Zoals toegezegd.
Op mijn midrange PTT4.0M08-Nac04 gemeten een cone breakup piek bij ~8Khz, hier te zien met en zonder een RLC om dit te dempen:
Om effect van mogelijke verschillen te voorkomen heb ik van beide metingen icm met de basis XO voor mid (433-3464Hz) een XO filter gemaakt en toegepast bij metingen met Acourate.Meting is gedaan met 2,84Vrms op 315mm van baffle. De grafiek toont de SPL met K1, en de 3e en 5e harmonischen met K3 en K5 van met en zonder RLC:
K3 van NoRLC highlighted (brown curve) vs K3 van YesRLC(Blue curve):
De K1 curves vallen perfect op elkaar, de K3 en K5 curves op de plaats in de K1 waar ze ontstaan.
Een significant verschil in K3 niet zo in K5.
Uiteraard ook geluisterd naar met en zonder RLC en met de gecreeerde filters. Geen A-B , maar vanuit geheugen dus, bij de aanzet van zang of noten was naar mijn gevoel een verbetering meer coherentie, minder scherpte, evengoed dynamisch. (Pop, klassiek Bach Reqiem)
Samengevat een aanpassing die de moeite waard is, en inmiddels ook al toegevoegd aan mijn GAYA2 systeem.
Ter afsluiting: waarom ik voor met en zonder RLC een ampl-tijd lineair filter maakte is om vooral ook de tijdsverschillen die het filter introduceert meegenomen zijn in de filters.