Purifi - Welke driver?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door WrineX »

Wieger61 schreef: do 15 mei 2025, 17:43
Resonantie op 14 kHz ... :-k Gratis erbij neem ik aan
dat 2 db prutje ? voor een meting ziet dit er in zijn geheel te glad uit maar ok (ook voor een klippel meting heb ik nog nooit zo een gladde lijn gezien, weet niet wat ze er mee doen). ik zou me minder druk maken om een blipje van 1-2 dB

plaatsen op welke baffle dan ook zorgt al voor een veelvoud van probleempjes denk ik :)
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

Daarom heb ik al een testbox klaarstaan, is de bovenste 50cm van de echte boxen, met de bafflevorm ge3dprint.
De meting in eerdere post van de sb26adcwg is in de echte box op 1m op de speaker-as gedaan. Tevens in testbox zij het beperkt aantal hoeken, komt goed overeen.
Tav vervorming heb ik wel metingen gedaan op de purifi drivers, is echt laag. Ook het effect van een parallel rlc in serie afgestemd op de conus breakup piek van de ptt4.0m08, maakte echt veel uit.
Zal een Nederlandse versie van die meting in diyaudio.com hier op het forum plaatsen.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door WrineX »

Ben benieuwd !!!! wellicht ooit zelf eentje aanschaffen als ik hem weer kwijt kan aan iemand met een kleine korting... :)
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

Zoals toegezegd.
Op mijn midrange PTT4.0M08-Nac04 gemeten een cone breakup piek bij ~8Khz, hier te zien met en zonder een RLC om dit te dempen:
SPL-Effect-RLC30.png
Om effect van mogelijke verschillen te voorkomen heb ik van beide metingen icm met de basis XO voor mid (433-3464Hz) een XO filter gemaakt en toegepast bij metingen met Acourate.Meting is gedaan met 2,84Vrms op 315mm van baffle. De grafiek toont de SPL met K1, en de 3e en 5e harmonischen met K3 en K5 van met en zonder RLC:
K3 van NoRLC highlighted (brown curve) vs K3 van YesRLC(Blue curve):
SPL-Effect-RLC30.png
DIST-NoRLC-YesSRC-K5-433-3464Hz.png
De K1 curves vallen perfect op elkaar, de K3 en K5 curves op de plaats in de K1 waar ze ontstaan.
Een significant verschil in K3 niet zo in K5.
Uiteraard ook geluisterd naar met en zonder RLC en met de gecreeerde filters. Geen A-B , maar vanuit geheugen dus, bij de aanzet van zang of noten was naar mijn gevoel een verbetering meer coherentie, minder scherpte, evengoed dynamisch. (Pop, klassiek Bach Reqiem)
Samengevat een aanpassing die de moeite waard is, en inmiddels ook al toegevoegd aan mijn GAYA2 systeem.
Ter afsluiting: waarom ik voor met en zonder RLC een ampl-tijd lineair filter maakte is om vooral ook de tijdsverschillen die het filter introduceert meegenomen zijn in de filters.
Bijlagen
DIST-NoRLC-YesSRC-K3-433-3464Hz.png
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

ik word gek van de techniek van dit forum.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Shadow »

Het went hoor, er zijn ergere...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Henkjan »

die RCL, is dat een sper of zuig?
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

Parallelle rlc in serie met driver.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Henkjan »

zoals in t whitepaper wordt genoemd dus.
leuk te zien dat jij die vervormingsreductie ook meet
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

Ja, en dus inclusief filtering toch meetbaar.
Wat zijn jouw resultaten?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Henkjan »

ik heb zelf dit nog niet gemeten aan de Seas
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

Volgens de laatste rooksignalen uit Denemarken worden de tweeters vrijdag verstuurd.

Beetje inspiratie opdoen alvast ;-)
Screenshot 2025-06-05 at 10.45.53.png
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

:bakkie: Spannend
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door pappaleo »

satefan schreef: do 05 jun 2025, 10:06
Beetje inspiratie opdoen alvast ;-)
Volgende luisterdag? :hide:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

Dit valt al meer in de smaak...
Bijlagen
Screenshot 2025-06-05 at 15.41.38.png
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door WrineX »

tja :) dat doet mij de broek wel bollen zoals ze in brabant zouden zeggen.... (kan me niet voorstellen dat men dat zegt maar toch) dat is erg mooi :)

die grote is meteen een paar duizend aan drivers :)
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door rodi »

Ik had precies hetzelfde bij die grote toren met een berg purifi drivers erin. Moet wel echt bizar goed kunnen zijn naar mijn inschatting. Zeker met in gedachte wat de kende monitors met 5,25" al wisten met te zetten zaterdag!
Die ideeën van zo'n grote speaker met het neusje van de zalm erin schieten bij mij ook wel in mijn hoofd, maar de kans dat ik ze ooit ga uitvoeren is globaal 3%.

De 2 weg monitor ziet er leuk uit. Is geen purifi woofer, maar dat kan natuurlijk best met!
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

rodi schreef: do 05 jun 2025, 18:29
De 2 weg monitor ziet er leuk uit. Is geen purifi woofer, maar dat kan natuurlijk best met!
Ja...uiteraard met de Purifi woofer en Purifi Tweeter.
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

Als afleiding wat zitten spelen met de frd data van die Purifi PTT1.3 en vergeleken met mijn "upgrade path (opmerking Lars Risbo)" SB26ADC-WG.
Beide in Vituixcad geladen en passief gevlakt.
Duidelijk het effect van de klassieke bundeling versus hoegenaamd geen bundeling:
De SB26ADC-WG:
sb26adc-passief-vlakken var3 CTA-2034-04.png
DE PTT1.3T04-HAG01-WG104:
PTT1.3T-HAG-01-V01 var3 CTA-2034-xxx.png
Het grote verschil zie je vooral in de power curve, dat moet echt wel hoorbaar zijn. En ook wat de eerste terugkoppelingen aangeven :yeah:

De testbox alvast klaargemaakt om zelf de afstraling te meten, maakt vergelijk beter omdat de SB26ADC ook zijn gemeten in die testbox, terwijl de PTT1.3T04 in een IEC wand zijn gemeten.

Neemt niet weg dat ook bij metingen in Spinorama.org van diverse speakers de powercurve afval vaak meer overeenkomt met die van de hierboven getoonde SB26ADC-WG, oftewel een behoorlijke afval in powercurve.

Kortom best spannend 8)
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

Zojuist aangekomen:
20250612_113722.jpg
Nu maar meten etc :yeah:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

Top! Mijne komen morgen als t goed is :-)
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

Spannend dus.

Bouwkwaliteit is zeer goed.
Magneetveld zeer sterk.
Kijk uit met schuifmaat bijvoorbeeld .
Goed verpakt, per paar.

Vanmiddag een eerste response meting in proefkast.

Impedantie meting ok, klein verschil in fres 625 vs 640 hz.
Gemeten met Limp en Rsense van 50 ohm.
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

Frequentie en vervormingsmeting en impedantie conform brochure.
Parallel rlc in serie om breakup piek te onderdrukken geeft ook verlaging van vervorming tussen 5 en 10 kHz.
Goed meetbaar effect van kleine opening tussen frontplaat en rand uitsparing. Moet letterlijk dicht zijn.

Ben benieuwd wat jij meet Stefan :bakkie:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

JanRSmit schreef: do 12 jun 2025, 16:41
Ben benieuwd wat jij meet Stefan
Dat zal niet heel erg anders zijn verwacht ik zo! Maar ik heb nog geen baffle etc. Eerst nog eens over een leuk ontwerp nadenken...testbaffle maken etc.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door WrineX »

Daar is ie dan !!!
Plaats reactie