Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Kijk als ds23man komt met
Eigenlijk moet ik wel lachen :D om de discussie over veerringen, tandringen e.d. Het enige nut dat deze dingen hebben is het voorkomen van het losraken van de moer.....
dan zeg ik dat ie het niet helemaal begrepen heeft :o
Hier is het punt niet het losraken van de moer,een drupje loktiete kan dat ook,maar een behoorlijke drukverdeling EN de mogelijkheid mee te geven bij vormveranderingen door uitzetten/krimpen.
Anne
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ds23man »

Drukverdeling doe je door het gebruik van een vlakke ring. Veerringen of kartelringen hebben geen enkel effect op uitzetten of krimpen.Deze worden plat gedrukt bij het aandraaien en vreten zich in het materiaal om losdraaien te voorkomen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

Dat jij nou veerringen helemaal plat draait a la, maar dat is niet de bedoeling van die dingen. 'Tis geen tractor.... :lol:

Overigens zijn schotelringen wel beter en die behoor je ook niet plat te draaien. Maar hier zal het weinig uitmaken.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Kappa7 »

Toch heeft ds23man wel gelijk.
Een veerring is niet om de druk te houden op een component dat moet kunnen uitzetten en krimpen.
Daarvoor moet je een schotel ring gebruiken die zijn een beetje bol en drukken gelijkmatig rond om de bout met aan alle zijde de gelijk druk waar door je recht drukt.
Met een veerring druk je maar aan een zijde en daar door loop je de kans om juist een slechte warmte overdracht te krijgen om dat de transistor juist niet optimaal tegen het koel vlak gedrukt wordt.
Een veerring is echt om de moer te borgen.

Groetjes George die gewoon mee lacht. (al is het vandaag wat minder)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

Kunnen de ijzervreters nou eens niet zo eigenwijs zijn? :mrgreen: In de elektronica is het heel gebruikelijk en is het ook heel gebruikelijk om niet alles tegen de breekgrens aan vast te zetten...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Ach ijzervreters :shock: ,een veerring is op z'n eentje niet ideaal hier,krast en duwt scheef als je 'm niet goed aandraait
Dus op de tor een mooie gladde ring,daarop een veerring die niet overdreven aangespannen moet en dan een drupje van die gevaarlijke,verleidelijke lijm op de moer.
Anne
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Kappa7 »

Sorry heb ik zo op school geleerd. :mrgreen:
Maar misschien kan je je afvragen of het wel juist is zo als je altijd gedaan hebt.
Je drukt immers scheef en daarmee loop je het risico dat je een slechter contact krijgt dan wanneer je met de juiste middelen drukt.
Namelijk de schotel ring die is daar namelijk voor gemaakt.
http://www.fabory.nl/nl/product/d15237- ... 80001.html
De veerring niet al zal het in de meeste gevallen prima voldoen natuurlijk.

Ane de lijm heeft geen nut die lost op boven de 70 graden O:)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

Ja Anne, uiteraard doe je er een ook gewoon ringetje tussen :mrgreen: Dat heeft Ray ook gedaan.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Anne de lijm heeft geen nut die lost op boven de 70 graden O:)
Zou 't :? ,'k heb 't nooit zo heet gemaakt :sure:
Bij motoren borgen ze toch ook met een soort lijm,wat zou dat dan zijn :-s .
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

Loctite of ander borgmiddel is er in 20 soorten. De meeste zijn opzettelijk zo gemaakt om dat ze los laten bij ca. 100 graden. Maar er is ook een variant die meer dan 200 graden kan hebben.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Kappa7 »

Was net het onderstaande aan het tikken

Het is zelfs een nuttige eigenschap van de lijm om deze weer los te kunnen maken.
Even verwarmen en je kunt het weer gewoon demonteren.

Deze lijm producent heeft voor elke toepassing de juiste lijm.
http://www.loctite.nl/cps/rde/xchg/henk ... mepage.htm
Zo kan je ook voor onderdelen die heter worden een andere lijm gebruiken.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ds23man »

Volgens mij heeft Ray een builders block! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Wl nee,hij laat ons lekker aanmodderen.
Zo wordt z'n draadje vanzelf een stuk langer dan die van Dre :rofl: .
Anne
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ds23man »

Leeft Dre nog wel??? :shock:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door dre »

bijna niet meer onderhand..... :mrgreen:

hij is onderhand aan vakantie toe in ieder geval.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ds23man »

dre schreef:
bijna niet meer onderhand..... :mrgreen:

hij is onderhand aan vakantie toe in ieder geval.

Volgens mij is de last van die gigantische koellichamen je fataal geworden!

:rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Volgens mij heeft Ray een builders block! :mrgreen:
Nee hoor, wees maar niet bang, je kent het spreekwoord: een broedende kip moet je niet storen. :mrgreen:
Wel verbazingwekkend hoe jullie kunnen ouwehoeren over zoiets simpels als een ringetje. :lol:
Gebruikersavatar
Kaplaars
Berichten: 55
Lid geworden op: za 30 apr 2011, 0:34

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Kaplaars »

Hahaha ai ai, Ray heeft Passeieren gelegd :mrgreen:

Ik volg overigens met veel interesse deze threat. Vind het een erg mooie, degelijke versterker geworden Ray!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

ouwehoeren over zoiets simpels als een ringetje. :lol:
Ja heerlijk,
"'t zijn de kleine dingen die het doen,die het doen,"
"'t zijn de kleine dingen die het doen"
Wel geen spreekwoord maar ook zeeer bekend :lol:
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ray5150 »

Kaplaars schreef:
Hahaha ai ai, Ray heeft Passeieren gelegd :mrgreen:

Ik volg overigens met veel interesse deze threat. Vind het een erg mooie, degelijke versterker geworden Ray!
Het is allang Pas(s)en geweest... :rofl:
Dank je, Maar hij is nog lang niet klaar, Hij ligt nu weer helemaal uit elkaar en word nog veel mooier en beter dan eerst. :wink:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Ah!buis »

Pass maar op,er is nog een spreekwoord dat zegt "hoogmoed komt voor de val" 8-[ .
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Hij ligt nu weer helemaal uit elkaar en word nog veel mooier en beter dan eerst. :wink:
Dat ding is dadelijk niet versleten van het spelen maar van het sleutelen er aan.... :roll: :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door ds23man »

Wel nieuwe borgringetjes gebruiken he! :mrgreen:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door jeroen_d »

Kappa7 schreef:
Sorry heb ik zo op school geleerd. :mrgreen:
Maar misschien kan je je afvragen of het wel juist is zo als je altijd gedaan hebt.
Je drukt immers scheef en daarmee loop je het risico dat je een slechter contact krijgt dan wanneer je met de juiste middelen drukt.
Namelijk de schotel ring die is daar namelijk voor gemaakt.
http://www.fabory.nl/nl/product/d15237- ... 80001.html
De veerring niet al zal het in de meeste gevallen prima voldoen natuurlijk.

Ane de lijm heeft geen nut die lost op boven de 70 graden O:)
Inderdaad.

Een veerring is een ring met een onderbreking erin. De ring is niet helemaal vlak. Een veerring wordt gebruikt om te voorkomen dat de moer kan lostrillen. Een veerring vervormt een beetje bij het strak aandraaien van de moer. Daadoor komt de moer extra goed vast te zitten.

Een veerring heeft geen blijvende veerkracht en heeft een zeer ongelijke drukverdeling. Is dus per definitie niet bedoeld om slechts een beetje te worden ingedrukt vanuit het idee dat hij dan uitzetting en krimp opvangt. Op een gegeven moment zal hij bij krimp blijven zitten in zijn stand en zal het zaakje los komen te zitten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker

Bericht door Pjotr »

Het houdt de gemoederen wel bezig zeg :rofl:
jeroen_d schreef:
Kappa7 schreef:
Sorry heb ik zo op school geleerd. :mrgreen:
Maar misschien kan je je afvragen of het wel juist is zo als je altijd gedaan hebt.
Je drukt immers scheef en daarmee loop je het risico dat je een slechter contact krijgt dan wanneer je met de juiste middelen drukt.
Namelijk de schotel ring die is daar namelijk voor gemaakt.

http://www.fabory.nl/nl/product/d15237- ... 80001.html
De veerring niet al zal het in de meeste gevallen prima voldoen natuurlijk.

Ane de lijm heeft geen nut die lost op boven de 70 graden O:)
Inderdaad.

Een veerring is een ring met een onderbreking erin. De ring is niet helemaal vlak. Een veerring wordt gebruikt om te voorkomen dat de moer kan lostrillen. Een veerring vervormt een beetje bij het strak aandraaien van de moer. Daadoor komt de moer extra goed vast te zitten.

Een veerring heeft geen blijvende veerkracht en heeft een zeer ongelijke drukverdeling. Is dus per definitie niet bedoeld om slechts een beetje te worden ingedrukt vanuit het idee dat hij dan uitzetting en krimp opvangt. Op een gegeven moment zal hij bij krimp blijven zitten in zijn stand en zal het zaakje los komen te zitten.
En waarom zie je dan in apparatuur waar het op betrouwbaarheid aan komt de transtoren vastgezet met zo'n veer-ringetje niet helemaal plat aangedraaid? Die ontwerpers hebben het natuurlijk helemaal mis, ze zouden meer ZBA moeten lezen :P :lol:

B.t.w. schotelveertjes voor M3 hebben een te grote aandrukkracht en zie je daarom zelden voor de bevestiging van transistoren. Daarmee draai je het isolatieplaatje aan gort.

Maar goed, het hele issue is industrieel toch antiek. Daar zie je vrijwel uitsluitend SMD voor het mid-power level (< 1 KW). Bij het grotere werk zijn het toch losse blokken die met M4 - M8 vastzitten.
Plaats reactie