Ja, ik weet ook niet wat het beste is en ben inderdaad met een breedbander bezig die ik voorzie van een tweetertje (de alu aflaklaag) . Met een schuurpapieren scheidingsfilter .
Die taaiheid van het wellicht wat minder vullende aflaksysteem is misschien wel gunstig om breuken te voorkomen. Ik hoef in ieder geval niet veel verf te kopen zo. Die albastine had ik al en zal ik vast nog wel gebruiken maar niet meer voor luidsprekers. En met die pot solid high gaat het zeker lukken. Ik heb pas een kwart gebruikt, ben net aan de derde laag begonnen en het begint nu echt heel goed te worden. Het schuren op deze lak heb ik geen enkel probleem mee. Ik moet wel zeggen dat ik een heel fijne schuurmachine heb. Ik zal straks wel fotootjes plaatsen van de allerlaatse solid high laag als ik helemaal tevreden ben en ook een fotootje hoe het er dan geschuurd uitziet.
Ik dacht het aflakken gewoon met een spuitbus van Motip te doen. Ik heb bij Gamma gezien dat die een paar mooie kleuren hebben waarvan twee aluminium tinten. Ik neem straks een los plankje van mijn kast mee om te kijken of het voldoende lijkt.
Em, ik heb nog even op die bus gekeken wat voor verf het ook weer precies was wat ik heb gekocht. Het is Histor zijdeglans 2 in 1, kleur grafiet. Geen hoogglans dus, dat dacht ik maar omdat het zo mooi glanst. Verder 2 in 1, grondverf en aflak tegelijk. Inderdaad een breedbander
Hieronder het resultaat tot nu toe. Ik ben nog niet helemaal tevreden. Er zitten nog een paar vlekken op, die ik onder het kunstlicht in de garage niet had gezien (op onderstaande foto trouwens ook niet zichtbaar). Ik ben dus nog niet klaar
Maar ik weet nu wel dat ik een zeer goed resultaat kan behalen met zelf spuiten. Van stofjes heb ik helemaal geen last, die zitten er echt 0 (nul) op. Wellicht heeft dat te maken met de spuitverf die ik gebruik, hij werkt erg prettig (MOTIP Trendy Silverline kleur 000993). En blijkt heel erg goed te lijken op de kleur van de Peerless HDS Exclusive
Maar goed, nog even discipline opbrengen en geduld, voordat de units er in gaan en er gemeten kan worden. Na al dat werk móet het niet alleen gehoormatig, maar ook uiterlijk perfect worden
Juul, als je het nog een keer doet, zorg dat je véél dunne lagen aanbrengt. Het blijft troep die verstuiver en die moet je niet in grote hoeveelheden tegelijk op je onderlaag aanbrengen. Ik heb gewoon 20 keer de bus er één keer langs gehaald in overlappende banen. Bus beslist niet dichterbij brengen dan 30 cm. Tussen elke zeer dunne laag 2 minuten pauze. Na 7 lagen begint het pas echt egaal van kleur te worden. Ik heb er twee sessies van 10 keer aan gewijd. Na 10 lagen goed laten drogen en goed schoonwrijven zodat je alle opstaande deeltjes eraf veegt. Na de tweede sessie van 10 keer en nog een keer schoonvegen zag het er zo uit als nu. Ook belangrijk: blijven schudden tussen de lagen door! Als je het zo doet als ik zeg ben je na twee sessie van een half uur klaar. Eentje 's morgens en eentje 's middags bijvoorbeeld. En deze verf is maar 3 euro duurder dan de goedkope aluspuitverf van de Hema Je hebt 1 bus per box nodig (van dit formaat natuurlijk, voor de sub zal het wat meer zijn). Voordat je gaat spuiten, zorgen dat er geen enkel krasje of butsje inzit, dat alle kieren en naden niet meer zichtbaar zijn en dat de ondergrond totaal geen zuigkracht meer heeft.
1 Bus per box? Ik had er 3 voor 2 ofzo gebruikt
En hoe krijg je dunne lagen? Je kunt moeilijk dat knopje minder ver indrukken. Gewoon er ver vanaf dus?
Spuiten moet je gewoon echt leren volgensmij.
Maar volgensmij is gewoon met een rolletje toch het makkelijkste hoor
Tenminste, ging mij een stuk beter af.
En hoe krijg je dunne lagen? Je kunt moeilijk dat knopje minder ver indrukken. Gewoon er ver vanaf dus?
Zoals ik zei, er één keer langs halen in overlappende banen op een afstand van 30 cm. Rustig en gelijkmatig er langshalen. Als het dan niet meteen dekt niet doorspuiten, gewoon 2 minuten wachten, de bus weer schudden en de volgende laag aanbrengen.
Ik heb ervaring met rolletjes, maar zo mooi als met dit spuiten is me nog nooit gelukt. Zeker niet met metaalkleurige verf.
Joh, het is alweer in orde. Het waren wat kleine vlekjes en heb ik vanavond alweer weggewerkt. Maar ja, ik was zo ongeduldig, wilde eigenlijk zondag de drivers erin hebben. Wordt nu morgenavond denk ik en dan woensdag meten
Maar hartelijk dank voor het aanbod hoor! Wellicht maak ik er gebruik van met het volgende project!
Ow! Dat is een leuke suggestie. Die bewaar ik! Ik ga vandaag meten, kon de afgelopen dagen niet ophouden met luisteren met het testfilter erop. Ik hoop met een paar weekjes een voorlopig definitief filter te hebben . Dan kunnen er zo langzamerhand eens wat mensen gaan langskomen.
Gezien de hele geschiedenis van jouw ontwerp en de uitvoering daarvan, denk ik dat je genoeg fans hebt om een zaaltje af te huren en een middagje te demonstreren! Ieders nieuwsgierigheid is nu wel gewekt!