EL84PP HF10 Verbouwen.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Yesssss vrienden. Mijn HF10 is nu helemaal klaar. :rock: :rock:
Project HF10 is weer succesvol verlopen. O:)
Verder wil ik democles nog even bedanken voor de PIO's die ik van hem heb gekregen.
Klinkt fantastisch. Die van Sander zet ik in mijn 6CA7EH versterker.
Nog een paar plaatjes erbij omdat we allemaal daar van houden :wink:
Bijlagen
Het printje voor de VU-Meter.
Het printje voor de VU-Meter.
Hetzelfde voor de rechterkant.
Hetzelfde voor de rechterkant.
Nog even een totaalplaatje van alles.
Nog even een totaalplaatje van alles.
Poppetje gezien,kassie dicht.
Poppetje gezien,kassie dicht.
Kiek dan. Hij doet het.
Kiek dan. Hij doet het.
Geen woorden meer.....
Geen woorden meer.....
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door sander1238 »

mooi theo =D>
als hij net zo mooi klinkt als hij er uit ziet dan komt dat goed


wat voor een pio's heb je er nu in zitten? wel Russische zo te zien

sander
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Ze zijn idd Russisch Sander.
Net even een ander type.
Maar de versterker klinkt echt geweldig hoor.
Ik ga hiervan even goed genieten.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door sander1238 »

welk type is het? en klinken ze beter als de mijne?

is natuurlijk altijd het proberen waard voor mijn hf10

sander
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Pcdg »

Hij is erg mooi geworden Theo. Ik vind de behuizing erg mooi. Rustig en overzichtelijk. Laat je de lijst bij een timmerman doen of ga je gewoon bij de Hubo langs? Ik moet ook maar eens zoiets regelen.

mvg, Paul
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Ze zijn niet echt beter dan die van jou Sander. Ze klinken gewoon goed.
Je moet gewoon je eigen erin doen. Die klinken ook enorm goed.
En je moet best wel lang luisteren om verschil te merken.
Gewoon bouwen en luisteren Sander.

Paul het houten frame heeft vriend meubelmaker voor mij gemaakt.
Voor die man heb ik ook een HF10 gebouwd.
Hij is bereid om voor ieder die ook een frame wil er eentje te maken.
Hij kan alle maten en vormen maken.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Pcdg »

Goede tip Theo! Ik zal eens een ontwerpje maken en dan neem ik wel contact met je op voor de adresgegevens van je bevriende meubelmaker. Ik heb zelf alleen maar vrienden die beleid maken of apps en zo. Leuk, maar niet heel praktisch :lol:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Barry2001 »

Gefeliciteerd Theo, je hebt er weer wat moois van gemaakt. Ik ga 'm bekijken/luisteren op de luisterdag.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door democles »

En natuurlijk kan ik niet achterblijven.....

Gefeliciteerd Theo,met dit geslaagd project :goeie:
IJsbier
Berichten: 186
Lid geworden op: za 01 mei 2010, 0:08

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door IJsbier »

Het is weer een mooie versterker geworden. :D
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Fredvandam »

Mooie versterker. Elementen uit jouw schema zal ik toepassen bij die van mij.

Kan niet wachten op jouw volgende project. Alvast een suggestie: http://www.damngeeky.com/2012/04/02/309 ... -true.html :lol:
Bijlagen
Steampunk-boiler-speaker-and-amplifier-2.jpg
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door AatV »

Loopt duidelijk op stoom!

groet,
Aat
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Wat een leuk ontwerp zeg.
Maar voorlopig bouw ik geen HF10 meer. Heb er nu een paar gemaakt.
Al met al een hele fijne versterker en zeer zeker aan te raden om te gaan bouwen.
Zal ze allemaal nog 1 keer op een rijtje zetten.
Bijlagen
P1030748.JPG
P1030987.JPG
P1050106.JPG
P1050253.JPG
P1050913.JPG
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door TheoK »

Omdat ik problemen met de EZ81 van JJ had en de leverancier helemaal
niet meewerkte heb ik besloten om een ander type erop te plaatsen.
Het is geworden de 6CA4 van EH.
Pracht buisje en werkt perfect. Metingen zijn ook goed.
Bijlagen
IMAG0106.jpg
IMAG0107.jpg
Gebruikersavatar
Teigetje
Berichten: 274
Lid geworden op: do 28 apr 2005, 8:44
Locatie: Duiven

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Teigetje »

Prachtig!!! =P~
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Pcdg »

Goedemorgen,

Ik hoop dat niemand mij euvel duidt dat ik een topic uit 2012 weer tot leven wek. Het geval wil dat ik een eenvoudig mono versterkertje aan het opbouwen ben om een pp uitgangstrafo, die is bedoeld voor een paartje EL84 te testen.

Omdat de trafo geen ultralineaire taps heeft wordt het een penthodeschakeling. Ik zit te denken aan het vereenvoudigde Philips HF10 schema wat hier een keer gepost is door VTC4:
Philips HF10 mod. schema, 2011.gif
Nu zie ik geen tegenkoppeling in het schema staan en ik heb altijd begrepen dat dit bij een penthodeschakeling wel handig was. Ik wil er daarom wel een kleine tegenkoppeling in opnemen. Het ontbreekt mij alleen aan de technische kennis om daar een waarde voor te nemen. Ik kan wel iets uit een bestaand schema overnemen, maar het risico bestaat dan dat ik meer problemen veroorzaak dan oplos. Wie heeft er een suggestie?

mvg, Paul
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door douwebakker »

Je hoeft alleen maar de elco's over de cathodeweerstanden weg te laten en je hebt tegenkoppeling.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Pcdg »

Is dat een goed idee Douwe? Ik zie die elco's eigenlijk in elk schema zitten, ook in oudere. Ik neem ook aan dat ik dan ook zwaardere weerstanden nodig heb omdat de elco's nu een deel voor hun rekening nemen.

mvg, Paul
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door douwebakker »

De weerstanden hoeven niet zwaarder. Er blijft immers de zelfde stroom lopen. Je kunt er ook voor kiezen om de elco bij de ecc83 te laten vervallen. Misschien heeft dat voor jouw al voldoende effect. Een andere mogelijkheid is om de carhodeweerstand van de ingangstrap te wijzigen in twee weerstanden van 390 ohm en 1k8. De 390 ohm aan gnd en de 1k8 aan de cathode. Via een tegenkoppelingsweerstandje kun je dan het luisprekersignaal terugkoppelen. Let wel op de fase. Verkeerd om gat het spul oscilleren.
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Pcdg »

We gaan er eens mee experimenteren Douwe. Dankjewel voor de suggestie. Je pakje is trouwens onderweg!

mvg, Paul
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Ah!buis »

Ontkoppel-C nergens weglaten.
Bij de eindbuizen geeft dat een nog grotere uitgangsimpedantie (is al groot bij een pentode), niks geen demping meer van de luidsprekers.
Die bij de triode weglaten gooit de fasedraaier overhoop.
Tegenkoppelen kan met een weerstand (evt met een C erover) vanuit de 8Ω uitgang naar de (niet ontkoppelde) kathode van de eerste triode.Bijv. iets van 20k.
Kan zijn dat dat meekoppeling oplevert (50% kans), gillende versterker.Remedie, de twee verbindingen EL84anode-UGT verwisselen.
Anne
Pcdg
Berichten: 891
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 14:24
Locatie: Den Haag

Re: EL84PP HF10 Verbouwen.

Bericht door Pcdg »

Dankjewel Anne! Ik heb een UGT met een aparte wikkeling voor de tegenkoppeling, maar dat is denk ik hetzelfde verhaal. Ene kant aan massa, andere kant naar de triode en als het gaat loeien: omwisselen!

Mvg, Paul
Plaats reactie