Composite versterker "De brainstorm"
Moderator: Beheerdersteam
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Ook met een ongebalanceerde bron kan een gebalanceerde ingang wel handig zijn als je last van aardlussen hebt. Dan verbreek je de massaverbinding tussen bron en belasting (of verbind je het alleen via een ontkoppelcondensatortje), hang je het signaal aan de positieve ingang en de massa van de bron aan de negatieve ingang. Met redelijk korte kabels en zonder aardlussen heeft een gebalanceerde ingang inderdaad weinig of geen voordelen.Pjotr schreef:Nee geeft kwalitatief geen betere resultaten, tenminste niet voor de afstanden thuis. Daarom heb ik het ook niet gedaan en om dat het ook weer meer componenten vraagt en het duurder maakt. Het maakt je wat flexibeler qua ground loops bij meer kanaals. Maar dan moet je ze ook wel gebalanceerd aansturen vanuit een gebalanceerde bron.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Jawel Marcel, dat is bekend en hier nu even niet ter discussie. Het is meer wat is handig i.v.m. de reeds beschikbare audiospullen.
Dré, denk dat een zelfstandig conversie bordje wel in een behoefte zal voorzien, los van de ZBA-CA. Zal er eens even over puzzelen hoe dat optimaal kan.
Dré, denk dat een zelfstandig conversie bordje wel in een behoefte zal voorzien, los van de ZBA-CA. Zal er eens even over puzzelen hoe dat optimaal kan.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Met een THAT1250 of iets in die trant, in SOIC8 uitvoering, is dat nauwelijks groter dan de footprint van 2 XLR chassisdelen voor PCB montage.dre schreef:En compact......
Er staat me bij dat Gerhard in het verleden ook al een zo'n soort printje op het forum heeft gezet.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Mwah dan is er wel beter zoals de THAT1200 of discrete oplossingen met opamps zoals de good old "Superbal". Punt is dat je zowel vervorming als ruis minimaal wilt houden, i.i.g. niet verslechteren.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
zou iets als dit doen wat ze beloven:
http://www.thel-audioworld.de/module/HQ ... rierer.htm
http://www.thel-audioworld.de/module/HQ ... rierer.htm
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Bedankt HJ, maar een beetje aan de prijs en de performance van die THAT IC's is wel een stuk beter. Een THAT1200 kost bij Mouser € 6,10. Oplossingen zijn genoeg voorhanden. De vraag is meer wat is slim voor een evt. GB.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Oh, maar mijn punt was niet dat je specifiek dat IC moest gebruiken, je kunt per slot van rekening beter beoordelen dan ik wat er benodigd is.Pjotr schreef:Mwah dan is er wel beter zoals de THAT1200 of discrete oplossingen met opamps zoals de good old "Superbal". Punt is dat je zowel vervorming als ruis minimaal wilt houden, i.i.g. niet verslechteren.
Inderdaad behoorlijk aan de prijs. ( 49 Euro voor mono, 98 voor stereo.)Henkjan schreef:zou iets als dit doen wat ze beloven:
http://www.thel-audioworld.de/module/HQ ... rierer.htm
Ik schat in dat een zelfbouwversie voor ongeveer 25 Euro te doen moet zijn, en dat is dan stereo, en met dedicated IC's, en 2 XLR chassisdelen.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Goed idee!hannesie schreef:Lekker
Koppeling met dlcp b.v.?
Nog beter idee, ik zeg doen.Dan zou misschien een piggyback bordje van gebalanceerd --> ongebalanceerd een optie zijn. Kunnen de huidige print bezitters er ook van profiteren als uitbreiding.
Co
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Dat was een balanced line driver.ray5150 schreef:Met een THAT1250 of iets in die trant, in SOIC8 uitvoering, is dat nauwelijks groter dan de footprint van 2 XLR chassisdelen voor PCB montage.dre schreef:En compact......
Er staat me bij dat Gerhard in het verleden ook al een zo'n soort printje op het forum heeft gezet.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
het ging me meer om een idee aan te dragen niet dat we dit zouden moeten kopen, niet gehinderd door enige inhoudelijke kennisPjotr schreef:Bedankt HJ, maar een beetje aan de prijs en de performance van die THAT IC's is wel een stuk beter. .....
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
https://www.neurochrome.com/product-cat ... -circuits/
Die Canadees van Neurchrome en DIYAUDIO heeft er ook een setje voor ontwikkeld.
https://www.neurochrome.com/that-receiver-rev-1-0/
https://www.neurochrome.com/that-receiver-rev-1-0/
Laatst gewijzigd door hannesie op ma 05 feb 2018, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Klopt, Ja. vergissing van mijn kant. zag ik vanmorgen in het eerste ultrazoom topic...ds23man schreef:Dat was een balanced line driver.
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Zow, die knul is goedkoop geworden zeg: Slechts $50 voor het kale printjehannesie schreef:Die Canadees van Neurchrome en DIYAUDIO heeft er ook een setje voor ontwikkeld.
https://www.neurochrome.com/that-receiver-rev-1-0/
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Inkoop nog geen euro per stuk in China...
Ook op Ebay is wel wat te vinden : https://www.ebay.com/itm/2pcs-Blank-PCB ... Swgu9ZYhjz
Ook op Ebay is wel wat te vinden : https://www.ebay.com/itm/2pcs-Blank-PCB ... Swgu9ZYhjz
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Misschien om de gain in te stellen?Leeuwarden schreef:Waarom zit er een volume-pot op dat ding?
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Op de ZBA dag in Hengelo afgelopen zaterdag kwam er nieuwe belangstelling voor de ZBA-CA naar voren. De printen van de vorige GB zijn op. Een nieuwe loont alleen bij minimaal 25 deelnemers, of 50 printen. Minder kan wel maar dan worden de printen wel duurder. Bij een hernieuwde GB denk ik er er over om de bruggelijkrichter en buffer elco's direct op de versterkerprint te zetten. Je hebt dat toch nodig. De bedrading is dan zo kort mogelijk. Je hoeft er dan alleen een trafo aan te hangen: Scheelt in een extra print. Qua DC beveiliging, ik heb in de afgelopen 25 jaar dat ik deze chips nu gebruikt die nog nooit in actie gezien. Naar m.i. is die gewoon overbodig. Laat maar weten of hier belangstelling voor is.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 05 feb 2018, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Lijkt mij een prima insteek, voeding gecombineerd met de CA versterker en een gebalanceerde ingang, maakt het helemaal af wat mij betreft.
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Dan wordt het een compleet bordje wat ook geen hoofdbrekens meer kost v.w.b. hoe de aarding moet en ook voor multichannel zo achter de DLCP kan.
Qua balancering gaan we er geen studio verbindingen mee maken van tig meters (al kan dat wel) en dan is een CMMR van 100 dB een beetje overkill. Focus ligt er nu meer op dat een gebalanceerde ingang geen extra vervorming en ruis toe gaat voegen. Dat was destijds ook de overweging om hem juist niet gebalanceerd te maken.
Qua balancering gaan we er geen studio verbindingen mee maken van tig meters (al kan dat wel) en dan is een CMMR van 100 dB een beetje overkill. Focus ligt er nu meer op dat een gebalanceerde ingang geen extra vervorming en ruis toe gaat voegen. Dat was destijds ook de overweging om hem juist niet gebalanceerd te maken.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Composite versterker "De brainstorm"
Met een THAT1200 ben je klaar wat mij betreft voor de gebalanceerde ingang, niet moeilijker maken dan het hoeft te wezen.
