Composite versterker "De brainstorm"
Moderator: Beheerdersteam
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Mwah is ook al een ouwetje en qua vervorming/ruis zijn er inmiddels veel betere op-amps en instrumentatie versterkers. Hij is ook niet echt makkelijk leverbaar. Mouser heeft hem nu in stock maar dat is geen garantie. Voel meer voor een "Superbal" met 2 opamps. Een beproefd en degelijk concept wat ik lang geleden heel veel gebruikt heb.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Je bedoelt een instrumentatie versterker neem ik aan? Dat kan ook, je hebt dan wel de footprint van twee opamps en componenten eromheen, maar als je dat kwijt kunt is dat natuurlijk ook een prima oplossing.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Ach, in een gemiddelde 8 pins behuizing zitten toch al meestal 2 opamps.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Instrumentatieversterker van gebalanceerd naar single-ended is toch minimaal drie opamps als je het netjes wilt doen, met een goede CMRR.ds23man schreef:Ach, in een gemiddelde 8 pins behuizing zitten toch al meestal 2 opamps.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Zoiets moet toch kunnen, Twee stuks MAT12 en een IC met twee opa's.SSassen schreef:Instrumentatieversterker van gebalanceerd naar single-ended is toch minimaal drie opamps als je het netjes wilt doen, met een goede CMRR.
Anne
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Yup, denk ook dat het die kant op gaat, met 0,1% MELF weerstanden. Hypex gebruikt gewoon goedkoop 1% dikke film chip weerstanden. Kunst hierbij is om zowel ruis als vervorming niet te verslechteren en dan kom je op zoiets uit. Zie dat de good old LM4562 dual prima leverbaar is en de opvolger LME49720 ook plenty. De LME49860 staat ook nog als "active" bij TI, maar is slecht leverbaar. Anyway de route van dual opamps laat alle vrijheid open. De "Soundplus" opamps van TI heb ik nog geen ervaring mee maar zouden ook kunnen.SSassen schreef:Instrumentatieversterker van gebalanceerd naar single-ended is toch minimaal drie opamps als je het netjes wilt doen, met een goede CMRR.ds23man schreef:Ach, in een gemiddelde 8 pins behuizing zitten toch al meestal 2 opamps.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Nog steeds op LM3886 basis als versterker dan? mooi hoor!
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Ja de bestaande CA met LM3886, maar dan met de voeding (dioden + elco's) en een gebalanceerde ingang als uitbreiding op dezelfde print. De DC beveiliging op de print vervalt dan.
Een eventuele DC beveiliging kan dan op een apart aan/uit relaisprintje er bij als je dat zou willen. Die schakelt dan de hele versterker af ingeval van DC.
Een eventuele DC beveiliging kan dan op een apart aan/uit relaisprintje er bij als je dat zou willen. Die schakelt dan de hele versterker af ingeval van DC.
