Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door Barry2001 »

Glitsa is ook mijn favo lak. Beschermd erg goed, neutraal (zijn ze lang allemaal niet) en op waterbasis. Prettig voor binnen. Worden echt mooi zo :goedzo:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door Shadow »

Prachtig!
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door hardbats »

Ziet er top uit!
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door satefan »

Het droogt heel netjes op, maar het voelt nog niet heel glad (voor het aanbrengen van de Glitsa wel). Na nog een keer schuren en lakken wordt het al beter, maar ik wil erg geen lagen op blijven smeren. Moet ik gewoon (nog) fijner opschuren?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door Kappa7 »

Vaak is het na het opbrengen van de eerste laag dat er haartjes overeind gaan staan.
Licht opschuren en nog een keer lakken zou daar na dan glad moeten blijven.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door Barry2001 »

Ja exact dat, is onderdeel van het proces. Even licht opschuren (en dan echt licht, korrel 1000 ofzo anders schuur je de eerste laag er weer af) tot het glad aanvoelt. Stof er af en ontvetten, dan weer een laag erop. Mogelijk ook nog een 3e laag, maar dan heb je een echt goede bescherming. Moet echt spiegelglad kunnen worden.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door satefan »

Top. Korrel 1000 dan. Dank!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door Pjotr »

Zoals ik zei: Fijne staalwol: Droog opschuren en met een vochtige doek afnemen. Schuur je net alle stof en haartjes er uit en blijft het zijdeglans. Ik heb vroeger heel wat notenhouten versterkerkasten op die manier met Glitsa gedaan die er nu nog steeds puik uit zien. Dat was wel de oude Glitsa cellulose parketlak die knalhard werd. De huidige Glitsa is ander spul maar zal even goed prima gaan. Tussen de lagen in kun je gewoon met 200 - 400 doen.

Ben wel heel benieuwd straks in Breda!
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door satefan »

Met fijn schuurpapier en nog een keer lakken is het gelukt. Gelijk maar even doorgepakt en de boel afgemaakt. Er komt muziek uit :rock:

Zeer tevreden over het resultaat.
IMG_1165.jpg
IMG_1164.jpg
IMG_1166.JPG
Ik heb in VituixCAD nog een ander filter gesimuleerd, dat ga ik misschien nog uitproberen.

Groet,

Satefan
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door Pjotr »

En geen stofjes er meer in de lak?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door satefan »

Pjotr schreef: di 06 mei 2025, 9:52
En geen stofjes er meer in de lak?
Nu gaat het goed :-)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door hannesie »

Is er nog verschil te beluisteren met dat het nu een andere kast is met hout i.p.v. kunststof?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door Barry2001 »

Interessante vraag :!:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door satefan »

hannesie schreef: di 06 mei 2025, 14:25
Is er nog verschil te beluisteren met dat het nu een andere kast is met hout i.p.v. kunststof?
Daar heb ik nog niet genoeg voor kunnen luisteren. Ik heb even getest of alles het doet, klinkt allemaal goed, en niet anders dan in de kunststof behuizing. Maar nog steeds wel plezierig :goeie:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door hannesie »

Daar moet je natuurlijk eigenlijk de tijd voor hebben, en ook even zoeken naar het juiste materiaal om de kastwanden dan mogelijk aan te spreken op de resonanties die mogelijk de boel kunnen beïnvloeden.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door Barry2001 »

Als het op zich elkaar niet veel maakt biedt dat mogelijkheden voor de toekomst, ook voor proto bouw. Los daarvan zal qua looks hout het snel winnen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door Pjotr »

Ach het blijft elastiek. Net weer eens een paar micro monitortjes in elkaar geklust van van 2 liter en ruim 4 kilogram per stuk! En dan merk je dat het gewicht en kastmateriaal er beslist toe doet.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door Barry2001 »

En die heb je ook geprint beluisterd dus?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door hannesie »

Wij hebben het gehoord bij de AVMN en toen waren de PR's nog niet voorzien van gewicht, en toen wij Hengelo konden luisteren was daar echt een groot verschil met de eerdere presentatie in Eemnes.

Dat was toen dus nog met de kunststof uitvoering uit Italië uit 1 stuk.
https://avmn.nl/verslag-31-oktober-2024/
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door Barry2001 »

Eemnes was ik niet, in Hengelo viel me de b*k open, wat een geluid en wat een laag voor dat formaat, echt prachtig.

Heb nog wel contact met een oud forumlid dat z’n werk van 3d printen heeft gemaakt, daar is gewoon echt veel mogelijk, ook in stijfheid. In werk doe ik wel eens wat voor een bedrijf dat op hele hoge temperaturen kan printen, zodat je metaalachtige materialen kunt printen, bv iets voor in een menselijk lichaam.

Ja denk zeker dat voor luidsprekerkasten er mogelijkheden zijn in printen. Blijft natuurlijk dat de looks van hout onovertroffen is.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door hannesie »

Over de materialen die dan gebruikt kunnen worden zijn er ook wel ontwikkelingen in kunststof.

Aequoaudio is ook best wel zoekende naar een goede oplossing, en lijkt dit ook te hebben gevonden.

https://www.aequoaudio.com/technology
https://6moons.com/wp-content/uploads/a ... luvite.pdf

https://www.diluvite.com/
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door satefan »

Het mooie van professioneel 3D printen, dus Laser Sintering of Multi Jet Fusion is dat je de behuizing met solide wanden kan maken en de bracing etc helemaal uit 1 stuk kunt maken. Als je het kan bedenken (en in een 3D ontwerp kan krijgen) dan kan je het printen. De afwerking is dan wel weer een extra stap waarbij professioneel laten spuiten het mooiste wordt.

Maar ik moet zeggen dat de klassieke hout-look toch wel het mooiste blijft. Hout is inmiddels zo schreeuwend duur, dat 3D (laten) printen inmiddels goedkoper is.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door satefan »

hannesie schreef: wo 07 mei 2025, 0:12
Wij hebben het gehoord bij de AVMN en toen waren de PR's nog niet voorzien van gewicht, en toen wij Hengelo konden luisteren was daar echt een groot verschil met de eerdere presentatie in Eemnes.
Het is net andersom. In Hengelo zat er (teveel) massa aan de PR's en in Hengelo was de afstemming beter. Daarna heb ik nog (meer) dempmateriaal toegevoegd en nu klinkt het laag nog wat strakker.

Ik heb in VituixCAD nog een filter gesimuleerd met een x-over op 1700hz (ipv2100). Die ga ik nog proberen en meten. De afstraling kan dan mogelijk nog wat groter.
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door JanRSmit »

Zal waarschijnlijk de ruimte beleving sterker maken
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door rikpost »

Echt heel fraai geworden zo hoor , mijn complimenten!,
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”