jullie systeem slecht is en dat van mij ook niet trouwens..... Ik draai netjes 2 weg op 300Hz, dat is het voordeel van een B&G geen overnamepunten in kritieke gebieden!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wat mij tegen de borst stuit of stoot, is het feit dat je in je verhaal faliekant tegen actief filteren bent en dan vooral in het mid/hoog. Zonder enige onderbouwing verhef je je eigen ervaringen als algemene waarheid.... En daarmee wil ik niet zeggen dat ik de waarheid in pacht heb! Mijn ervaringen zijn totaal tegenovergesteld met die van jouw: passief ruk, analoog actief al een stuk beter en actief digitaal hehe de wereld gaat open....... En dat vooral met PA systemen, maar ook met studiomonitoren. Er is momenteel geen enkel serieus PA systeem meer wat nog met analoge xovers draait. Die richting gaat ook al behoorlijk op met studiomonitoren ( Grimm audio LS1, JBL M2 enz).
Maar dat wil niet zeggen dat jullie systeem slecht is en dat van mij ook niet trouwens..... Ik draai netjes 2 weg op 300Hz, dat is het voordeel van een B&G geen overnamepunten in kritieke gebieden!!!!!!!!!!!!!!!!!
PA is een heel ander verhaal zeg. Kan mij eigenlijk niet heugen dat daar niet alles op lijn niveau gefilterd wordt. En tegenwoordig wordt het hele systeem "uitgeruist". Is wel een heel andere tak van sport.
Ik kan ook niet verklaren waarom passief beter klonk, het lijkt wel of het "onzichtbaarder" lijmt op e.o.a. manier.
Het is moeilijk te omschrijven maar de totaal indruk was gewoon consistenter.
Ik kan ook niet verklaren waarom passief beter klonk, het lijkt wel of het "onzichtbaarder" lijmt op e.o.a. manier.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
dit schreeuwt gewoon om een dubbel blinde test
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4F3ex_qkx54[/youtube]
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Henkjan schreef:dit schreeuwt gewoon om een dubbel blinde test![]()
je moet natuurlijk wel goed passief kunnen filteren. 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Uitruisen??? So eighties.....Pjotr schreef:PA is een heel ander verhaal zeg. Kan mij eigenlijk niet heugen dat daar niet alles op lijn niveau gefilterd wordt. En tegenwoordig wordt het hele systeem "uitgeruist". Is wel een heel andere tak van sport.
Tegenwoordig wordt alles eerst in Ease gesimuleerd...
http://ease.afmg.eu/
En bij het Duran Target systeem gaat het nog verder, na simulatie gooi je de gegevens voor afstraalgedrag van te voren in de dsp's van de kasten......
http://www.duran-audio.com/index.php?page=target-system
-
ds23man
- Ook commercieel actief
En dat geld natuurlijk ook voor actief filteren!dre schreef:je moet natuurlijk wel goed passief kunnen filteren.
En daarna zeker boem boem tsing tsing dus teveel bas, teveel hoog en geen mid, dus een PA klank?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
ds23man schreef:En dat geld natuurlijk ook voor actief filteren!dre schreef:je moet natuurlijk wel goed passief kunnen filteren.![]()
![]()
![]()
![]()
ik ben klaar voor een vergelijk!
moet ik een speaker aanleveren?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Nou haal je twee dingen door elkaar: een PA systeem kan zeer hifi klinken, maar ja als er dan weer eens een randdebiel met een band meekomt die tot geluidstechneut gebombardeerd is en de zaak weet te verkloten.....Walt schreef:En daarna zeker boem boem tsing tsing dus teveel bas, teveel hoog en geen mid, dus een PA klank?
![]()
![]()
![]()
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Is je filter al klaar dan????????dre schreef:ds23man schreef:En dat geld natuurlijk ook voor actief filteren!dre schreef:je moet natuurlijk wel goed passief kunnen filteren.![]()
![]()
![]()
![]()
ik ben klaar voor een vergelijk!![]()
moet ik een speaker aanleveren?
een speaker zonder filter.
3-weg gesloten met 2x8 inch.
Ja , je bent geweldig. Maarreh, tussen 2 haakjes: "uitruisen" stond niet voor niets tussen ""ds23man schreef:Uitruisen??? So eighties.....Pjotr schreef:PA is een heel ander verhaal zeg. Kan mij eigenlijk niet heugen dat daar niet alles op lijn niveau gefilterd wordt. En tegenwoordig wordt het hele systeem "uitgeruist". Is wel een heel andere tak van sport.![]()
En bij het Duran Target systeem gaat het nog verder, na simulatie gooi je de gegevens voor afstraalgedrag van te voren in de dsp's van de kasten......
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Hallo, ik zeg niet dat ik geweldig ben, werk al 10 jaar niet meer als techneut. Geef alleen aan hoe het "tegenwoordig" gaat......Pjotr schreef:Ja , je bent geweldig. Maarreh, tussen 2 haakjes: "uitruisen" stond niet voor niets tussen ""ds23man schreef:Uitruisen??? So eighties.....Pjotr schreef:PA is een heel ander verhaal zeg. Kan mij eigenlijk niet heugen dat daar niet alles op lijn niveau gefilterd wordt. En tegenwoordig wordt het hele systeem "uitgeruist". Is wel een heel andere tak van sport.![]()
-
ds23man
- Ook commercieel actief
dre schreef:een speaker zonder filter.![]()
Tellen is niet je sterkste kant......
ontwijken niet jouw zwakste....... 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Hoe moet ik dit nou ontwijken???????dre schreef:ontwijken niet jouw zwakste.......
je bent in de war met hans.
ik ben blond.
ik ben blond.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Shit, vergeten te photoshoppen.......dre schreef:je bent in de war met hans.![]()
ik ben blond.
- bas focal m180
- Contacteer:
Ik heb ze te kort gehoord in Breda , maar voor een eerste klank indruk voldoende , je hoort of iets je smaak is of niet .Daudio schreef:Dat liever kan ik me niet voorstellen, dat zal je zelf waarschijnlijk ook zeggen als je het een keer gehoord hebt. Dus kom een keer naar Zwolle of Den Hoorn en je kunt het zelf ervaren.
In principe verkopen we het niet los, omdat de overgangen nu allemaal naadloos zijn. Maar overal is een uitzondering op te maken.
Maar of je iets goed of echt goed vindt dan moet je er echt voor gaan luisteren .
Ik moet zeggen het hoog exact waarvan ik houd , mid erg dynamisch dat had ik juist niet verwacht , alle (oneerbiedig gezegt) plastic membramen hebben mij voorheen nooit kunnen bekoren , er zat geen leven maar de AT is echt heel anders .
Ik heb me op het mid/hoog dynamiek gefocust en de stem van zanger dire straits , over de rest ruimtelijk etc etc en het laag kan ik dus geen echte mening hebben maar door de bouw kan het zijn dat ze op echte oorlogs sterkte wat ik weleens speelde te kort zouden kunnen komen .
Een breedbander is iets anders dan een 3-weg , een 3- weg moet bij mij wel wat kunnen een breedbander hoeft dat niet .
Let wel ervaringen met laag dipolen en laag OB heb ik niet .
wat ik altijd lees en hoor is dat ze vaak niet zo zeer luid kunnen .
En wat de meeste luid vinden als ze hun eigen set los gooien is voor mij vaak te weinig .
Ik vroeg het me af mede omdat het ontwerp opzich makkelijker ervoor leent doordat mid/hoog een eigen filter heeft die je op je eigen versterker aanstuurd .
Maar als je de compleete speaker zou kopen ben je natuurlijk vrij om alleen midhoog te gebruiken en de woofers in een gesloten kast te plaatsen .
Maar Jeroen heeft al geantwoord waar ik mij deels in kan vinden .
Het concept is een zwaar weegend punt en zou afbraak doen als men mid/hoog los ging verkopen dat begrijp ik zeer goed .
Daudio schreef:Om op de vraag van bas te reageren, het is niet onze intentie om systemen te verkopen die het concept weer deels ontkrachten, zoals het dipool laag vervangen door een monopool systeem. Dit dipoollaag is superieur en zeker in de huidige uitvoering met het W-frame is een extra subwoofer niet nodig.
- Daudio
- ZA-sponsor: daudio - dipole design audio
- Contacteer:
Voor een eerste klankindruk is het echt niet voldoende om kort te luisteren in de ruimte zoals in Breda. Zeker als je dipoollaag niet kent. De meesten, die hun hele leven naar monopool laag hebben geluisterd, moeten eerst een tijdje wennen om de kwaliteit te leren waarderen.
Dus als je schrijft dat je er eigenlijk alleen maar over gelezen hebt, dan zou ik zeggen, ga in op de uitnodiging van Hans. We ontvangen graag mensen, ook als er geen enkele intentie is tot aankoop van het systeem. De voornaamste passie is onze eigen positieve ervaring ook door anderen te laten beleven.
Dus als je schrijft dat je er eigenlijk alleen maar over gelezen hebt, dan zou ik zeggen, ga in op de uitnodiging van Hans. We ontvangen graag mensen, ook als er geen enkele intentie is tot aankoop van het systeem. De voornaamste passie is onze eigen positieve ervaring ook door anderen te laten beleven.