Tri-Nextel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

ziet er fraai uit menno !!!

Je kunt aansluitingen altijd heel simpel testen met een 1,5V batterij.

Daarna wel gelijk even opschrijven :)

Ben erg benieuwd hoe het nu precies gaat worden :)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Als de excell units werkelijk veranderen van klank= respons, dan is het een belabberd merk. Na een uur roze ruis zou dat niet mogen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

zie niet in wat dat met de kwaliteit van de units te maken heeft... want is toch helemaal geen relevante eis, het gaat erom hoe ze t doen als eenmaal ingespeeld, want zo staan ze uiteindelijk in je woonkamer
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

Montana schreef:
Als de excell units werkelijk veranderen van klank= respons, dan is het een belabberd merk. Na een uur roze ruis zou dat niet mogen.
na 36 uur radio op een redelijk niveau (ik was vannacht niet thuis) klinken ze allebij hetzelfde. het kan ook zijn dat de geluidsverandering in het filter zat, dat weet ik dus niet. iets klonk er duidelijk anders.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Dat is volstrekt normaal. Speakers moeten altijd even inwapperen als ze fabrieks nieuw zijn. De ophanging is nog stug, etc. Zegt niets over de kwaliteit van de drivers zoals Henkjan ook al opmerkte.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Mooi werk hoor Menno, impressive :!:
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Sorry dat het nu door mij off topic gaat.

Ik heb toevallig metingen gemaakt van splinternieuwe 15, 18" PA woofers, nieuwe Accutons, AMT tweeters, en Scanspeak. De metingen die ik kreeg na een half uur testen met muziek/ rose ruis zijn nooit meer veranderd. Na een half a 1 uur dus! Ik zeg niet dat de TS uit de doos niet meer veranderen. Misschien dat goedkopere merken de units zelf niet testen en dat dat nog van invloed is, maar dan heb ik het niet over excell.

Wat ik me kan voorstellen bij woofers is dat de Qts en Fs nog iets veranderen de eerste dagen, maar mids en tweeters die hoorbaar anders gaan klinken geloof ik niet.

Wie gaat het project nou filteren?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Die duurdere merken wapperen mischien zelf al in?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Montana schreef:
Sorry dat het nu door mij off topic gaat.

Ik heb toevallig metingen gemaakt van splinternieuwe 15, 18" PA woofers, nieuwe Accutons, AMT tweeters, en Scanspeak. De metingen die ik kreeg na een half uur testen met muziek/ rose ruis zijn nooit meer veranderd. Na een half a 1 uur dus! Ik zeg niet dat de TS uit de doos niet meer veranderen. Misschien dat goedkopere merken de units zelf niet testen en dat dat nog van invloed is, maar dan heb ik het niet over excell.

Wat ik me kan voorstellen bij woofers is dat de Qts en Fs nog iets veranderen de eerste dagen, maar mids en tweeters die hoorbaar anders gaan klinken geloof ik niet.

Wie gaat het project nou filteren?
Mijn ervaringen zijn ietsje anders (niet veel hoor). Ik heb ook bij de duurdere merken verschillen gezien, vooral in resonantiefrequentie (ook bij de AMT2340!!!) nadat ze waren ingespeeld.

Zet de drivers in een meer of minder vochtige ruimte en ook dan meten ze weer anders. Het is wel vereist om hoge resolutie close range metingen te doen met een vaste setup om dit soort verschillend betrouwbaar te meten.

Ik moet wel zeggen dat ik niet nauwkeurig heb gekeken naar inspeeltijd. Naar mijn idee moet je dit inderdaad niet overdrijven, zeker niet als je er een flink niveau roze ruis op zet. Dan zou het toch binnen enkele uren gepiept moeten zijn en zijn verdere grote veranderingen niet goed verklaarbaar.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Je zal je verbazen wat een paar graden verschil in warmte met de Fs doet. Misschien ben ik wat teveel naar de kant van "anti-inspeel/antifabel" gevallen. :lol:
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Toch kom ik nog even terug op de wijze van montage qua units.
Aangezien jij toch wel (een beetje) erg kritisch bent (net als ik natuurlijk :wink: ) : waarom heb je de units gemonteerd met die ongelooflijk uitstekende inbusbouten?

Probeer je baffle zo vlak mogelijk te houden, dit bevorderd het afstraalgedrag enkel maar in positievere zin.

Als je verzonkenkop-INBUSbouten of TORX wilt toepassen dan kunnen we daarvoor zorgen.

Voor de rest TOPPIE natuurlijk.
Bijlagen
IMG_4679.jpg
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

Hondasnl schreef:
Toch kom ik nog even terug op de wijze van montage qua units.
dat mag :)
Hondasnl schreef:
Aangezien jij toch wel (een beetje) erg kritisch bent (net als ik natuurlijk :wink: ) : waarom heb je de units gemonteerd met die ongelooflijk uitstekende inbusbouten?
Probeer je baffle zo vlak mogelijk te houden, dit bevorderd het afstraalgedrag enkel maar in positievere zin.
ze leken me wel stoer, en dat zijn ze ook best wel. bovendien steken ze nu een beetje voor de speaker uit, wat als ze op de een of andere onwaarschijnlijke manier ergens tegenaan zouden komen niet meteen de rubberen rand de volle laag krijgt.
maar ze steken best wel uit...
probleempje: die rampa moeren. dat zijn vaginale dingen, had ik nooit moeten gebruiken. zelfs gewoon houtschroeven vermomd als inbus had beter geweest... (had ik nou maar geluisterd naar de beterweters... :) )
zelfs als ik ze er nu uithaal dan heb ik gaten van 7 mm doorsnede erachter zitten... ik weet niet hoe ik dat op een goede en sterke manier dicht zou kunnen krijgen. inslagbouten aan de ahcterkant gaat niet werken, er zitten een paar gaatjes te dicht bij de wand.
inbus boutjes/schroeven met een bol koppie zou waarschijnlijk mooier zijn...
Hondasnl schreef:
Als je verzonkenkop-INBUSbouten of TORX wilt toepassen dan kunnen we daarvoor zorgen.
zolang ze mooi zwart zijn... dat is wel eis nummer 1!
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Menno, kerel..... ze bestaan echt :D .

Afbeelding

Don't worry!!! :wink:

Moeten we nog wel de boel verzinken natuurlijk.

Welke maat heb je gebruikt???, want je moet wel voldoende "vlees" overhouden!!!
Ook aan de zijkant!!!

En echt, geloof me, die zwarte parkers die ik gebruikt heb die zitten als een huis, trek ik, als ik wil, zo de hele ophanging mee krom!
Daarom overhoeks aantrekken als je zo iets vastzet.
Wel altijd voorboren en wat glijmiddel ;) (in de vorm van zeep).
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

ik wil liever niet in mijn units gaan boren zoals jij hebt gedaan. ik wil dan een bolle kop, en niet zo'n vierkant ding als er nu inzit.
het probleempje: de rampa's zitten niet allemaal even netjes... net niet 100% gecentreerd onder de gaatjes van de speaker, beetje scheef, een paar waarschijnlijk doorgedraaid naar binnnen door de baffle... ik wil ze eigenlijk gewoon vervangen, maar weet niet hoe. of met wat.

ramp-a. de naam zegt het eigenlijk al...
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Potverdikkie Menno, jeezzz.

Inbus of Torx heb je bij mij weten niet in een bolkop M6 bout, maar daar kan ik naast zitten, ik heb ze nog nooit gezien.

Alhoewel... :-k , enkel wel zwart dan.....

Afbeelding
Afbeelding


Je zou ook je units kunnen verdaaien zodat je gewoon die oersterke Torxparkers kan inzetten die je bij Speakerland of S&C kan kopen.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

zwart is ook juist de bedoeling, ik vind een zilverkleurig of titanium schroef/bout er niet uitzien op die matzwarte units.

die links bovenin (2.1g) zien er wel heel interessant uit...

de units een stukje draaien is inderdaad een mogelijkheid, maar dan raak ik de horizontale lijnen kwijt, en krijg ik een verticale. precies wat ik niet wil, en de reden dat ze nu zitten zoals ze zitten...
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Ik heb geen idee welke DIN norm deze bout heeft.
Op de zaak heb ik wel documentatie en tabellen van bouten.
Ook ik weet niet wat de grootste diameter is van die bout, want deze mag niet buiten de rand van de unit vallen.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

ISO 7380,

Maatvoering zou gechecked moeten worden.
Check maat d2 / dk !!!

OEF, effe de tabel voor M6 zoeken.....

Whala...

Hier een linkje:

http://www.mertsanayi.com.tr/mert_sanay ... o_7380.htm
Bijlagen
ISO7380-big.jpg
DIN7380.jpg
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op za 18 okt 2008, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Kun je 10,5 mm daar kwijt, dat is de hamvraag....

Hier de maatvoering voor o.a. M6 als je die ingezet hebt.
Bijlagen
BMA.pdf
(115.2 KiB) 166 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op za 18 okt 2008, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik heb mooie zwarte imbusboutjes met bolle kop, in M4 en M5
zie viewtopic.php?t=6588 voor een foto

na wikken en wegen toch maar een doosje (à 200 stuks, Fabory doet niet minder) van elk gekocht, was een rib uit m'n lijf, maar het maakt het de speaker wel af, en in verhouding tot bv mooi fineer en/of goede lak valt t nog wel mee die kosten.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Henkjan schreef:
na wikken en wegen toch maar een doosje (à 200 stuks, Fabory doet niet minder) van elk gekocht, was een rib uit m'n lijf.
Dit meen je niet :shock: .
Een betere doe-het-zelf zaak heeft deze boutjes.
Ik herrinner me van vroeger dat er eentje aan de Groene Hilledijk zat in Rotterdam, ben de naam kwijt, maar er zijn wel meer van dat soort zaken die aan particulieren verkopen.
Misschien De Metaalzaak of Metalwinkel, hoe noemt die ook weer?
Geen idee of ze ook die boutjes hebben, effe bellen - informeren.

Whala:

http://www.metaalwinkel.nl/

Ook zag ik laatst die ramp-a moeren bij de Gamma liggen, die verkopen ze daar ook, hoef je dus ook niet voor naar Fabory te gaan :wink: .

Maarja, je hebt er in iedergeval genoeg en je kunt nog zat speakertjes bouwen.

Dan wel ICM die ramp-A moeren :wink: .
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op za 18 okt 2008, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Hondasnl schreef:
Dit meen je niet :shock: .
Een betere doe-het-zelf zaak heeft deze boutjes
nou, ik heb alle dhz zaken hier in de buurt wel zo'n beetje gehad, maar zelfs in de schatkamer van Maree (hele kelder vol met schroeven, boutjes, etc) waren ze niet
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

Menno, laat even weten hoeveel je er nodig hebt, mocht je ze niet kunnen bemachtigen.
Ook de maat opgeven aub.

Als je M5 of M4 nodig hebt kun je misschien een beroep op Henk doen?
Anders kan ik wel wat regelen.
Gebruikersavatar
Boppo84
Berichten: 699
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 22:28
Locatie: Zevenhuizen

Bericht door Boppo84 »

http://www.rvspaleis.nl heeft ook zo'n beetje alle denkbare bouten, weliswaar niet zwart, maar rvs.

Bij zo'n schitterend project moet natuurlijk wel ALLES perfect zijn ;-)
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Bericht door Lnsadnoh »

anonamemouse schreef:
zwart is ook juist de bedoeling, ik vind een zilverkleurig of titanium schroef/bout er niet uitzien op die matzwarte units.

@ Boppo84: dit hierboven moet toch wel duidelijk zijn denk ik zo :wink: .


Vergeet dat Paleis want ook RVS is hier:

Afbeelding

Ik zit nog steeds op een antwoord te wachten..... :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”