Nee, nog niet gedaan. Ik wacht even tot ik de nieuwe kasten binnen heb en bouw dan het filter opnieuw op. Maar zou graag de 2.2 van je lenen Wouter. Maar geen haast dus vooralsnog.
Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Moderator: Beheerdersteam
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Laatst gewijzigd door satefan op za 22 mar 2025, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Van de week nog even een kleine aanpassing in het filter gedaan om de fase-uitlijning nog wat te verbeteren. Door de weerstandwaarden van spoelen en caps aan te passen (in VituixCad) zag ik dat je de fasedip erg diep kan krijgen. Nu wil ik niet gelijk alle componten vervangen, maar door 1 van de parallelweerstanden aan te passen lukt het wel om de dip nog wat netter te krijgen:
Daarna ook nog vertikale metingen gedaan (tot 40 graden in stappen van 10 graden): Ziet er ook netjes uit, geen typische uitschieters.
De boel weer in elkaar gezet en paar dagen geluisterd. Het mid/hoog klinkt nu iets transparanter en het laag wat minder 'vettig', maar zeker nog goed aanwezig. Zeer tevreden over het resultaat tot nu toe.
Daarna ook nog vertikale metingen gedaan (tot 40 graden in stappen van 10 graden): Ziet er ook netjes uit, geen typische uitschieters.
De boel weer in elkaar gezet en paar dagen geluisterd. Het mid/hoog klinkt nu iets transparanter en het laag wat minder 'vettig', maar zeker nog goed aanwezig. Zeer tevreden over het resultaat tot nu toe.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?
Afgelopen week de houten kasten opgehaald die ik heb laten maken voor de volgende fase van dit project. De kasten zijn gemaakt uit notenhout en op een dikke vette CNC machine gefreesd.
Volgende stap is het in de wax zetten. Ik ben me nog wat aan het orienteren, maar iets met Rubi Monocoat Chocolate spreekt me wel aan. Idee is om een donkerbruine wax te doen, zorgen dat de houtnerf echt gaat spreken. Dit moet ik nog even uitzoeken, tips en ervaringen zijn altijd welkom.
Ook moet het nog op een nette stand komen. Ik heb nog een set Stylum 2 van 60cm hoog, maar dat is voor deze kleintjes te laag. Ik moet eerder naar de 70 of 80 cm zo te zien.
grt
Satefan
Volgende stap is het in de wax zetten. Ik ben me nog wat aan het orienteren, maar iets met Rubi Monocoat Chocolate spreekt me wel aan. Idee is om een donkerbruine wax te doen, zorgen dat de houtnerf echt gaat spreken. Dit moet ik nog even uitzoeken, tips en ervaringen zijn altijd welkom.
Ook moet het nog op een nette stand komen. Ik heb nog een set Stylum 2 van 60cm hoog, maar dat is voor deze kleintjes te laag. Ik moet eerder naar de 70 of 80 cm zo te zien.
grt
Satefan
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Ik heb deze voor de paaskuikens en Calimero. Prima stands, uitstekende kwaliteit.
https://www.gear4music.nl/nl/Opname-and ... Black/30GO
https://www.gear4music.nl/nl/Opname-and ... Black/30GO
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Heb je een stuk van dat hout om op te testen?
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Prachtig kastje zo en wanneer het behandeld is en de nerf knalt er uit weet je helemaal niet wat je ziet 
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Inderdaad!
Dat Rubio monocoat is mijn favoriete spul op houten vloeren en meubels. Het is geen was volgens mij: grote voordeel is dat het heel goed tegen water kan. De blanke variant kleurt hout al wel donkerder. Ik meen dat er testsetjes zijn: zeker doen!
Dat Rubio monocoat is mijn favoriete spul op houten vloeren en meubels. Het is geen was volgens mij: grote voordeel is dat het heel goed tegen water kan. De blanke variant kleurt hout al wel donkerder. Ik meen dat er testsetjes zijn: zeker doen!
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Als je voor demonstratie over het publiek wilt komen heb je eigenlijk 1m+ nodig. Kom je op zoiets uit: https://www.benel.nl/webshop/statieven- ... -2-8m.html Dat maakt gebruik van het Spigot studio montagesysteem en moet je zelf nog even een draagplank klussen. Met deze adapter b.v. https://www.benel.nl/webshop/klemmen-en ... h-700.html Maar er zijn meer mogelijkheden als je even rondsnuffelt. Verdient weliswaar niet de huiskamerdesignprijs maar dat spul is heel stabiel en heel betaalbaar. Gebruik het ook veel om te meten en te testen.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Een setje custom stands is wel op zijn plaats toch voor dit project?
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Sjiek!!!
Hoe dik zijn je kastwanden nu tov de 3d geprinte versie?
En ga je nog iets van bracing erin doen?
Hoe dik zijn je kastwanden nu tov de 3d geprinte versie?
En ga je nog iets van bracing erin doen?
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
De kastwanden zijn 18mm tot 20mm, bij de kunststof versie was dat 9 a 10mm. Door de ronde vormen verwacht ik niet dat ik bracing nodig heb.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Prachtig Stefan, heel gaaf. Is het oppervlak mooi glad of zitten er putjes in? Ik heb ook wel eens met notenhout gewerkt en dat gemerkt.
Maar kleinigheid, erg fraai zo.
Maar kleinigheid, erg fraai zo.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Ik heb een aantal van de gekleurde varianten geprobeerd op een test-plankje. Ik ben daar nog niet heel tevreden over. Ik heb de charcoal, chocolate, machiato en grey. Ze worden allemaal behoorlijk mat en de nerf wordt best vlak. Ik ga nog even de 'Pure' proberen, en mogelijk een 'normale' olie.
groet,
Satefan
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Dat matte kun je wegwerken door na te schuren/polijsten met fijne staalwol (zonder zeep uiteraard) of Scotchbrite pads. Geeft een mooie zijdeglans. Wel eerst goed uit laten harden. Dat vlakke van de nerf hou je, beetje de eigenschap van het harde eiken. Ik zelf gebruik meestal WOCA werkbladolie of meubelolie, 3 lagen. Dat geeft van zichzelf een mooie zijdeglans.
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Daar ga ik nog even mee aan de slag Peter, thanks.
In de tussentijd wat vorderingen gemaakt om te kijken hoe ik de stands ga maken. Om ervoor te zorgen dat de speakers niet zomaar van de stands af kunnen lazeren heb ik een badkuipje voor ze gemaakt.
De speakers worden ‘gezekerd’ met een imbusje en een inslagmoer aan de onderkant, achter de paal.
Groet,
Satefan
In de tussentijd wat vorderingen gemaakt om te kijken hoe ik de stands ga maken. Om ervoor te zorgen dat de speakers niet zomaar van de stands af kunnen lazeren heb ik een badkuipje voor ze gemaakt.
De speakers worden ‘gezekerd’ met een imbusje en een inslagmoer aan de onderkant, achter de paal.
Groet,
Satefan
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Dat ziet er heel mooi uit. Worden de luidsprekerdraden binnenin de buis van de stand naar de aansluitterminals gebracht?
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Je kunt ook even in de PA hoek kijken voor kant en klaar en stevig (staal of alu). B.v. https://www.thomann.de/gr/adam_hall_sm_702.htm
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Ziet er goed en en slim om de luidsprekers vast te zetten. Lopen de kabels straks uit het zicht, in de buis?
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Na verschillende proefjes met Rubio monocoat was het toch steeds niet wat ik in mijn hoofd had. Het wordt met de monocoat toch snel erg donker en de er bleeft niet veel van de nerf over. Heeft ongetwijfeld ook met het gebrek aan mijn skills te maken.
Van de week een testje met Glitsa gedaan en waarempel, dit is wat ik zoek!
Vandaag dus aan de gang gegaan en de kastjes met Glitsa ingesmeerd. Het moet natuurlijk nog helemaal uitdrogen, maar dit is wel de look die ik zelf mooi vind.
Als het droog is even kijken hoe het er uit ziet en of er nog verder iets aan moet gebeuren.
Maar so far so good!
Satefan
Van de week een testje met Glitsa gedaan en waarempel, dit is wat ik zoek!
Vandaag dus aan de gang gegaan en de kastjes met Glitsa ingesmeerd. Het moet natuurlijk nog helemaal uitdrogen, maar dit is wel de look die ik zelf mooi vind.
Als het droog is even kijken hoe het er uit ziet en of er nog verder iets aan moet gebeuren.
Maar so far so good!
Satefan
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
Het blijft dus makkelijk als hout herkenbaar, de materialen zijn op een goede manier geïmpregneerd.
En met behoud van het karakter zoals gewenst.

En met behoud van het karakter zoals gewenst.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B
op de foto ziet het er al prachtig uit in elk geval
