Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Glitsa is ook mijn favo lak. Beschermd erg goed, neutraal (zijn ze lang allemaal niet) en op waterbasis. Prettig voor binnen. Worden echt mooi zo 
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Het droogt heel netjes op, maar het voelt nog niet heel glad (voor het aanbrengen van de Glitsa wel). Na nog een keer schuren en lakken wordt het al beter, maar ik wil erg geen lagen op blijven smeren. Moet ik gewoon (nog) fijner opschuren?
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Vaak is het na het opbrengen van de eerste laag dat er haartjes overeind gaan staan.
Licht opschuren en nog een keer lakken zou daar na dan glad moeten blijven.
Licht opschuren en nog een keer lakken zou daar na dan glad moeten blijven.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Ja exact dat, is onderdeel van het proces. Even licht opschuren (en dan echt licht, korrel 1000 ofzo anders schuur je de eerste laag er weer af) tot het glad aanvoelt. Stof er af en ontvetten, dan weer een laag erop. Mogelijk ook nog een 3e laag, maar dan heb je een echt goede bescherming. Moet echt spiegelglad kunnen worden.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Zoals ik zei: Fijne staalwol: Droog opschuren en met een vochtige doek afnemen. Schuur je net alle stof en haartjes er uit en blijft het zijdeglans. Ik heb vroeger heel wat notenhouten versterkerkasten op die manier met Glitsa gedaan die er nu nog steeds puik uit zien. Dat was wel de oude Glitsa cellulose parketlak die knalhard werd. De huidige Glitsa is ander spul maar zal even goed prima gaan. Tussen de lagen in kun je gewoon met 200 - 400 doen.
Ben wel heel benieuwd straks in Breda!
Ben wel heel benieuwd straks in Breda!
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Met fijn schuurpapier en nog een keer lakken is het gelukt. Gelijk maar even doorgepakt en de boel afgemaakt. Er komt muziek uit
Zeer tevreden over het resultaat.
Ik heb in VituixCAD nog een ander filter gesimuleerd, dat ga ik misschien nog uitproberen.
Groet,
Satefan
Zeer tevreden over het resultaat.
Ik heb in VituixCAD nog een ander filter gesimuleerd, dat ga ik misschien nog uitproberen.
Groet,
Satefan
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Is er nog verschil te beluisteren met dat het nu een andere kast is met hout i.p.v. kunststof?
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Daar heb ik nog niet genoeg voor kunnen luisteren. Ik heb even getest of alles het doet, klinkt allemaal goed, en niet anders dan in de kunststof behuizing. Maar nog steeds wel plezierig
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Daar moet je natuurlijk eigenlijk de tijd voor hebben, en ook even zoeken naar het juiste materiaal om de kastwanden dan mogelijk aan te spreken op de resonanties die mogelijk de boel kunnen beïnvloeden.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Als het op zich elkaar niet veel maakt biedt dat mogelijkheden voor de toekomst, ook voor proto bouw. Los daarvan zal qua looks hout het snel winnen.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Ach het blijft elastiek. Net weer eens een paar micro monitortjes in elkaar geklust van van 2 liter en ruim 4 kilogram per stuk! En dan merk je dat het gewicht en kastmateriaal er beslist toe doet.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
En die heb je ook geprint beluisterd dus?
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Wij hebben het gehoord bij de AVMN en toen waren de PR's nog niet voorzien van gewicht, en toen wij Hengelo konden luisteren was daar echt een groot verschil met de eerdere presentatie in Eemnes.
Dat was toen dus nog met de kunststof uitvoering uit Italië uit 1 stuk.
https://avmn.nl/verslag-31-oktober-2024/
Dat was toen dus nog met de kunststof uitvoering uit Italië uit 1 stuk.
https://avmn.nl/verslag-31-oktober-2024/
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Eemnes was ik niet, in Hengelo viel me de b*k open, wat een geluid en wat een laag voor dat formaat, echt prachtig.
Heb nog wel contact met een oud forumlid dat z’n werk van 3d printen heeft gemaakt, daar is gewoon echt veel mogelijk, ook in stijfheid. In werk doe ik wel eens wat voor een bedrijf dat op hele hoge temperaturen kan printen, zodat je metaalachtige materialen kunt printen, bv iets voor in een menselijk lichaam.
Ja denk zeker dat voor luidsprekerkasten er mogelijkheden zijn in printen. Blijft natuurlijk dat de looks van hout onovertroffen is.
Heb nog wel contact met een oud forumlid dat z’n werk van 3d printen heeft gemaakt, daar is gewoon echt veel mogelijk, ook in stijfheid. In werk doe ik wel eens wat voor een bedrijf dat op hele hoge temperaturen kan printen, zodat je metaalachtige materialen kunt printen, bv iets voor in een menselijk lichaam.
Ja denk zeker dat voor luidsprekerkasten er mogelijkheden zijn in printen. Blijft natuurlijk dat de looks van hout onovertroffen is.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Over de materialen die dan gebruikt kunnen worden zijn er ook wel ontwikkelingen in kunststof.
Aequoaudio is ook best wel zoekende naar een goede oplossing, en lijkt dit ook te hebben gevonden.
https://www.aequoaudio.com/technology
https://6moons.com/wp-content/uploads/a ... luvite.pdf
https://www.diluvite.com/
Aequoaudio is ook best wel zoekende naar een goede oplossing, en lijkt dit ook te hebben gevonden.
https://www.aequoaudio.com/technology
https://6moons.com/wp-content/uploads/a ... luvite.pdf
https://www.diluvite.com/
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Het mooie van professioneel 3D printen, dus Laser Sintering of Multi Jet Fusion is dat je de behuizing met solide wanden kan maken en de bracing etc helemaal uit 1 stuk kunt maken. Als je het kan bedenken (en in een 3D ontwerp kan krijgen) dan kan je het printen. De afwerking is dan wel weer een extra stap waarbij professioneel laten spuiten het mooiste wordt.
Maar ik moet zeggen dat de klassieke hout-look toch wel het mooiste blijft. Hout is inmiddels zo schreeuwend duur, dat 3D (laten) printen inmiddels goedkoper is.
Maar ik moet zeggen dat de klassieke hout-look toch wel het mooiste blijft. Hout is inmiddels zo schreeuwend duur, dat 3D (laten) printen inmiddels goedkoper is.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Het is net andersom. In Hengelo zat er (teveel) massa aan de PR's en in Hengelo was de afstemming beter. Daarna heb ik nog (meer) dempmateriaal toegevoegd en nu klinkt het laag nog wat strakker.
Ik heb in VituixCAD nog een filter gesimuleerd met een x-over op 1700hz (ipv2100). Die ga ik nog proberen en meten. De afstraling kan dan mogelijk nog wat groter.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Zal waarschijnlijk de ruimte beleving sterker maken
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Echt heel fraai geworden zo hoor , mijn complimenten!,
