Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

wouter schreef: wo 12 mar 2025, 18:46
Maar zo te lezen heb je ze al besteld, niet waar?
Nee, nog niet gedaan. Ik wacht even tot ik de nieuwe kasten binnen heb en bouw dan het filter opnieuw op. Maar zou graag de 2.2 van je lenen Wouter. Maar geen haast dus vooralsnog.
Laatst gewijzigd door satefan op za 22 mar 2025, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Van de week nog even een kleine aanpassing in het filter gedaan om de fase-uitlijning nog wat te verbeteren. Door de weerstandwaarden van spoelen en caps aan te passen (in VituixCad) zag ik dat je de fasedip erg diep kan krijgen. Nu wil ik niet gelijk alle componten vervangen, maar door 1 van de parallelweerstanden aan te passen lukt het wel om de dip nog wat netter te krijgen:
Screenshot 2025-03-22 at 14.58.32.png
Daarna ook nog vertikale metingen gedaan (tot 40 graden in stappen van 10 graden):
Screenshot 2025-03-22 at 15.20.49.png
Ziet er ook netjes uit, geen typische uitschieters.

De boel weer in elkaar gezet en paar dagen geluisterd. Het mid/hoog klinkt nu iets transparanter en het laag wat minder 'vettig', maar zeker nog goed aanwezig. Zeer tevreden over het resultaat tot nu toe.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Shadow »

Ziet er mooi uit!
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Afgelopen week de houten kasten opgehaald die ik heb laten maken voor de volgende fase van dit project. De kasten zijn gemaakt uit notenhout en op een dikke vette CNC machine gefreesd.
WhatsApp Image 2025-04-17 at 13.58.59.jpeg
Volgende stap is het in de wax zetten. Ik ben me nog wat aan het orienteren, maar iets met Rubi Monocoat Chocolate spreekt me wel aan. Idee is om een donkerbruine wax te doen, zorgen dat de houtnerf echt gaat spreken. Dit moet ik nog even uitzoeken, tips en ervaringen zijn altijd welkom.

Ook moet het nog op een nette stand komen. Ik heb nog een set Stylum 2 van 60cm hoog, maar dat is voor deze kleintjes te laag. Ik moet eerder naar de 70 of 80 cm zo te zien.

grt

Satefan
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door pappaleo »

Ik heb deze voor de paaskuikens en Calimero. Prima stands, uitstekende kwaliteit.

https://www.gear4music.nl/nl/Opname-and ... Black/30GO
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door Shadow »

Heb je een stuk van dat hout om op te testen?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door rikpost »

Prachtig kastje zo en wanneer het behandeld is en de nerf knalt er uit weet je helemaal niet wat je ziet 8)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door markbakk »

Inderdaad!

Dat Rubio monocoat is mijn favoriete spul op houten vloeren en meubels. Het is geen was volgens mij: grote voordeel is dat het heel goed tegen water kan. De blanke variant kleurt hout al wel donkerder. Ik meen dat er testsetjes zijn: zeker doen!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door Pjotr »

Als je voor demonstratie over het publiek wilt komen heb je eigenlijk 1m+ nodig. Kom je op zoiets uit: https://www.benel.nl/webshop/statieven- ... -2-8m.html Dat maakt gebruik van het Spigot studio montagesysteem en moet je zelf nog even een draagplank klussen. Met deze adapter b.v. https://www.benel.nl/webshop/klemmen-en ... h-700.html Maar er zijn meer mogelijkheden als je even rondsnuffelt. Verdient weliswaar niet de huiskamerdesignprijs maar dat spul is heel stabiel en heel betaalbaar. Gebruik het ook veel om te meten en te testen.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door hardbats »

Een setje custom stands is wel op zijn plaats toch voor dit project?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door satefan »

Shadow schreef: za 19 apr 2025, 16:49
Heb je een stuk van dat hout om op te testen?
Heb ik idd! Dus even een paar samples bestellen.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door rodi »

Sjiek!!!

Hoe dik zijn je kastwanden nu tov de 3d geprinte versie?
En ga je nog iets van bracing erin doen?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door satefan »

De kastwanden zijn 18mm tot 20mm, bij de kunststof versie was dat 9 a 10mm. Door de ronde vormen verwacht ik niet dat ik bracing nodig heb.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door Barry2001 »

Prachtig Stefan, heel gaaf. Is het oppervlak mooi glad of zitten er putjes in? Ik heb ook wel eens met notenhout gewerkt en dat gemerkt.
Maar kleinigheid, erg fraai zo.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door satefan »

Barry2001 schreef: zo 20 apr 2025, 16:06
Is het oppervlak mooi glad of zitten er putjes in?
Geen putjes kunnen vinden! Ik hoop dat na het aanbrengen van de coating/wax de houtnerf er echt uit gaat springen.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door satefan »

markbakk schreef: za 19 apr 2025, 17:41
Inderdaad!

Dat Rubio monocoat is mijn favoriete spul op houten vloeren en meubels. Het is geen was volgens mij: grote voordeel is dat het heel goed tegen water kan. De blanke variant kleurt hout al wel donkerder. Ik meen dat er testsetjes zijn: zeker doen!
Ik heb een aantal van de gekleurde varianten geprobeerd op een test-plankje. Ik ben daar nog niet heel tevreden over. Ik heb de charcoal, chocolate, machiato en grey. Ze worden allemaal behoorlijk mat en de nerf wordt best vlak. Ik ga nog even de 'Pure' proberen, en mogelijk een 'normale' olie.

groet,

Satefan
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door Pjotr »

Dat matte kun je wegwerken door na te schuren/polijsten met fijne staalwol (zonder zeep uiteraard) of Scotchbrite pads. Geeft een mooie zijdeglans. Wel eerst goed uit laten harden. Dat vlakke van de nerf hou je, beetje de eigenschap van het harde eiken. Ik zelf gebruik meestal WOCA werkbladolie of meubelolie, 3 lagen. Dat geeft van zichzelf een mooie zijdeglans.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door satefan »

Daar ga ik nog even mee aan de slag Peter, thanks.

In de tussentijd wat vorderingen gemaakt om te kijken hoe ik de stands ga maken. Om ervoor te zorgen dat de speakers niet zomaar van de stands af kunnen lazeren heb ik een badkuipje voor ze gemaakt.
DB4F2550-A7D3-421F-9EDD-DD7896536377.jpeg
8FB2DD03-30BF-4EDC-A1B4-0559FF774D67.jpeg
395901B9-BC78-4427-AAE4-CCB47C8E1460.jpeg
De speakers worden ‘gezekerd’ met een imbusje en een inslagmoer aan de onderkant, achter de paal.

Groet,

Satefan
eQuanD
Berichten: 145
Lid geworden op: do 24 mar 2011, 21:20

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door eQuanD »

Dat ziet er heel mooi uit. Worden de luidsprekerdraden binnenin de buis van de stand naar de aansluitterminals gebracht?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door satefan »

eQuanD schreef: zo 27 apr 2025, 11:51
Worden de luidsprekerdraden binnenin de buis van de stand naar de aansluitterminals gebracht?
Bij de definitieve stands wel denk ik. Dit is een mock-up van bestaande stands en wat 3D geprinte hulpstukken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door Pjotr »

Je kunt ook even in de PA hoek kijken voor kant en klaar en stevig (staal of alu). B.v. https://www.thomann.de/gr/adam_hall_sm_702.htm
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door Chocomel »

Ziet er goed en en slim om de luidsprekers vast te zetten. Lopen de kabels straks uit het zicht, in de buis?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door satefan »

Na verschillende proefjes met Rubio monocoat was het toch steeds niet wat ik in mijn hoofd had. Het wordt met de monocoat toch snel erg donker en de er bleeft niet veel van de nerf over. Heeft ongetwijfeld ook met het gebrek aan mijn skills te maken.

Van de week een testje met Glitsa gedaan en waarempel, dit is wat ik zoek!

Vandaag dus aan de gang gegaan en de kastjes met Glitsa ingesmeerd. Het moet natuurlijk nog helemaal uitdrogen, maar dit is wel de look die ik zelf mooi vind.
WhatsApp Image 2025-05-04 at 13.54.13.jpeg
Als het droog is even kijken hoe het er uit ziet en of er nog verder iets aan moet gebeuren.

Maar so far so good!

Satefan
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door hannesie »

Het blijft dus makkelijk als hout herkenbaar, de materialen zijn op een goede manier geïmpregneerd.


En met behoud van het karakter zoals gewenst. :kwijl: :kwijl: :goedzo:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Bericht door Henkjan »

op de foto ziet het er al prachtig uit in elk geval
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”